Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@20:34:24 GMT

آیا جریمه چاره افراد فاقد ماسک خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۲۷۳۹

آیا جریمه چاره افراد فاقد ماسک خواهد بود؟

خبرگزاری آریا - برخی مسئولان و شهروندان با افزایش شیوع کرونا در کشور خواستار وضع اقدامات سختگیرانه‌ای مانند جریمه افراد فاقد ماسک در اماکن عمومی هستند؛ آیا این امر در کشورمان یا کلانشهر تهران اجرایی خواهد شد؟!
به طور حتم کسی گمان نمی کرد روزی فرا برسد که استفاده از ماسک و الکل جزء لاینفک زندگی‌هایمان شود و بدون آنها سلامتمان به خطر بیفتد اما با شیوع ویروس کرونا، سبک زندگی مردم در کل دنیا دستخوش تغییر شد و به هر توصیه ای که به حفظ سلامتی کمک می‌کند، تن دادیم تا از شر این ویروس در امان باشیم؛ ویروسی که از سال گذشته مهمان ناخوانده مردم دنیا شده و معلوم نیست چه روزی برای همیشه از میانمان خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این ویروس با همه تدابیر و توصیه هایی که همواره مطرح شده بیش از 20 میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده که از این تعداد بیش از 745 هزار نفر جان خود را از دست داده اند البته بیش از 13 میلیون نفر از آنها بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست بدهند ولی با این حال همچنان بر شمار مبتلایان افزوده می شود و با شناخت برخی از رفتارهای این ویروس هزار چهره همه مسئولان، پزشکان و صاحبنظران به این نتیجه رسیده اند که بهترین راه برای مقابله با این ویروس «پیشگیری» است.
برخی راه‌های اثربخش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا که دائما بر آنها تأکید می‌شود نیز استفاده از ماسک، شست و شوی مکرر دستها و پرهیز از حضور در محیطهای سربسته و شلوغ است. اهمیت این موضوع و تأثیر آن در حفظ سلامتی افراد مسئولان بسیاری از کشورها از جمله ایران را بر این داشت تا استفاده از ماسک را اجباری کنند و در مقاطعی به گزینه دورکاری کارکنان ادارات و برخی دیگر از مشاغل روی بیاورند.
با وجود این تأکیدات و قرمز شدن شرایط بسیاری از شهرهای کشور، افزایش مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این ویروس باز هم افرادی هستند که نه تنها نسبت به سلامتی دیگران بلکه نسبت به سلامتی خود نیز بی تفاوت هستند و سهل انگارانه از زدن ماسک خودداری می کنند.
خانم جوانی که از ماسک زدن خودداری کرده و با خیالی آسوده در اتوبوس نشسته است در پاسخ به انتقاد افرادی که زیر لب به ماسک نزدن او اعتراض دارند، می‌گوید:حرف هایتان را بلند بزنید تا جوابتان را بدهم! نمی‌توانم، ماسک زدن برایم سخت است، نفسم بند می‌آید؛ تازه بهتر است بدانید کرونا هم دارم اما بالاخره دیر یا زود همه مبتلا خواهند شد ماسک زدن و نزدن من هم تأثیری در این ماجرا ایجاد نمی‌کند!
اگرچه افرادی که دور و اطراف این خانم خودخواه و جوان بودند از او فاصله گرفتند و در اولین فرصت از اتوبوس پیاده شدند اما نکته مشترک مسافران دیگر این بود که آنها نیز ماسک زدن برایشان سخت بوده و هست اما عقل سلیم می گوید برای سلامتی خود هم که شده باید از ماسک استفاده کرد اما با وجود چنین شهروندانی چه تدبیری می توان اندیشید که آنها نیز سختی ماسک زدن را به جان بخرند؟!
در این راستا برخی کشورها به جریمه کردن روی آورده‌اند؛ آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، انگلیستان، ترکیه و برخی از کشورهای عربی مانند کویت، الجزایر و عمان از جمله کشورهایی هستند که برای این دسته از افراد جرایمی را تعیین کرده اند، بلکه بتوان با این هربه آنها را مجبور به استفاده از ماسک در اماکن عمومی کرد؛ در کشور ما نیز برخی افراد پیشنهاد این موضوع را مطرح کرده‌اند اما هنوز ترتیب اثری داده نشده و معلوم نیست این اقدام، اجرایی خواهد شد یا خیر.
زهرا نژادبهرام؛ عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش پیشنهادی در این زمینه مطرح کرد و با ارسال نامه‌ای به ستاد مقابله با کرونای استان تهران خواستار تعیین جریمه برای افراد فاقد ماسک شد.
او درباره این پیشنهاد می‌گوید: در پیک دوم شیوع کرونا نیازمند استفاده از راهکارهای جدیدتری هستیم با این حال یکی از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا و کاهش شیوع آن که همواره بر آن توصیه شده، این است که همه افراد باید تا حد ممکن از حضور در تجمعات پرهیز کنند.
نژادبهرام یادآور می‌شود: در این راستا، تمدید دو هفته‌ای دورکاری کارکنان و ممنوعیت برخی فعالیتها اثراث مثبت خود را روی کاهش شیوع کرونا گذاشت بنابراین می توان روی استفاده از این گزینه تمرکز بیشتری داشت و دورکاری 50 درصدی کارکنان ادارات را اجرا کرد چراکه این امر می‌تواند به کنترل شیوع کرونا کمک کند. عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جریمه کردن افراد بدون ماسک می گوید: با توجه به شیوع جهانی کرونا، می‌توان از تجربیات و الگوی سایر کشورها نیز بهره‌مند شد. برخی از کشورها نسبت به جریمه افراد فاقد ماسک اقدام کرده‌اند این تجارب قابل تأمل، قابل بررسی و قابل اجرا هستند. از آنجایی که ماسک می‌تواند بین 80 تا 90 درصد مانع شیوع ویروس شود، استفاده اجباری از آن فرصت خوبی برای شهروندان شهر پرجمعیتی مانند تهران است و می توان از گزینه جریمه نیز استفاده کرد.
او می افزاید: بنده این دو پیشنهاد را به ستاد مقابله با کرونا ارسال کردم اما هنوز پاسخی به آن داده نشده است. از ستاد مقابله با کرونا این انتظار وجود دارد که نسبت به کلانشهر تهران نگاه ویژه ای داشته باشد.
به گزارش شهر به نقل از خبرگزاری تسنیم، این گزارش صرفاً طرح یک پیشنهاد یا پیگیری آن نیست، مطالبه‌ای است که بسیاری از شهروندان نیز دارند اما راهی برای بیان آن ندارند و خواستار سختگیری بیشتر نسبت به افرادی هستند که حفظ سلامتی خودشان و دیگران را جدی نمی‌گیرند؛ امید است با تدابیر بهتر و جدیدتر از سوی مسئولان و استفاده از راهکارهای جدید به قطع هر چه زودتر زنجیره انتقال کووید-19 کمک کنند و پاسخ مناسبی به مطالبه به حق شهروندانی بدهند که در این ماه‌ها به توصیه‌های مطرح شده از سوی مسئولان گوش جان سپردند و آنها را اجرا کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: استفاده از ماسک افراد فاقد ماسک شیوع کرونا شهر تهران ماسک زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طغیانی: برای فرونشست چاره ای نشود، باید اصفهان را ترک کنیم!

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار کرد: خود را نماینده همه مردم می دانم و با تخریب و توهین به مردم و به خصوص جوانان و به طور کلی هیچ نوع تخریب شخصیتی موافق نیستم.

وی اضافه کرد: اگر نماینده در هر حوزه ای تخریب شود، سودی عاید کسی نخواهد شد اما اگر همه با هم همدل و یکرای باشیم خواهیم توانست گره ای از مشکلات مردم را باز کنیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات اصفهان تنها با همدلی همه نمایندگان مردم رفع می شود، گفت: نمایندگان اصفهان باید ید واحد باشند تا مشکلات رفع شود، بر این اساس از همه می خواهم اگر در رفتارهای بنده ضعفهایی هست به شخص خودم انتقال دهید و تخریب نکنید، به هیچ کس توهین نشود تا با یکرنگی مشکلات اصفهان را رفع کنیم.

فرونشست به مرحله خطرناکی رسیده است

وی با اشاره به اینکه هم اکنون عدم احیای زاینده رود که موجب خالی شدن آبخوان های دشت اصفهان شده است، مهم ترین مشکلات اقتصادی اجتماعی و محیط زیستی را برای اصفهان به همراه داشته است، تاکید کرد: اکنون فرونشست در اصفهان به مرحله ای بسیار خطرناک رسیده است به نوعی که اگر در طول هفت یا هشت سال آینده نتوانیم کاری برای احیای آبخوان های اصفهان انجام بدهیم، این تمدن باقی نخواد ماند.

طغیانی ادامه داد: در حقیقت همه ما باید در چنین شرایطی اصفهان را ترک کنیم و این شهر دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

خشکی زاینده رود فقط مشکل کشاورزان و شرق اصفهان نیست

وی با بیان اینکه مشکل زاینده رود تنها مسئله شرق اصفهان و کشاورزان نیست بلکه کل دشت اصفهان به خاطر خشکی رودخانه فلات مرکزی ایران در خطر فرونشست قرار دارد، تاکید کرد: در دوره قبلی مجلس تلاش کردم تا فریاد زاینده رود ومردم عزیز و کشاورزان این استان باشم، و در این دوره نیز، نمایندگان اصفهان باید همدل و هم رای باشند تا مشکلات به ویژه خشکی زاینده رود رفع شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888516

دیگر خبرها

  • چاره اندیشی برای جبرانِ خسارتِ مزارعِ گندمِ پارس آباد
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  • چاره نداشتم باید سرمربی تیم ملی می‌شدم!
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • طغیانی: برای فرونشست چاره ای نشود، باید اصفهان را ترک کنیم!
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • ادعای جدید ایلان ماسک ؛ بازگشت بینایی به افراد نابینا