Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@03:38:33 GMT

تئاتر مساجد طرفیتی نهفته و نیازمند حمایت

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۳۰۴۲

تئاتر مساجد طرفیتی نهفته و نیازمند حمایت

فعالیت گروه های نمایشی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، پتانسیل نهفته برای انتقال مفاهیم ارزشی و فرهنگسازی هستند که به حمایت متولیان امر نیاز دارد تا با شناسایی استعدادهای هنری و تشکیل این گروه ها مفاهیم مورد نیاز جامعه در قالب هنر عرضه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای تقویت فعالیت های هنری در مساجد باید گام های اساسی بردارند و با بکارگیری ظرفیت های موثر، اقدامات ماندگار برای جامعه بسازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فعالیت های هنری یکی از ظرفیت های مناسب برای انتقال مفاهیم هستند که در میان رشته های هنری، تئاتر و نمایش از قابلیت و شاخصه های خاصی برخوردار بوده که مورد اقبال و توجه مردم در رده های مختلف است.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این زمینه استعداد و ظرفیت هایی دارند و به واسطه هنر قادر به جذب اعضای جدید برای فعالیت های کانون و حضور نسل جوان و نوجوان به مسجد هستند که باید این توانایی ها حمایت و رشد پیدا کند.

 

فعالیت های نمایشی یکی از جلوه های هنری است که بسیاری از مردم به این عرصه علاقه مند و از آن استقبال می کنند، و وجود چنین ظرفیتی در مساجد، در جذب افراد و همچنین انتقال مفاهیم و البته رفع نیاز هنری یک منطقه مثل روستاها و مناطق محروم کارآمد است.

 

*فعالیت ۱۰۰ گروه نمایشی در کانون های مساجد استان اصفهان

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: نزدیک به یکصد گروه نمایشی در کانون های مساجد این استان فعالیت می کنند که نیمی از آن ها فعالیت حرفه ای و همراه با برگزاری فعالیت های آموزشی دارند.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: حمایت از فعالیت های هنری کانون های مساجد در گذشته انجام شده و سال پیش جشنواره تئاتر بچه های مسجد برای انجام فعالیت رقابتی بین این دسته از گروه های هنری با مشارکت حوزه هنری اصفهان برگزار شد.

 

وی با اشاره به اثر گذاری تئاتر، گفت: زنده بودن تئاتر در مقایسه با فیلم در  اثرگذاری آن موثر است و مخاطبان نیز توجه خود را معطوف به تماشای این فعالیت هنری به صورت زنده می کنند.

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به اینکه توانمندسازی اعضای گروه های نمایشی در دستور کار است، تصریح کرد: دوره مربی گری سرود در سال های گذشته برگزار شده و  در صورت حمایت و درخواست کانون های مساجد دوره آموزشی نیز برای گروه های تئاتر برگزار خواهیم کرد.

 

وی اضافه کرد: در برخی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن های نمایشی شهرستان ها، فعالیت آموزشی در این حوزه انجام می شود و این وضعیت به توانمندی و ارائه تولیدات فاخر منجر خواهد شد.

 

حجت الاسلام نیستانی آموزش هنرمندان گروه های تئاتر را در اثر گذاری زیادی در انتقال مفاهیم اصلی اسلامی و انقلابی مهم بیان کرد و گفت: زبان هنر رسا و بسیار مورد اقبال و توجه است که باید از این حرکت ها حمایت کرد.

 

وی یادآورشد: اجرای یک نمایش صحنه ای در کانون فرهنگی و هنری روستایی ویا مناطق فاقد امکانات نمایشی، در تامین نیاز جوانان و نوجوانان آن منطقه به تماشای هنرهای نمایشی کمک می کند.

 

* تقویت فعالیت های گروه های نمایشی مورد توجه حوزه هنری است

 

مدیرخانه تئاتر حوزه هنری اصفهان گفت: تقویت فعالیت های گروه های نمایشی به عنوان یکی از عرصه های مهم هنری و موثر مورد توجه حوزه هنری است.

 

«جواد ایزدوست» با اشاره به فعالیت تئاتر مساجد، افزود: تئاتر مساجد از گذشته وجود داشته و نقش موثری هم در انتقال مفاهیم ارزشی و انقلابی و همچنین اوقات فراغت عموم مردم داشته است و افراد با مراجعه به مساجد از فعالیت های هنری مثل نمایش استفاده کرده اند.

 

وی ادامه داد: تقویت ظرفیت تئاتر مساجد جز برنامه های هنری است که با مشارکت نهادهای متولی در این حوزه انجام می شود و با توجه به همکاری کانون های مساجد و توجه این حوزه به هنرهای نمایشی در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

 

ایزدوست با بیان اینکه گروه های هنری کانون های مساجد باید به دنبال پیشرفت باشند، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره ها و دوره های آموزشی به تقویت کار هنری این مراکز کمک می کند و باید بستر برای تعامل بیش از گذشته فراهم شود.

 

وی اضافه کرد: شناسایی استعدادهای نمایشی در مناطق مختلف استان اصفهان و کمک به رشد آن ها جز سیاست ها و اهداف کلی حوزه هنری است که به همکاری بین بخشی نیز نیاز دارد.

 

*بهره گیری از ظرفیت مساجد برای تولید محتواهای نمایشی

 

یک نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: بهره گیری از ظرفیت مساجد برای تولید محتواهای نمایشی موثر و در گذشته نیز چنین فضایی وجود داشته است.

 

«محمدرضا رهبری» ادامه داد: مساجد کارکرد زیادی دارند که انجام فعالیت های هنری مثل نمایش یکی از قابلیت های این مراکز برای عرضه سرفصل های آموزشی در قالب هنر است.

 

وی با بیان اینکه تئاتر یک رسانه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: با تقویت این عرصه در مساجد مفاهیم اسلامی و ارزشی به مردم عرضه می شود و بسیاری از افراد جامعه که دسترسی به تماشا تولیدات نمایشی ندارند می توانند با مراجعه به کانون های مساجد از این قابلیت استفاده کنند.

 

این فعال هنری یادآورشد: اجرای تئاتر در بیرون از مسجد نیز با فعالیت جوانان مسجدی اقدامی موثر و مورد توجه است که افراد عضو کانون ها علاوه بر تربیت و آموزش هنرمند، فعالیت های خود را در بیرون نیز اجرا کنند.

 

* حمایت از فعالیت های هنری کانون های مساجد

 

اعضای گروه های نمایشی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با تمام همت و اراده خود پای به عرصه فعالیت گذاشته اند اما زیرساخت ها مثل کمبود امکانات مانعی برای فعالیت های آن ها به شمار می رود که به حمایت مسئولان محلی و همچنین ستاد کانون های مساجد کشور نیاز دارند تا با تخصیص اعتبار به این حوزه تجهیزات و امکانات آن ها افزایش و به استانداردهای لازم برسند.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان جشنواره تئاتر اصفهان نمایش کانون های فرهنگی و هنری مساجد گروه های نمایشی کانون های مساجد فعالیت های هنری انتقال مفاهیم استان اصفهان تئاتر مساجد حوزه هنری کانون ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۳۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، حجت‌الاسلام علی عزیزی افزود: طرح "مسجد، پایگاه قرآن" از ابتدای امسال در استان همدان اجرا شد و هم اکنون در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری مساجد استان در حال اجراست.

او تصریح کرد: ترویج فعالیت‌های قرآنی، انس جوانان و نوجوانان با قرآن، ترویج معارف قرآنی، ترویج سبک زندگی قرآنی و عمل به دستورات قرآن از اهداف اجرای این طرح است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان استعدادیابی قرآنی و هدایت نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی را از دیگر اهداف طرح برشمرد و گفت: برنامه‌های مختلفی همچون کلاس‌های قرآنی، محافل سنتی قرآنی و طرح تلاوت نور اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • هویت‌بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های مساجد امری مهم است