Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه لبنانی المیادین، ضمن تبریک سالگرد پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه، در رابطه با تحولات اخیر لبنان، گفت: ما در این فاجعه عظیم در کنار ملت لبنان هستیم و شهادت برخی از شهروندان را تسلیت می‌گوییم. اگر ملت لبنان متحد شود، نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما مطمئن هستیم که همان‌گونه که لبنانی‌ها اسرائیل را شکست دادند، امروز نیز از این بحران عبور خواهند کرد.

وی گفت: طبیعی نیست که ناوگان‌های خارجی از هزاران کیلومتر به نزدیکی لبنان می‌آیند و هدف آنها تهدید ملت لبنان است اما مقاومت ملت لبنان این تحرکات را شکست خواهد داد و این تحرکات بی‌فایده است.

ظریف بیان کرد: ما در دیدار با مقامات لبنان دو بحث داشتیم که یکی آمادگی ایران برای حمایت از لبنان است. ما آمادگی این را داریم که این حمایت‌ها و به ویژه حمایت‌های پزشکی را تداوم دهیم و در زمینه انرژی و سوخت و بازسازی نیز آمادگی حمایت از طریق بخش‌های خصوصی و دیگر نهادها هستیم. البته این مسأله نیازمند رضایت دولت لبنان است. مسأله دوم این است که کشورهای خارجی نباید در امور لبنان دخالت کنند. هیچ کسی نباید گمان کند که می‌تواند با توجه به مشکلات به‌وجود آمده، دیدگاه‌های خود را تحمیل کند و من به مقامات لبنانی تأکید کردم که آمادگی حمایت از لبنان را داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در این باره که «برخی گروه‌ها در لبنان شما را به دخالت در این کشور متهم می کنند»، تأکید کرد: ما از تمام ملت لبنان و مقاومت لبنان حمایت می‌کنیم و هیچ‌گاه دیدگاه خود را بر هیچ گروهی تحمیل نکردیم. ما متحمل بسیاری از فشارها از سوی آمریکا و اسرائیل و غرب شدیم و دلیل این فشارها حمایت‌هایمان از لبنان و مقاومت است. ما آماده تحمل این فشارها هستیم. ما همیشه در کنار لبنان و مقاومت بودیم و به این مسأله افتخار می‌کنیم. ما از کشوری حمایت می‌کنیم که چندین بار صهیونیست‌ها را شکست داده است.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گاه در امور داخلی لبنان دخالت نکردیم و نخواهیم کرد و همیشه به مسئولان لبنانی توصیه می‌کنیم اختلافاتی بین خودشان ایجاد نکنند و متحد شوند. امنیت و پیشرفت لبنان، امنیت و پیشرفت ما است. ما از انتخاب ملت لبنان حمایت می‌کنیم و هیچ‌گاه شخصی را بر شخص دیگر ترجیح ندادیم. هر اسمی که مورد حمایت مردم لبنان است، ما از آن حمایت می‌کنیم.

او اظهار کرد: حتما جهان غرب در داخل خود اختلافاتی دارد. من به شما می‌گویم که جهان غرب به پایان رسیده است و خود غربی‌ها بر این مسأله تاکید کردند و کشورهای غربی دیگر متحد نیستند و متأسفانه برخی کشورها تحت فشارهای آمریکا مواضع خود را تغییر می‌دهند.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا فرانسه با تهران تماس داشته است و محتوای گفت‌وگوی ماکرون و روحانی چه بود، گفت: خودتان می‌دانید که ما با گروه‌های مختلف تماس داریم و ایران آماده هرگونه تماس برای کمک به لبنان است اما ما به جای کشورهای دیگر تصمیم‌گیری نمی‌کنیم و بر این مسأله تاکید داریم که تصمیمات منطقه باید توسط کشورهای منطقه اتخاذ شود و ما می‌توانیم در کنار آنها تسهیل‌گر باشیم. روحانی در این تماس به ماکرون گفت که ما آماده کمک به لبنان هستیم. آنچه ماکرون می‌خواست، کمک به لبنان برای عبور از این مرحله است و ما گفتیم که تصمیم‌گیری باید با لبنانی‌ها باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «ماکرون با چه سمتی با شما گفت‌وگو کرد و آیا او پیامی از سوی ترامپ به شما رساند»، تصریح کرد: ایشان به عنوان رییس‌جمهوری فرانسه با ما صحبت کرد، نه ناقل پیام ترامپ.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که «آیا وجود کارشناسان غیرلبنانی در بررسی انفجار بیروت شما را آزار می‌دهد»، گفت: ما مثل مسئولان لبنانی تأکید داریم که این تحقیقات باید لبنانی باشد اما ما هیچ‌گاه دخالت نکردیم و نگفتیم که لبنان باید از چه کسانی کمک بگیرد. دولت لبنان با هر طرفی که می‌خواهد، می‌تواند همکاری کند و این تصمیم خودشان است.

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد: ما معتقدیم که نباید آمریکا آینده عراق را مشخص کند و ما به عراقی‌ها قبل از انتخاب الکاظمی گفتیم از هر کسی حمایت کنید، ما نیز حمایت می‌کنیم. در رابطه با لبنان نیز همین است و از انتخاب ملت لبنان حمایت می‌کنیم. در انتخاب الکاظمی ما هیچ دخالتی نداشتیم و گفتیم حامی شخصی هستیم که شما انتخاب می‌کنید. ما با تمام دولت‌هایی که بعد از سال ۲۰۰۳ در عراق روی کار آمدند، همکاری و از آن‌ها حمایت کردیم.

وی افزود: من امروز در دیدار با مسئولان لبنانی تأکید کردم که حامی هر شخصی هستیم که شما انتخاب می‌کنید. این در حالی است که برخی طرف‌های خارجی زمانی که به بیروت آمدند، اسم‌هایی به همراه خود آورده بودند.

وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با محتوای گفت‌وگویش در دیدار با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار کرد: ابتدا به تفسیرها و تحلیل‌های او از تحولات لبنان گوش دادیم و سپس در رابطه با کمک‌های ایران به لبنان و شرایط منطقه و جهان و همچنین مسأله هسته‌ای بحث و گفت‌وگو کردیم و این گفت‌وگو ثمربخش بود.

وی در رابطه با توافق اسرائیلی-اماراتی خاطرنشان کرد: این توافق بی‌فایده است. جای تأسف بسیار است که برخی حکام عرب با صهیونیست‌ها همکاری می‌کنند و هدف آنها رضایت ترامپ است. این مسأله جدیدی نیست. حکام عربستان و حکام امارات - نه مردمشان - سابقه زیادی با نتانیاهو دارند و اگر به اظهارات آنها گوش کنید، متوجه خواهید شد که آنها صهیونیست‌ها را دشمن نمی‌دانند بلکه هم‌پیمان خود می‌دانند؛ در حالی که در تمامی دوره‌ها و حتی در زمان حمله صدام ما در کنار آنها بودیم و دشمن صهیونیستی هر روز کشتارهایی علیه مردم فلسطین مرتکب می‌شود. اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها این توهم را ایجاد کردند که آنها نیاز به ائتلاف برای مقابله با ایران دارند. ما آماده هستیم که تمام مسائل گذشته را فراموش کنیم و در کنار کشورهای عربی بایستیم و به آنها می‌گویم که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در کنار شما نمی‌ایستند؛ در حالی که ما همسایه و هم‌تاریخ و هم‌دین هستیم و آماده کمک کردن به شما هستیم. ما فاصله زیادی با هم نداریم؛ در حالی که آمریکایی‌ها فاصله زیادی با شما دارند.

او در رابطه با خطر حضور رژیم صهیونیستی در امارت و منطقه تصریح کرد: حتما که وجود رژیم صهیونیستی در کشورهای منطقه خنجری به پهلوی فلسطین است. ما به این نتیجه رسیدیم که صهیونیست‌ها تمام توان خود را به کار گرفتند اما نتوانستند به ایران آسیب برسانند.

ظریف در رابطه با گفت‌وگوی اخیرش با عبدالله بن زاید، همتای اماراتی خود گفت: در رابطه با کرونا و همکاری دوجانبه و بهبود روابط میان کشورهای خلیج فارس گفت‌وگو و طرح صلح هرمز را مطرح کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در این مصاحبه اعلام کرد: من معتقدم که حکام ریاض امیدوار هستند که پای آمریکا به منطقه به صورت خصمانه کشیده شود و این آروزی جدیدی نیست. پیش‌تر زمانی که روابطمان بهتر از اکنون بود، باز سعودی‌ها آمریکا را به جنگ با ایران تشویق می‌کردند اما این مسأله رخ نخواهد داد. سعودی‌ها از گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی حمایت می‌کنند. من به آنها پیشنهاد می‌کنم که طرح صلح هرمز را بررسی کنند.

وی در رابطه با روابط ایران با ترکیه و عراق و سوریه و مشکلات میان این سه کشور، اظهار کرد: ما معتقد به همکاری منطقه‌ای هستیم و بر این باوریم که کشورهای منطقه از طریق گفت‌وگو می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. ترک‌ها می‌دانند ما موافق حضور آنها در سوریه نیستیم و این مشکلات از راه‌های دیگر قابل حل شدن است. در سفر اخیرم به عراق به مسئولان اقلیم کردستان گفتم که باید از توهم‌ها دور شویم و نباید توهم دخالت‌های خارجی را داشته باشیم.

ظریف در رابطه با توافقات ایران و روسیه و چین گفت: ما همواره خواهان روابط خوب با تمام دنیا به جز رژیم صهیونیستی هستیم و همه اینها به شرطی است که به حق حاکمیت ما احترام بگذارند و در امور ما دخالت نکنند. راه همکاری با ایران باز است. چین تا سال ۲۰۲۴ قوی‌ترین کشور اقتصادی خواهد بود و حتی کشورهای غربی خواهان روابط با چین هستند. ما روابط بسیار خوبی با روسیه و چین و دیگر کشورهای همسایه داریم و خواهان گسترش آن هستیم.

وی درباره اقدامات اخیر واشنگتن علیه ایران در شورای امنیت، تصریح کرد: اقدام آمریکا اقدامی غیرقانونی است. پیش‌نویس قبلی که آمریکا آماده کرده بود، حتی مورد تأیید دو کشور هم قرار نگرفت؛ در حالی که ۹ عضو باید آن را تأیید کنند تا تصویب شود. بنابراین تلاش‌های آمریکا به نتیجه نخواهد رسید. خود بولتون در روز خروج ترامپ از برجام اعلام کرد که ما دیگر نمی‌توانیم از ماده‌های این توافق استفاده کنیم.

وی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر این که اگر در انتخابات پیروز شوم، ظرف ۳۰ روز با ایران به توافق می‌رسم، تأکید کرد: اگر او تصمیم دارد از تصمیمات اشتباهش برگردد و خسارت‌های اقتصادی و ترور شهید سلیمانی را جبران کند، در آن زمان به پیشنهاد او فکر خواهیم کرد و موضع رسمی خود را اعلام خواهیم کرد.

ظریف در زمینه شبکه‌های جاسوسی که اخیرا در ایران کشف شده‌اند،‌ گفت: متأسفانه استفاده از جاسوس‌ها واقعیتی است که در همه جا وجود دارد و بی‌شک اسرائیل و آمریکا تمام توان خود را در این راه به کار می‌گیرند اما این جاسوس‌ها نمی‌توانند روابط ما با کشورهای دیگر را تغییر دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عربستان محمدجواد ظریف ماکرون ترامپ وزیر امور خارجه کشورمان حمایت می کنیم صهیونیست ها ملت لبنان گفت وگو هیچ گاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ بار دیگر رویکرد بایدن در قبال اسرائیل را به باد انتقاد گرفت

تارنمای «هیل» نوشت: ترامپ دموکرات‌ها را برای اسرئیل بسیار مضر می داند و معتقد است بایدن حمایت لازم را از تل آویو انجام نمی دهد.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ، ‌ رییس جمهوری سابق آمریکا و نامزد احتمالی حزب جمهوری خواه در انتخابات ۲۰۲۴ در مصاحبه با هاوارد کورتز از شبکه خبری فاکس نیوز، ‌جو بایدن، ‌ رییس جمهوری کنونی آمریکا را به عدم حمایت پایدار از (رژیم) اسرائیل متهم کرد.

وی همچنین به اظهارات اخیر چاک شومر، رهبر اکثریت سنا که خواستار برگزاری انتخابات جدید در سرزمین های اشغالی شده بود واکنش منفی نشان داد.

ترامپ گفت: دموکرات ها برای اسرائیل بسیار مضر هستند.

هیل در توجیه سخنان بایدن افزود: رییس جمهوری آمریکا که با فشار جناح چپ حزب خود برای حمایت از آتش‌بس دائمی در جنگ غزه مواجه بوده تنها از (رژیم) اسرائیل خواسته است تا "به سهم خود" اجازه دهد کمک های بیشتری به این منطقه وارد شده و مرزهای بیشتری را برای کمک رسانی ایجاد کند.

این در حالی است که بایدن اخیراً تاکید کرده بود سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، ‌نخست وزیر (رژیم) اسرائیل در رابطه با جنگ غزه "بیشتر از این که به اسر ائیل کمک کرده باشد به آن آسیب ر سانده است. "

چاک شومر، ‌ نیز اخیرا در حالی که خود را حامی همیشگی اسرائیل خوانده تاکید کرد : ائتلاف نتانیاهو دیگر با نیازهای اسرائیل پس از ۷ اکتبر همسوئی ندارد. شومر افزود: جهان از آن زمان به طور اساسی تغییر کرده است، و مردم اسرائیل در حال حاضر گرفتار یک دیدگاه حاکمیتی هستند که در گذشته جا مانده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • فرنجیه: رئیس جمهور بدون رضایت حزب‌الله انتخاب نمی‌شود
  • بررسی روابط ایران و عربستان پس از یک سال
  • پاسخ زاخارووا به پیشنهاد آتش‌بس ماکرون
  • زاخارووا: ماکرون از حمایت از تروریسم دست بردارد
  • ترامپ بار دیگر رویکرد بایدن در قبال اسرائیل را به باد انتقاد گرفت
  • استقبال عربستان و قطر از قطعنامه سازمان ملل درخصوص اسلام هراسی
  • تلاش رهبران فرانسه، آلمان و لهستان در نشست وایمار برای تمرکز بر اشتراکات در مسئله اوکراین
  • پیشنهاد هنگفت عربستان: 80 میلیون برای ستاره بارسا
  • پاسخ رسمی لبنان به پیشنهاد پاریس درباره جبهه جنوب/ اسرائیل باید به تجاوزات پایان دهد
  • مایک پنس: در انتخابات ۲۰۲۴ از ترامپ حمایت نمی‌کنم