Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ صریح و بی پرده از انتخابات ۱۴۰۰ حرف می‌زند، از کاندیدا‌هایی که چنگی به دل نمی‌زنند، از آن‌ها که در اتاق‌های طراحی سیاسی هستند و بدشان نمی‌آید همانند انتخابات مجلس یازدهم یک پیروزی راحت و مفت نصیبشان شود، از جوانانی می‌گوید که سرخورده شده اند، اما این را هم می‌گوید که همین جوانان منتظر یک بهانه و ایده جدید برای مشارکت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی دولت روحانی، وزیر مسکن دولت سازندگی و استاد دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم، او که تاکید دارد باید ۱۴۰۰ زمینه ورود یک ایده جدید فراهم شود، می‌گوید «رئیس جمهور نباید یک کارشناس اقتصادی باشد والا اول بدبختی است.» از نگاه آخوندی رئیس جمهور باید یک سیاستمدار باشد که «حرف همه را گوش کند و از درون آن یک سیاست مورد وفاق به دست بیاورد».

آخوندی همچنان گلایه دارد از آن‌ها که فضا برای تصویب نشدن لوایح چهارگانه را فراهم ساختند و می‌گوید «حضرات با عدم الحاق به FATF تجارت در ایران را متوقف کردند»

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش اول گفتگوی عباس آخوندی است، بخش بعدی این گفتگو طی روز‌های آینده منتشر خواهد شد.

*آقای آخوندی! پیش بینی شما برای ۱۴۰۰ چیست؟ لطفا هم درباره مشارکت و هم درباره اینکه فکر می‌کنید چه تفکری در انتخابات ۱۴۰۰ احتمال برنده شدن دارد، نظرتان را بفرمایید.

در مورد مشارکت در حوزه روشن فکری فضا، فضای منفی است، مخصوصا بعد از سرخوردگی که در انتخابات مجلس در تهران رخ داد و مشارکت حدود ۲۰ درصد و در شهر‌های بزرگ خیلی کم بود، بنابراین فضا خیلی منفی است. ولی، ارزیابی من انقدر منفی نیست. من با جوانان که صحبت می‌کنم می‌بینم که حس آن‌ها از اینکه در انتخابات مجلس مشارکت نداشته‌اند، چندان خوب نیست. چیزی گیرشان نیامده است. بنابراین، می‌گویند شاید اگر ما مشارکت داشتیم بهتر بود و انقدر بد نمی‌شد و من در خیلی از جوانان یک تردیدی می‌بینم.

جوانانِ سرخورده، در پی یک بهانه برای مشارکت در انتخابات هستند

در حالی که قبلا می‌گفتند ما قطعا شرکت نمی‌کنیم. این بدین معنی نیست که آنان همین فردا آماده مشارکت هستند. این بدین معنی است که آن‌ها کاملا سرخورده هستند ولی، در پی یک بهانه برای مشارکت هستند. نه آن‌که در پی دلیل برای عدم مشارکت باشند. اگر فضای انتخابات مقداری رقابتی شود و حضرات مقداری به رقابت راه بدهند من فکر می‌کنم که جوانان استقبال می‌کنند.

آن‌ها که در اتاق‌های طراحی سیاسی هستند، پیروزی مفت نصیبشان شده و راضی هستند

*فکر می‌کنید همچنان سیاست نظام این است که مشارکت مردم گسترده باشد؟

کسانی که در اتاق‌های کنترل و اتاق‌های طراحی سیاسی غالب هستند، خیر. آن‌ها فکر می‌کنند باید با همین فرمان را جلو روند. این موفقیت زیر زبانشان مزه کرده است، یعنی پیروزی با حداقل مشارکت برایشان خیلی شیرین بوده‌است و هزینه زیادی برای آن نکرده‌اند. هرچند حکومت خیلی هزینه کرده‌است ولی، چون آن‌ها یک پیروزی مفت نصیبشان شده‌است از این وضعیت راضی هستند.

دولت ایدئولوژیک فکر می‌کند فقط باید توزیع کند

*به نظر شما دولت بعدی که روی کار می‌آید دولت رفاه است؟ چیزی مثل دولت آقای هاشمی و با آن شعارها. یعنی ایدئولوژیک نباشد.

دولت ایدئولوژیک ما دولت ایدئولوژیک توزیع‌گرا است یعنی فکر می‌کند فقط باید توزیع کند. اگر به مجلس گوش کنید صبح تا شب درباره توزیع منابع صحبت می‌کنند و میزان بدهی دولت را بالاتر می‌برند. الان میزان بدهی دولت به بالای هزار هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و به شدت فزاینده است. تصور من این است که بودجه عمومی سال ۹۹، با حداقل کسری آن ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است و این‌ها در نهایت باید از محل بدهی تامین شود.

رئیس جمهور باید سیاستمدار باشد نه لزوما کارشناس

*به نظر شما رئیس جمهور اقتصاد دان ایده خوبی است؟

رئیس جمهور باید سیاست مدار باشد، نه لزوما کارشناس. وظیفه رئیس جمهور هماهنگی با همه است واگر خودش را داناتر از همه بداند آغاز بدبختی است. وظیفه رئیس جمهور این است که حرف همه را گوش کند و از درون آن یک سیاست مورد وفاق به دست بیاورد. البته که رئیس جمهور باید اقتصاد و امنیت و ... را بفهمد، ولی اگر خودش فکر کند که اقتصاد دان است اول بدبختی است.
بیشتر بخوانید: حرف‌های فتاح تکرار رفتار‌های احمدی‌نژاد است/ معدل معرفی اشخاص برای انتخابات ۱۴۰۰ پایین آمده استکاندیدا‌هایی که اسمشان مطرح است چنگی به دل نمی‌زنند

*بحث تردید نسل جوان و روشن فکران را که مطرح کردید، فکر می‌کنید این کاندیدا‌هایی که اسمشان مطرح است و اکثریت آن‌ها تکراری هستند، شانسی داشته باشند یا...

این‌ها هیچ کدام چنگی به دل نمی‌زنند، چون هیچ ایده‌ای برای اداره حکومت در این شرایط ندارند و قاعدتا اگر بخواهد در ۱۴۰۰ اتفاقی رخ دهد باید اجازه دهند که یک ایده‌ی جدید بیاید. سال ۷۶ بزرگترین اتفاقی که رخ داد این بود که یک ایده جدید آمد و آن ایده گفت که من می‌خواهم جامعه را بر مدل جامعه مدنی اداره کنم.

باید اجازه دهند در انتخابات ۱۴۰۰ یک ایده جدیدی بیاید

*آن مدل هم سوخته است.

بله الان دیگر کارآیی ندارد. می‌خواهم بگویم که سال ۷۶ که یک ولوله‌ای رخ داد، این یک ایده‌ی جدید بود و الان که ۲۳ سال از آن گذشته است همه می‌توانند آن را نقد کنند، الان مهم این است که آیا در ۱۴۰۰ اجازه می‌دهند که یک ایده جدید بیاید، اگر اجازه ندهند که هیچ ایده جدیدی بیاید اتفاق خاصی نمی‌افتاد.

*اصلا ایده‌ای وجود دارد که بیاید؟

نظر من این است که وجود دارد. حتی بحث «ایده ایران» را که خود من مطرح می‌کنم یک ایده‌ی جدید است و با این ایده در ایران، یک گفتمان جدید می‌تواند شکل بگیرد.

*درست که که اِلمان‌های اجتماعی و فرهنگی دارد اما...

این ایده عناصر اقتصادی و سیاسی و امنیتی هم دارد.

ایده ایران، فراتر از دولت رفاه است

*یعنی بیشتر بحث دولت رفاه است.

فراتر. از نظر من ایده‌ی ایران یک ایده‌ای است که بنیان‌های معرفتی دارد و هم تجربه‌ی تاریخی در ایجاد نظم اجتماعی اعم از نظم سیاسی و امنیتی، اقتصادی و، اجتماعی و فرهنگی و حتی دفاعی. مهم این است که از آن خوانش معاصر و جدید داشته باشیم.

قطعا مردم منتظر یک تغییر اقتصادی هستند

*آیا قبول دارید که مردم الان منتظر یک تغییر اقتصادی هستند؟

قطعا موافق هستم، اما این را بدانید که هیچ تغییر اقتصادی ماندگاری بدون اینکه بنیان‌های درستی در تاریخ یک ملت داشته باشد به وجود نمی‌آید. بنابراین، باید تغییرات کوتاه مدت و دراز مدت هم‌سو باشند. این‌که تصور کنید با طرح یک سری راه‌کار‌های فوری اقتصادی بدون توجه به ساخت یک ملت می‌توانید مشکلات اقتصادی را حل کنید، کاملا اشتباه است. آلان بزرگ‌ترین مشکل ما اقتصادی است. این درست است. ولی، ریشه این مشکل اقتصادی در کجاست؟ در تجارت است.

حضرات با عدم الحاق به FATF تجارت در ایران را متوقف کردند

حضرات با عدم الحاق به اف‌ای‌تی‌اف و با عدم فهم از موقعیت چهارراهی ایران که شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم‌وصل می‌کند، هم تجارت را در ایران متوقف کردند و هم برخی کریدور‌های تجاری جهان را مختل کردند.

شما آلان می‌بینید همین چینی که می‌خواهند با آن قرار ۲۵ساله بگذارند تمام کریدور‌های تجاری خود را از ایران منحرف ساخته‌است. بخشی را به سمت شرق ایران با عبور سخت از افعانستان و پاکستان و اتصال به بندر گوادر پاکستان و بخشی را در هم شمال با طراحی خط عبور از سیبری از ایران منحرف کرده‌است؛ و افزون بر این در پی یک کمربند دریایی است. فهم از ایده‌ی ایران است که به ما می‌گوید این تمدن حول محور تجارت در مسیر جاده‌ی ابریشم شکل گرفته‌است.

بنابراین، ایجاد هر مانعی در این مسیر و ایجاد هر گرفتاری برای مبادله‌ی تجاری علیه ایده‌ی بنیادین شکل‌گیری ایران است. حضرات فکر می‌کنند که می‌توانند به عنوان پلیس و مالک چهار راه، چهار طرف چهار راه را ببندند و دنیا را مجبور کنند که با تسلیم شدن به خواسته‌های آنان از این چهار راه عبور کنند. حال آن‌که دنیا، مسیرش را تغییر می‌دهد و کسی از این چهار راه دیگر عبور نمی‌کند.

همین مشکل را ما با تنگه‌ی هرمز داریم. ملتی که بنیاد اقتصادی‌اش بر تجارت استوار است، روابط فرهنگی‌اش باید مبتنی بر رواداری و آزادی مبادله باشد. حضرات رواداری وآزادی مبادله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به حداقل کاهش می‌دهند و می‌خواهند که مستقل بمانند. نتیجه‌ی این سیاست تنها توسعه‌ی فقر و توزیع فقر است که جریان دارد و نه تعمیق استقلال.

بنابراین، ایده‌ی ایران در سیاست‌گذاری بنیادین در ایران می‌تواند به عنوان یک شاخص و راهنما عمل کند. این بحث تنها فرهنگی و ذهنی نیست. در عینیت تاریخ ایران ظهور و بروز دارد.

البته من قبول دارم کسی که بخواهد رای بیاورد باید حتما آن لایه رویی‌اش را بگوید، چون لایه‌ی رویی رای می‌آورد و لایه‌ی زیرین رای‌آوری ندارد. اما کسی که آگاهی از لایه‌های زیرین ندارد و فقط به لایه‌ی رویی توجه دارد، جامعه را به سمت بحران بیشتری پیش می‌برد. همان‍گونه که بردند و باز هم می‌برند.

پشت حرف‌های رئیس‌جمهور سابق، چیزی جز توهم و اغتشاش فکری نبود

ما در جامعه افراد متفکری داریم که می‌توانند ریشه‌یابی کنند و بگویند که آیا در زیر و پشت این حرفی که این آقا می‌زند چیزی هست و یا نیست. در سال ۸۴ که رئیس جمهور صحبت می‌کرد، همه کسانی که اندیشه‌ای داشتند می‌دانستند که پشت آن حرف‌ها جز توهم و اغتشاش فکری چیز دیگری نیست. خاطرم هست که در سال ۸۴ تلویزیون می‌دیدم، از ایشان پرسیدند که نظر شما نسبت به مهاجرت روستاییان به شهر چیست؟ پاسخ داد ما اول روستاییان را در روستای خودشان تثبیت کنیم. بعد مهاجرت از شهر به روستا راه می‌اندازیم و این شدنی است. درست که این سخن خیلی متقاعد کننده و دل‌نشین بود. ولی، از بیخ و بن بی‌اساس بود. بله، لایه‌ی رویین نهایتا با سختی و برخی کمک‌های رای آورد ولی، افراد صاحب اندیشه فهمیدند که این حرف کاملا بی‌بنیان است.

در عمل هم، بخش عمده‌ای مسکن مهر که ساخته شد باعث تشدید مهاجرت روستا به شهر شد. پس آدم‌های صاحب اندیشه زمانی که یک نفر شعار می‌دهد، می‌توانند لایه‌های زیرین سخن او را بخوانند، ممکن است نتوانند به‌طور کامل و واضح پیامشان را به جامعه منتقل کنند، اما حداقل متوجه می‌شوند که این حرف چه پشت پرده‌ای دارد. تصور من این است که جامعه دارد باسوادتر می‌شود و تجربه‌های اخیر کمک کرده است که مردم بهتر شرایط را تحلیل کنند و شعار‌ها را بفهمند که ته هر شعاری چیست.

*این بحثی که گفتید، جامعه یک ایده جدید می‌خواهد، فرض را براین بگیرید که اگر این ایده جدید را طیف تندرو مطرح کند اول مصیبت است و ...

اینکه می‌گویم اجازه داده شود بر مبنای انصاف است و اگر بر مبنای بی انصافی باشد و به یکی اجازه دهند و به یکی اجازه ندهند دیگر به مفهوم اجازه نیست. مفهوم اجازه این است که قاعده انصاف در آن رعایت شود، و همه به یک اندازه آزادی داشته‌باشند. یعنی همه کسانی که در چهارچوب قانون اساسی و جمهوری اسلامی می‌خواهند به شکل مسالمت آمیزی کار کنند، همه شان حق ورود داشته باشند و در انتقال پامشان دچار محدودیت نباشند. منبع: خبرآنلاین لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات در منطقه جنگ زده؛ از روند نزولی «مشارکت» در ایران تا «صف بلند» رأی دادن در ترکیه /مشارکت در انتخابات پاکستان و عراق چقدر بود؟

مهسا مژدهی: در یک سال گذشته کشورهای گوناگون در منطقه شاهد برگزاری انتخابات بوده‌اند. ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تازگی پشت سر گذاشته، عراق پس از ۱۰ سال انتخابات شورای استانی برگزار کرده و پاکستان انتخابات پارلمانی داشت. ترکیه هم یکی از سخت‌ترین انتخابات‌های ۱۰۰ سال اخیر را که منجر به انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور بود از سر گذرانده است. اما وجه تمایز و تشابه این انتخابات‌ها کدامند؟

انتخابات ایران؛ روند نزولی مشارکت

به‌طور میانگین نرخ مشارکت در انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی از ابتدای انقلاب ۵۴درصد بوده است و بیشترین نرخ مشارکت در انتخابات دوره پنجم با ۷۱ درصد مشارکت رقم خورده است. با این‌حال در دو دوره گذشته نرخ مشارکت در مقایسه با ادوار قبلی انتخابات، پایین‌ آمده است. در سال ۱۳۹۸ نرخ مشارکت ۴۲/۵۷ درصد گزارش شده و آنطور که وزیرکشور اعلام کرده در انتخابات اخیر مجلس و خبرگان، ۴۱ درصد از واجدین شرایط رای داده‌اند. در دوره دهم و پیش از آنکه نرخ مشارکت به کمتر از ۴۵ درصد برسد، ۶۱.۶ درصد از واجدین شرایط در انتخابات مجلس و خبرگان رای داده‌ بودند.

آمار انتخابات ریاست‌جمهوری هم دست‌کمی از مجلس ندارد. نرخ مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات سال ۱۴۰۰ که منجر به تشکیل دولت سیزدهم شد، ۴۸.۸ درصد بوده که پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری از سال ۱۳۵۷ تاکنون است. این رقم در شرایطی اعلام شده که در انتخابات سال ۱۳۹۶، بیش از ۷۳درصد از کسانی که به سن رای‌دهی رسیده بودند، در انتخابات شرکت کردند.

در ایران اهمیت و جایگاه احزاب از سال ۱۳۷۶ بیشتر شد. در انتخابات های بعد از این سال، احزاب به دو گروه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب تقسیم شدند. در سال‌هایی که احزاب اصلاح‌طلب یا میانه‌رو شرکت جدی‌تری در انتخابات داشتند، مانند آنچه در انتخابات‌ سال ۹۴ افتاد، نرخ مشارکت بیش از سال‌های دیگر بوده است. در انتخابات‌هایی که احزاب اصول‌گرا صحنه را در دست داشته‌اند، مانند دوره هشتم و یازدهم و دوازدهم نرخ مشارکت ۵۰ درصد یا کمتر از آن بوده است.

در انتخابات امسال اصول‌گرایان فعالیت انتخاباتی خود را در قالب دو تشکل اصلی خود یعنی شورای ائتلاف و شورای وحدت آغاز کردند و ائتلاف امنا هم در کنار آنها فعالیت داشت.ائتلاف صدای ملت که از سوی علی مطهری به‌راه افتاد، مهم‌ترین تشکل میانه‌روها به حساب آمد. تعداد زیادی از چهره‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب شاخص در انتخابات سال ۱۴۰۲؛ نتوانستند نظر شورای نگهبان را به خود جلب کرده و در نتیجه رد صلاحیت شدند.

از ۲۹۰ کرسی، تکلیف ۲۴۵ کرسی در دور نخست مشخص شد. برای اصولگرایان بیشترین سهم کرسی‌ها به شورای ائتلاف رسید. صدای ملت که ترکیبی از مستقلین، اعتدالیون و اصلاح طلبان بود بین ۴۵ تا ۶۰ کرسی بدست آوردند. تکلیف ۴۵ کرسی نیز هنوز مشخص نشده است.

انتخابات پاکستان؛ تقریبا نیمی از مردم شرکت کردند

انتخابات پاکستان ماه گذشته در این کشور در شرایطی دشوار برگزار شد. ۴۸ درصد از واجدین شرایط رای دادن، در این انتخابات شرکت کردند. این در حالیست که نرخ مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۸، ۵۱ درصد بوده است. به‌نظر می‌رسد کاهش میزان رای دهندگان به زندانی شدن عمران خان و از هم گسیختن حزبش مرتبط است. پیش از انتخابات هم حزبی‌های عمران خان مجبور شدند به صورت مجزا وارد انتخابات شوند.

در انتخابات امسال پاکستان دو حزب اصلی پاکستان یعنی حزب مردم و حزب نواز شرکت داشتند. اگر شرایط عادی بود، حزب تحریک انصاف هم در انتخابات مشارکت داشت. اما از آنجایی که عمران خان قبل از انتخابات راهی زندان شد و حزبش نتوانست به صورت منسجم در انتخابات شرکت کند، اعضای حزب به صورت تکی وارد انتخابات شده و پیروزی عمده‌ای به دست آوردند. در نهایت اعضای سابق حزب عمران خان به دلیل اینکه او در زندان بود نتوانستند در تشکیل دولت نقشی داشته باشند و به‌جای آنها حزب مردم و نواز دست به یکی کرده و موفق به تشکیل دولت شدند.

قدرت در پاکستان عموما بین خانواده‌های نواز شریف و بوتو-زرداری دست به دست می‌شود. عمران خان هم به پشتوانه شهرت ورزشی خود در سال‌های اخیر موفقیت‌های بزرگی به دست آورد که بالاخره امسال با حکم زندان و البته منحل شدن حزب، عملا نتوانست موفقیتی به دست بیاورد. طرفداران عمران خان معتقدند دو حزب دیگر با هدف کنار زدن حزب جدید، به دنبال آن هستند تا قدرت را با هیچ گروه دیگری تقسیم نکرده و روند همیشگی سیاست را در پاکستان پیگیری کنند.

انتخابات عراق با حضور پررنگ احزاب و مشارکتی ثابت

آخرین انتخابات پارلمانی که در عراق برگزار شد، از نظر تعداد شرکت‌کنندگان نتوانست دولت عراق را راضی کند. انتخابات سال ۱۴۰۰، زودهنگام و به‌دلیل اعتراضات داخلی در این کشور برگزار شد. ناظران بین‌المللی انتخابات عراق را زیرنظر گرفتند تا از سلامت آن مطمئن باشند.

به گفته کمیسیون انتخابات دست کم ۱۶۷ حزب و بیش از ۳۲۰۰ نامزد برای ۳۲۹ کرسی در این انتخابات رقابت کرده بودند که نشان از اهمیت چنین انتخاباتی در وضعیت حساس عراق داشته است. در این کشور تقریبا همه احزاب آزادانه فعالیت دارند و نامزدها برای اینکه در انتخابات و صحنه سیاسی عراق شرکت کنند نیاز به مجوز به غیر از موافقت احزاب عراقی ندارند.

دولت عراق سال ۲۰۲۱ اعلام کرد ۶۶ درصد از واجدین شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی،‌ برگه رای گرفته‌اند. البته این به معنای آن نیست که همه آنها پای صندوق‌های رای رفته باشند. اما به‌هر حال کمیسیون انتخابات همان میزان ۶۶ درصد را به‌عنوان مشارکت مردم عراق در انتخابات اعلام کرد.

انتخابات ترکیه؛ مشارکت چشمگیر

بیش از ۸۴ و نیم درصد از جمعیت رای‌دهندگان ترکیه در انتخابات سال ۲۰۲۳ شرکت کردند که رقمی چشمگیر به‌نظر می‌رسد. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه ۲۰۲۳ همزمان با انتخابات پارلمانی در راستای تعیین رئیس‌جمهور برای یک دوره پنج ساله برگزار شد.اردوغان، که نامزد اصلی حزب عدالت و توسعه بود، برای انتخاب مجدد به عنوان نامزد مشترک ائتلاف خلق، که شامل حزب حرکت ملی و دو حزب کوچک‌تر دیگر است، شرکت کرد. اتحاد ملت، متشکل از شش حزب مخالف از جمله حزب اصلی اپوزیسیون حزب جمهوری خلق، کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد.

در حقیقت انتخابات مهم ۲۰۲۳ که در آن اردوغان با کمی خوش‌شانسی رای آورد و رقیب هم در نوع خود خوش درخشید،‌ مبارزه‌ای بین حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوری خلق بود که نزدیک به یک صده عمر دارد. حزب جمهوری خلق اساس سیاست‌ورزی خود را بر روی همان اصولی پایه‌گذاری کرده که آتاتورک به آن معتقد بود و در مقابل حزب عدالت و توسعه در این سال‌ها از ایده‌های اصلی اتاتورک و جمهوری ترکیه تا اندازه زیادی فاصله گرفته است.

در ترکیه انتخابات‌ها معمولا با حضور چشمگیر مردم انجام می‌شود. جمهوری برای مردم ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است و همین کلمه است که آنها را ملزم به ایستادن در صف‌های رای می‌کند. احزاب در این کشور از آزادی نسبی برخوردارند که هر چند در سال‌های اخیر این آزادی محدود شده اما کماکان تا اندازه زیادی کارکرد خود را حفظ کرده‌اند و در انتخابات‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1884694

دیگر خبرها

  • کیهان: امثال خاتمی و خوئینی‌ها به ۱۰۰ درصد ملت ایران خیانت کردند
  • واکنش متفاوت زیدآبادی به صدیقی؛ چرا اندوه در چهره‌اش نمایان است؟
  • خیانت بزرگ خاتمی و خوئینی‌ها به ملت ایران!
  • امثال خاتمی و خوئینی‌ها به ۱۰۰درصد ملت ایران خیانت کردند
  • عباس عبدی: حباب یکدست شدن حاکمیت ترکید؛ دولت رئیسی سال ۱۴۰۲ را در رویا و خواب گذراند
  • وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است
  • محکومیت عباس جدیدی با شکایت دبیر تایید شد
  • ‌ولایت مداری و حمایت از نظام‌ مهمترین دلیل مشارکت سمنانی ها در انتخابات
  • کتاب آینده‌پژوهی محصولات لوازم خانگی رونمایی شد
  • انتخابات در منطقه جنگ زده؛ از روند نزولی «مشارکت» در ایران تا «صف بلند» رأی دادن در ترکیه /مشارکت در انتخابات پاکستان و عراق چقدر بود؟