Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

هفته گذشته بود که یک رسانه لبنانی مدعی شد در سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تهران و واشنگتن در آستانه دور جدیدی از مذاکرات فیمابین خود هستند.

النشره به نقل از این منابع دیپلماتیک که نامی از آنها نبرده، خبر داد، مذاکرات آمریکا-ایران با قدرت پیش می‌رود و دولت آلمان در این روند که پیشرفت قابل توجهی هم پیدا کرده نقش میانجی را ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق ادعای این رسانه ، آلمان این بار به تنهایی میانجی این مذاکرات است، در حالی که طی مذاکرات گذشته‌، دولت آلمان بخشی از هیات اروپایی را تشکیل می‌داد که آخرین بار منجر به توافق هسته‌ای (برجام ) شد.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود در این زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت: در راستای پیشنهاد ماه‌های اخیر آمریکا مبنی بر تحریم تسلیحاتی ایران و نظارت مستقیم بر پروژه هسته‌ای یعنی خارج از آ‌ژانس و تحت نظارت خود آمریکا، کشورهای آلمان و بریتانیا در چارچوب گفت‌وگوهای اروپای 3 مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده‌اند چون باور دارند تاثیر منفی بر رفتار ایران خواهد داشت.

وی ادامه داد: آلمان با همفکری و حمایت انگلستان پیشنهادی را ارائه کرده مبنی بر اینکه در گام نخست آمریکا تحریم‌های غیرهدفمند که بیشترین تاثیر اقتصادی بر زندگی مردم ایران دارد را موقتا لغو کند. پس از یک گفت‌وگوی کلی در مورد مسائل مربوط به ایران و آمریکا و حتی ایران و عربستان، نقاط کور مسائل منطقه‌ای ارزیابی شود. نقطه شروع هم بررسی تضاد رفتاری ایران با آمریکا و اروپای 3 این است که ایران نیز گام‌های برداشته شده در ماه‌های اخیر در راستای موضوع هسته‌ای را مورد ارزیابی قرار دهد.

این منبع آگاه تصریح کرد: برای نشان دادن حسن نیت و بازگشت به توافق 2015 این تحریم‌های غیرهدفمند موقتا بسته می‌شود و اگر نتیجه‌گیری مثبت شد لغو آنها همیشگی خواهد بود و حتی موضوعات مورد گفت‌وگو افزایش می‌یابد چون باور بر این است که ایران بازیگر اصلی در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم هشت تا 10 روز دیگر ارزیابی واشنگتن در این موضوع به پایان برسد. بر اساس شنیده‌ها ارزیابی شورای امنیت از تشدید تحریم‌های تسلحیاتی ایران نیز مثبت نیست.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش های خبرنگاران، ضمن رد خبر منتشره در برخی رسانه ها به نقل از یک منبع ناشناس در خصوص لغو موقت بخشی از تحریم های به اصطلاح غیرهدفمند، این قبیل اظهارات را خبرسازی های غیرواقعی دانست که مشخص نیست با چه اهدافی صورت می گیرد.

سید عباس موسوی افزود: اینکه شکست سیاست های تحریمی آمریکا موضوع مجادله اروپا و آمریکا باشد بعید نیست، اما آنچه به جمهوری اسلامی ایران مربوط می شود آن است که تحریم های یکجانبه آمریکا غیر قانونی و ظالمانه هستند و بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، آمریکا موظف است کلیه تحریم هایی که با خروج خود از برجام مجددا اعمال کرده است را لغو و بلااثر نماید.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تازه از تفاهمات عراق و ترکیه درباره مقابله با «پ.ک.ک»

ترکیه در انتظار آشکار شدن نتایج توافقات اولیه‌اش با عراق در سفر هیئت بلندپایه امنیتی و سیاسی به ریاست وزیر خارجه ترکیه به بغداد درباره امنیت ۲ کشور است.

به گزارش ایسنا، روز پنج‌شنبه هیئت بلندپایه ترکیه‌ای به ریاست «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه با حضور یاشار گولر، وزیر دفاع و ابراهیم کالن، رئیس سرویس اطلاعات ترکیه وارد بغداد شد.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، طرفین با انتشار بیانیه مشترکی تاکید کردند که در این مذاکرات «مواضع مشترک در قبال تحولات منطقه‌ای و چالش‌ها در روابط دوجانبه» و «تدارکات جاری برای سفر رئیس جمهور ترکیه به بغداد بعد از ماه مبارک رمضان که قرار است جهشی بزرگ در سطح روابط ۲ کشور باشد» بررسی شد.

این بیانیه افزود که ۲ طرف توافق کردند که تلاش برای رسیدن به تدوین یادداشت تفاهم ایجاد چارچوبی برای ابعاد گوناگون روابط افزایش یابد و کمیته‌های دائم مشترکی که به صورت تخصصی در عرصه مبارزه با تروریسم، بازرگانی، کشاورزی، انرژی، آب، بهداشت و حمل و نقل فعالیت کنند، تشکیل شود.

در این بیانیه آمده که طرفین بر اهمیت حفظ یکپارچگی سیاسی و حاکمیت ارضی عراق تاکید کردند و حزب کارگران کردستان را تهدید امنیتی برای عراق و ترکیه و حضور آن را خلاف قانون اساسی عراق دانستند و اقدامات لازم برای مقابله با این گروه را بررسی کردند.

این هیئت با هیئتی عراق به ریاست فؤاد حسین، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و با حضور وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان الحشد الشعبی تشکیل جلسه داد.

به گفته یک منبع سیاسی عراقی، ترکیه امیدوار است «که عراق به اقدامات میدانی برای مقابله با پ.ک.ک. و پایان دادن به خطرات آن برای هر ۲ کشور» دست زند.

این منبع در گفت‌وگو با «العربی الجدید» افزود: «مقامات عراقی قول داده‌اند سازوکارهای جدید اقدام نظامی با هماهنگی دولت اقلیم کردستان عراق را بررسی کنند» زیرا حزب کارگران کردستان به دلیل ایجاد مانع در پروژه‌ها و توافقات بین بغداد و اربیل، از جمله توافق برای عادی سازی اوضاع در سنجار، در شمال عراق، به تهدیدی برای بغداد تبدیل شده است.

این منابع تاکید کردند: چالش‌هایی که ممکن است با هرگونه توافق بین آنکارا و بغداد مواجه شود، حمایت برخی از گروه‌های مسلح از مواضع حزب کارگران کردستان و تثبیت آن در مناطق سنجار و کوه‌های شمال کشور است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه عراق در بغداد نیز به «العربی الجدید» گفت: «آنکارا می‌خواهد با پایان یافتن زمستان در منطقه و آغاز تابستان عملیات نظامی گسترده‌ای را برای ضربه زدن به حزب کارگران در پایگاه‌هایش در شمال عراق انجام دهد.»

وی با اشاره به اینکه ترکیه در پی ایجاد منطقه حائل امنیتی با عراق در مناطقی است که حزب کارگران در آن حضور دارد و در این باره به عراق پیشنهاد داده که در حمله مشارکت کند و به حضور نیروهای پ.ک.ک. پایان دهد و در عوض ترکیه به حاکمیت عراق بر مرزهایش احترام بگذارد و نیازهای ارتش عراق در این عملیات را نیز تأمین کند.

به گفته این مقام که خواست نامش فاش نشود، ترکیه به طرف عراقی اعلام کرده که «به دلیل دفاع از خود در برابر تهدیدات حزب کارگران کردستان به عملیات نظامی در عراق یا بدون آن ادامه می‌دهد».

وی افزود: «صحبت درباره دستیابی به توافق یا درک این موضوع نادرست است، زیرا عراق قول داده است قبل از پاسخ به پیشنهاد ترکیه مشورت کند.»

این مقام همچنین خبر داد که ترکیه کلیه پرونده‌های اقتصادی، تجاری، آبی و حتی همکاری‌های امنیتی در مورد افراد تحت تعقیب بین ۲ کشور را به پرونده حزب کارگران مرتبط کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سوریه: آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با زبان باج‌خواهی علیه دمشق سخن گفتند
  • در آستانه برقراری آرامش احتمالی در خاورمیانه
  • آیا روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو آماده می‌شود؟
  • جزئیات تازه از تفاهمات عراق و ترکیه درباره مقابله با «پ.ک.ک»
  • جنگ روسیه و ناتو حتمی است؟ | جزئیات گزارش مهم امنیتی نهادهای اطلاعاتی آلمان
  • هرتصمیم خشن آمریکا پاسخ خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت
  • واشنگتن در حال بررسی گزینه‌های پاسخ به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح است
  • نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد/ واشنگتن به دست و پا افتاد
  • فعال شدن گسل ژئوپلیتیکی در فلسطین اشغالی
  • از آخرین دور مذاکرات ایران و آمریکا در مسقط چه می دانیم؟/ تلاش تهران و واشنگتن برای پرهیز از رویارویی مستقیم