Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@00:49:33 GMT

«ابراهیم اِسترآبادی»؛ خوشنویس عصر صفوی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۴۳۶۳

«ابراهیم اِسترآبادی»؛ خوشنویس عصر صفوی

ابراهیم استرآبادی خوشنویس خط تعلیق و نستعلیق در دوره صفوی است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آناـ بارها شنیده‌ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می‌انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن‌ها پیش خشت‌به‌خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته‌ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می‌دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره‌ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه‌چینی از این خرمن دانش و فرهنگ،از جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علی‌اکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده‌ایم.

ابراهیم استرآبادی خوشنویس خط تعلیق و نستعلیق در دوره صفوی است.

تاریخ تولد او را نمی‌دانیم و از چگونگی زندگی او آگاهی اندکی در دست است. از نام فامیل وی برمی‌آید که اهل استرآباد بوده است. بعضی از مورخان از جمله مصطفی عالی، وی را جزء 40 خوشنویس کتابخانه بایسنقرمیرزای تیموری دانسته‌اند؛ در حالی که ابراهیم در دوره صفوی زندگی می‌کرده است. او زمانی منشی آستان قدس رضوی بود و مدتی در قم به کتابت پرداخت. این نکته مبین آن است که ابراهیم سفرهایی کرده و حتی برای مدتی در قم ساکن بوده است.

نام ابراهیم استرابادی نخستین‌بار در تذکره تحفه سامی، تألیف 957ق، آمده است. سام میرزا در این کتاب شرح احوال هنرمندانی را آورده است که در زمان صفویان زندگی می‌کردند؛ بنابراین، ابراهیم استرابادی در زمان تألیف کتاب زنده بوده است. برخی از تذکره‌نویسان، سال درگشت وی را 965ق در قزوین و برخی 990ق ذکر کرده‌اند که 965ق درست‌تر به نظر می‌رسد.

ابراهیم استرابادی خط نستعلیق را خوب و تعلیق را استادانه می‌نوشت. قاضی احمد قمی آورده است که او تعلیق را، به غایت، نازک و صاف می‌نوشته و وی را همراه خواجه عبدالحی و درویش عبدالله سه استاد مسلم تعلیق برشمرده است. ابراهیم آثار خود را بیشتر به نام «ابراهیم منشی» رقم کرده و نام استرابادی را کمتر به کار برده است، برای همین تذکره‌نویسان آثار وی را با آثار بقیه هنرمندان اشتباه گرفته‌اند. آثار خوشنویسی که نسبت آنها به ابراهیم استرابادی ثابت شده بدین قرار است:

1. یک نسخه اسکندرنامه ترکی به قلم کتابت خوش، محفوظ در کتابخانه سلطنتی گلستان با رقم «الفقیر ابراهیم المنشی الحضرة الرضوی به تاریخ شهر رمضان المبارک 937». در این اثر ابراهیم خود به منشی‌گری آستان قدس رضوی اشاره کرده است؛

2. دو قطعه خط در مرقع بهرام میرزا به تاریخ 932ق و یک قطعه در مرقع امیر غیب بیک که در کتابخانه اوقاف استانبول محفوظ است؛

3. دو قطعه که در کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه سلطنتی (سابق) گلستان محفوظ است.

کتیبه سردر شمالی ایوان جنوبی آستانه حضرت معصومه که قمی آن را به ابراهیم استرابادی نسبت داده است، به خط اسماعیل، فرزند اوست. فرزندان وی، اسماعیل و سلطان محمود نجاتی، نیز از تعلیق‌نویسان به نام بودند.

ابراهیم شعر هم می‌سرود و از دانشوران و ادیبان روزگار خود بود، ولی از اشعار وی اثری در دست نیست.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: انتشارات امیرکبیر دکتر علی اکبر ولایتی تقویم تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی اردبیل برای میزبانی از رقابت‌ های بین المللی کشتی فرنگی «جام صفوی»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل؛ این رقابت‌ ها روز‌های پنجم وششم اردیبهشت در سالن رضازاده اردبیل برگزار خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • تعلیق رهاسازی پساب فوکوشیما در دریا
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  • آمادگی اردبیل برای میزبانی از رقابت‌ های بین المللی کشتی فرنگی «جام صفوی»
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • تاریخ اردوی تیم ملی کشتی آزاد مشخص شد/ دعوت از قاسم‌پور در وزن ۹۷ کیلوگرم
  • محرومیت سنگین یک پرسپولیسی تعلیق شد
  • تاریخ اردوی تیم ملی کشتی آزاد مشخص شد/ دعوت از قاسم پور در وزن 97 کیلوگرم
  • میراث شیخ بهایی از افسانه تا واقعیت