Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تحولات لبنان در هفته گذشته شکل و روندی سریع و متفاوت داشت که با استعفای دسته جمعی اعضای کابینه دولت این کشور همراه شد. تاریخ انتشار: 00:15 - 25 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۶۱۰۱

خبرگزاری میزان – ۱۱ روز از حادثه انفجار مهیب در بندر «بیروت»، پایتخت لبنان می‌گذرد؛ دولت این کشور استعفا کرده، اعتراض‌ها از سر گرفته شده و چشم‌ها در جست و جوی منابع مالی است که برای بازسازی بیروت و البته خروج لبنان از بحران اقتصادی مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوادث لبنان در یک هفته گذشته

هفته گذشته برای لبنان که هنوز موج و صدای انفجار حدود ۳ هزار تن نیترات آمونیوم در بیروت را در گوش دارد، هفته‌ای پر از تحولات عمده بود.

«حسان یاب»، نخست وزیر مستعفی لبنان در روز نخست هفته، برای برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام آمادگی کرده و این امر را عاملی برای برون رفت لبنان از بحران کنونی توصیف کرد.

اما همزمان با افزایش شمار کشته‌ها و مجروحان انفجار مهیب به موازات آشکار شدن ابعاد خسارات این فاجعه، اعتراض‌ها در لبنان جدی‌تر شد.

درگیری میان معترضان و نیرو‌های امنیتی از روز شنبه، با خشونت همراه و به مصدوم شدن ده‎ها نفر منجر شد.

این اعتراض‌ها توسط عناصر فرصت طلب مورد سوءاستفاده قرار گرفت.

نکته جالب در مورد اعتراض‌های روز شنبه گذشته، حمایت صریح آمریکا از آشوبگرانی بود که خشونت‌های زیادی را به بهانه نگرانی‌های معیشتی در میانه بحران بیروت رقم زده و تا روز‌های بعد ادامه دادند.

در میانه تحولات داخلی لبنان، مقام‌های کشور‌ها و سازمان‌های مختلف بین المللی و غربی با انتشار بیانیه‌ها و سفر به بیروت از ابعاد فاجعه رخ داده، ابراز تاسف کردند؛ ابراز تاسفی نمایشی که راه حل و کمکی در پی نداشت؛ عمده این کشور‌ها و سازمان های غربی، همان‌هایی بودند که لبنان پیشتر و در پی تشدید بحران اقتصادی از آن‌ها کمک خواسته و با در بسته مواجه شده بود.

همه این رویداد‌ها به موازات استعفای دومینو وار وزرای کابینه در نهایت به استعفای دولت دیاب منجر شد.

این استعفا که با موافقت «میشل عون»، رییس جمهور لبنان مواجه شد، تاکنون فایده‌ای برای لبنان نداشته و مشکلی از مشکلات گسترده و عمیق این کشور حل نکرده است؛ اعتراض‌ها ادامه دارند، هشدار‌ها در مورد اتمام گندم لبنان در کمتر از ۳ هفته، نگرانی‌ها را تشدید کرده، شمار قربانیان همچنان افزایش می‌یابندو هنوز نشستی قابل اعتنا برای بازسازی بیروت در سطح بین المللی برگزار نشده است.

اما اتفاق مهم دیگری که در هفته جاری پیرامون تحولات لبنان رخ داد، گزارشی بود که خبرگزاری رویترز منتشر کرد.

این خبرگزاری مدعی شد اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مقام‎های ارشد لبنان هشدار‌هایی در مورد مخاطرات این ذخیره مرگبار در بندر بیروت دریافت کرده بودند.

ضمن اینکه براساس گزارش رویترز، از مدت‌ها پیش تا زمان حادثه، ده‌ها نامه از سوی ادارات و سازمان‌های مختلف لبنانی برای تعیین تکلیف یا دور کردن محموله ۳ هزار تنی نیترات آمونیوم به دادگستری لبنان ارسال شده بود.

 بیشتر بخوانید:  قول می‌دهم حقایق پیرامون انفجار را برملا کنم  چرا بحران سرتاسر لبنان را فراگرفت؟

این گزارش سبب شد تا رییس جمهور لبنان به مردم این کشور وعده بدهد که همه واقعیت را برای آنان بازگو خواهد کرد.

در عین حال «میشل عون» که براساس قانون اساسی می‌تواند فرد جدیدی را برای تشکیل کابینه مامور کند، از دست زدن به این اقدام خودداری می‌کند.

به نظر می‌رسد سکوت وی در این مورد ناشی از آگاهی اش از عدم کارآمدی روی کار آمدن هر دولتی در شرایط فعلی است.

شاید فشار معترضان به تشکیل دولت جدید سرعت بدهد، اما قطعا دولت جدید نمی‌تواند منشا تغییرات موثر برای خروج لبنان از بحران باشد.

چه خواهد شد؟

شاید نتوان آینده را پیش بینی کرد، اما در کنارهم قرار دادن تکه‌های پازل تحولات لبنان، تا حدی آینده این کشور را پیش چشم ترسیم می‌کند.

لبنان بحران زده با خسارت ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری بیروت، سال‌ها درگیر بازسازی خواهد بود.

اعتراض‌ها و اختلاف نظر‌های ریشه دار، روند تشکیل دولت را با بحران‌های متعددی مواجه می‌کنند.

ساختار سیاسی لبنان که طی دهه‎های اخیر گذشته به انحراف کشیده شده، برای رهایی از این بیماری سخت و تغییری واقعی، مسیری دشوار در پیش دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بیروت لبنان میشل عون بیروت تحولات لبنان اعتراض ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: روابط ایران و پاکستان را در همه سطوح ارتقا می‌دهیم

رئیس جمهور در نشست خبری با نخست‌وزیر پاکستان گفت: در نشست با مسئولان دولت پاکستان تصمیم گرفتیم روابط‌مان را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگ و همه سطوح ارتقا دهیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ظهر امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان و بعد از آیین امضای اسناد همکاری بین مسئولان دو کشور، ضمن قدردانی از دولت پاکستان برای میزبانی از هیئت ایرانی، بیان کرد: خرسندم که امروز در شهر زیبای اسلام‌آباد هستیم و به مردم خوب و دین‌مدار پاکستان احترام می‌کنم و از طرف رهبر معظم انقلاب و ملت ایران به خانواده‌های پاکستانی ابلاغ سلام دارم.

رئیسی: تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست

وی افزود: به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزش‌های اسلامی و مظلومان فلسطین دفاع کرده و در خیابان‌های این کشور آزادی قدس را فریاد زدند، سلام می‌کنم. به دولت و مردم پاکستان که از ظلم رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی به‌دست این رژیم با حمایت آمریکا و غرب در غزه و از ظلم حاکم بر جهان و نظام ناعادلانه به ستوه آمده و فریاد می‌زنند، احترام قائلیم و مواضع دولت و مردم پاکستان را می‌ستاییم. 

رئیس‌جمهور عنوان کرد: سازمان‌های بین‌المللی و به‌ظاهر مدافع حقوق بشر کارآمدی خود را از دست داده‌اند و سازمان ملل و شورای امنیت وظیفه خود را انجام نمی‌دهد؛ مردم مسلمان ایران و پاکستان و مردم جهان از این جنایات به ستوه آمده‌اند و این اتفاقات زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی خواهد شد.

رئیسی اظهار داشت: روابط ما با پاکستان فقط همسایگی نیست بلکه روابط ما تاریخی، تمدنی، و عمیق اعتقادی و دینی است. باورها ملت ایران با ملت پاکستان به‌هم پیوند داده است و این پیوند ناگسستنی است.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد که می‌تواند در جهت منافع دو کشور به‌کار گرفته شود و در نشست با مسئولان دولت پاکستان تصمیم گرفتیم روابط‌مان را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگ و همه سطوح ارتقا دهیم.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در الرقه سوریه
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • شلیک ۳۰ موشک از لبنان به فلسطین اشغالی
  • شلیک ۳۰ موشک از لبنان به اسرائیل
  • شلیک ۳۰ موشک از لبنان به فلسطین اشغالی +فیلم
  • مخبر: چشم انداز روشنی برای توسعه کشور وجود دارد
  • رئیسی: روابط ایران و پاکستان را در همه سطوح ارتقا می‌دهیم
  • ترکش های آلوده بمب در بدن مجروحان حادثه تروریستی کرمان
  • سقوط پهپاد اسراییلی در جنوب لبنان بر اثر اصابت موشک
  • عباس عبدی بررسی کرد؛ تفاوت سه سال اول دولت رئیسی با روحانی