Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

وزارت خارجه عراق روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که «فواد حسین» با «ژان ایو لودریان» ، وزیر امور خارجه فرانسه، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان و «جیمز کلورلی»، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا به طور جداگانه تماس تلفنی برقرار کرد.

بیانیه افزوده در این تماس ها مهم ترین مسائل و تحولات سیاسی و امنیتی عراق به ویژه حمله اخیر ترکیه به اقلیم کردستان که باعث کشته شدن دو افسر و یک سرباز عراقی شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه عراق در این سه تماس «با انتقاد از ترکیه، نقض حرمت و حاکمیت عراق در حمله اخیر به منطقه «سیدکان» در استان اربیل اقلیم کردستان را محکوم کرد.»

فواد حسین، «خواستار کمک و ایفای نقش دولت های این کشورها برای توقف حملات مکرر و بازگرداندن نیروهای ترکیه از خاک عراق شد.»

بیانیه نوشته که وزیران خارجه آلمان و فرانسه و معاون وزیر خارجه انگلیس با ابراز تسلیت به دولت برای قربانیان این حمله و اعلام همبستگی کشورهای خود با عراق حمله اخیر ترکیه را محکوم کردند.

آنان همچنین بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی عراق و اصول همسایگی و قوانین بین المللی تاکید کردند.

روز سه شنبه در حمله پهپادی ترکیه به یک خودرو حامل مرزبانان عراقی به منطقه «سیدکان» در شمال استان اربیل اقلیم کردستان، چهار نظامی از جمله دو فرمانده ارشد این کشور کشته شدند.

وزارت امور خارجه عراق این حمله را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.

وزارت خارجه عراق همچنین «فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در بغداد را احضار و یادداشت اعتراض شدیداللحن دولت عراق را به وی تحویل داد.

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز سه شنبه شب در بیانیه‌ای حمله پهپادی ترکیه که به کشته شدن شماری از فرماندهان و مرزبانان این کشور انجامید را محکوم و تاکید کرد که برای حل و فصل مسائل موجود در مرزهای دو کشور گفت و گو و مذاکره بهترین راهکار است.

کشورهای مصر، عربستان، کویت، بحرین، امارات متحده عربی به همراه اتحادیه عرب این حمله را محکوم کردند و خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق شدند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز پنجشنبه در بیانیه ای حملات ترکیه به خاک عراق را محکوم کرد و آن را اقدامی خطرناک توصیف کرد.

ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق علیه عناصر گروه «پ.ک.ک» آغاز کرده است.

وزارت امور خارجه عراق تاکنون در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار فاتح ییلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.

ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ.ک.ک) است.

با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عراق فرانسه آلمان انگلیس ترکیه وزیر امور خارجه شمال عراق خارجه عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت امور خارجه: شورای امنیت به مسئولیت خود در پیشگیری از تداوم جنایات رژیم اسرائیل جامه عمل بپوشانند

 کنعانی گفت؛ متاسفانه این اولین بار نیست که دنیا شاهد این واقعیت تلخ است که رژیم صهیونیستی با نقض فاحش همه قوانین و مقررات بین‌المللی، مرتکب حمله به بیمارستان، کشتار، ضرب و جرح و یا اسارت کادر درمان، بیماران و مجروحان شده و بدیهی‌ترین اصول انسانی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد؛ در طول هفتاد و چند سال گذشته، اشغالگری، ترور، خشونت، اسارت و جنایت شاکله اصلی ساختار قدرت و سیاست رژیم صهیونیستی بوده و در طول قریب به ۶ ماه گذشته همه این‌ موارد بعلاوه اقدام به نسل‌کُشی در برنامه عملیاتی این رژیم در نوار غزه قرار گرفته است.

وی ادامه داد؛ آنچه در سالهای نه چندان دور در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا و در قانا و ضاحیه لبنان گذشت و آنچه اکنون در نوار غزه می‌گذرد، تنها بخش کوچکی از کارنامه سیاه صهیونیست‌هاست که نه تنها با واکنش درخوری از سوی جامعه جهانی روبرو نگردید، بلکه حمایت برخی کشورهای شناخته شده غربی، زمینه افزایش خشونت و جنایت صهیونیستها علیه ملت مظلوم و تحت اشغال فلسطین را فراهم ساخته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد؛ در ماه‌های اخیر که ماشین نسل‌کُشی صهیونیستها از هیچ اقدام سبوعانه ای علیه مردم بیگناه فلسطین در بزرگترین زندان بدون سقف جهان فروگذار نکرده است، بیمارستانها، مراکز درمانی و کادر درمان به عنوان اهداف نظامی مورد حمله وحشیانه قرار گرفته اند.
وی افزود تراژدی دردناک ماههای اخیر در غزه در حالی در مقابل چشم همه جهانیان در حال رقم خوردن است که در همه جنگها و منازعات، بیمارستانها و بیماران مورد حمایت قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و غیر قابل مجازات و تعرض تعریف و اعلام شده‌اند. با این حال در میان بهت جهانیان، بیمارستان شفا در غزه برای چندمین بار مورد حمله ارتش تروریستی رژیم اسرائیل و کادر درمان و بیماران و مجروحان آن مورد قتل و ربایش قرار گرفتند.

کنعانی با یادآوری مجدد مسئولیت جامعه جهانی در قبال وضعیت دردناک فلسطین خاصه نوار غزه، یک بار دیگر از سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان خواست به وظیفه و مسئولیت بین‌المللی خود در پیشگیری از تداوم جنایات جنگی رژیم اسرائیل جامه عمل بپوشانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سوریه: آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با زبان باج‌خواهی علیه دمشق سخن گفتند
  • احضار سرپرست سفارت پاکستان به وزارت امور خارجه افغانستان
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: شورای امنیت به مسئولیت خود در پیشگیری از تداوم جنایات رژیم اسرائیل جامه عمل بپوشانند
  • واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان شفا در غزه
  • ۱۳سال است که آمریکا، انگلیس،فرانسه وآلمان بامارفتاری خصمانه دارند
  • رایزنی سفیر جدید ایران در نیجر با وزیر امور خارجه
  • هشدار قاهره به تل آویو درباره حمله به رفح
  • تلاش وزارت خارجه برای تسهیل فعالیت شرکت‌های ایرانی در عراق و سوریه
  • آمادگی وزارت خارجه برای تسهیل فعالیت شرکت‌های ایرانی در سوریه
  • هدف گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در تجارت ایران با عراق