Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا طرح الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری به فلسطین اشغالی را مطرح کرد و بعد با این استدلال که اوضاع خاورمیانه به اندازه‌ کافی بحرانی است و ممکن است با اجرایی شدن این طرح بحران تشدید شود و آمریکا نتواند آن را جمع کند، اعلام کرد که این طرح عملی نمی‌شود.

«هادی افقهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در واکنش به صحبت‌های اخیر نتانیاهو مبنی بر مقصر خواندن آمریکا در شکست طرح الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین به فلسطین اشغالی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این طرح یک طرح غیرقانونی و چیز من درآوردی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به این معنی که از سازمان ملل، شورای امنیت و دادگاه بین المللی عبور نکرده بود. در حقیقت این طرحی بود که ترامپ آن را مطرح کرد و به دلیل اینکه از وجاهت قانونی و حقوق بین‌الملل برخوردار نبود، مورد استقبال هیچ‌کدام از کشورهای جهان حتی نزدیکترین رقبا، شرکا و هم‌پیمانان خود آمریکا هم قرار نگرفت.

این کارشناس مسائل منطقه ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن طرح الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری به فلسطین اشغالی افزود: لازم به ذکر است این طرح برخلاف همه مقررات، قطعنامه و کنوانسیون‌های شورای امنیت، سازمان ملل متحد و حقوق بشر طراحی شده بود و زمانی که آمریکا متوجه شد سایر کشورها او را در این طرح همراهی نمی‌کنند و از طرفی احتمال داد که ممکن است، برای منافع و حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه یا غرب آسیا بسیار خطرناک باشد، با این طرح مخالفت کرد و سرد برخورد کرد.

افقهی تصریح کرد: در مجموع آمریکا طرح الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری به فلسطین اشغالی را مطرح کرد و بعد با این استدلال که اوضاع خاورمیانه به اندازه‌ کافی بحرانی است و ممکن است با اجرایی شدن این طرح، بحران تشدید شود و آمریکا نتواند آن را جمع کند، اعلام کرد که این طرح عملی نمی‌شود. از طرف دیگر انتخابات آمریکا و نتایج آن از هم‌اکنون به ضرر ترامپ است و وی وضعیت مطلوبی ندارد، اجرایی شدن این طرح می‌توانست اثر منفی مضاعفی بر وضعیت انتخاباتی وی بگذارد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به واکنش گروه‌های فلسطینی در مواجه با طرح الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری به فلسطین اشغالی اظهار کرد: مورد دیگر جواب گروه‌های فلسطینی است. در واقع نزدیکترین گروه‌های فلسظینی به رژیم صهونیستی مانند رئیس دولت تشکیلات خودگردان، محمود عباس که توافق‌نامه امنیتی با این رژیم دارند، هم مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

افقهی ادامه داد: همچنین سازمان‌های جهادی فلسطین مانند حماس و جهاد اسلامی نیز گفتند در صورت اجرایی شدن طرح مذکور اعلام جنگ می‌کنیم. در این شرایط ترامپ و مشاورینش اظهار کردند که در حال حاضر، اجرایی شدن طرح الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری به فلسطین اشغالی به مصلحت نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با علت نارضایتی نتانیاهو از ترامپ اظهار کرد: این نارضایتی دو دلیل دارد، دلیل اول این است که آمریکایی‌ها در باغ سبز نشان دادند و باوجود اینکه خودشان مبتکر این مساله بودند اما با اجرایی شدن آن مخالفت کردند، نتانیاهو به دلیل قرارگرفتن در آستانه انتخابات پارلمانی به شدت به این مساله نیاز داشت و می‌خواست با اجرای این طرح امتیازی علیه رقبایش کسب کند و این امتیاز را علیه گانتس، رهبر حزب آبی سفید به کار بگیرد و پیروز میدان شود.

افقهی افزود: البته گانتس هم با بیان اینکه با اصل طرح مخالف نیستیم اما الان زمان اجرایی شدن آن نیست، به نوعی با اجرایی شدن طرح الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری به فلسطین اشغالی مخالفت کرد. در حقیقت تلاش برای اجرایی کردن این طرح یک حرکت موذیانه و هوشمندانه از سوی نتانیاهو است که می خواهد از طریق آن کسب رأی کند. لذا علت پرخاش نتانیاهو نسبت به ترامپ این است که شما به من خیانت کردید و نگذاشتید در برداشتن این گام پیروز شوم.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید براینکه هدف نتانیاهو از اجرایی کردن این طرح، پیروزی در انتخابات آینده است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌دانستند که چرا نتانیاهو به دنبال اجرایی کردن این طرح است اما ترجیح دادند، منافع خودشان به خطر نیافتد و ترامپ قربانی نشود. لذا این طرح تا مشخص نشدن انتخابات آینده آمریکا مسکوت می‌ماند.

افقهی در واکنش به اینکه  در صورت انتخاب مجدد ترامپ طرح الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری به فلسطین اشغالی اجرایی خواهد شد؟ یادآور شد: این احتمال وجود دارد اما الان زمان مناسبی برای اجرایی شدن آن نیست. در حقیقت ترامپ با هدف مطرح کردن خود از این طرح سخن گفت اما در شرایط فعلی، مشاورینش به او می گویند که به دلیل مخالفت جامعه جهانی و نبودن حمایت‌های بین‌المللی، این طرح عملی نیست.۲/۵ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امنیت سازمان ملل متحد انتخابات جنگ خاورمیانه فلسطین کارشناس مسائل اجرایی شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید ترامپ به راه انداختن حمام خون در آمریکا! + فیلم

رئیس جمهور سابق آمریکا هشدار داد که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز نشود حمام خون به راه خواهد افتاد و مطمئن نیست که پس از آن انتخابات دیگری در آمریکا برگزار شود.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • حمایت اولمرت از پیشنهاد آمریکا برای خلاصی از دست نتانیاهو
  • ادعای عجیب ترامپ برای ایجاد صلح میان ایران و اسرائیل
  • ترامپ از نتانیاهو خواست به جنگ غزه پایان دهد
  • ادعای جنجالی ترامپ درباره ایران
  • ترامپ و بایدن؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟
  • ترامپ: بایدن اسرائیل را کنار گذاشته است
  • تهدید ترامپ به راه انداختن حمام خون در آمریکا! + فیلم
  • تظاهرات اعتراضی صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی
  • استقبال اندک سیاه پوستان دموکرات از پیام انتخاباتی کمپین بایدن درباره ترامپ
  • فعال شدن گسل ژئوپلیتیکی در فلسطین اشغالی