Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@05:47:19 GMT

گوهری بود که زمین از دست داد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۴۵۰۹

گوهری بود که زمین از دست داد

زنده یاد استاد سهراب محمدی ازقدیمی‌ترین بخشــــــی‌های کُـــــــــرد شمال خراسان است ودرواقع آخرین نسل از دوتارنوازان و خوانندگان بـــزرگ و کهـــن ایـــن منطقه که به غیرازتبحر بســیار و خارق‌العــاده دردوتارنــوازی، شـــیوه خاصی هم درآوازخوانی داشـــت و مقام‌هــــای آوازی«لــو» و «هَــرای» را به زیبایی می‌خواند و ناله حزن‌انگیزی درصدای او بود، خصوصاً وقتی مقام «هرای» را اجرا می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«هرای» ازمهم‌ترین مقام‌های کردهای شمال خراسان است.

به یاد دارم سال‌ها پیش با همراهی آقای کلیم الله توحدی وآقای سیدرضا معطریان عکاس و فیلمبردار 20سال سفرهای من، به منزل سهراب محمدی رفتیم. مزرعه پنبه‌زاری داشت و درحال چیدن پنبه بود که به ناگه درمیان همان دشت زیبا و سفید، شروع به آواز خوانی کرد و چه زیبا و دل‌انگیز درمقام هرای آواز خواند. موسیقی که سینه به سینه از پدر به او منتقل شده و سهراب محمدی میراث دار بزرگ این هنر اجدای بود.... تصاویر و خاطراتی را که آن روز سهراب محمدی از نسل‌های قبل‌ترازخود تعریف کرد روی نوارکاستی ضبط کرده و آن میراث ماندگار را محفوظ نگاه داشته‌ام. به عقیده من، سهراب محمدی گوهری بود که زمین از دست داد و نمی‌دانم آیا نسل کرمانج‌های بعد او این مسیر و شیوه خوانندگی و نوازندگی زنده یاد سهراب محمدی را ادامه خواهند داد یا خیر!  
سبک موسیقی بخشی‌های شمال خراسان، متأثراز بخشی‌های ترکمن است، درواقع موسیقی ترکمن آنقدر پیچیده و نافذ بوده که بخشی‌های شمال خراسان هم تحت تأثیرآن قرارگرفته‌اند و مرحوم حاج قربان سلیمانی هم به این موضوع تأکید بسیارداشت. بخشی‌های شمال خراسان به سه زبان تاتی، ترکی و کردی موسیقی اجرا می‌کنند. اما اکثریت بخشی‌های شمال خراسان ترک زبان هستند و تعداد اندکی کُرد زبان بوده‌اند که سهراب محمدی ازآن دسته است. به گفته آقای کلیم‌الله توحدی (پژوهشگر برجسته کرمانج شمال خراسان)، هنرمندی که بتواند مقام «لو» را بخواند، کُرد کرمانج است. کرمانج‌ها‌ هم به زبان کُردی و هم فارسی آواز می‌خوانند که با درگذشت استاد محمدی نمی‌دانم آیا بخشی کُرد زبانی وجود دارد یا خیر؟ هرچند درنسل جوان می‌توان امیدوار بود اما اینکه چقدرتوانا و کاربلد باشند بی اطلاع هستم.
بخشی‌ها خصوصیات هنری بسیار و متفاوتی دارند که البته به مصداق قدیم، امروزه دیگر بخشی وجود ندارد. بخشی خواننده، نوازنده و سازنده دوتار، داستان گو و بداهه پرداز درموسیقی و شعر است.اشعار بخشی‌ها درونمایه‌های متفاوتی دارند که یک بخش آن روایت داستان‌هایی همچون «کوراوغلو»، «ابراهیم ادهم» و منظومه‌هایی چون «یوسف و زلیخا»است که بخشی باید به ذهن خود بسپارد و آن منظومه‌ها را دریک مقام بخواند البته یک تعداد آهنگ متداول هم برای خوشایند مردم اجرا می‌کنند.
لازم به ذکراست لقب بخشی از سوی مردم به شخص اطلاق می‌شود نه خود فرد، بنابراین هر نوازنده دوتار و خواننده الزاماً بخشی نیست که البته با پیدایش وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، ماهواره و... بخشی گری دیگرفراموش شده است چرا که تقاضایی برای بخشی گری  نبوده تا عرضه‌ای باشد و سال های بسیاراست که ریشه بخشی گری این هنرگرانمایه خشکیده است. زنده یاد حاج قربان تعریف می‌کرد، «در روستای ما مردم بخوبی من را نمی‌شناسند اما درجشنواره «اوینیون» پاریس از من بسیار استقبال کردند.» در بین ترکمن‌ها هم بخشی‌ها زندگی می‌کنند که درآنجا «باغشی» گفته می‌شوند که نسل آنها هم رو به فراموشی است مانند عاشیق‌های آذربایجان که در قدیم منظومه‌های بسیار زیبایی اجرا می‌کردند؛ اما درحال حاضر تنها یک تعداد تک آهنگ به گوش می‌رسد و دیگر مردم حوصله شنیدن منظومه‌هایی چون «کوراوغلو» را ندارند به هر حال چرخ دوران است و این گونه در حال گردش است...

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سهراب محمدی منظومه ها بخشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۲۸ هزار عدد قرص قاچاق در هنگ مرزی تایباد

سرهنگ ستاد محمد محمودی گفت: این تعداد کالای قاچاق در طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توسط مرزبانان پست کنترل و مراقبت مرزی دوغارون کشف شد.

وی اضافه کرد: ارزش این محموله قاچاق ۲۴۸ میلیون و ۸۲۰ هزار ریال است که از داخل کوله یک تبعه افغان کشف شد.

فرمانده هنگ مرزی تایباد ادامه داد: دارو‌ها تحویل شبکه بهداشت شهرستان و متهم تحویل مدیریت مبارزه با کالا و قاچاق هنگ شد.

داروی فنوباربیتال کاربرد‌های مختلفی دارد و بیشتر به عنوان داروی ضد صرع برای کنترل و پیشگیری از تشنج و برخی اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استان خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان و از شرق حدود ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد
  • دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • کشف بیش از ۲۸ هزار عدد قرص قاچاق در هنگ مرزی تایباد