Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@10:19:56 GMT

قطعنامه «تمدید تحریم تسلیحاتی ایران» از تصویب بازماند

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۴۶۹۸

قطعنامه «تمدید تحریم تسلیحاتی ایران» از تصویب بازماند

قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با کسب یازده رأی ممتنع، دو رأی موافق و دو رأی مخالف از تصویب بازماند.

به گزارش مشرق به نقل از آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دیروز (پنج شنبه سیزدهم آگوست) قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را به صورت مجازی به رأی گذاشت.

خبرنگار سی‌بی‌اس در سازمان ملل گزارش داده قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رأی گیری بیشتر از آن جهت حائز اهمیت است که نشاندهنده ثمربخش بودن یا بالعکس، بیهودگی تلاش‌های چندماهه آمریکا در به تصویب رساندن قطعنامه مزبور است؛ قطعنامه‌ای که با مخالفت شدید روسیه و چین روبرو شد و تقریباً این احتمال وجود دارد که با وتوی (رأی منفی) هم پکن و هم مسکو و یا حتی یکی از آنها در کسب نتیجه دلخواه ناکام بماند.

گفتنی است که تصویب این قطعنامه نیازمند کسب حداقل ۹ رأی موافق از مجموع ۱۵ رأی اعضای این شورا و عدم دریافت وتو (رأی منفی) از جانب اعضای دائم است.

لازم به ذکر است که چند ساعت پس از آنکه «کِلی کِرافت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از کشورهای اروپایی خواست تا حمایت خود از توافق هسته‌ای با ایران را مصروف تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران کنند، دولت ترامپ خواستار رأی گیری بر سر این قطعنامه شد.

کِلی کِرافت در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که ایالات متحده «فضا را برای گفتگوها با انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین روسیه و چین باز نگه می دارد». این در حالی است که به غیر از آمریکا، چهار عضو دیگر شورای امنیت به همراه آلمان همچنان از توافق هسته‌ای ایران (برجام) که با هدف ممانعت از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ منعقد شده است، حمایت می‌کنند؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا انفجار بیروت قرارداد ایران و چین تسلیحات هسته ای مسکو سازمان ملل شورای امنیت توافق هسته ای تهران روسیه ترامپ شورای امنیت سازمان ملل برجام ایران آلمان تسلیحات هسته ای آمریکا فرانسه دولت ترامپ پکن وتو چین تحریم تسلیحاتی اخبار داغ تحریم تسلیحاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل بی‌عدالتی را اصلاح خواهد کرد

وانگ یی، وزیر خارجه چین در خصوص وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا گفت: «پذیرش فوری فلسطین در سازمان ملل، اقدامی برای اصلاح یک بی عدالتی طولانی مدت تاریخی است». 

به گزارش الجزیره، این اظهارات وزیر خارجه چین پس از آن بیان شد که آمریکا پنجشنبه شب به قطعنامه شورای امنیت در خصوص به رسمیت شناختن فلسطین رای منفی داد.

جنبش حماس این اقدام آمریکا را به شدت محکوم و تاکید کرد واشنگتن بار دیگر ثابت کرده که علیه مردم فلسطین است. 

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز پس از وتوی این قطعنامه، با بیان اینکه اکثریت مطلق جامعه جهانی با عضویت فلسطین در سازمان ملل موافق هستند، گفت: «آمریکا با این وتو نشان داد که فقط منافع اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.»

وزارت امور خارجه قطر نیز با ابراز تاسف عمیق از «شکست» شورای امنیت سازمان ملل در تصویب این قطعنامه، گفت که آن را «روز غم انگیزی برای عدالت و عقب‌نشینی از تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه می‌داند».

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • واکنش آرمین به وتوی عضویت فلسطین: شرم آور است
  • اسرائیل برای فلسطینی‌ها حق حیات قائل نیست
  • آرمین: شرم آور است
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا
  • حمله محمود عباس به آمریکا
  • آمریکا بسته ۲۶ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل را تصویب کرد
  • خشم تل آویو از کشورهایی که خواستار عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد شدند
  • هجمه محمود عباس به آمریکا
  • چین: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل بی‌عدالتی را اصلاح خواهد کرد