تصمیم برای حضور در سالن با تماشاگران است/ اهالی تئاتر رها شدهاند
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۴۹۶۷
آرش دادگر کارگردان و مدرس تئاتر درباره روی صحنه بردن نمایش جدیدش به خبرنگار مهر گفت: از روز یکشنبه ۲۶ مردادماه اجرای نمایش «ادیسه ۲۰۲۰» در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر آغاز میشود. این اثر نمایشی را میتوان ورژن جدیدی از نمایش «اودیسه» به حساب آورد که پیش از این به صحنه برده بودم. این نمایشنامه توسط امین طباطبایی از روی اثر ماندگار هومر به همین نام نوشته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: «اودیسه ۲۰۲۰» برخلاف اثر قبلی که ۹ بازیگر داشت تنها ۳ بازیگر دارد و امین طباطبایی، ندا حبیبی و خودم در این اثر نمایشی به ایفای نقش میپردازیم. در واقع این نمایش تجربه متفاوتی از اثر قبلی است و مخاطبان با نمایشی ایستا روبرو هستند و بیشتر تلاش شده است تا تماشاگران از لحاظ شنیداری با اثر عجین شوند. «اودیسه ۲۰۲۰» درباره جنگ تروا و سازنده اسب چوبی است و اولیس شخصیت نمایش پس از ۱۰ سال آوارگی به خانه بازمیگردد.
دادگر درباره اجرای نمایش در شرایط فعلی عنوان کرد: متاسفانه تئاتر کار کردن در این مملکت به نوعی دیوانگی محسوب میشود اما شرایط برای فعالیت در تلویزیون و سینما و هنرهای دیگر اینگونه نیست. در هر موقعیت بحرانی وقتی قرار است تئاتر کار کنیم بقیه به ما میگویند مگر دیوانه هستید که میخواهید در این شرایط نمایشی را به صحنه ببرید در حالی که کسی در مورد فعالیتهای دیگر هنری این دیدگاه را ندارد.
وی افزود: اهالی تئاتر عملاً رهاشده هستند، چون چرخه مالی و گردش اقتصادی در تئاتر وجود ندارد. مدیران ما نیز برنامهریزی درستی برای فعالیتهایشان ندارد و میخواهند فقط در لحظه کاری را به سرانجام برسانند و به فکر آینده نیستند.
این مدرس تئاتر یادآور شد: به هر حال من هم مثل کادر زحمتکش، فداکار و شجاع درمان که به خودشان اجازه نمیدهند دست از کار بکشند، نمایشم را به صحنه میبرم اما نمیدانم عکسالعمل تماشاگر چه خواهد بود و نمیتوانم آنها را مجبور به حضور در سالن نمایش کنم اما شرایط بهداشتی برای حضور مخاطبان و گروه اجرایی در تئاتر شهر فراهم است و همه پروتکلها به درستی رعایت میشود.
دادگر در پایان تاکید کرد: تئاتر شهر این روزها از مکانهای دیگر تئاتری برای اجرا امنتر است اما باز هم تصمیم با تماشاگر است. در هر حال امیدوارم که شرایط زودتر به وضعیت قبل بازگردد و امیدوارم مخاطبان نیز به دیدن این نمایش بنشینند.
این کارگردان تئاتر پیش از این نمایشهای «آژاکس»، «مکبث»، «کالون و قیام کاستلیون»، «طوفان»، «هملت»، «صبحانه برای ایکاروس»، «شاه لیر»، «اسب»، «او»، «بازگشت افتخارآمیز مردان جنگ» و تعدادی دیگری از آثار نمایشی را در تالارهای مختلف کارگردانی کرده است..
امین طباطبایی نویسنده، آرش دادگر کارگردان، امین طباطبایی، آرش دادگر و ندا حبیبی گروه بازیگران، شهرام احمد زاده مجری طرح و مشاور کارگردان، عمار عاشوری دستیار کارگردان و برنامهریز، کیکاووس شکوهی دستیار کارگردان، جاهد قربانی مدیر صحنه، آرش دادگر طراح صحنه، علیرضا زندیه طراح نور، مرضیه برزی طراح لباس، امیر رجبی طراح پوستر و بروشور گروه اجرایی نمایش «اودیسه ۲۰۲۰» را تشکیل میدهند.
نمایش «اودیسه ۲۰۲۰» به نویسندگی امین طباطبایی و کارگردانی آرش دادگر از روز یکشنبه بیست و ششم مرداد ماه ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۷۵ دقیقه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر میزبان مخاطبان خواهد بود.
کد خبر 4997115 آروین موذن زادهمنبع: مهر
کلیدواژه: آرش دادگر تئاتر شهر کارگردان تئاتر فیلم کوتاه ویروس کرونا برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی نواحی رادیو نمایش کنسرت آنلاین شبکه پنج سیما فیلم مستند آلبوم موسیقی امین طباطبایی آرش دادگر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۴۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدردانی از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشتهاند
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، روز گذشته، ۷ فروردین، همزمان با بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی، هادی مرزبان، هنرمند پیشکسوت بازیگری و کارگردانی، با حضور در تماشاخانه سنگلج و پیش از اجرای نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» به کارگردانی فرشید قلیپور، به ذکر خاطراتی از تمرین و اجرای تئاتر پرداخت و کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز از هنرمندان نجیب تئاتر تشکر کرد.
هادی مرزبان در ابتدای این مراسم، ضمن خوشامدگویی به علاقهمندان تئاتر که در تماشاخانه حضور یافته بودند و تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، گفت: وقتی یادی از تئاتر میشود، ناخودآگاه به یاد رفتگان آن میافتیم. من حتی معتقدم خودِ تئاتر هم مثل هنرمندانِ رفته است که وقتی تمام میشود، فقط خاطرهای از آن باقی میماند. و این خاصیت تئاتر است که هنری زنده است.
وی درخصوص اولین اجرای خود ار متن اکبر رادی چنین بیان کرد: امروز چون روز جشن است، چند خاطره که ذکر آن باعث میشود خنده به لب تماشاگر بیاید را باید تعریف کنم. نخستین اجرای من از متن اکبر رادی به نمایش «پلکان» در سال ۶۳ برمیگردد که زندهیاد فردوس کاویانی در آنجا نقش شخصیت «بلبل»را بازی میکرد که پلههای ترقی را طی میکرد و در صحنه چهارم این نمایش که در تئاترشهر به صحنه رفت، فردوس کاویانی باید لباس مشکی یک مهندس را به تن میکرد اما وقتی روی صحنه آمد متوجه شدم دکمههای لباس باز است. با هزار ترفند، به بازیگر نقش مقابل، ماموریت دادم بدون اینکه تماشاگر متوجه شود، به فردوس کاویانی این نکته را بفهماند، فردوس کاویانی بعد از اینکه متوجه قضیه شد، رو به تماشاگر شروع به بستن دکمهها کرد که این کار باعث خنده تماشاگر شد. در واقع فردوس کاویانی چنان به دیوار چهارم معتقد بود که خود را روی صحنه بسیار رها و فرو رفته در نقش میدید.
این کارگردان تئاتر که رکورد اجرای بیشترین نمایشنامه از اکبر رادی را در کارنامه دارد، در ادامه به ذکر بخشی از خاطرات خود در مقام بازیگر اشاره کرد و گفت: من در ۲ موقعیت بازیگری روی صحنه، دیالوگ نمایش را فراموش کردم که برای هر بازیگری ممکن است اتفاق بیفتد. یکی در نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی زندهیاد مصطفی اسکویی بود(سال ۱۳۴۷) که نقش شاه سمنگان را بازی میکردم و نمایشنامه، شعر بود. در یک صحنه رو در روی رستم قرار میگرفتم باید این دیالوگ را میگفتم که «تهمتن امین است» اما اسم «تهمتن»را فراموش کردم. به جای این کلمه آهنگ زدم و بقیه دیالوگ را گفتم اما در آنترکت نمایش، رستم دنبال من میدوید که مرا کتک بزند.
مرزبان ادامه داد: موقعیت دوم در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» حمید سمندریان (سال ۱۳۵۱) بود که نقش مقابل اکبر زنجانپور را داشتم. در این نقش نیز یک دیالوگ یادم رفت و شروع به گفتن دیالوگهای بیربط کردم تا دیالوگ اصلی یادم بیاید، ناگهان از پشت صحنه صدای عصبانیت مرحوم سمندریان را شنیدم که میگفت این دیالوگها چیه داری میگی؟ من با شنیدن صدای زندهیاد سمندریان، چنان ترسیدم که دیالوگ اصلی یادم آمد و شنیدم که با خوشحالی میگفت «بله! تشر رفتن کار خودش را کرد».
وی سپس این موارد را جزو بخش شیرین یک اجرا تئاتر برشمرد و گفت: تئاتر، پر از این خاطرات است که از رفتن همکاران و بازیگران آن ناراحت میشویم و سختیهای تمرین و اجرا که پس از گذشت چند سال، به شیرینترین بخش زندگی ما تبدیل میشوند. خصلت تئاتر، گریه و خنده است مثل خودِ زندگی. گروه تئاتر «یاران» به سرپرستی غلامرضا عربی که متشکل از بازیگران نابیناست و آخرین بار نمایش «همه چیز میگذرد، تو نمیگذری» نوشته محمد چرمشیر را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه برده بودند نیز در ادامه این مراسم به صورت جمعی به بازخوانی چند ترانه قدیمی ایرانی پرداختند.
کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه ضمن تشکر از هنرمندان تئاتر، گفت: از هنرمندان نجیب تئاتر تشکر میکنم که با وجود همه سختیها چراغ تئاتر را روشن نگه داشتهاند، دست بوس همه این عزیزان هستم و همچنین از شما تماشاگران عزیز که اصلیترین سرمایه تئاتر ما هستید هم تشکر میکنم که در سالنهای تئاتر حضور پیدا میکنید؛ خصوصاَ در این سالن که از قدیمیترین سالنهای اجرای تئاتر کشور است.
در ادامه، پریسا مقتدی، بازیگر تئاتر و مدیر تماشاخانه سنگلج به خواندن یک خط از پیام روز جهانی تئاتر که توسط «یون فوسه»، نمایشنامهنویس شهیر جهان، بسنده کرد و گفت: تنها خط آخر پیام روز جهانی تئاتر را میخوانم که جانِ مطلب را ادا کرده است:؛ جنگ و هنر متضاد یکدیگرند، همانگونه که جنگ و صلح، متضاد یکدیگر هستند. به همین سادگی، هنرِ تئاتر، صلح است.
کد خبر 6063528 فریبرز دارایی