Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@16:46:21 GMT

علی مطهری: هاشمی متوجه عقده‌های صدام شده بود

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۵۱۰۶

علی مطهری: هاشمی متوجه عقده‌های صدام شده بود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق،  در این مراسم که حجت‌الاسلام حسن خمینی، بهزاد نبوی، سردار حسین علایی، علی مطهری و فاطمه هاشمی حضور داشتند، محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به فرایند پایان جنگ تحمیلی، عنوان کرد: «از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۶۹، مکاتباتی بین صدام و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شکل گرفت که درنهایت در ۲۳ مرداد سال ۱۳۶۹، منجر به پذیرش همه خواسته‌های ایران از سوی عراق به‌ویژه آزادشدن همه اراضی اشغال‌شده، آزادی بدون قید و شرط اسرای ایرانی و بازگشت به قطع‌نامه ۱۹۷۵ الجزایر شد که بزرگ‌ترین موفقیت برای دیپلماسی ایران محسوب می‌شد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی نکته مهم این اتفاق را نقش ویژه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خواند و گفت: «ایشان با مشورت مستمر با مقام معظم رهبری و استفاده از توان کارشناسی وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی، این مذاکرات را راهبری کرد و با اشراف به روان‌شناسی صدام، در پیش‌نویس‌های تهیه‌شده، تغییرات جدی ایجاد کردند و با استفاده از شرایط بحرانی عراق که با اشغال کویت نیاز به ایجاد امنیت از ناحیه ایران داشت، توانست اهداف ایران را بدون واگذاری هیچ امتیازی از عراق به دست بیاورد».

 هاشمی در  پایان‌دادن به جنگ، از جان و  آبروی خود گذشت

محمد فروزنده، از فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس و وزیر دفاع دولت هاشمی‌رفسنجانی، نیز در سخنانی گفت: «هاشمی وقتی وارد جنگ شد که ما هم در درون جنگ و هم در پشتیبانی آن در دولت، دچار مشکلات جدی بودیم. عملیات‌ها به صحنه اختلافات تبدیل شده بود و نتایج نامشخص بود؛ اما ورود هاشمی به جنگ، پیروزی‌هایی را به همراه آورد و ما بدون هاشمی نمی‌توانستیم به این نتیجه برسیم. موفقیت‌هایی که در عملیات‌ها و همین‌طور در مهندسی جنگ اتفاق افتاد، با حضور ایشان ممکن بود». او افزود: «هاشمی در جنگ به دنبال پیروزی بود و پیروزی برای هاشمی، معنای رسیدن به نتیجه مطلوب داشت. او معتقد بود این نتیجه مطلوب، به هر روشی که به دست آید، به شرط حفظ اصول و ارزش‌ها، مطلوب است. او در پایان‌دادن به جنگ، از جان و آبروی خود گذشت». فروزنده با تأکید بر اینکه رسیدن به خواسته بزرگ ما در جنگ در سال‌های ۶۶ و ۶۷، واقعا غیرممکن بود، افزود: «درست است که مالک اشتر در خط مقدم در جواب پیام حضرت علی می‌گوید کمی دیگر اجازه بدهید؛ ولی تصمیم ادامه یا پایان جنگ، با مالک نیست. همه ما در روز قطع‌نامه گریه می‌کردیم. هر انسان باغیرتی آن روز برایش خیلی سخت گذشت. امام هم فرمودند جام زهر بود؛ ولی این سختی هم بخشی از همان ایثار دوران دفاع بود و آقای هاشمی در جنگ این را به‌خوبی به ظهور رساند». او روز بازگشت صدام به قطع‌نامه الجزایر را یکی از روزهای موفقیت‌آمیز دوران جنگ دانست و گفت: «امروز با دردست‌بودن این سند که با سیاست‌ خوب جمهوری اسلامی بعد از پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸ تحت رهبری مقام معظم رهبری و با تاکتیک‌های آقای هاشمی به دست آمد، تکلیف ما و دولت عراق روشن است و هرچند آنها هنوز به صورت کامل از این قرارداد تبعیت نمی‌کنند؛ اما باید این راه را ادامه داد و آنها را به تبعیت کامل وادار کرد تا حقی را که در سند به دست آورده‌ایم، در زمین نیز عملی کنیم».

 نامه‌های صدام را  باید  در  بوق و کرنا  کنیم

سردار حسین علایی نیز در این مراسم، روز بازگشت صدام به قرارداد ۱۹۷۵ را روز بسیار مهمی دانست و تأکید کرد: «ما باید نامه‌ها و دستخط صدام را در عراق و کشورهای عربی، منتشر کنیم و بدانیم که کارمان با عراق تمام نشده و باید طلب خود را بگیریم». او گفت: «جنگ برای پایان، به تصمیم‌گیران بیشتر متکی است تا به رزمندگان. رزمندگان با آفریدن پیروزی‌های میدانی شرط لازم پایان جنگ هستند؛ ولی شرط کافی نیستند. خاتمه جنگ، نیازمند راهبرد عملیاتی است. علایی افزود: «در جنگ ما دو راهبرد مطرح بود؛ در راهبرد نخست برخی نظامیان معتقد بودند ما باید تا ساقط‌کردن صدام بجنگیم و امروز نیز تأکید دارند اگر به ما امکانات می‌دادند، می‌توانستیم این کار را بکنیم. این حرف قشنگی است؛ اما باید دید حتی اگر صدام را ساقط می‌کردیم و به بغداد هم می‌رسیدیم، آیا ادامه این راه از نظر اجرائی برای ما ممکن بود؟». او دومین راهبرد مطرح در جنگ را راهبرد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خواند و گفت: «ایشان معتقد بود ما با دست برتر در میدان و با انجام یک کار بزرگ نظامی، می‌توانیم ازطریق دیپلماسی جنگ را تمام کنیم». علایی ادامه داد: «نظام در برابر نامه صدام نگفت که او دشمن است و نباید به نامه‌اش پاسخ بدهیم؛ بلکه گفتند شاید خدا خواسته از مسیر دشمن راه را برای ما باز کند. دیپلماسی مکاتبه‌ای کار خودش را کرد و نکته مهم این بود که آقای هاشمی زمام این کار را شخصا در دست گرفت و البته اختیارات کافی هم داشت. صدام هم همین کار را کرد و «برزان»، برادرش را برای این کار گذاشته بود و به‌این‌ترتیب مذاکرات، مکاتبه‌ای و مع‌الواسطه ولی مستقیم در رأس دو کشور انجام شد. آقای هاشمی، تغییر سیاسی اوضاع را به‌خوبی درک کرد و با حمایت رهبری تصمیم درستی گرفت. کل این مکاتبات سه‌ماه‌ونیم طول کشید و این روز بزرگ رقم خورد». او ۲۳ مرداد را روز بزرگ پیروزی ایران دانست و تأکید کرد: «ما باید این روز را در بوق و کرنا کنیم. عراقی‌ها نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. نامه‌های صدام به آقای هاشمی در عراق پخش نشده است. این دستخط‌های شخصی صدام را باید در تمام عراق و در تمام کشورهای عربی پخش کنیم. مسئله ما با عراق تمام نشده است. ما هزار میلیارد دلار از عراقی‌ها طلب داریم. نباید این روزها که ما در تحریم هستیم، این‌طور تصور شود که عراق، فضای تنفسی ایران است. باید ایران برود و این طلب را بگیرد، عراق به ایران بدهکار است».

مطهری:  نمی‌توانید هاشمی  را سانسور  کنید

علی مطهری هم در این مراسم گفت: «دیکتاتورها روحیات خاصی دارند و عموما در زندگی شخصی دچار عقده‌های زیادی هستند. اگر زندگی صدام را بخوانید، خواهید دید که آقای هاشمی در برخورد با او چگونه متوجه این عقده‌ها بوده و او را درک کرده است. ایشان در روابط با عربستان نیز همین درک را داشت و همین باعث شد روابط ما با عربستان در دوران آقای هاشمی، متفاوت باشد». او با انتقاد از رویکرد رسانه ملی در کتمان واقعیات تاریخی کشور، افزود: «متأسفانه صداوسیما با آقای هاشمی برخورد بدی دارد. ایشان یک واقعیت است و شما نمی‌توانید در سالگرد جنگ، سالگرد پیروزی‌ها و همین‌طور در ایام رحلت ایشان، نامی از او نبرید». مطهری گفت: «زمانی قرار بود سریالی درباره شهید مطهری بسازند که یکباره متوقف شد. علت را جویا شدیم، گفتند در روند زندگی ایشان به آقای منتظری و بازرگان و شریعتی که رسیدیم، به مشکل خوردیم. به‌هرحال شهید مطهری، ۱۱ سال با آقای منتظری هم‌مباحثه بود. سال‌هاست نقش آیت‌الله منتظری را در انقلاب اسلامی سانسور می‌کنند؛ درحالی‌که این برخورد با واقعیات تاریخی واقعا غلط است».

نقش ویژه آیت‌الله هاشمی در بازگشت صدام به قرارداد ۱۹۷۵

به گزارش اعتماد، دیگر سخنران این مراسم که اتفاقا این مراسم با اظهارات او در مقام میزبان آغاز شد، محسن هاشمی‌رفسنجانی، پسر ارشد آیت‌الله و رییس فعلی شورای شهر پایتخت بود. او گفت که تلخی جام زهر پذیرش قطعنامه با پیروزی و صلحی که این تصمیم برای ایران و نسل‌های آینده به همراه آورد، تبدیل به شیرین‌ترین شهدها برای امام و ملت ایران شد. محسن هاشمی تاثیر یادآوری پیروزی‌ها در تقویت غرور، انسجام و وحدت ملی و بهبود سرمایه اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت:«در ۳۰ سال گذشته تنها روز آغاز جنگ مورد توجه تبلیغات رسمی بوده و روز پیروزی ایران و آغاز صلحی پایدار مورد غفلت قرار گرفته و در هیاهوی مسائل سیاسی گم شده است؛ حال آنکه تقریبا همه کشورها روز خاتمه جنگ را جشن می‌گیرند و کهنه‌سربازان و آسیب‌دیدگان جنگ را مورد تکریم قرار می‌دهند.» به گفته او آخرین بار که ایران در جنگی توانست تمامیت ارضی خود را حفظ کند، مربوط به جنگ‌های عثمانی است و در جنگ‌های مختلف دوران قاجار و پهلوی هر بار بخشی از خاک ایران جدا شده است.

پسر ارشد آیت‌الله هاشمی همچنین با اشاره به فرآیند پایان جنگ تحمیلی گفت:«پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران در ۲۶ تیر ماه ۶۷ و برقراری آتش‌بس در ۲۹ مرداد ماه همان سال، وضعیتی ناپایدارِ نه جنگ و نه صلح بین ایران و عراق ایجاد شد که هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کرد اما از ابتدای اردیبهشت‌ ماه ۶۹ مکاتباتی بین صدام و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شکل گرفت که درنهایت در ۲۳ مرداد ماه همان سال منجر به پذیرش تمامی خواسته‌های ایران توسط عراق به ‌ویژه آزاد شدن همه اراضی اشغال شده، آزادی بدون قید و شرط اسرای ایرانی و بازگشت به قطعنامه ۱۹۷۵ الجزایر شد که بزرگ‌ترین موفقیت برای دیپلماسی ایران محسوب می‌شد.» او نکته مهم این رویداد را نقش ویژه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برشمرد که با مشورت مستمر با رهبر انقلاب و استفاده از توان کارشناسی وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی، این مذاکرات را راهبری کرده و با اشراف به روانشناسی صدام در پیش‌نویس‌های تهیه شده، تغییرات جدی ایجاد کردند و با استفاده از شرایط بحرانی عراق که با اشغال کویت نیاز به ایجاد امنیت از ناحیه ایران داشت، توانست اهداف ایران را بدون واگذاری هیچ امتیازی از عراق به دست آورد.

روایت مطهری درباره جلوگیری از ساخت سریال شهید مطهری؛ پای سه چهره در میان است | صداوسیما با مرحوم هاشمی برخورد بدی دارد روایت محسن هاشمی، فروزنده، علایی و مطهری از یک پیروزی دیپلماتیک ماجرای نامه‌های صدام به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رونمایی از کتاب مکاتبات صدام و هاشمی رفسنجانی کد خبر 540268 برچسب‌ها علی مطهری هاشمی رفسنجانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: علی مطهری هاشمی رفسنجانی آیت الله هاشمی رفسنجانی آقای هاشمی پیروزی ها پایان جنگ علی مطهری قطع نامه نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۵۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه پدر پیوندکبد ایران به وزیر بهداشت دولت هاشمی بعد از بازنشستگی اجباری/شما به صندلی استادممتازی دانشگاه تهران نیاز نداشتید،آن صتدلی نیازمند شما بود

به گزارش خبرآنلاین، اخیرا دانشگاه علوم پزشکی تهران و 40 استاد دیگر رشته های مختلف پزشکی را بازنشسته و اخراج کرده است.

دکتر ملک زاده که در زمره این استادان است در نامه ای گلایه آمیز به این شیوه انتقاد کرد.

اینک پروفسور علی ملک حسینی در نامه ای خطاب به ملک زاده به این موضوع پرداخته است.

در این نامه که بیت مشهور "قدر زر زرگربداند ، قدرگوهر گوهری" آغاز شده آمده است:شنیدم که مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران شمارا به شکلی عجولانه و بی خبرانه بازنشسته کرده اند ،حقیقتش این خبر برایم بسیار نگران کننده و شوک آوربود

به خودم گفتم مگرفردی دلسوز تر وطن پرست تر ، باسواد تر وازهمه مهمتر خدمت گذارتر از ملک زاده درمیان استادان دانشگاهها وجود دارد که چنین تصمیم نسنجیده ای درموردش گرفته اند ؟ آیا این افراد از تلاش های صادقانه وخستگی ناپذیر شما درطول ۴۵ سال گذشته خبرندارند ونمی دانند که شما جزء استثنائی ترین افرادی بودید که باوجود کسب مقام اول ودومی پزشکی چه دردورهٔ دانشجوئی وچه در دورهٔ دستیاری دانشگاه پهلوی سابق ماندن درایران را به رفتن به غربِ وسوسه انگیز که خیلی ها آرزویش را داشتند ترجیح دادید؟ آیا این دوستان نمی دانندکه شما درروزهای سخت اول انقلاب داوطلبانه به عنوان سرپرست یک تیم جهادگر پزشکی درکرد ستان شلوغ ونا آرام خدمت کرده اید ونمی دانند که درسخت ترین شرایط جوان ترین رئیس دانشکدهٔ پزشکی وجوانترین رئیس دانشگاه شیراز بوده اید؟ آیا نمی دانند که شما بزرگ ترین کارتحقیقاتی تاریخ ایران را درناحیهٔ گلستان وترکمن صحرا انجام داده اید که از افتخارات کشور محسوب می شود وآیا اینان نمی دانند که شما درکارآموزش وپژوهش و تربیت متخصص وفوق تخصص و محقق چه کارهای منحصر به فردی کرده اید وباپشتکار وتلاشی ستودنی زیر زمین بیمارستان دکتر شریعتی را به بهترین بخش تحقیقاتی گوارش وکبد کشور تبدیل کرده اید؟ وچندین آیانمی دانند دیگر که نیازی به گفتنشان نمی بینم . در ادامه نامه دکتر ملک حسینی آمده است: جناب دکترملک زاده شما به این صندلی استادممتازی دانشگاه هیچ نیازی نداشتید ولی این صندلی به شما بسیار نیازمند است چون کسی لایق تر وسزاوارتر از شما برای تکیه زدن براین کرسی درکشور وجود ندارد . شما یک الگوی تمام عیار برای نسل جوان هستید که مهمترین بعد و وجههٔ این الگو ترجیح دادن کار وخدمت دروطن با وجود امکان کار در بهترین مراکز پزشکی دنیا می باشد بنده به عنوان فردی که در۴۳ سال گذشته شاهد خدمت بسیار دلسوزانه ، صادقانه و عالمانهٔ شما بوده ام از آن بیم دارم که چنین برخوردی سبب نا امیدی کسانی گردد که شما الگویشان بودید ومی خواستند دروطن بمانند . اما برادر عزیزم جناب دکتر ملک زاده باور کنید که من این تصمیم ناخوشایند را به فال نیک می گیرم زیرا خودت می دانی که بیش از ده سال است من و همکارانم دنبالت بودیم که مابقی عمر را بیائید شیراز وشما هم بارها قول داده بودید و نیامدید. لطفاً هرچه زودتر برگرد شیراز ، خودت می دانی که ما از همان اول هم مخالف رفتنت به تهران بودیم ، لطفاً برگرد تا جوانهای زیادی که مشتاق آمدنت هستند خوش حال شوند و ما هم به امید خداوند بتوانیم از تجربیات ذیقیمت شما برای گسترش بخش های تحقیقاتی پیوند کبد وگوارش استفاده کنیم. مهمتر این که دیگر لازم نیست راه طولانی تهران به بالاده را طی کنید و هروقت دلت گرفت می توانی خیلی راحت راهی کازرون و بالا ده شوی و باحضور بر تربت پاک پدر و مادرت که عشق به خاک وطن را در دلت کاشته اند .فاتحه ای بخوانی و روحشان را شادکنی و پس از آن هم مثل همیشه خیل بیماران روستائی را که منتظرت هستند معاینه ودرمان کنی .ما بی صبرانه منتظرت هستیم 23302 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888216

دیگر خبرها

  • پس‌لرزه‌های موضعگیری اخیر علی مطهری درباره نوروز
  • پس لرزهای موضعگیری اخیر علی مطهری درباره نوروز
  • «صدای ملت» علیه هویت ملی موضع نمی‌گیرد
  • علی مطهری درباره نوروز چه گفت که جنجالی شد؟
  • فیلم| کنایه سریال «زیرخاکی» به دیدار دوستانه مسعود رجوی با صدام حسین
  • محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های رهبری را متوجه شوند+فیلم
  • محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های مقام معظم رهبری را متوجه شوند+فیلم
  • آقای مطهری! نوروز تعطیل‌بردار نیست نه به خاطر جنگ ۸ ساله نه غزه
  • (ویدئو) کنایه سریال «زیرخاکی» به دیدار دوستانه مسعود رجوی با صدام حسین
  • نامه پدر پیوندکبد ایران به وزیر بهداشت دولت هاشمی بعد از بازنشستگی اجباری/شما به صندلی استادممتازی دانشگاه تهران نیاز نداشتید،آن صتدلی نیازمند شما بود