Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «میخائیل اولیانوف» سفیر و نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد شنبه در پیامی توییتری با اشاره به شکست تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه ضدایرانی نوشت: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران شکست خود. کاملا قابل پیش‌بینی بود.

اولیانوف افزود: این تلاش بی‌پایه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که در این ارتباط ابراز نگرانی می‌کنند نباید بزرگنمایی کنند. فقط به یاد بیاورید: هیچ تحریم [علیه ایران] پیش از سال ۲۰۱۰ در کار نبود و هیچ فاجعه‌ای روی نداد. اکنون هم روی نخواهد داد.

کشورهای اروپایی که به قطعنامه آمریکا رای ممتنع دادند، بدون اینکه به نقض تعهدات برجامی خود اشاره‌ای کنند، از پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ابراز نگرانی کردند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند.

نمایندگی روسیه در سازمان مل در بیانیه‌ای که در حساب رسمی توییتر خود منتشر کرد، گفت: پیشنهاد ایالات متحده نقض آشکار ضمیمه B از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که آشکارا تصریح می‌کند تنها راه مشروع برای بازنگری در زمان‌بندی رژیم انتقال سلاح از ایران و به این کشور، اجماع کمیسیون مشترک برجام است.

نمایندگی روسیه در ادامه افزود: فرایند تایید مورد به مورد انتقال سلاح از ایران و به این کشور در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نه به حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز مرتبط شده، نه تحت هیچ شرایط دیگری قرار گرفته است. این محدودیت موقت بود که برای ۵ سال در نظر گرفته شده و هرگز قرار نبود تمدید شود.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند.  از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رای ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید.

رای گیری انجام شده با  ۱۱ رای ممتنع، ۲ موافق که یکی آمریکا بود و ۲ مخالف شکست خورد.

منبع: الف

کلیدواژه: شورای امنیت علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۵۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای امنیت: قطعنامه آتش بس غزه الزام آور است

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از نیویورک، بی اعتنایی آشکار و پایبند نبودن رژیم صهیونیستی به قطعنامه الزام آور آتش بس در غزه، در سایه اصرار دولت آمریکا بر غیر الزام آور تلقی کردن این قطعنامه منجر به این شد که با فاصله یک روز، این شورا در جلسه‌ای دیگر ضمن ابراز نگرانی از اجرا نشدن قطعنامه بر الزام آور بودن آن تاکید کند.

در این نشست اکثریت اعضا با گوشزد کردن فوریت اجرای این قطعنامه، بر اجرای بدون قید و شرط آن تاکید کردند.
واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: اینکه واشنگتن اصرار دارد که این قطعنامه را غیر الزام آور بخواند، مایه نگرانی است. در سایه این رفتار آمریکا، اسرائیل به رغم درخواست شورای امنیت چک سفید امضا دارد و قصد دارد که غزه را کاملا با خاک یکسان کند.
عمار بنجاما سفیر الجزایر در سازمان ملل گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت کاملا الزام آور است نه تقریبا، نه بخشی و نه شاید، بلکه کاملا. کشتار در غزه باید همین الان متوقف شود.
گنگ شوانگ معاون سفیر چین در سازمان ملل تاکید کرد: اینکه آمریکا بالاخره تصمیم می‌گیرد قطعنامه آتش بس را وتو نکند، اما بعد از آن با صدور بیانیه‌هایی از الزام آور نبودن آن سخن می‌گوید، نشانه دهنده بی صداقتی و رفتار سیاسی آمریکاست.
ونسا فریزر سفیر مالت در سازمان ملل گفت: تصاویر دلخراش کودکان گرسنه غزه، به خوبی شکست شورای امنیت را در پایان دادن به این فاجعه نشان میدهد.
نیکلاس دو ریوایر سفیر فرانسه در سازمان ملل هم گفت: قطعنامه آتش بس در غزه باید فورا اجرا شود، ضمن اینکه ما شهرک سازی‌های اسرائیل را هم به رسمیت نمی‌شناسیم......

 

اظهارات:
واسیلی نبنزیا - سفیر روسیه در سازمان ملل
عمار بنجاما - سفیر الجزایر در سازمان ملل
گنگ شوانگ - معاون سفیر چین در سازمان ملل
ونسا فریزر - سفیر مالت در سازمان ملل
نیکلاس دو ریوایر- سفیر فرانسه در سازمان ملل

دیگر خبرها

  • روسیه: قطعنامه شورای امنیت در خصوص جنگ غزه باید اجرا شود | دلیل وتوی قطعنامه آمریکا مشخص شد
  • نامه بیش از یک صد نماینده پارلمان انگلیس درباره تحریم تسلیحاتی اسرائیل
  • شورای امنیت: قطعنامه آتش بس غزه الزام آور است
  • دیپلمات روس: تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لازم الاجرا هستند
  • آمریکا: قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت الزام آور نیست
  • واکنش تهران به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس در غزه
  • نتانیاهو تهدیدش علیه آمریکا را عملی کرد
  • گوترش : قطعنامه جدید شورای امنیت در خصوص غزه باید اجرایی شود/ شکست در این زمینه غیرقابل بخشش خواهد بود
  • روسیه: باید برای آتش بس دائمی در غزه تلاش کنیم
  • شورای امنیت قطعنامه «آتش‌بس فوری» در غزه را تصویب کرد