Web Analytics Made Easy - Statcounter

به تازگی پویشی مردمی در فضای مجازی برای پایان دادن به تصرفات بر فراز کوه‌های صاحب الزمان(عج) کرمان به وجود آمده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حنانه جانمحمدی * مجموعه کوه‌های شیوشگان را همه به نام کوه‌های صاحب الزمان می‌شناسیم، مجموعه‌ای تاریخی که قدمت آن به سال‌های دور برمی گردد و سینه اش مالامال وقایع ثبت شده در دل تاریخ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مدتی است که این مجموعه گرانبها با تصرفات چند موسسه و سازمان از حالت طبیعی خود درآمده است. در یک سال گذشته در خبر‌هایی گوناگون به ساخت و ساز در محلی که آن را بام کرمان می‌نامند اشاره کرده ایم.    استان کرمان بهشت بنا‌های تاریخی است که متاسفانه با عدم همراهی مسئولین برای حفظ و ارزش گذاری رو به رو است. محوطه تاریخی شیوشگان به خودی خود صاحب بخش بزرگی از این بنا‌های تاریخی است که با دست بردن به طبیعت بکر آن، لطمه‌های جبران ناپذیری را متحمل شده است. ادعای ساخت هتل و تله کابین باعث شده که سطح کوه را خراش داده و با اقداماتی غیر قابل باور باعث نابودی اراضی طبیعی بشوند.

اما به تازگی پویشی در کرمان مطرح شده که در آن مردم با قرار دادن تصویر خود در پوستری، از دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان خواستار جلوگیری از پیش روی‌های موسسه ملل بر فراز کوه‌های صاحب الزمان می‌شوند.  
برای روشن شدن هرچه بیشتر موضوع با امید ابراهیمی، فعال میراث فرهنگی و کارشناس مرمت بنا‌های تاریخی به گفتگو نشستیم. امید ابراهیمی با راه اندازی این پویش در اینستاگرام، در تلاش است تا با رسانه‌ای کردن کوهخواری در کرمان، مانع تحقق ساخت پروژه‌های عمرانی در شیوشگان و ورود مقامات قضایی به ماجرا بشود.   وی می گوید: شروع این پروژه از سال ۹۴ بود که با حرف و حدیث زیادی هم همراه بود. در ابتدا میراث فرهنگی با تعیین چند اصل از جمله عدم انفجار در کوه‌های شیوشگان، قول صدور مجوز را داده بود که هیچ کدام از این بند‌ها توسط مسئولین پروژه رعایت نشد. عدم قطعی درختان، عدم انفجار و استفاده نکردن از آب و خاک منطقه تاریخی صاحب الزمان از جمله شروط میراث فرهنگی کرمان بود که در روند ساخت و ساز مورد بی توجهی قرار گرفت.

امید ابراهیمی در ادامه می‌گوید: در این سال‌ها اعتراضات متعددی به همت فعال زیست محیطی و میراث فرهنگی شکل گرفت. در ارتفاعات این محدوده تاریخی ، قلعه با قدمت بسیار بالا قرار دارد که برای ثبت آن در میراث ملی، دوندگی زیادی کردم تا بالاخره بعد از گذشت ۴ سال به ثبت رسید. با این حال به نظر من ثبت و تایید این قلعه تاریخی بعد از مطالبه گری‌های چند ساله نشان از این دارد که این بنا دیگر در مسیر ساخت و ساز‌های بام کرمان نیست و عملا کار پروژه با این قسمت تمام شده است.   بیشتر بخوانید:

پروژه بام کرمان در بایکوت خبری در حال اتمام است + عکس

ساخت تله کابین بر فراز سکونت‌گاه انسان‌های نخستین! / نهاد‌های نظارتی شیون «شیوشگان» را نشنیده گرفتند!

صحبت‌های شهردار کرمان در خصوص فشار‌های مسئولان سابق استان برای پروژه بام کرمان + فیلم

هتل‌هایی که بر میراث فرهنگی کرمان ساخته می‌شود / سوء استفاده سودجویان از اهمیت اخبار شهادت سردار دل‌ها سرنوشت نامعلوم کوه صاحب الزمان(عج) / جولان‌گری در بام کرمان! اسناد ۱۰۰ صفحه‌ای فساد ۲ هزار میلیاردی پروژه هتل بام کرمان به نهاد‌های امنیتی و قضایی ارسال شد توسعه روی لبه پرتگاه / بر سر میراث فرهنگی چند هزار ساله کرمان هتل و تله کابین می‌سازند
این کارشناس مرمت بنا‌های تاریخی اضافه می‌کند: در روز‌های تعطیل و حتی ایام عید نوروز که به دلیل شیوع کرونا تمامی مردم خانه نشین شده بودند و کار‌ها خوابیده بود، تصرفات بام کرمان با قدرت و سرعت تمام در حال انجام بود. لزوم اجرای چنین طرح‌های خطرآفرینی برای فرهنگ و طبیعت کرمان در این مجموعه تاریخی چیست؟ با این حال سطح گسترده‌ای از کوه‌های صاحب الزمان باستانی است و علاوه بر این قلعه، بنا‌ها و غار‌های تاریخی دیگری در مسیر و حریم پروژه بام کرمان قرار دارند. تصویر غارهای تاریخی که با بی مهری مسئولان میراث فرهنگی دست و پنجه نرم می کند را ببینید.      
امید ابراهیمی با اشاره به پویش راه اندازی شده در کرمان برای جلوگیری از ادامه تصرفات در کوه‌های تاریخی کرمان اضافه می‌کند: باتوجه به ثبت قلعه در میراث فرهنگی، دست ما برای مطالبه گری در خصوص پایان دادن به این تصرفات باز‌تر شده و مردم نیز به همراهی مان آمده اند. قبل از ثبت این اثر در میراث فرهنگی به دلیل ناشناخته بودن قلعه بسیاری از مردم این مشکل بزرگ برای تاریخ و قدمت استان را نادیده می‌گرفتند که در حال حاضر شرایط بهتر شده است. به دلیل شیوع کرونا در نظر گرفتیم تا دادخواهی خود را به صورت مجازی پیش برده و مردم و فعالین محیط زیست و میراث فرهنگی را با خود همراه کنیم.

فعال میراث فرهنگی استان کرمان می‌گوید: تاکنون کاربران زیادی در اینستاگرام اقدام به قرار دادن عکس خود در پوستر تهیه شده و اشتراک آن در بین دنبال کنندگان خود کرده اند. استقبال مردم، دانشجویان و دوستداران تاریخ و میراث فرهنگی بسیار بوده و امیدواریم طی این مسیر موجب ورود مجدانه مقامات قضایی به پرونده بشود. ناگفته نماند که سرعت پروژه نیز شدت گرفته است.  
 ابراهیمی در پایان می‌گوید: متاسفانه محیط زیست و منابع طبیعی نیز خود را در جریان چگونگی پیشرفت این پروژه خود را عقب کشیدند. مسئولین قضایی کشور هم نگاهی جدی به مسئله نداشته اند. در شرایط کنونی نیاز به ورود نهاد‌های نظارتی با توجه به ثبت قلعه بیش از پیش احساس می‌شود. این مجموعه که به تنهایی صاحب چندین اثر تاریخی است و یک منطقه طبیعی، تاریخی و فرهنگی است که می‌تواند به ثبت جهانی نیز برسد، می‌شود که با ورود به موقع دادستان کرمان از نابودی هرچه بیشتر آن جلوگیری کرد.

البته با توجه به صحبت‌های این فعال محیط زیستی، نباید تلاش ها و مطالبه‌گری های فعالان دانشجویی را هم در این خصوص نادیده بگیریم. سیدمحمدامیر گنجعلیخانی، فعال دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان از جمله کسانی است که تا کنون در پیگیری و مطالبه گری این پرونده موثر بوده. البته او حالا از ورود دادستان به پرونده و رسیدگی به آن خبر داد.   در تلاشیم که در گزارش‌های بعدی بتوانیم با مسئولین میراث فرهنگی استان کرمان گفتگویی داشته باشیم.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی      

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بام کرمان کوه صاحب الزمان میراث فرهنگی کرمان منابع طبیعی کرمان موسسه ملل کوه های صاحب الزمان بنا های تاریخی امید ابراهیمی میراث فرهنگی استان کرمان مطالبه گری بام کرمان بنا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۵۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» فردا رونمایی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی برگزار می‌شود، سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی امروز_ چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ با بیان اینکه فردا، سی‌ام فروردین روز بناها و محوطه‌های تاریخی جهانی نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: هدف از نام‌گذاری و گرامیداشت این روز، تشویق افراد و جوامع محلی به آگاهی‌افزایی درباره اهمیت میراث فرهنگی در زندگی، هویت و اجتماع آن‌ها است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روزهای سی‌ام و سی‌ویکم فروردین برنامه‌های بزرگداشت این روز جهانی در سطح استان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس خاطر نشان کرد: در روز پنجشنبه بازدید از تمام اماکن و بناهای تاریخی و محوطه‌های جهانی استان فارس برای عموم علاقه‌مندان رایگان است.

ثابت‌اقلیدی با اشاره به اینکه برنامه بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فارس فردا در مجموعه جهانی تخت‌جمشید برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این برنامه نشست بین‌المللی تخصصی، تقدیر از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی و همچنین مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: محور اصلی نشست‌های تخصصی این برنامه شامل آمادگی، واکنش و بازیابی بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بلایا و حوادث به‌ویژه بحران فرونشست در محوطه‌های باستانی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در رابطه با سند مالکیت تخت جمشید، اظهار کرد: در راستای تثبیت و صدور اسناد مالکیت اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان و با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک این استان، سند مالکیت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید به نام میراث فرهنگی صادر شده است.

ثابت‌اقلیدی همچنین افزود: در روز پنجشنبه هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نیز پنل تخصصی تزئینات آجری در بناهای تاریخی شیراز نیز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پنل تخصصی با همکاری انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این برنامه اساتید حوزه مرمت در قالب سخنرانی به مباحث تخصصی حوزه میراث فرهنگی شامل اصطلاحات و شناخت انواع تزئینات آجری، نحوه اجرای تزئینات آجری، دانش بومی در علم مدرن، کوره‌های آجرپزی در شیراز و اساتید سنتی آجر تراش ابزارها و نحوه انتقال هنر آجرکاری می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیز گردهمایی ۳۰۰ نفر همیاران دانش‌آموزی میراث فرهنگی استان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در مجموعه فرهنگی و تاریخی ارگ کریم‌خانی برگزار می‌شود.

ثابت‌اقلیدی همچنین با اشاره به اجرای تورهای تخصصی بازدید از اماکن و بناهای تاریخی سراسر استان اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شنبه هفته آینده نیز با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس نقشه قدیمی بافت تاریخی شیراز رونمایی می‌شود.

کد خبر 745451

دیگر خبرها

  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • بازدید از اماکن تاریخی فارس، امروز رایگان است
  • ‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» فردا رونمایی می‌شود
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل