Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان اوراق بهادار و بورس آمریکا بامداد شنبه گزارش داد که صندوق کل سرمایه‌گذاری عربستان (صندوق حاکمیتی)، با واگذاری سهام خود، از مجموعه شرکت‌های جهانی خارج شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، سازمان اوراق بهادار و بورس امریکا اعلام کرد که صندوق کل سرمایه‌گذاری سهام خود در شرکت‌های "بوئینگ" آمریکا، "بریتیش پترولیوم انگلیس، ستاربکس" (شرکت رستوران آمریکایی)، فیسبوک، ماریوت اینترنشنال (شرکت هتل‌داری)، کوالکوم (سیستم‌های ارتباطی)، برودکام (شرکت طراحی نیمه‌رسانا در حوزه ارتباطات بی‌سیم و باند وسیع)، فایزر (شرکت داروسازی)، والت دیزنی، آی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی. ام، بانک آمریکا، سیتی گروپ (شرکت خدمات مالی آمریکایی چند ملیتی) و توتال فرانسه را واگذار کرده است.

براساس این گزارش، صندوق کل سرمایه گذاری سعودی همچنین سهام خود در شرکت آمریکایی "سیسکو سیستمز"(تجهیزات شبکه) را نیز از ۵۳.۵ درصد به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار سهام و در شرکت "برکشایر هاتاوی" (شرکت هولدینگ آمریکایی) از ۴۹ درصد به ۲۱۸ هزار و ۷۷۸ سهم و در شرکت کانادایی "نچرال ریسورسز" از ۴۳.۱ درصد به ۱۷.۱ میلیون سهم کاهش داده است.

در مقابل این صندوق سهام خود در سه شرکت "اتوماتیک دیتا پروسسینگ (شرکت ساخت برنامه و ارائه خدمات مدیریت منابع انسانی) به یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم و ارزش ۲۲۰ هزار و ۶۰۰ هزار دلار، شرکت "لیو نیشن انترتینمنت" آمریکا که در زمینه سرگرمی فعالیت دارد، به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم رسانده است تا ارزش سرمایه‌گذاری‌اش در این شرکت به ۵۵۷ میلیون دلار برسد.

صندوق کل سرمایه‌گذاری سعودی همچنین سهام خود در شرکت کانادایی "سانکور انرژی" را نیز به ۵۱ میلیون سهم افزایش داده است تا سرمایه‌گذاری‌اش در این شرکت نیز به ۸۵۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برسد.

خارج شدن صندوق کل سرمایه‌گذاری عربستان از شرکت‌های جهانی پس از آن روی‌ می‌دهد که درآمد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز حدود ۴۵ درصد معادل ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

پیش از این "محمد الجدعان" وزیر دارایی عربستان در خردادماه گذشته از کاهش ذخایر ارزی این کشور خبر داده بود.

افزایش کسری بودجه عربستان و نیز کاهش درآمدهای نفتی این کشور همزمان با آن روی می‌دهد که به خاطر شیوع ویروس کرونا، برگزاری مراسم حج امسال تنها منحصر به اتباع خارجی داخل این کشور شد و این مسأله نیز درآمد دولت ریاض را از محل برگزاری حج تمتع کاهش داد.

عربستان که در سال‌ گذشته ۱۲ میلیارد دلار از برگزاری مراسم حج تمتع و عمره درآمد کسب کرد، برنامه‌ریزی کرده بود که گردشگری مذهبی خود را تا پایان امسال به ۱۵ میلیون نفر افزایش دهد.

اعمال محدودیت در برگزاری مراسم حج، فشار مالی بیشتری به عربستان وارد کرده است، کشوری که در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت، با بحران مالی روبه‌رو است بطوری که این کشور سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته و مجبور به گران کردن بنزین شده است.

علاوه بر این موارد هزینه های گزاف جنگ در یمن نیز دولت سعودی را با کاهش شدید منابع ارزی روبرو کرده است . 

برچسب‌ها بوئینگ عربستان سعودی فیس بوک ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری سقوط بی‌سابقه بهای نفت ؛ اقتصاد جهان زیر سایه کرونا هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوئینگ عربستان سعودی فیس بوک ایالات متحده آمریکا بوئینگ عربستان سعودی فیس بوک ایالات متحده آمریکا صندوق کل سرمایه گذاری سهام خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۵۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات طغیانی دررباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب یک فوریت اصلاح بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه گفت: امیدواریم در مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت شود.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بررسی طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ و نیز طرح کاهش درصد مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی در مجلس اظهار کرد: مجلس سقفی را برای انواع معافیت شرکت‌ها در نظر گرفته بود فارغ از اینکه این شرکت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؛ در آن زمان روشن نبود که این طرح شامل چه شرکت‌هایی خواهد بود و چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؛ نگاه مجلس هم این بود که این شرکت‌ها بسیار سودآور و بزرگی هستند و سقف معافیت آنها می‌تواند به دولت در شرایط فعلی کمک کرده و مجموع معافیت‌های دولت را بالا ببرد.

وی افزود: متأسفانه برخی مشوق‌هایی که در قوانین مختلف از جمله قانون بازار سرمایه یا قانون مالیات‌های مستقیم برای شرکت‌های بورسی و به ویژه صندوق‌های با درآمد ثابت در نظر گرفته شده بود مورد اصابت بند قانون بودجه قرار گرفت و باعث شد عملاً آنها متضرر شوند از آن جهت که سرمایه‌های مردم می‌توانست به حساب‌های بانکی بورسی یا صندوق‌های سرمایه گذاری وارد شود یعنی دقیقاً همان کار بانک‌ها را در اوراق، سهام و… انجام می‌داد اما این سقف عملاً به سپرده گذاران خورد به جای صاحبان سرمایه برخورد می‌کرد و خلاف نظر اولیه قانونگذار در قانون بودجه بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد اصلاحی این قانون توسط کمیسیون مربوطه آورده شد و یک فوریت آن تصویب شد؛ امیدواریم بتوانیم در هفته آینده این طرح را در دستور کار کمیسیون قرار دهیم و در همین مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که عملاً مانع سرمایه گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به خصوص شرکت‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت شود.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است تا ۵ درصد از مالیات شرکت‌ها کم کند، خاطر نشان کرد: مجلس این موضوع را در ایام بررسی بودجه پیشنهاد داده بود اما دولت موافقت نکرد تا اینکه امسال دولت خود طرح مذکور را در قالب جداول آورده و پیشنهاد داده است و چون نمی‌شد در قالب جداول حکم اضافه شود، یک بند دیگر به این طرح اضافه شد بنابراین مجلس با کاهش ۵ درصدی مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد موافقت کرد.

کد خبر 746850

دیگر خبرها

  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • زیان خالص پرسپولیس کاهش یافت
  • اصلاحیه‌ای به کام بازار
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی
  • توضیحات طغیانی دررباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی