Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار بوده و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بایرن‌مونیخ با هشت گل بارسلونا را تحقیر کرد و به نیمه نهایی رفت

بازیکنان پرانگیزه بایرن مونیخ هشت گل زدند و دست کم در دو فرصت که به علت اشتباه دروازه بان بارسلونا توپ را به دست آورند گل نزدند تا بارسلونا در شبی تلخ دو رقمی نشود. تیم فوتبال بایرن مونیخ آلمان با تحمیل شکست ۸ بر ۲ به بارسلونا اسپانیا، این غول فوتبال اروپا را با اقتدار کامل حذف کرد.

مسابقه دو تیم روز جمعه، ۱۴ اوت، در لیسبون پرتغال برگزار شد و در مسابقه‌ای یک طرفه بایرن‌مونیخ توانست حریف پرآوازه خود را در هر نیمه با چهار گل بدرقه رختکن کند. این مسابقه که در قالب رقابت‌های یک چهارم نهایی قهرمانی اروپا برگزار می‌شد از همان ابتدا با پرس شدید بازیکنان بایرن مونیخ و انگیزه بالای آن‌ها برای رسیدن به دروازه حریف حکایت داشت.

توماس مولر، مهاجم کهنه کار بایرن و تیم ملی آلمان زننده نخستین گل این تیم در دقیقه چهارم بود. دقایقی بعد آلبا مدافع بایرن به اشتباه توپ را درون دروازه نویر قرار داد با مسابقه یک بر یک شود. پس از آن نویر، دروازه بان ملی پوش بایرن دو موقعیت را از مسی و سوارز گرفت تا بایرن با روحیه به کار خود ادامه دهد.

۲۰ دقیقه بعدی مسابقه با شلیک‌های پشت هم بایرنی همراه بود و ایوان پرسیچ، مولر برای بار دوم و سرجی گنبری با سه گل پشت هم بارسلونا را غافلگیر کردند.

مهاجمان بایرن اگر دقت بیشتری می‌کردند دست کم در یک موقعیت که با اشتباه دروازه بان بارسلونا نصیب شان شد می‌توانستند نیمه اول را با ۵ گل تمام کنند.

در نیمه دوم سوارز توانست نخستین گل این نیمه را وارد دروازه بایرن کند و با عصبانیت و امیدواری توپ را از درون دروازه نویر به میانه زمین منتقل کند تا بلکه بارسلونا را به بازی بازگرداند.

اما دقایقی بعد باز توپخانه بایرن آغاز به کار کرد و به ترتیب جاشوآ کیمیچ، پنجمین گل را به بارسا زد. رابرت لوندسکی و فیلیپه کانتینهو هم در دقایق ۸۵ و ۸۹ دو گل دیگر زد تا کابوس تلخ‌ترین شکست بارسلونا رقم بخورد.

حالا بایرمونیخ که پرافتخارترین تیم باقی مانده در جام امسال قاره اروپا است باید تا فردا منتظر بماند تا رقیب خود در نیمه نهایی را از میان منچسترسیتی و لیون فرانسه مشخص شود.   سوءقصد به فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره‌کننده با طالبان ناکام ماند

از افغانستان گزارش می‌رسد که ضاربان مسلح به فوزیه کوفی، نماینده سابق مجلس افغانستان و عضو هیات دولتی مذاکره کننده با طالبان شلیک کرده‌اند، اما او به طور سطحی آسیب دیده و برای مداوا به بیمارستان منتقل شده است.

خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل می‌گوید این حمله در ۵۰ کیلومتری شمال پایتخت و در حالی که خانم کوفی در شاهراه پروان-کابل و در محدوده قره‌باغ روی داده است و گلوله به دست خانم کوفی اصابت کرده، اما آسیب جدی به این چهره سیاسی وارد نکرده است.

فوزیه کوفی پیش از این برای دو دوره به عنوان نماینده مردم بدخشان در مجلس افغانستان حضور داشته و اکنون هم عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان با گروه طالبان استو مذاکراتی که قرار است از چند روز دیگر آغاز شود.

او یکی از چهره‌های سرشناس حوزه حقوق بشر و حقوق زنان است.به گفته گزارشگر بی‌بی‌سی در کابل، هنوز معلوم نیست چه شخص یا گروهی پشت این حمله بوده است.   واکنش‌ها به رد قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

به جز ایالات متحده، مقام‌های ایران، بریتانیا و روسیه، از جمله کسانی هستند که به رد قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران واکنش نشان داده‌اند.

قطعنامه پیشنهادی واشینگتن، دو رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن، ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه را به دست آورد و در نتیجه تصویب نشد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با حمله به تهران مدعی شده: «ما به اقدامات خود ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود حکومت مذهبی ترور، آزادانه به خرید و فروش جنگ‌افزار مشغول نخواهد شد، آن‌چه قلب اروپا، خاورمیانه و فرای آن را تهدید می‌کند».

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران نزد ملل متحد، در حساب کاربری خود در توئیتر تصویب‌نشدن قطعنامه را نشانه «انزوای کامل آمریکا» توصیف کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در توییتی نوشته است، شورای امنیت به حکومتی که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است اجازه داد که سلاح مرگبار خرید و فروش کند.

مقام‌های آمریکایی، از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه آن کشور پیش از این گفته بودند در صورت رد یا وتوی پیش‌نویس قطعنامه آن‌ها، به استفاده از «مکانیسم ماشه»، پیش‌بینی شده در برجام، روی آورده و تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برمی‌گرداند.

دفتر نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل نیز در پی رد قطعنامه بیانیه‌ای صادر کرده و تاکید کرده نگرانی‌ها خود از رفتار‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه خاورمیانه را بار‌ها تکرار کرده‌است.   پومپئو: پول بنزین توقیف شده ایران می‌تواند به قربانیان تروریسم دولتی برسد

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید، بنزین ایرانی توقیف شده از نفتکش‌های عازم ونزوئلا می‌تواند به «قربانیان آمریکایی تروریسم دولتی» برسد. وزارت دادگستری ایالات متحده تایید کرده که این کشور محموله چهار نفتکش لونا، پاندی، برینگ و بلٌا را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا طی روز‌های اخیر در آب‌های آزاد توقیف کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که این نفتکش‌ها با ۱.۱ میلیون بشکه بنزین ایران عازم ونزوئلا بودند که توقیف شدند. اما ایران با رد این گزارش‌ها می‌گوید که آمریکا قصد ایجاد «جنگ روانی» دارد.

مایک پومپئو روز جمعه در توییتی نوشت که خوشحال است وزارت دادگستری بنزین ایران را که به طور غیرقانونی برای حکومت ونزوئلا ارسال شده بود، توقیف کرد. وی در ادامه عنوان کرد که اگر دادگاه ایالات متحده اجازه بدهد این بنزین به عنوان غرامت «می‌تواند به قربانیان آمریکایی تروریسم دولتی برسد به جای آن که به دست تروریست‌ها بیفتد».   نماینده مجلس: فضای مجازی علت ۴۵۰ هزار سقط جنین در کشور است

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس روز جمعه گفته است، سالانه ۴۵۰ هزار سقط جنین در ایران انجام می‌شود که دلیل این موضوع «ناشی از آسیب‌های فرهنگی در فضای مجازی است.»

عضو هیات رئیسه مجلس به خبرگزاری فارس تاکید کرد که حضور گسترده خارجی‌ها «در فضای اینترنت کشور آسیب‌های جدی فراوانی را به ویژه در حوزه مسائل خانوادگی، بحث فرزند آوری» داشته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار داشت: «سالانه ۴۵۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود که این موضوع ناشی از آسیب‌های فرهنگی در فضای مجازی است.»

این نماینده مجلس همچنین خبر داده است که از ۴۵۰ هزار سقط جنین در کشور ۱۲۵ هزار مورد آن به صورت غیرقانونی در کشور انجام می‌شود. حسینعلی حاجی دلیگانی تاکید کرده است که «دشمن از این طریق» جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است. وی به همین دلیل خواستار برخورد «جدی‌تر از گذشته» با فضای مجازی شد.

رئیس ستاد کرونای تهران: شلعه‌ور شدن بیماری در ماه‌های اخیر نتیجه خطای راهبردی است

علی‌رضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، با انتقاد از خطای راهبردی دولت و حکومت در ماه‌های اخیر گفت: «اگر نگاه واقعی به کرونا نداشته باشیم، اعتماد عمومی را از دست خواهیم داد.»

به گزارش روز جمعه، ۲۴ مهر، خبرگزاری مهر، آقای زالی شلعه‌ور شدن بیماری کرونا در ماه‌های اخیر را نتیجه خطای راهبردی در مواجهه با شیوع این بیماری عنوان کرد و در توضیح گفت: خطای راهبردی این بود که «این عامل را فقط به حساب مردم گذاشتیم که واقعیت این گونه نبود».

اشاره زالی به برخی سهل‌گیری‌ها و رفع محدودیت‌ها پس از نخستین اوج‌گیری بیماری کرونا در ایران است. در ماه‌های گذشته بیشترین توصیه‌های مقامات معطوف به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و مقررات بهداشتی توسط خود مردم بوده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران در این باره گفت: «مردم مجبورند برای بقا و ادامه حیات به فکر معیشت باشند، در حالی که شتابزدگی در ایجاد بازگشایی‌ها می‌تواند افکار عمومی را به این سمت ببرد که بیماری خاموش شده است.»

همزمان یکی از معاونان این ستاد نیز از ارائه پیشنهاد اِعمال جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی برای افراد و اصنافی خبر داد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت: این پیشنهاد از سوی ستاد کرونای تهران به ستاد ملی ارائه شده و در صورت تصویب، جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

بر اساس این پیشنهاد، برای اصناف و افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند، جریمه‌های نقدی تعیین می‌شود و این موضوع شامل افرادی هم خواهد شد که در سطح شهر از ماسک استفاده نمی‌کنند.      

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بسته خبری صبحانه پارسینه ۴۵۰ هزار سقط جنین در کشور ایالات متحده خطای راهبردی بایرن مونیخ فضای مجازی روز جمعه عضو هیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۵۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای برجام در میانه بحران؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت؛ پای کار سیستان و بلوچستان» نوشت: در کمتر از دو ماه، این دومین سیلابی است که در جنوب شرق کشور رخ داده است؛ نشانه‌ای از این واقعیت که سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه‌ای برای عبور از جایگاه و وضعیت فعلی است. همین ضرورت بود که توجه ویژه دولت سیزدهم به استان سیستان‌وبلوچستان را توجیه می‌کرد. در قیاس با قاطبه استان‌های کشور، سیستان‌وبلوچستان در دولت سیزدهم شاهد بیشترین حضور و سفر رئیس‌جمهور، معاون اول و سایر ارکان دولت بوده است. اما سفر، تنها کاری نبود که دولت برای توسعه این استان و رفع محرومیت‌های آن در پیش گرفت. طرح‌های توسعه‌ای بسیاری، از جمله در حوزه راه، راه‌آهن، انرژی و احداث خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه بنادر، تأمین آب و ساماندهی حاشیه‌نشینی و مسکن برای این استان تعریف شد. فقط به عنوان یک نمونه از این فرایند، در ابتدای اسفندماه سال گذشته، سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان‌وبلوچستان به تصویب رسید. در تصویب این سند که با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور صورت گرفت، اجرای ۷۵ پروژه با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد. محمد مخبر در این نشست تأکید کرد که با اجرای سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان‌وبلوچستان طی ۴ سال آینده شاهد پیشرفت و توسعه چشمگیر و همه‌جانبه این استان خواهیم بود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۲۰ روز فرماندهی مقتدرانه در میدان دیپلماسی» نوشت: حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین‌ماه، آغازگر یکی از حساس‌ترین و چالشی‌ترین دوره‌ها در تاریخ سیاست خارجی ایران و همچنین محور مقاومت شد. در این برهه حساس، وزارت امور خارجه و شخص دکتر حسین امیرعبداللهیان‌، در کنار پیگیری و تاکید بر مجازات رژیم صهیونیستی در سطح مجامع و نهادهای بین‌المللی، با دیپلماسی فعال و پر جنب و جوش و با رویکردی قابل تقدیر، اجماع‌سازی ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان را خنثی ساخته و باعث حمایت بسیاری از کشورهای جهان بالاخص قدرت‌های بزرگی همچون روسیه و چین از کشورمان در برابر نقشه‌ها و طرح‌های غرب در شورای امنیت و سازمان ملل شدند.

وزارت امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با تبیین حقوق قانونی ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی و با یادآوری جنایات بی‌شمار رژیم صهیونیستی در جریان گفت‌وگوها و رایزنی‌های متعدد با همتایان خود در سرتاسر جهان، موجی از حمایت‌های بین‌المللی از ایران در این موضوع را ایجاد کرد. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران طی ۲۰ روز گذشته، در اوج هماهنگی با نهادهای عملیاتی دخیل در حوزه سیاست خارجی، با استفاده از رویکرد دینی و اسلامی، علاوه‌بر استفاده سازنده از ظرفیت‌های قانونی بین‌المللی و همچنین فرصت حضور و بیان نظر در نشست‌های مختلف نهادهایی همچون سازمان ملل متحد و شورای امنیت، با رایزنی‌های بی‌شمار و همچنین رویکرد مقتدرانه در مقابل تهدیدات رژیم اشغالگر قدس، علاوه‌بر دفاع از حق قانونی ایران در مقابل حمله اسرائیل، موجب محکومیت بین‌المللی این عنصر جعلی از سوی بسیاری از کشورها و همچنین هشدار و بازداشتن رژیم صهیونیستی از ماجراجویی‌های جدید شد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گیرپاچ گرانی خودرو در سراشیبی بنزین ارزان!» به واکاوی الزامات پارادایم شیفت حکمرانی بنزین و خودرو پرداخت و نوشت: «دوردور» دیگر بیهوده و بی‌مقصد راه‌رفتن و گز کردن خیابان نیست بلکه پدیده‌ای فرهنگی در برخی طبقات اجتماعی است که با خودرو معنا پیدا می‌کند، تشریح و تأویل و تفسیر چنین خرده‌فرهنگی حتماً تک‌خطی نیست و ابعاد مختلفی دارد، اما از منظر حکمرانی اقتصادی نیز می‌شود به آن نگریست؛ اینکه غالباً افرادی دور «دوردور» می‌چرخند که از تمکن مالی برخوردار هستند، البته موضوع فراتر از این نیز رفته و به قول رئیس پلیس سابق پایتخت، برخی حتی تن به اجاره ساعتی خودرو می‌دهند تا از گردونه «دوردور» دور نمانند. در کشوری که به دست آوردن خودرو اینچنین سخت و هدر دادن سوخت اینچنین سهل است، چرا نباید هم اینچنین شود؟! برای حل چنین عارضه‌ای که از یک سو سوزاندن بنزین برای متمول‌ها مثل آب خوردن و پیداکردن خودرو برای عموم مردم، عبور از هفت‌خان رستم است، چه باید کرد؟ راهکار چیست که هم مصرف بنزین قاعده‌مند و هم دسترسی عموم برای خودرو تسهیل شود؟ پاسخ خبرگان یک جمله است: مصرف بنزین را سخت و دسترسی به خودرو را سهل کنید. حتماً منظور «مدیریت مصرف» بنزین است نه گران‌کردن آن.

متأسفانه مسئله بنزین و خودرو دو رویکرد غلط در کشور ما داشته است. بیش از سه دهه است تولید خودروهای بی‌کیفیت و پرمصرف در کنار بنزین یارانه‌ای دو معضلی است که به مصرف بالای بنزین و دوردورهای ایرانی‌ها دامن زده است. صاحبنظران معتقدند دولت باید طی برنامه‌ای مدون با افزایش کیفیت و کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی، قیمت بنزین را به تدریج واقعی کند. تا هم سرمایه‌های ملی حفظ شود و هم اینکه فرهنگ غلط و نادرست دوردور برچیده شود، از طرفی نیز دسترسی به خودروهای باکیفیت و ارزان‌قیمت را تسهیل کند.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دانشگاه پادگانی» به سرکوب نظام‌مند حامیان فلسطین در آمریکا؛ از کنگره تا دانشگاه‌ها پرداخت و نوشت: در دور جدید سرکوب حامیان فلسطین در آمریکا، هفته گذشته شاهد برخوردهایی باورنکردنی از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری و دانشگاه‌ها بودیم. مجموعه‌هایی که به خاطر وابستگی تنگاتنگ اعتبارشان به افکار عمومی جهان تلاش می‌کردند محتاطانه با مساله فلسطین کنار بیایند، حالا علناً به سرکوب نظام‌مند به نفع صهیونیست‌ها پیوسته‌اند. پس از رسوایی جهانی غول سایبری گوگل با اخراج کارمندان حامی فلسطین، حالا دانشگاه کلمبیا نیز به خاطر گشودن درهای خود به روی نظامیان برای سرکوب و دستگیری دانشجویان، دست به نوعی انتحار سیاسی زده است. این اقدام به موج اعتراضی گسترده‌ای در میان دانشجویان معتبرترین دانشگاه‌های شمال شرق ایالات متحده انجامیده و به منزله ادامه روند مخدوش‌سازی اعتبار علمی دانشگاه‌های بزرگ ینگه دنیاست که از پاییز پارسال با محاکمه رؤسای ۳ دانشگاه بزرگ هاروارد، ام‌آی‌تی و پنسیلوانیا توسط نمایندگان حامی دولت بایدن در کنگره آغاز شده بود.

پنجشنبه گذشته به دنبال درخواست ریاست دانشگاه کلمبیای نیویورک از پلیس، نیروهای مسلح برای سرکوب تحصن دانشجویان وارد عمل شده و دست کم ۱۰۸ نفر را در محوطه این مجموعه علمی خصوصی ۲۷۰ ساله بازداشت کردند. دانشجویان دانشگاه کلمبیا ماه‌ها بود در بخشی از محوطه آن یک کمپ ویژه حامیان فلسطین ایجاد کرده بودند و در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار می‌کردند. از سه‌شنبه گذشته این تظاهرات با اعتراض به برنامه تبادل دانشجو با دانشگاه دولتی تل‌آویو در فلسطین اشغالی وارد مرحله جدیدی شد. پنجشنبه در سومین روز این تظاهرات ضداسرائیلی، بیش از ۲۰۰ دانشجو در کمپی که با اهتزاز پرچم‌های فلسطین در محوطه فضای سبز دانشگاه کلمبیا ایجاد کرده بودند شعارهایی مبنی بر جلوگیری از نسل‌کشی در غزه و تحریم همه فعالیت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در این مجموعه علمی سر دادند. در چنین شرایطی رئیس مصری‌تبار دانشگاه در خیانتی آشکار به آرمان فلسطین، برای حفظ کرسی خود زیر فشارهای سیاسی کنگره و لابی آیپک، دستور برچیده شدن کمپ اعتراضی دانشجویان به بهانه یهودستیزی (آنتی‌سمیتیسم) را صادر کرد و سپس مجوز ورود نیروهای مسلح به داخل محوطه دانشگاه را داد.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «احیای برجام در میانه بحران؟» را برگزید و نوشت: تقریباً در هشت ماهی که از آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنگ حماس و اسرائیل می‌گذرد، بسیاری از موضوعات کلان سیاست خارجی و حتی سیاست داخلی به حاشیه رفته است. یکی از این موضوعات به پرونده فعالیت‌های هسته‌ای و آینده برجام بازمی‌گردد. اگرچه در این مدت شاهد برگزاری دو نشست فصلی شورای حکام بودیم، اما مشخصاً دولت بایدن در این دو نشست سعی بر آن داشت که از بغرنج‌ترکردن پرونده هسته‌ای ایران و به دنبال آن واداشتن تهران به اقدامات و تصمیمات جدی‌تر جلوگیری کند؛ چراکه بحران هسته‌ای به موازات تداوم جنگ در غزه به‌هیچ‌وجه سناریوی ایدئال واشنگتن نبوده و نخواهد بود. از این‌رو سعی شد هم در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل این نهاد (آژانس) و هم در روند برگزاری نشست فصلی شورای حکام، عملاً از تنش‌زایی در قالب صدور قطع‌نامه یا ارجاع پرونده به شورای امنیت خودداری شود. هرچند در این مدت رافائل گروسی به دفعات ناخشنودی و همچنین نگرانی خود را از به حاشیه رفتن اختلاف‌های آژانس و تهران به دلیل تحولات ناشی از جنگ حماس و اسرائیل ابراز کرده است.

اکنون که بیش از سه هفته از مناقشه مستقیم ایران و اسرائیل پس از حمله ۱۳ فروردین تل‌آویو به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و در پی آن، وقوع سلسله کنش‌ها و واکنش‌های دو طرف می‌گذرد، مجدداً اخبار و گزارش‌هایی دال بر مطرح‌شدن مجدد پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران و آینده برجام منتشر شده است. از سویی با وجود آنکه غالب تحلیلگران و ناظران اذعان دارند غربی‌ها با محوریت آمریکا، نه توان و نه تمایلی برای احیای برجام دارند، اما برخی گزارش‌ها حکایت از تلاش برای این منظور (احیای برجام) ذیل مذاکرات چراغ‌خاموش در عمان دارد. در مقابل نیز برخی گزاره فعال‌شدن مکانیسم ماشه را پس از ادعاهای واهی دوشنبه گذشته گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، پررنگ‌تر می‌دانند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عصر پهپادها در معادلات جهانی جنگ» نوشت: درحالی‌که پهپادهای انفجاری یا کامیکازه در میدان نبرد شهرت پیدا می‌کنند، گفته می‌شود که حتی تانک‌های قدرتمند آبرامز آمریکایی هم آسیب‌پذیر شده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نبرد هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین که جنگ مدرن را متحول می‌کند، شروع به تحمیل تلفات مرگبار بر یکی از قدرتمندترین نمادهای قدرت نظامی آمریکا -تانک- کرده است و اساس آن را کامل تهدید می‌کند و حالا این سوال مطرح می‌شود که قرار است در درگیری‌های آینده چگونه از آنها استفاده شود. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «طی دو ماه گذشته، نیروهای روسیه پنج تانک از ۳۱ تانک ام ۱ آبرامز ساخت آمریکا را که پنتاگون در پاییز گذشته به اوکراین فرستاد، خارج کرده‌اند.»

سرهنگ مارکوس رایسنر، یک مربی نظامی اتریشی که از نزدیک نحوه استفاده - و از بین رفتن – سلاح‌ها در جنگ اوکراین را دنبال می‌کند، گفت که حداقل سه تانک دیگر از زمان ارسال تانک‌ها به خطوط مقدم در اوایل امسال آسیب متوسطی دیده‌اند. به گفته اوریکس، یک سایت تجزیه و تحلیل نظامی که تلفات را بر اساس شواهد بصری شمارش می‌کند، ۷۹۶ تانک اوکراینی در میدان جنگ، از فوریه سال ۲۰۲۲، نابود، گرفته‌شده یا به حال خود رها شده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق آنها تانک‌های دوران شوروی، روسیه یا ساخت اوکراین هستند. تنها حدود ۱۴۰ عراده از تانک‌هایی که در میدان جنگ بودند، مربوط به کشورهای ناتو بودند.

کد خبر 746211

دیگر خبرها

  • پلی به گذشته - برتری 4-0 بایرن مونیخ مقابل بارسلونا (لیگ قهرمانان اروپا - 2013/4/23) / فیلم
  • نجات 666 میلیون لیتر بنزین توسط وزارت صمت
  • واکنش یک حقوقدان به اظهارات جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید
  • امیدواری بایرن: ستاره مصدوم بارسا مال ما!
  • ریختن بنزین بر آتش بحران های جهانی / تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان در مجلس آمریکا
  • ریختن بنزین بر آتش بحران های جهانی / تصویب کمک 95 میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان در مجلس آمریکا
  • حق نداریم بنزین را به قیمت جهانی اما خودروهای ۲ دهه عقب‌تر به مردم بدهیم
  • مشکل واگن‌های وارداتی چینی سرانجام حل شد
  • مزایای استفاده از تولید آزمایشگاهی جنین حیوانات
  • احیای برجام در میانه بحران؟