Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@20:49:47 GMT

نماد در بورس به چه معنا است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۵۹۷۹

نماد در بورس به چه معنا است؟

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به این مسئله که روز به روز بر تعداد سرمایه گذاران  در بازار سرمایه افزوده می شود ما سعی بر این داریم که هر روز یک اصطلاح بورسی را برای آشنایی سرمایه گذاران با مفاهیم بازار سرمایه معرفی کنیم.

بورس، بازاری پر از شرکت‌های گوناگون است که هر کدام در زمینه‌ای خاص فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل ایجاد یک نماد مشخص برای هر شرکت می‌تواند روند معاملات بورسی  آن را سرعت ببخشد. 

حروف اختصاری در ابتدای هر نماد بورس نشان دهنده‌ چه صنعتی است؟

حرف «ف» نشان دهنده‌ گروه فلزات اساسی است که در این میان نمادهای هرمز «فولاد هرمزگان جنوب»، فجر «فولاد امیرکبیر کاشان»، میدکو «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، کیمیا «معدنی کیمیای زنجان گستران»، کاوه «فولاد کاوه جنوب کیش»، ارفع، زنگان و ذوب استثنا هستند.

حرف «و» نشان‌ دهنده‌ گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است و نماد دی «بانک دی» استثنای این گروه محسوب می‌شود. علاوه بر این گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز با حرف «و» آغاز می‌شوند؛ به عنوان مثالی از نمادهای این گروه می‌توان به «وسپه»، «وخارزم» و «وبیمه» اشاره کرد. نمادهای پردیس «سرمایه‌گذاری پردیس»، گوهران «سرمایه‌گذاری توسعه گستران امید»، اعتلا «شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز»، سرچشمه «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه» و سردبیر «سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان» از این قاعده پیروی نمی‌کنند.

حرف «س» در ابتدای هر نماد گروه سیمان، آهک و گچ را نشان می‌دهد. به عنوان مثال از نماد‌های این گروه می‌توان به ستران «سیمان تهران» و سبزوا «سیمان لار سبزوار» اشاره کرد.

گروه محصولات غذایی با حرف «غ» شناخته می‌شوند. نمادهای «تبرک» و «بهپاک» از استثناهای این گروه هستند. البته صنعت قند و شکر، در گروه جداگانه‌ای قرار می‌گیرد و نام نمادهای بورسی این گروه با حرف «ق» آغاز می‌شود. برای مثال نماد‌های «قنیشا»، «قلرست» و «قثابت» از نماد‌های موجود در گروه قند و شکر هستند.

بیشتر بخوانید

پیش فروش نفت در هفته آینده، همان طرح گشایش اقتصادی است؟ نماد بورس ابزارهای مالی قابل معامله در بورس اوراق بهادار

علاوه بر آنچه گفته شد، علائم اختصاری دیگری هم در بورس اوراق بهادار وجود دارد. اگر به سایت شرکت فناوری بورس مراجعه کنید علاوه بر نماد شرکت‌های بورسی با نمادهایی همچون «وسبحانح»، «تسه»، «اخزا» و … رو به رو خواهید شد. در واقع این نمادها نشان‌ دهنده‌ ابزارهای مالی قابل معامله دیگری، غیر از سهام شرکت‌ها در بازار بورس و فرابورس هستند.

هرگاه در انتهای یک نماد معاملاتی حرف «ح» وجود داشت، این نماد مربوط به حق تقدم آن نماد است که در بازه‌ زمانی معینی در بورس قابل معامله بوده و پس از آن نماد مربوط به حق تقدم بسته خواهد شد و حق تقدم مانند سهام عادی شرکت معامله می‌شود.

نماد‌هایی که با نام «اخزا» آغاز می‌شوند، نشان دهنده‌ اسناد خزانه دولتی بوده و در بازار فرابورس معامله می‌شوند.

نماد بورس «تسه» که در بازار فرابورس ایران معامله می‌شود همان اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن یا امتیاز تسهیلات مسکن است که سررسید مشخصی دارد.

اگر در ابتدای نام نماد بورس حرف «ض» وجود داشت نشان‌ دهنده‌ آن است که این نماد متعلق به اختیار خرید یک نماد در بازار بورس یا فرابورس است.

 نمادهایی که متعلق به ابزارهای مالی مانند حق تقدم‌، اسناد خزانه، امتیاز تسهیلات مسکن و … هستند، تنها در دوره‌ خاصی در بازار بورس یا فرابورس معامله می‌شوند و دارای سررسید مشخصی هستند. ولی نمادهای متعلق به سهام شرکت‌ها تا زمان انحلال شرکت در بازار بورس اوراق بهادار قابل معامله خواهند بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نماد بورس دانش بورس بورس ایران سرمایه گذاری قابل معامله بازار بورس نماد بورس شرکت ها حق تقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۵۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

علی محمدنژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وضعیت تعادلی نوسانی و جدال تقاضا و عرضه امروز نیز ادامه داشت. با رنجی در نماد‌های خودرویی در میانه‌ بازار شاد هیجان گذرایی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکثر نماد‌های شاخص ساز و لیدر، در منفی به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که با چرخش پول به شرکت‌های متوسط و کوچک، نماد‌های بیشتری از این دو گروه در مثبت و حتی صف خرید بودند.

او افزود: امروز ارزش معاملات کل به ۱۰۶۴۰ میلیارد تومان رسید که از این مقدار ۶۸۳۱ میلیارد تومان سهم ارزش معاملات خرد بوده است. خالص سفارشات با ورود ۱۶۱ میلیارد تومانی پول از بازار سرمایه همراه بود. 

محمدنژاد اظهار کرد: امروز ۴۴۳ نماد مثبت یعنی (%۵۵) بازار و ۳۶۵ نماد منفی (%۴۵) ، ۹۵ (%۱۲) نماد صف خرید و ۳۲ (%۴) نماد صف فروش به کار خود پایان داد. در نهایت شاخص کل با افزایش ۱۰۷۱ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت/ رشد بورس موقتی بود؟
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار