Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اصل خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش و خرید خدمات آموزشی مخالف قانون اساسی بوده و با آن مخالف هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهرستان‌های تهران(پردیس زینبیه پیشوا و مفتح شهر ری) در نشستی با حسین حق‌وردی، نماینده مردم ملارد، شهر قدس و شهریار در مجلس شورای اسلامی و دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بیان مسائل موجود در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین حق وردی در این جلسه گفت: اصل خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش مخالف قانون اساسی بوده و با آن مخالف هستیم. لذا هرچقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم، هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است که باید با روش‌های مطلوب انجام شود‌.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های اخیر خود در خصوص تحول صحبت کردند که بخشی از فرمایشات ایشان به آموزش و پرورش مربوط می‌شد. لذا مبرهن است که ریشه تحول در این مملکت آموزش و پرورش است.

دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مهم‌ترین نکته این است که فرآیند آموزش و پرورش کاربردی شود. باید حافظه‌محوری در فرآیند تدریس حذف شده و بر مهارت‌محوری تأکید شود.

حق‌وردی تأکید کرد: منزلت و معیشت نیز از مسائل مهم است که باید تأمین کنیم. در رتبه‌بندی هم فقط مسئله حقوق تا حدودی حل شده است. در واقع آن چیزی که از رتبه بندی مدنظر بود اجرایی نشده است و در انجام دادن آن اختلاف نظری وجود دارد. ما مطرح کرده‌ایم که بر اساس برنامه ششم توسعه باید لایحه‌ رتبه‌بندی به مجلس بیاید ولی دولت معتقد است که آیین‌نامه مربوط را دولت نوشته است و مراجع ذی‌ربط این آیین‌نامه را مغایر با قانون ندانسته‌اند، فلذا رتبه‌بندی همین چیزی است که ما اجرا می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در اولین جلسه‌ کمیسیون آموزش مجلس اولویت‌هایی را که باید در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش در کمیسیون مورد پیگیری قرار می‌گرفت، مطرح کردیم. در خصوص کمبود معلم بهتر است ما تنها راه جذب و تأمین معلم را از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی قرار دهیم و از ظرفیت خود دانشجومعلمان استفاده شود. به این صورت که پس از دوسال تحصیل شروع به کار کرده و امکان ادامه تحصیل نیز داشته باشند.

قائم‌پناه: تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد غفلت قرار گرفته است

در این جلسه حمیدرضا قائم‌پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز اظهار کرد: متأسفانه آنچه که بین مسئولان و عموم جامعه مورد غفلت قرار گرفته است، مطالبه 30 ساله رهبر انقلاب و به تعبیری مطالبه چهل ساله انقلاب است که آن هم تحول بنیادین آموزش و پرورش است. باید محور فعالیت‌های خود را بر تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داده و در راستای آن تلاش کنیم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این مسیر تسهیل‌گر بوده و برای آن برنامه داشته باشد. متأسفانه شاهد غفلت از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم که هیچ اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد و در حالی در آستانه نهمین سال تصویب سند قرار گرفته‌ایم این که حتی ۱۰ درصد از آن هم اجرایی نشده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: برخی از مسئولان در خصوص جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، از چالش فعلی یعنی کمبود معلم سوء استفاده می‌کنند و درصدد وارد کردن نیروهای غیرمتخصص و ارزان به آموزش و پرورش به عنوان معلم هستند. طرح خرید خدمات آموزشی مصداق این موضوع بوده و غیرقانونی است و مجلس باید در مقابل این طرح بایستد؛ زیرا فردی که آموزش ندیده است صلاحیتی در حرفه معلمی ندارد و فقط به خاطر شعار اشتغال‌زایی آن‌ها را وارد بدنه آموزش و پرورش می‌کنند، چگونه می تواند معلمی کند؟ مطالبه جدی ما ورود کمیسیون آموزش به مسئله خرید خدمات آموزشی است. صراحتا برنامه ششم توسعه در مواد ۲۵ و ۲۸، خرید خدمات در آموزش و پرورش را ممنوع کرده است با این وجود چرا باید شاهد سکوت مجلس باشیم.

قائم پناه در محور بعدی صحبت خود به دانشگاه فرهنگیان پرداخت و تصریح کرد: مطالبه مقام معظم رهبری پیرامون توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از این طریق است ولی امسال سهم دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجو ۲۰ هزار نفر و سهم ماده ۲۸ حدود ۲۸ هزار نفر است.‌ چرا برای توسعه این دانشگاه اقدامی صورت نمی‌گیرد؟

وی به تنزل دادن مطالبات فرهنگیان صرفاً به مسئله معیشت اشاره کرد و گفت: ضریب بیش از حد به مسئله حقوق و معیشت معلمان آن هم از رسانه ملی و خود وزیر و معاونان ایشان، آسیب‌زا بوده و تعدد مصاحبه‌ها و ضریب رسانه‌ای در این زمینه چه لزومی دارد و باید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به آن ورود جدی داشته باشد.

قربان‌نژاد: نیازمند تحول در آموزش و پرورش هستیم

در ادامه این جلسه فاطمه قربان‌نژاد، معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه تهران اظهار کرد: نظام آموزشی ما احتیاج به یک تحول واقعی دارد که متأسفانه یا کسی سراغ تحول نمی‌رود یا اینکه اگر کسی پیگیری می‌کند، اجازه فعالیت در این حوزه ندارد و با محدودیت هایی روبرو می‌شود. آموزش و پرورش هم از منظر مقام معظم رهبری و هم از نگاه سایر اندیشمندان این حوزه از نقطه مطلوب خودش فاصله دارد.

وی تأکید کرد: اجرای سند تحولی که در سال ۹۰ نوشته شد، می‌تواند موجب تحول در آموزش و پرورش شده و ما را به نقطه مطلوب برساند. از منظر مقام معظم رهبری نیز سند تحول یک ریل‌گذاری برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود. اما متأسفانه اجرا شدن سند تحول همیشه با محدودیت‌هایی روبه رو بوده است که ما را از تحول اصلی یعنی تحولی که بتواند نظام آموزشی را به سمت نسل تراز انقلاب برساند، دور کرده است.

بابازاده: آموزش و پرورش در کنار مسئله امنیت، مسئله اول کشور است

محدثه بابازاده، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فرهنگیان نیز در این جلسه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: آموزش و پرورش در کنار مسئله امنیت، مسئله اول کشور است ولی مسئولان در تلاش هستند که در هزینه‌های آموزش و پرورش صرفه‌جویی بشود.

وی اظهار کرد: مسئله خرید خدمات آموزشی مورد تأکید ماست که ناشی از نگاه هزینه‌ای دولت به آموزش و پرورش و عدم توجه به فرمایشات رهبر انقلاب است. دلیل دولت برای این مسئله کاهش بار مالی تأمین نیرو است، به طوری که رئیس‌جمهور گفت که باید هزینه هر دانش آموز از چهار میلیون به یک میلیون کاهش پیدا کند.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خصوص طرح خدمات آموزشی گفت: این طرح عدالت آموزشی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، تأمین معلم این مدارس خرید خدمات توسط کسانی است که مدرسه به دست آنان سپرده می‌شود و آن‌ها فقط مأمور به تأمین معلم هستند و برایشان اهمیتی ندارد که آن معلم حتی یک روز معلمی را تجربه کرده است یا خیر.

بابازاده بیان کرد: سخنان ۳۰ ساله رهبر انقلاب بر تکریم معلم یا همان ارتقای شأن معلم تأکید دارد. اما این طرح خرید خدمت، ارتقای شأن معلم را هدف قرار داده است. برخی از معلمان عبارت طرح خرید خدمات آموزشی را برای خودشان به کار می‌بردند که ما مثل کارگر روزمزد کار می‌کنیم با این تفاوت که آنان روزانه دستمزدشان را می‌گیرند. ما حتی ماهانه هم نمی‌گیریم! هرچند ماه یکبار مبالغی به عنوان حقوق پرداخت می‌شود که مقدار مشخصی هم ندارد و بیمه ما ۱۵ روزه است.

وی تأکید کرد: اگر نگاه‌ها به سمت مدیریت بودجه آموزش و پرورش پیش برود شاید تغییر و تحولاتی در این بحث پیش بیاید که این موضوع به نوع قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی مرتبط است. لذا مطالبه جدی ما ورود نمایندگان به بحث افزایش بودجه آموزش و پرورش است.

شریفی: دانشگاه فرهنگیان مورد توجه آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد/ آموزش عالی هیچ حمایتی از دانشگاه فرهنگیان نکرده است

در پایان جلسه حامد شریفی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مفتح اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد و آموزش عالی هم به تبع آموزش و پرورش این دانشگاه را اصلاً دانشگاه نمی‌داند. لذا این دانشگاه با یک سری مشکلات ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که باید به آرایش دانشگاه فرهنگیان بپردازیم و به پشتیبانی آموزش عالی از دانشگاه فرهنگیان تأکید دارند اما آموزش عالی هیچ حمایتی از دانشگاه فرهنگیان نکرده است و این را می‌شود از بلاتکلیفی اساتیدی که حتی قدمت ۲۰ ساله دارند، فهمید.

وی اظهار کرد: طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه می‌تواند در رشته‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان تدریس نمی‌شود، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر جذب کند و آن‌ها با یک سال دوره کارآموزی در دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه تعلیم و تربیت بشوند. اما اکنون این روش به یک راه اصلی برای تأمین نیرو تبدیل شده است و نیروهایی وارد می‌شوند که حدودا ۳۰ سال سن دارند و درس معلمی را نخوانده‌اند.

انتهای پیام/۴۱۱۸/

منبع: آنا

کلیدواژه: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تحول بنیادین آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی خرید خدمات آموزشی آموزش و پرورش مقام معظم رهبری آموزش و پرورش آموزش عالی رتبه بندی سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۶۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریدارهای باشگاه استقلال مشخص شدند

با اعلام سازمان خصوصی‌سازی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌همراه چهار شرکت تابعه خواستار خرید باشگاه استقلال شده‌اند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی گفت: مطابق تشریفات مندرج در آگهی عرضه سهام شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس، امروز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ جلسه کارگروه بررسی صلاحیت متقاضیان در محل سازمان خصوصی‌سازی و با حضور متقاضیان تشکیل شد.

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: در جلسه‌ای که تشکیل شد برای هر یک از دو شرکت پرسپولیس و استقلال یک تقاضا دریافت شده بود.

بازیان اضافه کرد: گروهی از بانک‌های غیردولتی شامل بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین متقاضی خرید سهام پرسپولیس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌همراه شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام متقاضی خرید سهام استقلال بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پس از بررسی مدارک متقاضیان خرید سهام دو شرکت یادشده و بحث و گفت‌وگو و پیرامون موضوع، در نهایت با تصمیم کارگروه، صلاحیت متقاضیان مورد تأیید این سازمان قرار گرفت و بر این اساس، مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی فهرست این متقاضیان را برای حضور در روز رقابت به سازمان بورس اعلام کند.

بازیان گفت: بر اساس مفاد دستورالعمل مربوطه، در عرضه شرکت‌های بورسی و فرابورسی بررسی صلاحیت تخصصی متقاضیان، توسط کارگروه منتخب هیات واگذاری و توسط سازمان خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد و سایر صلاحیت‌ها شامل اهلیت عمومی و تمکن مالی توسط سازمان بورس و شرکت فرابورس صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • پیگیری راه‌اندازی مقطع ارشد در دانشگاه فرهنگیان خوزستان
  • آغاز اجرایی سازی آیین نامه پذیرش استعداد‌های برتر ملی دانشگاه فرهنگیان از خرداد ماه
  • اهداف تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی
  • آموزش و پرورش ما نباید حافظه محور و ایستا باشد
  • حقوق حق التدریسی‌ها ۲ برابر می‌شود
  • تعیین تکلیف دستمزد معلمان حق‌التدریس
  • توضیحات بانک شهر درباره خرید سهام پرسپولیس
  • خریدارهای باشگاه استقلال مشخص شدند