Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@09:42:48 GMT

عید مباهله یکی از پیروزی های بزرگ مسلمانان است

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۶۸۵۱

عید مباهله یکی از پیروزی های بزرگ مسلمانان است

امام جمعه رشتخوار گفت: در روز مباهله نجرانیان که آثار عذاب را مشاهده می کردند، ترسیدند و از مباهله پرهیز کردند و عده ای مسلمان شدند و بقیه به دادن جزیه راضی شدند و این پیروزی بزرگ مسلمان بر مسیحیان بود که زبان زد خاص و عام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسن جهانشیری در گفت‌وگو با صبح توس؛  ضمن تبریک عید مباهله، گفت: روز مباهله اداب و مستحباتی دارد، غسل، روزه و ۲ رکعت نماز که ثواب این نماز برابر است با صدهزار حج و عمره و اینکه انسان حاجت های دنیوی و اخروی او برآورده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین در ادامه ویژگی های این روز، گفت: صدقه دادن و شکر گذاری به درگاه الهی، پوشیدن تمیز ترین لباس ها، استعمال عطر، برگزاری محافل سنتی الهی و فضائل معصومین (ع) زیارت پیامبر گرامی اسلام و زیارت ائمه اطهار (ع) و خواندن دعای مخصوص روز مباهله و همچنین دعای مخصوص فاطر
پیامبر گرامی اسلام از دیگر توصیه این روز است.


امام جمعه رشتخوار در رابطه با روز مباهله، افزود: پیامبر گرامی اسلام در سال نهم یا دهم هجری از طرف خداوند متعال ماموریت پیدا کرد تا مسیحیان نجران را به دین اسلام دعوت کند، وقتی که پیامبر گرامی اسلام به آنجا رسید مسیحیان تصمیم گرفتن راه بیفتن و همراه ۷۰ نفر مشرف شدن به محضر پیامبر اسلام در این دیدار سوالاتی مطرح شد و فرمایشات رسول اکرم را مسیحیان قبول نکردند و نتیجه این شد که مباهله کنند.


وی گفت: مباهله یعنی دو گروه که در مقابل هم قرار می گیرند از خداوند متعال بخواهند که هر کدام حق هست خداوند او را حفظ کند و هر کدام بر باطل است خداوند آن گروه باطل را از بین ببرد‌.

امام جمعه رشتخوار در رابطه با روز مباهله، یادآور شد: در این رابطه ایه شریفه ای که نازل شد ایه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران است، در روز مباهله پیامبر اسلام تنها با امیر المؤمنین حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) امام حسن و امام حسین (ع)حاضر شدند و نجرانیان که آثار عذاب را مشاهده می کردند ترسیدند و از مباهله پرهیز کردند. و عده ای مسلمان شدند و بقیه به دادن جزیه راضی شدند و این پیروزی بزرگ مسلمان بر مسیحیان  بود که زبان زد خاص و عام شد.
 

وی در ادامه افزود : در این آیه هنگام مباهله با وجود زنان بسیار زیادی حتی زنان پیامبر، هیچیک از انها برای مباهله دعوت نشدند، بلکه تنها حضرت زهرا (س) دعوت شد و این نشان می دهد که حضرت زهرا (س) در بین تمام زن ها استحقاق ورود به این عرصه را داشته است.

امام جمعه رشتخوار تصریح کرد: مطلبی بعدی اینکه خداوند متعال در این ایه حضرت علی (ع) را نفس  پیامبر خوانده و این اتحاد وجودی بین آن دو نفر است، با وجود پیامبر (ص) کسی حق سرپرستی امت را ندارد و با وجود نقش پیامبر حضرت علی (ع) تنها کسی که حق سرپرستی امت را نخواهد داشت.

حجت الاسلام جهانشیری افزود: چون پیامبر افضل انبیاست از آیه مباهله مشخص است که مقام حضرت زهرا (س) از بقیه زنان پیامبر و از تمام صحابه برتر است، در جریان مباهله سن کم امام حسن و امام حسین (ع) مانع از این فضیلت نشد پس کسانی که در سقیفه، جوانی حضرت علی ع را نقض و پیری بعضی اصحابه را ملاک خلافت دانسته اند، این خلاف ملاک الهی است، همچنین زیادی تعداد افراد دلیل بر حقانیت آنها نیست، همچنین عدم دعوت از خلفای سه گانه در قضیه مباهله با وجود نفوذ و تاثیر آنان در بین مردم بسیار قابل تامل است.

انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: پیامبر گرامی اسلام امام جمعه رشتخوار روز مباهله حضرت زهرا حضرت علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۶۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام قهرمانانۀ سپاه و ارتش در هجوم عدالت طلبانه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ آیت الله محسن اراکی نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری در نامه‌ای خطاب به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح از تنبیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی قدردانی کرد.

متن این نامه بدین شرح است:

اقدام قهرمانانۀ سپاه مقدس پاسداران انقلاب اسلامی که با همراهی نیرو‌های سربلند ارتش جمهوری اسلامی در هجوم عدالت طلبانه به مراکز نظامی و اطلاعاتی رژیم شرور و منحوس غاصب سرزمین پاک فلسطین انجام گرفت دل مظلومین عالم را شاد و پوزۀ دشمنان اسلام بویژه آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل را به خاک مالید.

بر خود فرض می‌دانم از جنابعالی و فرماندهی دلاور سپاه پاسداران و فرمانده مقتدر نیروی هوا فضای سپاه و فرماندهی معظم ارتش اسلام و تمامی همکاران و دست اندرکاران این اقدام مجاهدانۀ بزرگ تشکر نموده و از خدای بزرگ برای شما و تمامی #رزمندگان_اسلام پیروزی نهائی عاجل بر سپاه کفر و ستم را مسئلت دارم.

این پیروزی عظیم را ابتدا به وجود مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و سپس به مقام معظم رهبری مدظله و به همۀ ملت بزرگ #ایران و جبهۀ پر افتخار مقاومت تبریک عرض می‌کنم و از خدای بزرگ پیروزی مردم فلسطین بویژه #غزۀ صبور را خواستارم.

دیگر خبرها

  • اقدام قهرمانانۀ سپاه و ارتش در هجوم عدالت طلبانه
  • اقدام قهرمانانه سپاه پوزه آمریکا و اسراییل را به خاک مالید
  • هشدار امام درباره سکوت کشورهای اسلامی مقابل رژیم صهیونیستی
  • قدردانی معلمان و دانش‌آموزان از نیروهای مسلح
  • وعده خداوند متعال برای پیروزی اسلام بر کفر و استکبار حتمی است
  • چرا از ۱۲۴ هزار پیامبر، حتی یک پیامبر زن نداریم؟
  • دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
  • برگزاری مراسم دعای زائران رضوی برای پیروزی رزمندگان اسلام
  • استغاثه زائران رضوی برای پیروزی رزمندگان اسلام
  • توجه ویژه اسلام به حل مشکلات اقتصادی مردم