Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@20:23:54 GMT

راهکارهایی برای درمان آفتاب سوختگی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۸۲۲۷

راهکارهایی برای درمان آفتاب سوختگی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علی رنجکش متخصص پوست، اظهار کرد: آفتاب سوختگی در افرادی که به طور مداوم مدتی را در محیط‌های باز هم‌چون دشت، کنار دریا یا درست زیر تابش نور خورشید باشند، اتفاق می‌افتد که البته همه افراد مستعد آن نیستند بلکه یک سری افراد خاص دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.

وی ادامه داد: افراد مستعد آفتاب سوختگی عمدتا دارای پوست و چشم روشن هستند و معمولا صورتشان در مقابل آفتاب، کک میزند و می‌سوزد؛ این افراد در اصطلاح دارای تیپ‌های پوستی شماره یک و دو (بسیار سفید و روشن) و مستعد آفتاب سوختگی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که پوست‌های تیپ سه و چهار عمدتا دارای پوست سفید، اما کمی سبزه نیز هستند، گفت: ایرانیان در این رنج پوستی قرار دارند، اما در بین افراد و به خصوص آذربایجانی‌ها امکان دارد که پوست‌های خیلی سفید، در اصطلاح تیپ اروپای شمالی نیز دیده شود که این گروه از افراد بیشتر مستعد آفتاب سوختگی هستند.

بیشتربخوانید

فیزیکی یا شیمیایی؛ بهترین ضد آفتاب کدام است؟

رنجکش در خصوص علائم آفتاب سوختگی در افراد دارای پوست بسیار روشن، تشریح کرد: روی بینی، گونه‌ها، کله مردان کچل و تمامی نقاط باز در اثر تابش نور خورشید طولانی مدت دچار قرمزی، تاول، خارش، ورم و پوسته ریزی می‌شود البته امکان آفتاب سوختگی برای افراد سفید پوست و سبزه نیز وجود دارد.

وی متذکر شد: کسانی که استعداد آفتاب سوختگی دارند باید خیلی مواظب باشند که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند و حتما همواره از روش‌های مراقبتی، چون کرم ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنند؛ افراد با پوست معمولی هم حتما در زمان‌های حضور در محیط‌های بیرون از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

وی افزود: کرم‌های ضدآفتاب که مهمترین فاکتور پیشگیری از آفتاب سوختگی است، باید هر دو ساعت یکبار تمدید شود؛ هم‌چنین افراد می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به آفتاب سوختگی از کلاه، چتر و ... استفاده کرده و جلوی تاثیر مستقیم آفتاب را بگیرند.

این متخصص پوست در خصوص راه‌های درمان آفتاب سوختگی، تشریح کرد: در زمان آفتاب سوختگی، باید از کرم‌های ترمیمی موجود در بازار روزانه در چند نوبت استفاده شود؛ هم‌چنین کرم‌های دارای زینک اکساید نیز بسیار موثر هستند، چرا که هم اثر ضدآفتاب مختصری دارند و هم کار ترمیمی پوست را انجام می‌دهند.

وی متذکر شد: اگر مشکل آفتاب سوختگی با این کرم‌ها حل نشود و حتی شدت تورم و التهاب افزایش یابد، فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند تا با تجویز داروی آنتی هیستامین یا دارو‌های کورتون دار خوراکی یا موضعی در عرض دو هفته که امکان دارد با پوسته اندازی همراه باشد، آفتاب سوختگی درمان شود.

وی ادامه داد: پوست برخی افراد به خصوص افراد دارای پوست تیره ممکن است پس از برطرف شدن آفتاب سوختگی، دچار لک شود و حالت تیرگی داشته باشد که در پی درمان، طی چند ماه برطرف خواهد شد.

رنجکش در خصوص بیماری‌های ناشی از تابش آفتاب، تشریح کرد: پوست برخی افراد که در معرض مستقیم آفتاب هستند، ممکن است دچار ورم و خارش شود که در واقع شبیه کهیر خواهد بود، اما پوسته ریزی ندارند، این مشکل یک بیماری ناشی از آفتاب بوده که به "کهیر آفتابی" یا "کهیر نوری" مشهور است.

وی افزود: در پوست افراد دیگری نیز معمولا از اسفندماه که هوا شروع به گرم شدن می‌کند، قرمزی و سفت شدن دیده می‌شود که شدت آن در اردیبهشت به حداکثر می‌رسد و سپس از شدت آن کاسته شده و این عوارض تا شهریور ماه کاملا از بین می‌رود، این بیماری التهابی به نام "پی ال ای" که هرساله برای این افراد تکرار می‌شود ناشی از آفتاب سوختگی نیستف بلکه یک التهاب موضعی است که درمان خاص خود را دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آفتاب سوختگی متخصص پوست آفتاب سوختگی دارای پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۸۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

فردی که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی است، برای رفتارهای درست و نادرست دیگران اهمیتی قائل نیست. این افراد معمولا از قانون‌ها پیروی نمی‌کنند، رفتار خشن و تهاجمی دارند و حقوق دیگران را رعایت نمی‌کنند. این افراد از رفتار خود پشیمان نمی‌شوند، نسبت به عواقب اعمال آزاردهنده خود بی‌تفاوت هستند یا بدرفتاری با دیگران را توجیه می‌کنند. آن‌ها ممکن است دروغ بگویند، رفتار خشونت‌آمیز یا تکانشی (بدون فکر) داشته باشند و مواد مخدر و الکل مصرف کنند. همچنین معمولا در انجام مسئولیت‌های خود در خانواده، محل کار یا دانشگاه کوتاهی می‌کنند. افرادی که اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارند، ممکن است ظاهری گرم و صمیمی داشته باشند اما در سابقه‌ی رفتاری آن‌ها، خشونت، فرار از مدرسه، دزدی، دعوا و یا مصرف مواد مخدر و الکل دیده می‌شود. علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی در دختران معمولا قبل از رسیدن به سن بلوغ و در پسران، ممکن است زودتر مشخص شود. اختلال شخصیت ضد اجتماعی تقریبا  در ۱ تا ۴ درصد افراد جامعه دیده می‌شود.

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

رایج‌ترین نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی عبارتند از:

 نادیده گرفتن درست و غلط بودن

دروغ گفتن برای سوء استفاده از دیگران 

بی‌توجهی به امنیت خود و دیگران

بی‌احترامی به دیگران

بازیچه قرار دادن دیگران برای سود یا لذت شخصی

گرفتن تصمیم‌های ناگهانی و بدون فکر

داشتن حس تکبر و برتری

نقض مکرر هنجارهای اجتماعی (از جمله قانون)

داشتن رفتار تهاجمی یا خشونت‌آمیز با دیگران

عدم احساس گناه در مورد آسیب رساندن به دیگران

بی‌مسئولیت بودن و ناتوانی در انجام مسئولیت‌های کاری یا مالی

دلایل بروز اختلال شخصیت ضد اجتماعی

شخصیت هر فردی ترکیبی از افکار، عواطف و رفتارها است. روشی که مردم برای دیدن، درک کردن و ارتباط برقرار کردن با دنیای بیرون به‌کار می‌برند و نگرشی که نسبت به خودشان دارند، به شخصیت آن‌ها مربوط است. شخصیت در دوران کودکی و احتمالا توسط ژن‌ها و تجربیات زندگی شکل می‌گیرد.

دلیل مشخصی برای بروز اختلال شخصیت ضد اجتماعی وجود ندارد، اما محققان، چند عامل را در بروز این اختلال، موثر می‌دانند:

ژنتیک

سابقه‌ی تجاوز و آزار جنسی در دوران کودکی

مورد اذیت و آزار قرار گرفتن در دوران کودکی

مورد بی‌توجهی قرار گرفتن در دوران کودکی و بلوغ

بزرگ شدن در خانواده‌ای پر تنش

سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به اختلالات شخصیتی

تغییرات در عملکرد مغز هنگام شکل گیری

شرایط محیطی و موقعیت‌های زندگی

سابقه‌ی اختلال سلوک در دوران کودکی (سرقت، تخریب اموال عمومی، پرخاشگری نسبت به مردم و حیوانات، فریب‌کاری)

روش‌های درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی آسان نیست. افراد مبتلا به شخصیت ضد اجتماعی به ندرت به دنبال درمان هستند. از سوی دیگر، تعداد نسبتا زیادی از آن‌ها درمان خود را خیلی زود متوقف می‌کنند. با این حال، در بعضی از افراد، درمان و پیگیری دقیق می‌تواند در درازمدت کمک‌کننده باشد. درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی، یک درمان طولانی مدت بوده و با استفاده از روش‌های زیر، انجام می‌شود:

روان درمانی: به روان درمانی، گفتگو درمانی نیز گفته می‌شود. روان درمانی شامل مدیریت عصبانیت و خشونت، درمان اعتیاد، درمان افسردگی و اضطراب می‌شود. اگر فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، بیماری خود را نپذیرد، روان درمانی موثر نخواهد بود.

دارو درمانی: استفاده از هیچ داروی مشخصی برای درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی تایید نشده است. پزشکان ممکن است برای درمان مشکلاتی که گاهی اوقات همراه با اختلال شخصیت ضد اجتماعی رخ می‌دهند، مانند اضطراب یا افسردگی، دارو تجویز کنند.

معرفی آثار سینمایی درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی

تنگه وحشت (۱۹۶۲)

پرتقال کوکی (۱۹۷۱)

هالووین (۱۹۷۸)

سکوت بره‌ها (۱۹۹۱)

الهه ضمیری - خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران
  • ۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • پلمب اماکن غیرمجاز درمانی در اردبیل
  • پلمب اماکن غیرمجاز دندانپزشکی و ماساژدرمانی در اردبیل
  • همه چیز در مورد کرم زینک اکساید
  • اثربخشی بهتر از کدئین با این میوه فصل