Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کم کم به هفتمین ماه ورود ویروس کرونا به کشور نزدیک می‌شویم؛ هفت ماهی که با استرس و نگرانی ناشی از ابتلاء به این ویروس سپری شده و در بسیاری از خانواده‌ها شماری را درگیر کرده و برخی نیز به کام مرگ کشانده است.

ویروس کرونا این روزها همچنان یکه تاز است و آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس ناشناخته در کشور همچنان عددهای چهاررقمی و سه رقمی هستند و در حالی که روزهای گرم تابستان را پشت سر می‌گذاریم تغییر محسوس کاهشی در این ارقام دیده نمی‌شود تنها وضعیت چند استان تغییر داشته و درصدی از موقعیت خطرناک دور شده‌اند اما این به معنای بی توجهی به نکات بهداشتی نیست و تا حد امکان باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پلاسما درمانی به عنوان یک روشی حمایتی برای بهبودی افراد مبتلا در نظر گرفته شده است

آنچه مسلم است؛ شیوع گسترده ویروس کرونا و ابتلای افراد به این ویروس روزهای سختی را برای مردم رقم زده؛ این بیماری درمان خاصی ندارد اما روش پلاسما درمانی به عنوان یک روشی حمایتی برای بهبودی افراد مبتلا در نظر گرفته شده است.

پلاسما درمانی شیوه‌ای است که پلاسمای خون بیمارانی که از ویروس کرونا بهبود یافته‌اند را به بیمارانی که در حال حاضر به این ویروس مبتلا شده‌اند، تزریق می‌کنند و بدن بیمار در حالی که در برابر ویروس مقاومت می‌کند، برای حمله به ویروس، «آنتی بادی» نیز تولید می‌کند و به محض اینکه فرد بهبود یافت، این آنتی بادی‌ها در بدن باقی می‌ماند تا در صورت بازگشت، با ویروس مقابله کنند.

در توضیح بیشتر اینکه بخش مایع خون پلاسما است که ۵۵ درصد خون بدن انسان را تشکیل می‌دهد؛ یکی از اجزا بسیار مهم پلاسما پادتن (آنتی بادی) است که برای مقابله با عوامل عفونی ضروری است و در افرادی که مبتلا به بیماری عفونی می‌شوند میزان تولید این پادتن‌ها افزایش یافته و استخراج این مواد از بدن می‌تواند در درمان سایر بیماران مؤثر باشد.

در راستای بررسی وضعیت پلاسما درمانی در استان همدان برای بیماران مبتلا به کرونا به سراغ مدیرکل انتقال خون استان همدان رفتیم و در گفتگویی با وی به مواردی اشاره شد.

اهدای ۱۳۸ واحد پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونایی در استان همدان

مدیرکل انتقال خون استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: تاکنون ۱۳۸ واحد پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونایی در استان همدان اهدا شده است.

افشین محمدی با بیان اینکه میانگین روزانه مراجعه کنندگان برای اهدای پلاسمای خون در استان همدان بین یک الی سه نفر است، افزود: تاکنون ۱۳۸ واحد پلاسما اهدا شده و ۱۰۴ واحد پلاسما برای درمان بیماران استفاده شده است.

وی با بیان اینکه اگر پلاسمای بهبود یافتگان در روزهای نخست بیماری برای بیماران مورد استفاده قرار گیرد سبب درمان آن‌ها می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون نتایج پلاسما درمانی در همدان موفقیت آمیز بوده است.

باید یک ماه از بهبودی کامل بیمار مبتلا به کرونا گذشته باشد تا بتواند پلاسمای خونش را برای درمان بیماران بدحال مبتلا به کرونا اهدا کند مدیرکل انتقال خون استان همدان با اشاره به اینکه باید یک ماه از بهبودی کامل بیمار مبتلا به کرونا گذشته باشد تا بتواند پلاسمای خونش را برای درمان بیماران بدحال مبتلا به کرونا اهدا کند، گفت: این افراد می‌توانند حداقل ماهی یک بار نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند.

محمدی با اشاره به اینکه اهداکنندگان پلاسما باید در رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال باشند، گفت: داشتن حداقل ۵۰ کیلو وزن، عدم بیماری خاص و نداشتن هیچ سابقه بارداری برای خانم‌ها از شرایط لازم برای اهدا پلاسمای خون است.

وی با بیان‌اینکه در حال حاضر ۱۸ مرکز در سطح کشور پلاسما درمانی را انجام می‌دهند، گفت: در غرب کشور تنها استان همدان و کرمانشاه از روش پلاسما درمانی برای بهبودی افراد مبتلا به کرونا استفاده می‌کنند.

محمدی پلاسما درمانی را روشی رایگان برای درمان مبتلایان کووید ۱۹ عنوان کرد و گفت: با انجام این روش می‌توان تا ۵۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از ابتلاء به کرونا را کاهش داد.

وی اظهار کرد: افرادی که پلاسمای خون خود را اهدا کردند در واقع یک کار خیرخواهانه انجام داده‌اند و ما هم برای جبران کار این عزیزان یک کارت هدیه به آنها تقدیم می‌کنیم.

مدیر کل انتقال خون استان همدان گفت: مراجعان اهدا کننده خون، پلاکت و پلاسما این اطمینان را داشته باشند که در مرکز انتقال خون همدان تمام نکات ایمنی و بهداشتی رعایت می‌شود و به طور مستمر تمام مرکز و تجهیزات ضدعفونی و استریل می‌شود.

۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در همدان پلاسما دریافت کرده‌اند

مسئول امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پلاسما درمانی مبتلایان به کرونا در استان همدان گفت: تاکنون ۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در همدان پلاسما دریافت کرده‌اند.

طوس کیانی با اشاره به اینکه پلاسمای خون از افرادی دریافت می‌شود که از زمان بهبودی آن‌ها به کرونا حداقل ۲۵ تا ۳۰ روز گذشته باشد، افزود: اهدا کنندگانی که کم خونی و ضعف بدنی دارند نمی‌توانند پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

وی بابیان اینکه اهدای پلاسما حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد، گفت: با گذشت زمان پس از بهبودی، مقدار پادتن‌ها در بدن فرد بهبود یافته کاهش می‌یابد و اثربخشی این روش درمانی هم کاهش می‌یابد، بنابراین زمان مراجعه فرد داوطلب و بهبود یافته حیاتی است.

خانم‌های باردار و خانم‌های که سابقه سقط جنین داشته‌اند موارد مناسبی برای اهدای پلاسما نیستند مسئول امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: خانم‌های باردار و خانم‌های که سابقه سقط جنین داشته‌اند موارد مناسبی برای اهدای پلاسما نیستند.

کیانی در خصوص روش گرفتن پلاسمای خون گفت: دستگاه جداسازی پلاسما از خون مجهز به دو خط مجزاست؛ که از یک جهت خون از بدن فرد خارج می‌شود و از طرف دیگر پلاسمای خون جداسازی می‌شود و خون به بدن اهداکننده برمی‌گردد.

مسئول امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: تخمین زده می‌شود که بتوان از حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بهبود یافتگان پلاسما گرفت اما متأسفانه افراد بهبود یافته که برای اهدای پلاسما مراجعه می‌کنند خیلی کمتر از این آمار هستند.

یکی از اهدا کنندگان پلاسمای خون نیز در جواب سوال خبرنگار مهر که سوال کرد چرا پلاسمای خون خود را اهدا کردید، گفت: اهدای پلاسمای خون یک امر خداپسندانه است چرا که با اهدای پلاسما خون خود شاید جان یک نفر یا بیشتر را نجات دهم.

این فرد مبتلا به بیماری کرونا که البته بهبود یافته با اشاره به اینکه ابتدا از اهدای پلاسما خون دل نگران بودم که زمانی خودم دچار عارضه‌ای نشوم، افزود: خوشبختانه این اهدا هیچ عارضه‌ای برای من نداشته است

وی گفت: تقریباً ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل و نداشتن علائم به انتقال خون مراجعه کردم و ابتدای یکسری تست و غربالگری صورت گرفت و پس از داشتن شرایط پلاسمای خون رو از من گرفتند ضمن اینکه ابتدا از تمامی مراجعه کنندگان تست گرفته می‌شود.

گفتنی است؛ در حال حاضر یکی از روش‌های نجات افراد مبتلا به کووید ۱۹، استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان این بیماری است به طوری که پس از مدتی پلاسمای افراد بهبود یافته فاقد ویروس می‌شود ولی همچنان سرشار از آنتی‌بادی‌هایی است که در درمان بیماران بدحال مؤثر است.

آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های تولید شده توسط بیماران بهبود یافته سیستم ایمنی بدن بیماران جدید را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتواند پادتن خود را تولید کند، تأمین و تقویت می‌کند؛ طی این فرآیند، خون کامل از اهداکننده گرفته می‌شود، سپس پلاسمای آن جدا شده و گویچه‌های قرمز، سفید و سایر اجزا خون دوباره به اهداکننده برگردانده می‌شود.

کد خبر 4996904

منبع: مهر

کلیدواژه: پلاسما ویروس کرونا افشین محمدی بیماری کرونا ویروس کرونا روز خبرنگار بوشهر محرم 99 شیراز آمار کرونا شیوع کرونا عید غدیر خم ماه محرم شهرکرد گرگان قزوین کمک مومنانه کرمانشاه انتقال خون استان همدان بیمار مبتلا به کرونا برای اهدای پلاسما استان همدان پلاسما درمانی بهبود یافتگان درمان بیماران افراد مبتلا واحد پلاسما ویروس کرونا بهبود یافته پلاسمای خون برای درمان برای اهدا آنتی بادی اهدا کنند خانم ها خون خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۸۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاول دورف: اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد

پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، با انتشار پستی در کانال شخصی خود گفت پیام‌رسان موردبحث در رتبه‌ی اول دانلودشده‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی در چین قرار دارد و محبوبیتش روزبه‌روز در حال افزایش است.

تلگرام در چین فیلتر است و کاربران برای دسترسی به آن باید از VPN استفاده کنند. دورف می‌گوید چینی‌ها از تلگرام خوش‌شان می‌آید و همواره راهی برای استفاده از آن پیدا می‌کنند.

هفته‌ی گذشته دولت چین به اپل دستور داد که تلگرام، واتساپ، سیگنال و تردز را از اپ استور این کشور حذف کند. دورف می‌گوید از آن زمان آمار دانلود تلگرام در چین به‌هیچ‌وجه افت نکرده است.

مدیرعامل تلگرام معتقد است که حذف این پیام‌رسان از اپ استور چین، در واقع اقدامی علیه اپل محسوب می‌شود: «مقامات چین در حال فشار آوردن به تعداد بیشتری از مردم برای مهاجرت از آیفون به گوشی‌های اندرویدی تولیدشده توسط شرکت‌های چینی نظیر شیائومی هستند.» او در ادامه به قابلیت سایدلود در گوشی‌های اندرویدی اشاره کرد و گفت حذف تلگرام از اپ استور در نهایت باعث مهاجرت تعداد بیشتری از مردم این کشور به پلتفرم اندروید خواهد شد.

پاول دورف در ادامه‌ی سخنانش گفت که «اپل بار دیگر گل به‌خودی زد» و دلیل این اتفاق، سیاست انحصارگرایانه‌ی «باغ محصول» است. به اعتقاد دورف، حذف پیام‌رسان‌ها از اپ استور چین در نهایت باعث کاهش سهم آیفون در بازار موبایل این کشور خواهد شد.

منبع: زومیت

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته
  • ثبت دمای ۳۷ میلیون درجه سانتیگراد با یک دستگاه کوچک 
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی در کرمانشاه
  • انجام پنج عملیات مردم یاری توسط بالگرد‌های پایگاه هوانیروز
  • پاول دورف: اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد
  • انجام ۵ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  • دست یاری تهران به بلوچستان | چگونه شهرداری تهران به سیل زدگان چابهار کمک می‌کند؟