Web Analytics Made Easy - Statcounter

آموزش روش پخت و تزئین قیمه نثار قزوینی به همراه فوت و فن خوشمزه تر کردن آن، طرز تهیه کامل قیمه نثار، قیمه نثار یک غذای خوشمزه ایرانی است، که اصالت آن به شهر قزوین بر می گردد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، قیمه نثار یکی از محبوب ‌ترین غذاهای ایرانی و مشهورترین غذای قزوینی است و برخلاف اسمش قیمه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قزوینی‌ های اصیل قیمه نثار را با گوشت گوسفند درست می‌کنند و هنوز هم در مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا و شب سال تحویل مثل زمان‌های قدیم سرو می‌کنند.

ترکیب خاص ادویه قیمه نثار از جمله هنرهای خانم ‌های کدبانوی قزوینی است. در این مطلب به دستور پخت قیمه نثار اشاره می‌کنیم.

مواد لازم (6 نفر)

گوشت گوسفند: ۶۰۰ گرم پیاز: ۱ عدد بزرگ برنج: ۴ پیمانه رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده: ۴ قاشق غذاخوری پودر دارچین: ۱ قاشق غذاخوری پودر هل: ۱ قاشق غذاخوری خلال پسته: ۴ قاشق غذاخوری خلال بادام: ۴ قاشق غذاخوری گلاب: ۱ فنجان روغن مایع: به مقدار لازم زرشک: ۵ قاشق غذاخوری شکر: ۱ قاشق غذاخوری کره: ۵۰ گرم آب: ۴ پیمانه خلال پوست پرتقال: ۲ قاشق غذاخوری نمک و زردچوبه: به مقدار لازم ادویه مخصوص قیمه نثار: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه: ابتدا گوشت را شسته و خشک کنید سپس بصورت قیمه ای خرد کنید. بهتر است قطعات گوشت زیاد درشت نباشد.

در یک فنجان گلاب، خلال پسته و بادام را خیس کنید. پیاز را بصورت نازک خرید کنید و پیاز داغ زیادی درست کنید. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند، گوشت قیمه را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

بعد از این‌که رنگ گوشت تغییر کرد و کمی تفت خورد، رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید.

ادویه پلویی را به گوشت اضافه کنید و  تفت دهید. در نظر داشته باشید که گوشت باید روی شعله بسیار ملایم گاز تفت داده شود تا ترد و آبدار باقی بماند.

به گوشت و رب 4 پیمانه آب اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا خوب جا بیافتد. توجه کنید که خورشت قیمه نثار باید غلیظ و جا افتاده باشد.

روش تهیه پلوی قیمه نثار

 برنج را در آب جوش بپزید و آبکش کنید. سپس با زعفران دم کنید. قیمه نثار به روش قزوینی اصیل خلال پوسته پرتقال دارد پس زمانی که برنج در حال دم کشیدن است خلال پوست پرتقال را آماده کنید.

برای آماده کردن خلال پوست پرتقال ابتدا پوست پرتقال تازه را شسته و نازک خلال کنید.

برای گرفتن تلخی پوست پرتقال آن را مقداری در آب جوش قرار دهید تا چند جوش بزند و سپس آبکش کنید.

زرشک‌ها را شسته و با ۵۰ گرم کره و یک قاشق غذاخوری شکر تفت دهید.

بعد از تفت دادن زرشک ها، خلال پوست پرتقال، خلال پسته و خلال بادام را اضافه کرده و کمی تفت دهید.

 بعد از این‌که خلال‌ها به همراه زرشک کمی تفت خوردند به مقدار دلخواه زعفران آب کرده اضافه کنید و صبر کنید تا آب تمام مواد کشیده شود سپس زیر شعله گاز را خاموش کنید.

در آخر و زمانی که برنج دم کشید، مقداری از برنج را در یک بشقاب بریزید و روی آن مقداری کره آب شده بریزید و مخلوط گوشت قیمه نثار دقیقا وسط برنج بریزید.

یک بشقاب برنج را که جدا کرده بودید با خلال‌ها و زرشک تفت داده شده مخلوط کنید و روی قیمه نثار قزوینی را حرفه‌ای و مجلسی تزیین کنید.

ادویه مخصوص قیمه نثار چیست؟

برای تهیه ی ادویه مخصوص، تمام ادویه ها را آسیاب کرده و در ماهی تابه به مدت یک دقیقه تفت دهید و بگذارید سرد شوند سپس در یک شیشه در بسته در جایی خشک و خنک نگهداری کنید. این ادویه مخصوص شامل موارد زیر می باشد:

زیره سیاه: 1 قاشق غذا خوری پودر گل سرخ: 4 قاشق غذاخوری پودر دارچین: 1 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل: 1 قاشق غذا خوری هل سبز: 20 عدد میخک: 2 عدد جوز هندی: نصف یک عدد فوت و فن‌ پخت قیمه نثار

محتویات ادویه پلویی را می‌توانید با سلیقه خودتان کم و زیاد کنید. برای گرفتن تلخی پوست پرتقال، خلال آن را از یک شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید.

در برخی دستور پخت قیمه نثار، در مرحله دم کردن برنج، خورش قیمه نثار را لابه لای برنج می‌ریزند و با آن دم می‌کنند.

طرز تهیه قیمه نثار یزدی

دقیقا شبیه همان قیمه نثار قزوینی است با این تفاوت که گاهی به جای پودر دارچین و هل از عرق دارچین و عرق هل استفاده می‌کنند.

در هنگام آماده سازی گوشت، به آن نمک اضافه نکنید چرا که باعث دیرپز شدن گوشت می شود. اگر گوشت را به تکه های کوچک برش داده اید، لازم نیست که آن ها را ریش ریش کنید.

برای بی نظیر کردن عطر قیمه نثار می توانید به مخلوط خلال های بادام و پسته مقداری گلاب اضافه کنید.

تزئین خورشت قیمه نثار

نصف برنج دم شده رو داخل دیس ریخته و خورشت آماده را روی آن بریزید. دوباره برنج و یک طبقه دیگر خورشت روی دیس بریزید. برنج را با آب زعفران قاطی کنید و روی خورشت بریزید.

خلال‌های آماده رو با برنج قاطی کرده و روی طبقه آخر برنج بریزید و شکل دیس غذا را دلچسپ کنید.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: آشپزی ایرانی آموزش آشپزی قیمه نثار قاشق غذاخوری پودر قیمه نثار قزوینی خلال پوست پرتقال اضافه کنید ادویه مخصوص تفت دهید خلال ها ۱ قاشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر چند خبر ورزشی استان قزوین 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، در ادامه رقابت‌های لیگ برتر فوتبال و در بازی‌های هفته بیست و چهارم، تیم شمس آذر قزوین دربازی خارج از خانه به مصاف تیم استقلال تهران می‌رود.

این بازی فردا از ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود.

تیم‌های استقلال تهران و شمس آذر قزوین در مکان اول و هفتم لیگ قرار دارند.

زندی مدیر عامل باشگاه شمس آذر قزوین گفت: بازی فردا برای هواداران قزوینی رایگان است و اتوبوس برای حضور هواداران در ورزشگاه آزادی، ساعت ۱۲ از ورزشگاه سردار آزادگان راهی تهران می‌شود.

تیم فوتسال مقاومت قزوین امروز در لیگ مناطق کشور به میدان می‌رود

در چارچوب هفته اول مرحله نهایی لیگ ۲ فوتسال باشگاه‌های کشور، تیم مقاومت قزوین امروز از ساعت ۱۶ در خانه به مصاف تیم اکسین یزد می‌رود.

سالن شهید بابایی میزبان این رویداد است.

دو فوتبالیست قزوینی در اردوی تیم ملی

سهیل لشگری و محمد مهدی منصوری فوتبالیست‌های قزوینی تیم‌های فجر شهید سپاسی شیراز و شمس آذر قزوین به اردوی تیم ملی فوتبال زیر ۲۰ سال دعوت شدند.

این اردو از امروز تا یکم اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نگاهی بر چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • طرز تهیه سوسیس جگر گاو توسط زوج پرتغالی (فیلم)
  • پروتئین بار خانگی و روش های درست کردن آن در خانه
  • مروری بر چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • فرآیند تولید ادویه ها در کارخانه (فیلم)
  • طرز تهیه کوکی زنجبیلی، ترد و خوشمزه (فیلم)
  • طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خوشمزه! یک مُدل با شیر، یک مُدل رژیمی
  • طرز تهیه کباب لاهماجون ، خوشمزه‌ترین کباب ترکی
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • طرز تهیه کباب لاهماجون، خوشمزه‌ترین کباب ترکی