Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ با شکست تحقیرآمیز تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، انزوای این کشور در صحنه جهانی نشان داده شد.

به نقل از گاردین، در حالیکه واشنگتن در پی اقدامات سختگیرانه شدیدتر علیه ایران است، تنها یک کشور برای دادن رای موافق به ایالات متحده پیوست و این انزوای واشنگتن را برجسته‌تر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی آمریکا شکستی تحقیرآمیز در سازمان ملل متحد متحمل شده، زیرا پیشنهاد وی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت تنها رای جمهوری دومینیکن را به همراه داشت.  

در گزارشی که با عنوان «ایالات متحده شکست شرم آور را در قبال طرح تحریم تسلیحات ایران دریافت» در این روزنامه بریتانیایی درج شده، آمده است: قطعنامه ایالات متحده هرگز در مقابل مخالفت‌های روسیه و چین تصویب نمی‌شد و پیشنهاد واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درواقع نوعی اقدام از سوی دولت دونالد ترامپ برای اقدامات شدیدتر علیه تهران قلمداد می‌شد.  

اما مقیاس شکست روز جمعه واشنگتن، حاکی از انزوای ایالات متحده در صحنه جهانی پیش از رویارویی بزرگ دیپلماتیک است. ایالات متحده با جنگ لفظی ضدایرانی از زمان آماده کردن پیش نویس قطعنامه به امید جذب هواداران بیشتری بود، اما اصرار آن مبنی بر تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران در سازمان ملل، این امر را غیرممکن کرد. کشورهای استونی و تونس در برابر فشار ۱۱ ساعته ایالات متحده برای حمایت از پیش نویس تجدیدنظر شده، ایستادند و این مساله باعث کاهش فشار آمریکا در سازمان ملل شد. روسیه و چین هم این قطعنامه را وتو کردند و ایالات متحده و جمهوری دومینیکن رای موافق و سایر اعضای شورا رای ممتنع دادند.  

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به نتیجه این رای گیری سایر کشورها را هدف حملات لفظی خود قرار داد. وی در بیانیه‌ای حتی پیش از اعلام نتیجه رای صادر شده مدعی شد: شکست شورای امنیت در اقدامی عملی برای دفاع از صلح و امنیت بین المللی امری غیرقابل بخشش است.  

مقامات آمریکایی گفته‌اند که در پی شکست قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران، طی چند روز آینده از طریق یک تاکتیک قانونی بحث برانگیز در تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد برداشته شده علیه ایران هستند؛ تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۵ و در پی دستیابی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ برداشته شده بود.  

این توافق که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود، دارای سازوکاری است که به هر یک از طرف‌های توافق اجازه می‌دهد تا تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برگرداند.  

اما ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از برجام خارج کرد. با این وجود، دیپلمات‌های آمریکایی ادعا می‌کنند که ایالات متحده هنوز هم به لحاظ فنی یکی از طرف‌های این توافق است و به همین دلیل این قدرت را دارد که تحریم‌های سازمان ملل را برگرداند. بیشتر کشورهای جهان از جمله نزدیکترین متحدان واشنگتن مخالف این اقدام هستند، اما دولت ترامپ نشان داده که خود به تنهایی حاضر به انجام چنین کاری است.  

«ریچارد گووان» مدیر سازمان ملل متحد در گروه بین المللی بحران گفت: هدف ایالات متحده در این هفته با شکست روبرو شد لذا اکنون آن‌ها بهانه‌ای برای اقدام در خصوص تلاش برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل دارند. این خیلی شرم آور است که آن‌ها به این شیوه شکست خورده‌اند.  

«برایان هوک» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران چند روز پیش از به رای گذاشتن قطعنامه تحریم تسلیحاتی در سازمان ملل استعفای خود را اعلام کرد.  

اگر ایالات متحده از تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل استفاده کند، می‌تواند منجر به وضعیتی شود که در آن هیچ توافقی در خصوص وضعیت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل صورت نپذیرد. گوان افزود: صادقانه بگویم باید به زودی با وضعیتی روبرو می‌شویم که در آن شورای امنیت را   «سرزمین عجایب» بنامیم؛ وضعیتی که در آن آمریکا اصرار به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران دارد و سایر کشورهای عضو امتناع می‌ورزند.  

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه پیشنهاد یک ویدئو کنفرانس را در مورد ایران داده و کاخ الیزه در پاریس اعلام کرده که «امانوئل مکرون» برای این پیشنهاد آماده است. دونالد ترامپ هم در خصوص پیشنهاد مسکو گفت که در مورد این پیشنهاد شنیده اما در خصوص جزئیات چیزی به وی گفته نشده است. ترامپ و مکرون روز جمعه به صورت تلفنی با هم صحبت کردند اما در گزارش کاخ سفید در خصوص این نشست پیشنهادی چیزی نیامده است.  

«سوزان دی مجیو» (Suzanne DiMaggio) از اعضای ارشد اندیشکده کارنگی، گفت که تمرکز ایالات متحده بر ساخت ائتلافی در مورد این مساله نیست بلکه برانگیختن رویارویی دیپلماتیک در سازمان ملل برای خشنود کردن هواداران اصلی ترامپ پیش روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.  

او گفت هدف نهایی واشنگتن تلاش برای تحریک ایران است تا آن را وادار به واکنش کند که این واکنش می‌تواند خروج از برجام یا اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط تهران باشد.  

دی مجیو افزود: این یک سیاست زمین سوخته است (یک راهبرد نظامی که به معنی از بین بردن تمامی منابع در دسترس نیروی دشمن است) که با نابود کردن برجام کار را برای دولت «جو بایدن» و ایران در خصوص بازگشت به این توافق هسته‌ای دشوار می‌کند. به عبارتی تنها هدف واشنگتن نه حفظ برجام که نابودی این توافق است.  

اخبار مرتبط واکنش روحانی به توافق امارات و رژیم صهیونیستی و شکست آمریکا در شورای امنیت قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای نیاورد درخواست پوتین برای برگزاری نشست اعضای دائم شورای امنیت با حضور ایران درخواست ایران از شورای امنیت برای ایستادگی در برابر آمریکا/ آغاز رای‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا عقب نشینی آمریکا در شورای امنیت

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران تحریم تسلیحاتی ایران رای نیاورد سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی تمدید تحریم تسلیحاتی تحریم تسلیحاتی ایران تحریم های سازمان ملل شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۹۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک های چینی در معرض تحریم

ایالات متحده در حال آماده سازی تحریم‌ برخی بانک‌های چینی است.   به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که ایالات‌متحده در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی با هدف قطع ارتباط برخی بانک‌های چینی از شبکه مالی بین‌المللی است.   در این مطلب آمده است، با توجه به اینکه قرار است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده این هفته به چین سفر کند، آیا این تهدید مالی به تجارت چین و روسیه آسیب خواهد زد یا خیر.   بلینکن از حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه نیز انتقاد کرده است. وی گفت که پکن از طریق تامین قطعات حیاتی برای تسلیحات، عامل اصلی جنگ مسکو در اوکراین بوده است.   در هفته‌های اخیر، مقامات آمریکایی فشار بر چین را تشدید کرده‌اند و به واشنگتن نیز هشدار داده‌اند که آماده اقدام علیه موسسات مالی چینی باشد که تجارت کالاهای با کاربردهای غیرنظامی و نظامی را تسهیل می‌کنند.   مقامات آمریکایی گفتند که هدف قرار دادن بانک‌ها با تحریم‌ها، گزینه تشدیدکننده در صورتی است که اقدامات دیپلماتیک نتواند پکن را برای محدود کردن صادرات متقاعد کند.   قطع دسترسی بانک‌ها به دلار که بیشترین ارز مورد استفاده در تجارت جهانی است، اغلب به‌عنوان به‌عنوان آخرین راه‌حل انتخاب می‌شود، زیرا چنین تحریم‌هایی اغلب بانک‌ها را مجبور به ورشکستگی می‌کنند و بر مشتریان آنها تاثیر می‌گذارند.   به نقل از بیزنس، چنین اقدامی نشان‌دهنده خطر خاصی برای چین است که با بهبود اقتصادی و بدهی رو به رشد دست و پنجه نرم می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • بانک های چینی در معرض تحریم
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • وزیر بازرگانی آمریکا: تحریم علیه هوآوی جواب داد
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد
  • غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران
  • هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراین
  • پشت پرده کمک آمریکا به اسرائیل