Web Analytics Made Easy - Statcounter

بندر چابهار به عنوان حلقه اتصال کشورهای منطقه به یکدیگر به بهترین گزینه برای ایجاد روابط صلح آمیز و تجاری میان ملل مختلف جهان تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، افغانستان و هند دوستان و متحدان استراتژیک همدیگر اند؛ امری که با توجه به وضعیت سیاسی و امنیتی منطقه، فرصت ها و تهدیدهای مشترکی را در برابر دو کشور قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فرصت های این دوستی و اتحاد استراتژیک این است که افغانستان زمینه های فراوانی که برای رشد و توسعه اقتصادی دارد و هند نیز یکی از اقتصادهای پویا و رو به رشد دنیای جدید است، این موضوع می تواند پیوند دو کشور را برای دوطرف رابطه، بسیار سودمند و ثمربخش سازد.
 
پاکستان برای هند و افغانستان،‌ دشمن مشترک محسوب می شود؛ بنابراین،‌ هند و افغانستان،‌ علاوه بر فرصت های مشترکی که از رهگذر پیوند استراتژیک‌ برای همدیگر ایجاد کرده اند، تهدیدهای مشترکی نیز دارند.
 
برخلاف زمینه های اقتصادی و تجاری که می تواند بیش از این نیز میان دو کشور، رنگ و رونق بگیرد، هند و افغانستان،‌ زمینه های اندکی برای مقابله مشترک با تهدیدهای مشترکی که از ناحیه پاکستان ایجاد می شود، دارند؛ زیرا دو کشور از هم دور افتاده اند و برای برقراری ارتباط، نیاز به یک کشور سوم دارند؛ اما پاکستان با دو کشور، مرز مشترک دارد و به آسانی می تواند به هردو آسیب برساند.
 
 باید از ظرفیت های بی نظیر مکران بهره کافی ببریم

محمدعلی رحیمی نژاد؛ دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به حضور اقتصادی هند در افغانستان بیان کرد: حضور هند در افغانستان می‌تواند باعث رشد و توسعه اقتصادی برای سه کشور ایران، هند و افغانستان به‌صورت مستقیم و سایر کشورهای مرتبط منطقه در بعد همکاری‌های اقتصادی شود.
 
وی افزود: گره خوردن منافع اقتصادی و سیاسی می‌تواند به تقویت امنیت و ثبات افغانستان و منطقه منجر شود، در همین راستا نفع آن برای همه جهان و منطقه در جهت مواجهه با تروریسم و صلح است.
 
کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه ایجاد همگرایی منطقه ای از دیگر فرصت های مهم حضور اقتصادی هند در افغانستان است تصریح کرد: با توجه به برداشته شدن موانع گمرکی بین افغانستان و هند، با توجه به تجربه شکل گیری همگرایی های منطقه ای از جمله اتحادیه اروپا و پان امریکن، می توان به شکل گیری همگرایی منطقه ای در آسیای میانه و غرب آسیا، امیدوار بود.
 
وی با اشاره به همکاری هند، ایران و افغانستان که می تواند منجر به کنترل کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان شود ادامه داد: این موفقیت زمینه ساز ناتوانی و کاهش درآمدهای ساختارهای نظم گریز، طالبان و جریان های افراط خواهد بود که به نفع منافع امنیتی هند و ایران است.
 
رحیمی نژاد ادامه داد: همکاری استراتژیکی و سیاسی هند با ایران در افغانستان می تواند موجب کاهش نفوذ پاکستان در افغانستان شده و به گسترش همکاری ها و همگرایی دو کشور ایران و هند در سایر زمینه ها در افغانستان کمک کند.
 
وی با اشاره به گسترش و بهبود ظرفیت بندر چابهار که مورد توجه بنیادین هند قرار دارد گفت: استفاده از ظرفیت بندر چابهار امری که هم می تواند در خدمت منافع ایران و هم منافع هند باشد، همچنین رابطه هند با ایران به دهلی کمک می کند تا به بازارهای مصرف کالا و منابع انرژی منطقه آسیای مرکزی و افغانستان دسترسی یابد.
 
دانشجوی دکتری روابط بین الملل با اشاره به اینکه هندوستان راه مستقیمی جهت دسترسی به آسیای مرکزی ندارد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر توسعه بندر چابهار در رویارویی با فعال شدن بندر گوادر پاکستان توسط چین بوده و علاوه جلوگیری از تسلط پاکستان و چین بر راه های آسیای مرکزی، می تواند به کاهش نقش اقتصادی و سیاسی پاکستان در افغانستان  کمک کرده و این نقش را متوازن‌تر و در جهت منافع ایران و هند رهنمون کند.
 
انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: هند و افغانستان بندر چابهار دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۹۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان و هیأت همراه که به منظور بررسی همکاری های لجستیکی جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت به تهران سفر کرده است از بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند.

در این سفر هیات تاجیک ضمن بازدید و آشنایی با امکانات و زیر ساخت های بندر چابهار، با مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و مسئولان منطقه آزاد و حمل و نقل جاده‌ای دیدار و در خصوص مراودات تجاری و توسعه ترانزیت کشور جمهوری تاجیکستان از طریق بندر شهید بهشتی مذاکره کردند.

در این نشست مشترک، عسکری نسب مدیرکل بنادرو دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های بالای چابهار که می تواند پل ارتباطی کشور تاجیکستان برای دسترسی به اقیانوس هند باشد بر آمادگی این بندر برای تسهیل تجارت فعالین اقتصادی کشور تاجیکستان در این بندر و همچنین واگذاری محوطه های پسکرانه جهت سرمایه‌گذاری آن کشور تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • تبادل تروریست‌ها در بندر گوادر
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی