Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده» محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اختلاف نظر بانک مرکزی با دستگاه‌های نظارتی بر روی میزان ارزهای صادراتی که هنوز بازگشت داده نشده‌اند، گفت: بانک مرکزی،   کمیسیون اقتصادی را محرم ندانسته و اطلاعات صحیح را در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: براین اساس ما نمی‌توانیم اعلام کنیم، آیا بخش خصوصی هنوز ارز صادراتی خود را بصورت کامل بازنگردانده یا خصولتی و شرکت‌های دولتی، بنابراین اختلاف نظر درباره میزان ارز صادراتی بازنگشته میان بانک مرکزی با دیوان محاسبات و دستگاه قضا به دلیل عدم شفافیت مسئولان بانک مرکزی در اعلام اطلاعات است.

علیزاده بیان کرد: مردم توقع دارند تا از اطلاعات مربوط به ارزهای صادراتی به طور شفاف مطلع شوند اما تاکنون بانک مرکزی در این مورد با ما همکاری لازم را نداشته است و این شائبه را ایجاد می‌کنند که گویا بخشی از ارزهای صادراتی صرف اموری شده که ما نباید مطلع شویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر بانک مرکزی به درخواست‌های کمیسیون اقتصادی عمل نکرده و شفافیت لازم را درباره میزان ارزهای صادراتی بوجود نیاورد مطمئنا این موضوع را طی یک قانون برای بانک مرکزی به صورت الزام در خواهیم آورد.

وی تاکید کرد: اکنون بانک مرکزی دارای یک سامانه تخصیص ارز است اما اطلاعات آن سامانه در اختیار ما بصورت کامل قرار نمی‌گیرد و آنها اعلام می‌کنند که کمیسیون اقتصادی این اطلاعات را از طریق سامانه توسعه تجارت وزارت صمت دریافت کند اما ما این اطلاعات را از خود بانک مرکزی می‌خواهیم.

منبع: نماینده

کلیدواژه: ارز ارز صادراتی بانک مرکزی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس محسن علیزاده کمیسیون اقتصادی ارزهای صادراتی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۹۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی

امتداد - کارشناس اقتصادی گفت: هیچ توجیه اقتصادی برای افزایش قیمت کالا‌های اساسی وارداتی با توجه به افزایش قیمت دلار غیررسمی پذیرفتنی نیست.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، جلیل جلالی‌فر، کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی تاکنون نیاز واردات را با نرخ تثبیت شده پاسخ داده و افزایش قیمت کالا‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز غیررسمی به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست بهخبرنگار ایبنا گفت: وقتی ارز واردات به‌طور رسمی و قانونی از سوی بانک مرکزی به واردکنندگان و تجار اختصاص داده می‌شود و از سوی دیگر قیمت کالا‌های اساسی و وارداتی در کشور مبدا افزایش پیدا نکرده، دلیلی برای افزایش کالا‌های وارداتی با توجیه نوسانات ارزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان یکی از فعالان اقتصادی در بازار روسیه به خوبی بر روند واردات از این کشور اشراف دارم و باید به این نکته اشاره کنم که قیمت کالای وارداتی از این کشور نه تنها افزایش نداشته، بلکه حتی پیش بینی افزایش قیمت نیز مطرح نیست. در نتیجه باید دلیل افزایش قیمت کالا‌های اساسی در داخل کشور را در طول مسیر واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده جستجو و بررسی کرد.

این فعال اقتصادی افزود: زمانی که بانک مرکزی نیاز‌های واقعی ارزی تجار و فعالان اقتصادی را با ارز نیمایی و به موقع جواب می‌دهد، این بدان معناست که وظیفه خود را به درستی انجام داده و افزایش قیمت برخی کالا‌ها از کانال بانک مرکزی صورت نگرفته است. در نتیجه باید دلیل آن‌را در سایر بخش‌ها بررسی کرد که شاید گروه‌های برخوردار از رانت واردات و حتی خود واردکنندگان هم در این میان نقش داشته باشند.

جلالی‌فر در خصوص نوسانات ارزی ناشی از اتفاقات منطقه‌ای گفت: در ماه‌های گذشته بار‌ها شاهد آن بودیم که با هر اتفاق و درگیری در منطقه، قیمت ارز هم دچار نوسان می‌شد. این بار هم با توجه به پاسخ ایران به حملات رژیم صهیونسیتی برای مدت کوتاهی، قیمت دلار کمی افزایش داشت، اما دوباره کاهشی شد. در واقع می‌توان گفت نوسانات اخیر نرخ ارز با واقعیت‌های اقتصاد همخوانی ندارد و دلیل اصلی آن هیجانات حاصله از رخداد‌های سیاسی داخلی و بین المللی است که با آرام شدن فضا، بازار به تعادل خواهد رسید، چون دلیلی برای نوسان وجود ندارد.

 

 

 

نویسنده: علیرضا هنرمنش

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • ۲ روش استعلام اعتبار صاحب چک
  • عضو کمیسیون امنیت ملی : خسارات سنگینی را به دشمن صهیونیست وارد کردیم/ مستندات و جزئیات میزان خسارت به اسرائیل منتشر می‌شود
  • راهکار‌هایی برای تقویت حکمرانی ریال
  • شهبازیان: اختلاف‌نظرها باید درون خانواده استقلال برطرف شود
  • ‌هوشمندسازی مالیات‌ستانی و تمرکز ممیزان مالیاتی بر اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها با اجرای سامانه مودیان
  • با سخت گیری های بانک مرکزی، جهش تولید مقدور نخواهد بود
  • نوسانات ارزی به دور از واقعیت‌های اقتصادی/ دلار به عقب باز می‌گردد