Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازیگر مستند «خط باریک قرمز» این اثر را یک پروژه جامع و یک سه‌گانه هنری و اجتماعی می‌داند.

به‌گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فیلم مستند داستانی «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر و فرزاد خوشدست این روزها در سینماهای کشور و در گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«خط باریک قرمز» داستان یک گروه مجرم نوجوان در یک زندان است که با کمک چند مربی بازیگری تصمیم می‌گیرند یک نمایش را روی صحنه ببرند و ناگفته‌های زندگی خود را از این طریق بیان کنند تا اگر این نمایش موفق بود به این بهانه و برای اجرا در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از زندان خارج شوند، اما تعدادی از آن‌ها برای روز اجرا، نقشه فرار می‌کشند…

این اثر در آخرین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر برنده جایزه نت‌پک (شبکه توسعه سینمای آسیا اقیانوسیه) شد و نماینده سینمای مستند ایران در آخرین دوره جوایز آسیا پاسیفیک بود و همچنین برنده چهار جایزه در سینماحقیقت و فیلم منتخب جشنواره پوسان و… نیز است.

در این مستند داستانی، توماج دانش بهزادی در کنار فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، امیر دژاکام، افشین هاشمی، آرش آبسالان، یاسر خاسب و همراهی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت حضور دارند.

«خط باریک قرمز» از امید می‌گوید، البته نه امیدی از جنس وعده‌های آقای روحانی که پوچ از آب درآمد و نتیجه‌ای جز سرخوردگی نداشت!

توماج دانش بهزادی، بازیگر و کارگردان تئاتر که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته بازی در فیلم سینمایی «لباس شخصی» را نیز به کارنامه کاری خود افزود، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره ویژگی مهم مستن خط باریک قرمز گفت: این مستند جسارت‌های عجیب و غریب دارد. برای پیگیری حرف و نگاهی که دارد، تن به یک‌سری سختی‌ها داده که شاید خیلی از مستندهای دیگر این کار را نکنند.

 این بازیگر تئاتر عنوان کرد:کارکردن بر مبنای یک ایده مشخص با یک‌سری نوجوان که معلوم نیست چه برخوردی خواهند داشت یک ریسک بود. ممکن بود همان روزهای اول این بچه‌ها جوری برخورد می‌کردند که کار در همان دو سه روز اول متوقف می‌شد.

 وی اظهار کرد: از سوی دیگر، من این مستند را یک اثر جامع‌الشرایط می‌دانم که دایره مخاطبان گسترده‌ای دارد؛ یعنی یک قاضی، یک وکیل، یک روان‌شناس، والدین و نوجوانان می‌توانند مخاطبان آن باشند.

دانش بهزادی افزود: اتفاقاً به نظر من وقتش است که دستگاه‌هایی مثل صداوسیما و شهرداری به تبلیغات این فیلم کمک کنند، اما متأسفانه می‌بینیم که شهردار محترم تهران آقای حناچی، خودشان تهیه کنندگی یک فیلم مستند را به عهده گرفته و در جشنواره‌ها جایزه می‌گیرند و پُز می‌دهند اما هیچ حمایتی از اکران های هنر و تجربه از طرف مجموعه ایشان رقم نمی‌خورد. هیچ‌کدام از فیلم‌های هنر و تجربه یک بیلبورد درست و حسابی هم در شهر ندارند.

وی تصریح کرد: اصولاً اتفاقی که سال گذشته افتاد و ایشان در جشن خانه سینما برای فیلمشان جایزه گرفت از نگاه من نادرست بود، چرا که برای حضور در این رقابت باید عضو خانه سینما باشی؛ حالا به این موضوع کاری نداریم، اما وقتی که شما می‌خواهی از جایزه ای که گرفته‌ای بهره خودت را داشته باشی،حداقل در کنارش از هنرمندان و آثاری که بنیه مالی ضعیفی دارند هم حمایت کنید و بخشی از فضای تبلیغاتی سطح شهر را در اختیار این فیلم‌ها بگذارید؛ به‌ویژه فیلم‌هایی که متعلق به «هنر و تجربه» است و حرفی برای گفتن دارد.

دانش بهزادی گفت: «خط باریک قرمز» از امید می‌گوید، البته نه امیدی از جنس وعده‌های آقای روحانی که پوچ از آب درآمد و نتیجه‌ای جز سرخوردگی نداشت. امیدی که در دل سیاهی‌ها  روشنایی می‌دهد و با عمل و نه شعار رقم می‌خورد.

این بازیگر سینما و تئاتر عنوان کرد: اگر دغدغه اصلاح اجتماعی و فرهنگی داریم باید از این‌گونه فیلم‌ها حمایت کنیم. چند روز پیش با آقای خوشدست صحبت می‌کردم و گفتم که امیدوارم رسانه‌های ما از این فیلم حمایت کنند؛ هرچند کار رسانه‌ای در ایران سخت است.روزنامه نگاران واقعی از یک طرف نگران افتادن به فضای زرد و مبتذل هستند و از طرف دیگر نمی‌خواهند به مناسبات قدرت تن بدهند.

وی افزود: خودِ ما هنرمندان هم این مشکل را داریم؛ نه دلمان می‌خواهد وارد فضای رسمی شویم و نه تمنایلی داریم که تریبون روشنفکرنمایان به اصطلاح اپوزیسیون باشیم که دروغ هم در آن زیاد است! مستقل بودن و پرداختن به موضوعاتی که برای مردم ضرورت دارد خیلی سخت است.

برای ساخت این مستند، پنج ماه در کنار نوجوانان کانون اصلاح و تربیت  بودیم

بازیگر مستند «خط باریک قرمز» گفت: وقتی شما برای کاری زحمت میکشید، دوست دارید آن کار تبلیغ و دیده شود. بعد از اکران این اثر، یک بار از تلویزیون زنگ نزدند که بیایید و بگویید که در این مستند چه‌کارکردید؟! گاهی با خودم می‌گویم برای چی و چه کسی کار می‌کنی؟ چه کسی می‌بیند؟! آدم‌ها می‌روند کارهای سخیفِ مبتذلِ کمدی می‌سازند، هر روز دیده می‌شوند،‌ دستمزدهایشان هم روز به روز بالاتر می‌رود و ما که مشکلات مالی داریم،دلمان به این خوش است که در مملکت کار فرهنگی می‌کنیم!

وی افزود: اینها را واقعاً از روی درد می‌گویم. من تا چه زمانی می‌توانم مستقل باشم؟ تا کجا می‌توانم بگویم نه! تحمل کن! صبر کن!  بالاخره جامعه متوجه می‌شود، دوستان روزنامه‌نگار تبلیغات می‌کنند. شاید من و امثال من در جامعه هنری زیاد باشند ولی استقلال تا یک حدی ممکن است. یا باید به مناسبات بازار آلوده شوم که شب‌ها خوابم نبرد یا باید این کار را رها کنم؛  هر کدام از این انتخاب‌ها برای من رنج آور است!

این بازیگر سینما و تئاتر درباره «نمایش‌درمانی» به عنوان یکی از محورهای مستند «خط باریک قرمز» نیز گفت: در جشنواره های مختلفی که من فیلم را با مردم می‌دیدم، بعد از نمایش،خیلی‌ها این نکته را با من مطرح می‌کردند که ما فکر نمی‌کردیم که تئاتر بتواند چنین کارکردی هم داشته باشد. اتفاقاً این مسئله را از من می‌پرسیدند که پس چرا در فضای حرفه‌ای تئاتر، جای این جنس از کارها خالی است؟!

وی عنوان کرد: من این موضوع را به فضای مسموم فرهنگی ربط می‌دهم که اجازه نمی‌دهد این گونه آثار تولید شوند. یک هنرمند شاید به تولید فیلم یا تئاتر با این موضوعات مهم اجتماعی علاقه داشته باشد.کارهایی که مورد استقبال مردم و به ویژه بین نوجوانان و جوانان نیز هست، اما وقتی نمی‌تواند زندگی خود را تأمین کند، چاره‌ای جز رفتن به سمت تئاترهای زرد ندارد.

دانش بهزادی افزود: در همه جای دنیا،حتی در آمریکا شهرداری‌ها و دولت به تئاتر کمک می‌کنند. نمی‌شود که شما تئاتر را یک کالای لوکس ببینید و ادراه آن را صرفاً به گیشه بسپارید.اتکای انحصاری به گیشه و سرمایه، تئاتر را فاسد می‌کند و جایگاه آن را تنزل می‌دهند.

 وی با اشاره به وجوه اجتماعی و عنصر روان درمانی با ابزار هنر در مستند «خط باریک قرمز» گفت: من می‌دانم که اتفاقاً تئاتری‌های ما دوست دارند که وارد این فضاها شوند،اما  خیلی سخت است. در سینما که مطمئنم تا حالا چنین نمونه‌ای نداشتیم و در تئاتر هم  نمی‌خواهم این‌قدر محکم بگویم نبوده،اما می‌دانم دوستان تلاش‌هایی کرده‌اند؛اما به صورت حرکت و جریان درنیامده است.

من «خط باریک قرمز»  را یک اثر جامع‌الشرایط می‌دانم که دایره مخاطبان گسترده‌ای دارد

دانش بهزادی اظهار کرد: مستند «خط باریک قرمز» قرار بود درقالب یک سریال چهل قسمتی هم تولید شود.  به همین دلیل حدود 30 تا 40 نفر از دوستان تئاتری به درخواست من پاسخ مثبت دادند در طول ساخت این فیلم کمکمان کردند. با آنها گپ می‌زدیم و از تجربیاتشان در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کردیم. ما برای ساخت این مستند،پنج ماه در کانون اصلاح و تربیت بودیم و الان راش‌های آماده‌ای داریم که دوستان باید حمایت کنند تا پس از تدوین در قالب سریال پخش شود.  امیدوارم که مدیر شبکه سه اجازه پخش این کار از تلویزیون را بدهد.

وی افزود: به موازات ساخت فیلم، با دوربین به خانه تک‌تک این بچه‌ها ‌رفتیم. با کارشناسان تئاتر، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی صحبت کردیم.  یک پروژه جامع است و واقعاً حیف است که در همین حد باقی بماند.

دانش بهزادی تأکید کرد: «خط باریک قرمز» یک سه‌گانه با زبان هنر بود؛ یعنی  از دل آن یک تئاتر درآمد که در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت؛ فیلم مستند آن هم که الان روی پرده است و اگر سریالش هم در بیاید این سه‌گانه کامل می‌شود. این بسته هنری می‌تواند در اختیار دوستان روان‌شناس، جرم‌شناس و مدیران قوه قضائیه و از همه مهم‌تر نوجوانان و والدین آنها قرار بگیرد وتأثیرگذار باشد.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: تئاتر فیلم مستند پیروز حناچی توماج دانش بهزادی فرزاد خوشدست فیلم لباس شخصی مستند خط باریک قرمز خط باریک قرمز دانش بهزادی هنر و تجربه فیلم ها سه گانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۹۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات جشنواره عکس نیکوکاری تشریح شد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری بعدازظهر یکشنبه دوم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مهدی توسلی مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار در ابتدای نشست درباره چرایی برگزاری این جشنواره گفت: مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است و این جشنواره را با هدف گسترش توجه عمومی به فرهنگ نیکوکاری و ترویج نگرش به فرهنگ نیکوکاری در رویدادها و جریان هنری کشور و همچنین گسترش دغدغه و همبستگی اجتماعی در سطح نخبگان، انجمن‌ها و نهادها با فرهنگ نیکوکاری برگزار خواهد کرد.

وی بیان کرد: موضوع جشنواره «نیکوکاری در جامعه ایرانی» است و بر اساس شعار هر ایرانی یک خیر ماندگار فعالیت داریم. در این موضوع با مصادیقی چون وقف، فرهنگ اهدای عضو، تکریم سالمندان، کمک به بیماران خاص، حفظ محیط‌زیست و حیات‌وحش، فعالیت‌های داوطلبانه، حمایت از سرپرستان خانوار، توانمندافزایی توان‌یابان و مدیریت بحران آب، آثار را پذیرا خواهیم بود.

توسلی درباره بخش رویدادهای نیکوکارانه این بنیاد اظهار کرد: در برنامه‌های قبلی خیریه، جشنواره شعر نیکوکاری را برگزار کردیم و در ادامه آن در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «دروغ‌های زیبا» که مفهوم نیکوکاری و انسان‌دوستی را ترویج می‌کرد، جایزه دادیم و با توجه به ضرورت موجود، در ادامه به سمت برگزاری جشنواره عکس نیکوکاری رفتیم.

در ادامه حسن غفاری دبیر جشنواره عکس خیر ماندگار نیز گفت: به موضوع نیکوکاری در ادبیات و تاریخ ادبیات ما خیلی جدی توجه شده است. وقتی اشعار فردوسی و حافظ را مرور می‌کنیم، می‌بینیم خیلی به این موضوع و به عنوان صفتی انسانی پرداخته شده است. یکی از بندهای اساسنامه این مرکز، ترویج فرهنگ نیکوکاری و همدلی است چیزی که در جامعه به آن کمتر پرداخته شده است.

وی بیان کرد: این بنیاد برای گسترش فرهنگ نیکوکاری از جامعه عکاسی کمک خواسته است. بخش‌های جشنواره شامل «مستند»؛ عینیت‌گرایی، واقع‌گرایی و بازنمودی، «عکاسی هنری معاصر»؛ تولید تصویر مفهومی با رویکرد عکاسی مستند یا تولیدی از عکس دست‌کاری و کارگردانی‌شده است و بخش «ویژه» که موضوعی آزاد دارد اما جهان از نگاه افراد دارای معلولیت روایت می‌شود.

غفاری گفت: شرکت در این جشنواره عکس برای همه عکاسان و هنرمندان آزاد است و آثار ارسالی باید از ۱۳۹۰ به بعد در جغرافیای ایران عکاسی شده باشند و محدودیتی در زمان و جغرافیای تولید اثر در بخش عکاسی هنری معاصر وجود ندارد. عکس‌های ارسالی می‌تواند با دوربین عکاسی یا تلفن همراه ثبت شده باشند اما باید کیفیتی مناسب چاپ داشته باشند.

دبیر جشنواره عکس نیکوکاری در پایان درباره داوران توضیح داد: گروه داوران متشکل از سیف الله صمدیان، سیدعباس میرهاشمی و فاطمه بهبودی برای بخش مستند و ویژه و مهدی وثوق‌نیا، شادی قدیریان و مهدی مقیم‌نژاد برای بخش عکاسی هنری معاصر هستند. در بخش مستند، تک عکس و مجموعه عکس مورد داوری قرار می‌گیرد.

جشنواره و مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کد خبر 6084668

دیگر خبرها

  • جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • آزادی بیان به سبک غرب / جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • جزییات جشنواره عکس نیکوکاری تشریح شد
  • مستند راز میرزا رونمایی می‌شود
  • (ویدئو) گلایه شیرین سریال نون خ از خواستگار‌های واقعی‌اش!
  • (ویدئو) گلایه شیرین سریال نون خ از خواستگار‌های واقعی اش!
  • مستند «راز میرزا» رونمایی می‌شود
  • نمایش یک فیلم‌تئاتر و مستند «فراتر از آرمانشهر» در خانه هنرمندان
  • فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» از شبکه نمایش
  • چهره واقعی شیرین نون خ در خارج از سریال/ ندا قاسمی را دیگر نمیتوان شناخت