Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@18:53:00 GMT

رایی که عمو سام را عصبانی کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۹۸۳۵

رایی که عمو سام را عصبانی کرد

رادیو بین‌المللی فرانسه، خبرگزاری فرانسه، روزنامه‌های «لو موند»، «لا پرس»، «اوئست فرانس» و «کوریه انترناسیونال» از جمله رسانه‌های فرانسوی هستند که تاکنون این خبر را بازتاب داده و در صدر اخبار خود قرار داده‌اند.

رادیو بین‌المللی فرانسه روز شنبه گزارش کرد:‌ شورای امنیت، روز جمعه چهاردهم اوت(۲۴ مرداد)  در مورد قطعنامه‌ای شامل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در چارچوب پرونده هسته‌ای رای گیری انجام داد؛  قطعنامه‌ای که آمریکایی‌ها برای تمدید نامحدود تسلیحاتی ایران ارائه کرده بودند به تصویب نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناخشنود از این امر، آمریکایی‌ها که اکنون بیش از هر زمان دیگری نسبت به قبل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در معرض خطر قرار گرفته‌اند، تهدید به اعمال مجدد یکجانبه تحریم‌ها می‌کنند.

«لوبنا آناکی - Loubna Anaki» خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه از مبدا نیویورک گزارش کرد: در اصل، این تحریم‌ها (تحریم‌های تسلیحاتی) قرار است طبق پیش‌بینی توافق هسته‌ای ایران که بین تهران و قدرت‌های بزرگ به امضا رسیده در روز ۱۸ اکتبر/ ۲۷ مهربه پایان برسد.

خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه اعلام کرد: با وجود شکست ناخوشایند دیروز، آمریکایی‌های برافروخته ممکن است با استفاده از مکانیسم ماشه، مکانیسمی که می‌تواند سازمان ملل متحد را در یک بحران تاریخی فرو ببرد به تلاش‌های خود ادامه دهند. اگرچه «دونالد ترامپ»، در سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷)، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد اما اکنون، دیپلماسی آمریکایی تهدید می‌کند که با استناد به جایگاه خود به عنوان یک کشور مشارکت کننده در همان قطعنامه که نتیجه توافق سال ۲۰۱۵ است به طور یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل را در ازای تعهدات هسته‌ای که از سوی ایران کاسته شده تحمیل کند.

این رسانه فرانسوی افزود: چنین مانوری براساس یک استدلال حقوقی که مورد اعتراض بسیاری از اعضای شورا از جمله در میان متحدان اروپایی واشنگتن، قرار گرفته این خطر را به دنبال دارد که به ایران که کاهش تعهدات خود را آغاز کرده، فشار وارد کند تا به طور قطعی درب توافق هسته‌ای را به هم بکوبد و مرگ توافق ۲۰۱۵ را رقم بزند.

«کلی کرفت» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده در روزهای آینده به وعده خود، مبنی بر این که در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند، عمل خواهد کرد.

این رسانه فرانسوی تصریح کرد: در صورتی که مکانیسم ماشه فعال شود، این روند، شروع یک اختلاف طولانی است که در نهایت می تواند نقش سازمان ملل را به عنوان یک نهاد بین‌المللی تضعیف کند.

خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید:‌ در پس این مانور آمریکایی، برخی بازگشت آمریکایی‌ها به این توافق در صورتی که دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آینده به طور مجدد انتخاب نشود ممکن می‌دانند.

روزنامه «لو موند» فرانسه که پیش از نشست شورای امنیت نوشته بود، دستگاه دیپلماسی آمریکا با سنگ‌اندازی و کارشکنی که در اقدامات خود علیه تهران تاکنون با شکست مواجه شده، درصدد تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران و بی‌اثر کردن «برجام» است. روز شنبه با بازتاب رای مخالف این شورای به قطعنامه واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نوشت: ایالات متحده که در تلاش برای منزوی کردن ایران است، رای اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را «غیرقابل توجیه» خواند و نوشت:‌ تهران از طرف خود با استقبال از این رای اظهار کرد که واشنگتن هرگز این گونه منزوی نشده بود.

فرانسه هم مانند ۱۰ کشور دیگر از رای مثبت به این قطعنامه خودداری کرد. روزنامه لو موند به نقل از خبرگزاری فرانسه، افزود: روسیه و چین به این قطعنامه رای مخالف و ۱۱ عضو دیگر باقی مانده عضو شورای امنیت از جمله فرانسه، انگلستان و آلمان به عنوان متحدان اروپایی ایالات متحده به آن رای ممتنع دادند.

روزنامه لو موند می‌نویسد: آمریکا ایجاد توهم نمی‌کرد اما امیدوار بود که در راهبرد خود برای مبارزه با موضوع هسته‌ای ایران کمتر به تنهایی ظاهر شود.  

«آن گوگوان  Anne Gueguen» معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل هم با این ادعا که پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌تواند عواقب جدی برای امنیت و ثبات منطقه به دنبال داشته باشد، ضمن این که تلویحا" آمریکایی ها را متهم کرد که نه به دنبال اجماع که به خطر انداختن اقتدار و یکپارچگی شورای امنیت بودند، گفت: با این وجود، فرانسه از رای به قطعنامه پیشنهادی امتناع ورزید چرا که آن را پاسخی مناسب نمی دانست.

همچنین روزنامه «کوریه انترناسیونال» نوشت: ایالات متحده در تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تحریم تسلیحاتی علیه ایران شکست خورد. «مایک پمپئو» رد این قطعنامه را «غیر قابل توجیه» خواند. تحریم تسلیحاتی علیه ایران در روز ۱۸ اکتبر(۲۷ مهر) به پایان می‌رسد. این روزنامه به نقل از «میدل ایست آی» نوشت: ایران از زمان خروج آمریکا از برجام تمایل زیادی برای عمل به تعهدات خود نشان نداده است اما اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل هنوز راه مذاکره با ایران را بر سیاست‌ چماق واشنگتن ترجیح می‌دهند.

روزنامه «اوئست فرانس» هم به نقل از «ریچارد گوان» (Richard Gowan) مدیر گروه بین المللی بحران سازمان ملل نوشت: صرف نظر از عقایدشان در خصوص تحریم تسلیحاتی ایران، عده اندکی از اعضای شورای امنیت تمایل داشتند به عنوان ابزاری برای از بین بردن توافق هسته‌ای باشند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، عصر جمعه (به وقت محلی) نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند. این قطعنامه با  ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای موافق (آمریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲  رای مخالف روسیه و چین شکست خورد.

اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت سازمان ملل متحد که رای مخالف یا ممتنع به قطعنامه ضدایرانی آمریکا دادند، حمایت از برجام و اقدام غیرقانونی آمریکا را دلیل رای خود دانستند.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد هم در حالی‌که قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت به رای گذاشته شده بود، بر حفظ برجام تاکید کرد.

«نیکلاس دی ریوایر» برجام را برای رژیم منع گسترش سلاح اتمی کلیدی دانست.

در عین حال، رییس جمهوری فرانسه برای شرکت در نشست فوق‌العاده شورای امنیت به پیشنهاد رییس جمهوری روسیه با حضور ایران و آلمان اعلام آمادگی کرد.

دفتر «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه جمعه‌شب پیش از رای مخالف اعضای شورای امنیت به قطعنامه ضد ایرانی واشنگتن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که او آماده است تا در نشست پیشنهادی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در شورای امنیت با حضور ایران و آلمان شرکت کند.

پنجشنبه گذشته، روزنامه «لوموند» فرانسه در گزارشی تحلیلی اعلام کرد: دستگاه دیپلماسی آمریکا با سنگ‌اندازی و کارشکنی که در اقدامات خود علیه تهران تاکنون با شکست مواجه شده، درصدد تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران و بی‌اثر کردن «برجام» است.  

برچسب‌ها سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل دونالد ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل دونالد ترامپ سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل دونالد ترامپ رادیو بین المللی فرانسه شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی ایران سازمان ملل متحد توافق هسته ای ایالات متحده رییس جمهوری آمریکایی ها علیه ایران برای تمدید رای مخالف تحریم ها لو موند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۹۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران

به گزارش صدای ایران از تسنیم،نمایندگان پارلمان اروپا امروز در قطعنامه‌ای جانبدارانه و بدون در نظر گرفتن حق مشروع و قانونی ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی، عملیات موشکی و پهپادی اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرده و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

نمایندگان اروپا همچنین با اظهار نگرانی از تشدید اوضاع در منطقه بر حمایت کامل از امنیت رژیم اسرائیل تاکید کردند.

آن‌ها همچنین در این قطعنامه صرفا به اظهار تاسف در خصوص حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق بسنده کردند!

دیگر خبرها

  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • سرپیچی رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل
  •  تأسف فرانسه از افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت
  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه عمل نکرده است
  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
  • حکیم: جهان رژیم اسرائیل را وادار به توقف جنگ غزه کند