Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهیختگان مراکش در واکنش به توافق امارات با رژیم صهیونیستی از فعالیت های فرهنگی در امارات و نامزدی برای دریافت جایزه "کتاب شیخ زاید" صرف نظر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، "یحیی بن ولید"، از چهره های آکادمیک و از منتقدان مراکش در وبلاگ خود نوشت، از نامزدی کتاب خود تحت عنوان «فی أنماط المثقفین العرب وأدوارهم وتشظیاتهم" برای دریافت جایزه مربوط به بخش "توسعه" انصراف داد و مشارکت در رقابت برای دریافت جایزه سال ۲۰۲۱ در امارات را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود، تصمیمش را که به طرف های ذیربط هم اعلام کرده و گفته این تصمیم در راستای ابراز همبستگی با مردم فلسطین در جدال خود برای دستیابی به مطالبات مشروعشان است.

"احمد الویزی"، "ابو یوسف طه" و "زهره رمیج" از مترجمان و رمان نویسان مراکش هم به دلیل مخالفت با توافق عادی سازی روابط از نامزدی برای دریافت جایزه انصراف دادند.

عبدالرحیم جیران، نویسنده مراکشی هم از هیئت تحریریه مجله "الموروث الثقافی" وابسته به موسسه شارجه در امارات استعفا کرد و در وبلاگ خود نوشت: فلسطین خط قرمز است و هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مردود است فرقی نمی کند طرف برقرار کننده روابط چه کسی باشد. به عنوان یک فرهیخته جانبداری خود را از حق عربی اعلام می کنم.

ابویوسف طه، داستان نویس و رمان نویس مراکشی گفت، نامزد دریافت جایزه شیخ زاید در بخش رمان شدا و روی وجود فاصله میان دو زمینه فرهنگی و سیاسی حساب باز کرده بود اما مرز قائل شدن میان این دو زمینه غیر ممکن است و به ویژه پس از عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی این مساله کاملا برایش روشن شده است.

وی در وبلاگ خود نوشت، همواره به مساله فلسطین ایمان داشته است و ملت فلسطین زیر بار ظلم تاریخی استعمارگران و صهیونیسم و متحدانش قرار دارند و به همین دلیل از نامزدی برای دریافت جایزه انصراف داده تا با ملت فلسطین ابراز همبستگی کند.

نویسندگان و رمان نویسان مراکش از همتایان خود در کشورشان و جهان عرب خواستند برای مقابله با عادی سازی روابط و دفاع از مساله فلسطین اقدام کنند.

این موضع فرهیختگان مراکش در شبکه های اجتماعی مورد استقبال ادبا و شعرا و چهره های آکادمیک قرار گرفت و این اقدام را انسانی و دلیرانه توصیف کردند.

در همین راستا، سعیده شریف، از اصحاب رسانه متخصص در امور فرهنگی گفت، این موضع گیری نویسندگان مراکش غیر منتظره نبود و بیانگر روابط وجدانی و تاریخی مراکشی ها با فلسطین است. آنها در طول تاریخ در کنار ملت فلسطین بوده اند و انصراف از دریافت جایزه شیخ زاید و خروج از موسسات فرهنگی امارات اقدامات بعدی را هم در پی خواهد داشت که در آینده اعلام می شود.

وی گفت، امارات پس از شکست در جنگ یمن و لیبی و مداخله در امور داخلی تونس و مراکش، می خواهد نقش "رهبری خیالی" را در منطقه ایفا کند اما چاره ای جز پرداختن به کشور خود که غرق در مشکلات است، ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عادی سازی روابط اسرائیل امارات مراكش برای دریافت جایزه عادی سازی روابط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۰۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از فرهنگ اقوام تا تجلیل از نخبگان و فرهیختگان

سید مرتضی کاظمی دینان، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در خصوص عملکرد یک‌ساله این رادیو گفت‌: همه تلاش ما در این شبکه خدمت به مردم و توجه به پیگیری دغدغه‌های آن‌ها و فرهنگ‌سازی و احیای آداب و رسوم پسندیده برآمده از فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی بوده تا همچنان رادیو فرهنگ در سپهر رسانه، جریان‌سازی کند و بدرخشد.

وی ادامه داد‌: در سال ۱۴۰۲ تلاش کردیم تا با مشورت و همفکری با نخبگان و اساتید برجسته حوزه ادب و هنر و فرهنگ، برنامه‌هایی هرچه پرمحتوا‌تر و جذاب‌تر را به مخاطبان شبکه تقدیم کنیم و با تولید و پخش برنامه‌های متنوع، برپایی پویش‌ها و همراهی و همکاری با سازمان‌های فرهنگی و هنری، جشنواره‌ها و رویداد‌های ادبی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و ... تلاش کردیم بهترین اوقات را برای شنوندگان رقم بزنیم.

کاظمی دینان با اشاره به این‌که شبکه رادیویی فرهنگ در سال گذشته، با محور قرار دادن سرفصل‌های سند تحول رسانه ملی، تلاش کرد تا هرچه بیشتر به سمت هویت‌محوری و عدالت‌گستری گام بردارد، گفت‌: در این زمینه، با توجه به ماهیت تخصصی شبکه، بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی، مورد توجه برنامه‌سازان شبکه قرار گرفت و سعی شد تا دستاورد‌ها و پیشرفت‌های ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های فرهنگی و هنری هرچه بیشتر به اطلاع شنوندگان برسد.

وی افزود‌: در عین حال، از توجه به نقاط دور‌دست و پیرامون از‌جمله روستا‌ها و شهرستان‌ها نیز غفلت نکردیم و در سالی که گذشت تلاش کردیم که به مناطق (شهرستان‌ها و روستاهایی) که کمتر مورد توجه هستند پرداخته و ظرفیت‌های آن نقاط را معرفی کنیم. همچنین با انتقال دغدغه‌ها و درخواست‌های مردم به مسئولان، پل ارتباطی مناسبی باشیم و دراین مسیر با مراکز استان‌ها نیز هم‌افزایی کردیم. همچنین مفاخر و فرهیختگان آن نقاط معرفی شده و صدای آن‌ها از شبکه فرهنگ شنیده شد. همچنین در سالی که گذشت، از برخی اساتید برجسته حوزه فرهنگ و هنر نظیر آقایان شاهین فرهت، محمد میرکیانی، منوچهر صهبایی، کامبیز روشن‌روان، نادر مشایخی، قدمعلی سرامی، منوچهر صدوقی سها و محمد منتشری قدردانی شد.

وی ادامه داد‌: رادیو فرهنگ در سالی که گذشت با نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی فرهنگی کشور نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی متعددی داشت که منجر به تولید و پخش برنامه‌های متنوع فرهنگی از این شبکه رادیویی شد. همچنین با توجه به مأموریت رادیو فرهنگ در ترویج زبان معیار و پاسداشت زبان و ادبیات پارسی برنامه‌های متنوعی در این زمینه روانه آنتن شد که به صورت ویژه می‌توان به تولید فصل دوم مسابقه «حریر سخن» با حضور استاد امیر اسماعیل آذر و برنامه فرهنگستان اشاره کرد.

کاظمی دینان در بحث ساختار‌های برنامه‌سازی نیز توضیح داد‌: رادیو فرهنگ توجه ویژه‌ای به ساختار‌های نوین، کوتاه و جذاب ازجمله UGC، PSA و ... داشته همچنین توجه به امتداد پیام در فضای مجازی و گسترش دایره مخاطبان در آن حوزه نیز مورد توجه جدی بوده است که با ساز و کار‌های خلاقانه و جذاب، تحول جدی در این عرصه رخ داد. به عنوان مثال مخاطبان شبکه در پیام‌رسان «بله» به حدود چهار برابر افزایش یافت.

مدیر رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های جدید و تنوع در جدول پخش این شبکه گفت‌: ۱۸ عنوان برنامه جدید در سال ۱۴۰۲ به جدول پخش شبکه رادیویی فرهنگ اضافه شد که پیگیری دغدغه‌های فرهنگی - اجتماعی مردم، طرح جوانی جمعیت، توجه به ظرفیت‌های گردشگری ایران عزیز، پرداخت به موسیقی اقوام و بزرگداشت مفاخر علمی، هنری و فرهنگی، مستند‌های شخصیت، گزارشی و روایت‌محور با موضوع معرفی بزرگان، اهتمام به فرهنگ ایثار و شهادت، معرفی الگو‌های مناسب فرهنگی اعتقادی معاصر، معرفی روستا‌ها و آبادی‌ها و توجه به اهمیت پایگاه اعتقادی، سیاسی، اجتماعی مسجد، همچنین اهمیت کتاب و کتابخوانی، توجه به معماری ایرانی - اسلامی و ترویج فرهنگ ساده‌زیستی از مهم‌ترین محور‌های موضوعی این برنامه‌ها بود که در قالب جنگ، مجله، مسابقه و برنامه گفتگو‌محور تولید شدند.

دیگر خبرها

  • نخست وزیر گرجستان: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم
  • از فرهنگ اقوام تا تجلیل از نخبگان و فرهیختگان
  • برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند
  • آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات
  • اعلام آمادگی ایران برای کمک به امارات
  • تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه
  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد + فیلم
  • مالک گران‌ترین خانه جهان چه کسی است؟
  • قوانینی که باید درباره هبه کردن بدانید