Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:07:54 GMT

گمانه زنی و تعیین حریم قبه سبز به پایان رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۰۲۷۲

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم بنای تاریخی قبه سبز به پایان رسید.

"فریدون فعالی" با اشاره به اینکه این عملیات به مدت ۲ ماه به طول انجامید، افزود: عملیات گمانه زنی قبه سبز به منظور حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی، شناخت گستره واقعی و همچنین تعیین عرصه و تدوین نقشه گستردگی آن و در نهایت ساماندهی بنای مذکور به عنوان یک سایت موزه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار کرد: این بنای تاریخی براساس منابع مکتوب در دوران قراختاییان مرکز عملی بوده و تعدادی از حکام در محل بنای گنبدی(قبه سبز) مدفون شده اند و در دوره قاجاریه نیز به تکیه مذهبی تغییر کاربری داده است.

فعالی با بیان اینکه برپایه گمانه زنی و شواهد به دست آمده هسته اصلی این مجموعه شناسایی و محدوده ای برای تعیین عرصه آن پیشنهاد شده است، تصریح کرد: برای ادامه کاوش و شناسایی پلان معماری این بنای تاریخی باید منازل مسکونی موجود در این محدوده تملک و آزاد سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: عملیات مذکور با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و به سرپرستی «رضا ریاحیان» و همکاری شهرداری کرمان انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی کرمان استانی فرهنگی و هنری قبه سبز کرمان گمانه زنی قبه سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۰۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتدار امروز در عرصه‌های مختلف مرهون خون شهدا و رشادت‌های آنهاست

امام جمعه زنجان گفت: اقتدار امروز در عرصه‌های مختلف مرهون خون شهدا و رشادت‌های آنهاست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، حجت‌الاسلام علی خاتمی، امروز_ پنجشنبه ششم اردیبهشت- در یادواره شهدای امنیت اقتصادی استان زنجان اظهار کرد: مکتب شیعه با خون شروع و با خون هم ماندگار شده است و محراب و عبادت شیعه نیز عطر خون می‌دهد.

وی ادامه داد: اقتدار امروز در عرصه‌های مختلف مرهون خون شهدا و رشادت‌های آنان است و قطره قطره خون شهدا بر دوش ما سنگینی می‌کند و موجی که خون شهدا ایجاد می‌کند ثمرات و برکات زیادی دارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به عملیات وعده صادق و موفقیت آن گفت: در این خصوص دوست و دشمن به اقتدار ایران اعتراف کردند و امروز آنچه در منطقه شاهد آن هستیم گسترش اندیشه انقلاب اسلامی است به طوری که در غرب آسیا تصمیمی بدون نظر ایران گرفته نمی‌شود.

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز اقتدار و عزت ایران اسلامی را مرهون خون شهدا دانست و گفت: شهدا در عرصه‌های مختلف برای انقلاب اسلامی تولید قدرت کردند که از جمله آنها می‌توان به مجاهدت شهید شهریاری در حوزه انرژی هسته‌ای و ابتکار شهید طهرانی‌مقدم در صنعت موشکی اشاره کرد.

سردار جهانبخش کرمی با اشاره به ابعاد عملیات وعده صادق اظهار داشت: همه جبهه استکبار و کفر و ده‌ها کشور قدرتمند هرچه سلاح داشتند به میدان آورده بودند تا موشک و پهپادی عبور نکند و لایه‌های مختلف را برای این موضوع پیش‌بینی کرده بودند.

وی عملیات وعده صادق را از لحاظ راهبردی فوق‌العاده پیشرفته دانست و گفت: گرچه سپاه پیشرفته‌ترین سلاح‌های خود را در این عملیات استفاده نکرد، اما همین موشک‌ها به طور کامل اهداف پیش‌بینی شده را منهدم کردند که به لطف خدا موجب عزت و افتخار برای کشور و وحدت داخلی شد.

کد خبر 747881

دیگر خبرها

  • اقتدار امروز در عرصه‌های مختلف مرهون خون شهدا و رشادت‌های آنهاست
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید
  • لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران