Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@05:48:51 GMT

قرآن‌ منحصر به فرد در کتابخانه ملی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۱۴۶۳

قرآن‌ منحصر به فرد در کتابخانه ملی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «قرآن قزوینی» کتابت شده در سال ۱۲۱۹ قمری، یکی از شاهکارهای هنری در حوزه تذهیب قرآن در دنیا است که هر صفحه آن تذهیب ویژه دارد.

قرآن زین‌العابدین قزوینی یک قرآن نفیس و مطلای دوره قاجار است که در آن ۶۰۰ تذهیب متفاوت به کار رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تذهیب این قرآن نفیس از نزدیک به چهار کیلو طلای ناب و سنگهای قیمتی استفاده شده است. سال کتابت این قرآن نفیس به سال ۱۲۱۹ قمری برمی‌گردد که در شهر شیراز کار شده و ده‌ها استاد هنرمند و نگارگر در مدت چند سال بر روی آن کار کرده‌اند. این اثر هنری نفیس دارای ۵۴۷ صفحه است که هر صفحه دارای تذهیب بوده و ۶۰۰ تذهیب و تشعیر دارد، یعنی در هر صفحه یک تذهیب مجزا به کار رفته و هر مکتب تذهیبی که در ایران وجود داشته در این قرآن به کار رفته و آن را به اثری منحصر به فرد تبدیل کرده است.

ویژگی‌های منحصر به فرد این قرآن برخی از مجموعه داران عربستانی و انگلیسی را بر آن داشته بود تا به هر شکل ممکن و با قیمتی باورنکردنی آن را بخرند، اما تعهد، تعصب ملی و دینی مالک مانع از این کار شد و سرانجام در سال ۱۳۸۷ این اثر جاودانه به کتابخانه ملی ایران سپرده شد.

کد خبر 533440 برچسب‌ها ادبیات کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۱۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان منصوب شد

ایسنا/کردستان مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی حکمی ‌معصومه حسنی خونسار را به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان کردستان منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، در متن حکم دبیرکل نهاد خطاب به معصومه حسنی خونسار آمده است:

نظر به تعهد، مسئولیت‌پذیری و شایستگی‌های فرهنگی و اجرایی سرکارعالی، به موجب این ابلاغ شما را به مدت ۲ سال به سمت ‌مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کردستان‌ منصوب می‌کنم.

در بخشی از این حکم آمده است: بی‌گمان، رسالت دینی، انقلابی و ملی همه مدیران فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی، حفظ پویایی و پایایی آرمان‌ها و نگهبانی هوشیارانه و عالمانه از آنها است.

در بخش دیگری از این متن آمده است: انجام این وظیفه خطیر و دلپذیر که به‌ ویژه در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قامت یک واجب فرهنگی جلوه‌گر است، مستلزم توجه همدلانه و آگاهانه به نکاتی است که بر رعایت آن‌ها در طراحی و اجرای برنامه‌ها تأکید دارم

در ادامه متن این حکم آمده است: توجه به برنامه‌ریزی و تعیین اهداف و بسیج امکانات برای تحقق آنها، سازماندهی وظایف ستاد به منظور ایجاد بهره‌وری و مشارکت در کارکنان، کنترل فرایند و نظارت هدفمند و صمیمانه بر آنها، توجه ویژه به خدمت‌رسانی به اعضا و ارتباط نزدیک با مردم، استفاده از ظرفیت سرمایۀ انسانی، ارتباط صمیمانه با کتابداران و تلاش برای تسهیل در انجام وظایف ایشان، هم‌افزایی با دیگر مراکز و دستگاه‌های فرهنگی استان به‌ویژه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان روزآمدی و کارآمدی برآمده از انجام وظایف مذکور، نویدبخش تحقق بنیادی‌ترین وظیفۀ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یعنی ترویج فرهنگ کتاب، کتابخوانی و دانایی است.

معصومه حسنی‌خونسار، متولد ۱۳۵۶، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کتابداری است که تا پیش از این سرپرستی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان را بر عهده داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آب انبارها؛ گنجینه‌ای منحصر به فرد برای استفاده بهینه و ذخیره آب
  • مسلمان آمریکایی مجموعه نفیس تمبر خود را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرد
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • مشتریان منحصر بفرد سینما تیکت به بیش از ۵ میلیون نفر رسید
  • مشتریان منحصر بفرد سینماتیکت به بیش از ۵ میلیون نفر رسید
  • سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد
  • "وعده صادق" عملیاتی منحصر به فرد علیه رژیم جعلی اسرائیل
  • مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان منصوب شد
  • رونمایی از چهار قرآن نفیس خطی در دانشگاه بین المللی