Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@09:37:52 GMT

لباس فضایی جدید ناسا را یک ایرانی ساخت

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۱۵۵۱

لباس فضایی جدید ناسا را یک ایرانی ساخت

"نیکی اشعری" مهندس ایرانی الاصل دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو یک لباس فضایی جدید برای ناسا طراحی کرده است که قادر است فضانوردان را در شرایط ریزگرانش سالم نگه دارد و در واقع این لباس فشار منفی می تواند به کاهش اثرات مخرب قرار گرفتن در شرایط بی وزنی کمک کند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، ما از تحقیقات گذشته می دانیم که قرار گرفتن در معرض شرایط ریزگرانش(گرانش یا جاذبه نزدیک به صفر) می تواند به آتروفی یا تضعیف عضلانی و افزایش فشار داخل جمجمه به دلیل مایعات خونی در گردش در مغز منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو به سرپرستی محقق ایرانی این دانشگاه با بودجه ناسا یک لباس فضایی فشار منفی طراحی کرده اند که به فضانوردان در این امر کمک می کند.

این "لباس گرانشی سیار" فشارهای منفی به پاهای فرد پوشنده وارد می کند و خون در آنجا به جریان می اندازد. اما ممکن است چرایی این مسئله برای شما سوال باشد و تعجب کنید. در پاسخ باید گفت که روی سیاره زمین، وقتی که ما ایستاده ایم، نیروی جاذبه بر ما اعمال می شود و سیستم گردش خون ما خون بیشتری را به سمت پاها می کشد و سیستم عروقی ما چون انتظار این را دارد، تلاش می کند آن را کاهش دهد، حال چه نیروی جاذبه باشد چه نباشد.

این در واقع یکی از دلایلی است که وقتی ساعت های طولانی می خوابیم، سردرد می گیریم، زیرا تورم به سبب اجتماع مایعات به راحتی در مغز ما ایجاد می شود.

بنابراین محققان کاری کرده اند که از طریق تولید یک "نیروی واکنش زمینی" مصنوعی، اثرات مضر ناشی از ریزگرانش مانند کاهش تراکم عضلات و استخوان به حداقل برسد.

این لباس انعطاف پذیری لازم را به فضانوردان برای انجام وظایف مورد نظر خود در هنگام مستقر شدن در یک فضاپیما می دهد و از آنجا که این لباس می تواند در طول فعالیت های روزانه پوشیده شود، خدمه آسیب کمتری می بینند. 

محققان می گویند: با این لباس، فضانوردان می توانند ضمن انجام وظایف روزمره خود، آزادانه در ایستگاه فضایی معلق شوند.

این لباس فضایی با یک سیستم خلاء سیار کار می کند که تحرک کامل و کنترل توسط کاربر را تضمین می کند. 

محققان همچنین ادعا می کنند که به محض تجاری شدن سفر فضایی، این لباس می تواند سلامت مسافران و گردشگران فضایی آینده را تضمین کند و این نوآوری می تواند برای سفر به مریخ کلیدی باشد.

این تحقیقات در مجله Frontiers in Physiology منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لباس فضایی ناسا گرانش دانشمند ايراني لباس فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافتند و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست‌جمهوری از آن رونمایی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در راستای تحقق اهداف نهضت نرم‌افزاری و توسعه صنایع کشور، گامی مهم در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برداشته شد.

در این پژوهشکده، با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، موتوری 6 سیلندر خورجینی با ظرفیت 4000 سی‌سی بنزینی طراحی و ساخته شد.

این دستاورد ارزشمند که حاصل 4 سال تلاش و پشتکار دانشمندان ایرانی است، به خودی خود گامی بزرگ در راستای استقلال علمی و صنعتی کشور محسوب می‌شود. موتورهای 6 سیلندر خورجینی که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع نظامی و تفریحی دارند، پیش از این در داخل کشور تولید نمی‌شدند و نیاز به آنها از طریق واردات تامین می‌شد.

رونمایی از این موتور در حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشان‌دهنده اهمیت این دستاورد و عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به خودکفایی در حوزه‌های  فناوری پیشرفته است.

احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/ رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این مراسم گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی، انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند. این نوع موتورها همچنین دارای کاربردهای تفریحی مانند خودروهای افرود را نیز دارند و از این رو، دستیابی به دانش فنی ساخت این نوع موتورها یک نیاز کاملا راهبردی برای کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، پس از 4 سال تحقیق و توسعه عمیق، به دانش فنی ساخت موتورهای 6 سیلندر خورجینی 4 لیتری دنیا دست یافت.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به رونمایی از نمونه مهندسی معکوس شده این موتور با استانداردهای بالا، تأکید کرد: این دستاورد نشان‌دهنده اثبات فناوری‌های موتور خورجینی 6 سیلندر حجم بالا است. دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش‌بنیان به دست آمده و امیدواریم شاهد توسعه این جریان علمی قوی در کشور و تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در آینده باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در پایان سخنان خود، فناوری‌های موتور را از فناوری‌های اصلی و کلیدی در هر سامانه‌ای دانست و گفت: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است، چرا که این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه‌ها نیز است.

وی همچنین از حمایت‌های معاونت علمی از این طرح خبر داد و گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفتیم. یکی از خوشحالی‌های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت‌های بزرگ دنیا فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند و دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی شان می شوند
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!
  • دلایل فرود نیامدن مجدد انسان روی ماه