Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@23:52:39 GMT

سهمیه بندی بنزین در مسیر بازبینی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۱۵۶۴

سهمیه بندی بنزین در مسیر بازبینی

خبرگزاری میزان- مجلس یازدهم به دنبال تغییر نحوه سهمیه بندی سوخت با هدف توزیع مناسب یارانه در کشور است. تاریخ انتشار: 14:43 - 25 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۶۹۲۷ خبرگزاری میزان - آبان سال ۹۸ دولت با دلایلی از قبیل مدیریت مصرف سوخت، کنترل قاچاق سوخت و توزیع مناسب یارانه انرژی اقدام به سهمیه بندی بنزین کرد در این طرح به مالکان خودو شخصی ۶۰ لیتر بنزین با قیمت مصوب ۱۵۰۰ تومان ارائه شد و بنزین معمولی آزاد نیز با رقم ۳۰۰۰ تومان عرضه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با روی کار آمدن مجلس یازدهم، زمزمه‌هایی در خصوص تغییر نحوه سهمیه بندی بنزین به گوش رسید، در این میان برخی از نمایندگان طرح سهمیه بندی بنزین را به علت تخصیص یارانه به مالک خودرو را ناعادلانه عنوان کردند و خواهان تغییراتی در آن شدند.
در این میان مالک شریعتی با اشاره به جزئیات طرح جدید مجلس برای تغییر سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: در طرح جدید مجلس قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد، اما در نحوه تخصیص آن تغییراتی خواهیم داشت به این صورت که سهمیه بندی از خودرو به فرد تغییر خواهد کرد که این موضوع در ابتدا نیازمند تصویب نمایندگان مجلس است و پس آز ان در شورای نگهبان مطرح خواهد شد. بیشتر بخوانید: پیش فروش نفت در هفته آینده ارتباطی با طرح گشایش اقتصادی دولت ندارد سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بنا به آمار‌های موجود ۵۰ درصد خانوار‌های ایرانی فاقد خودرو هستند و برخی دیگر از خانوار‌ها چندین خودرو دارند، در این طرح شرایط برای استفاده افراد فاقد خودرو از یارانه انرژی فراهم می‌شود.
وی افزود: برآورد می‌شود که میزان سهمیه در نظر گرفته شده ۰.۷ لیتر یا ۰.۸ لیتر در روز به ازای هر کد تخصیص یابد و در کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ شود، که می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند و در صورت عدم استفاده در یک سامانه معین سهمیه سوخت خود را به فروشند.
شریعتی ادامه داد: قیمت سوخت در سامانه زیر ۳ هزار تومان در نظر گرفته شده و در صورتی که سرپرست خانوار نخواست سهیمه خود را بفروشد در پایان ماه به دولت برای صادرات واگذار می‌شود. تخصیص ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به مردم احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول طرح سهمیه بندی خانوار در مجلس اظهار کرد: در طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار مقرر شده به هر فرد ماهانه ۳۰ لیتر بنزین سهمیه پرداخت شود و تا پایان ماه نیز فرصت دارد آن را مصرف کند در صورتی که سهمیه در کارت سرپرست باقی بماند دولت موظف است که ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس آن را خریداری و به حساب سرپرست خانوار واریز کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیرساخت‌های این طرح توسط شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی آماده شده است؛ تصریح کرد: در این طرح قیمت حامل‌های انرژی گران نخواهد شد و سهمیه سوخت نیز برای تاکسی‌های در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: میزان پرداخت یارانه سوخت شناور است و زمانی که قیمت فوب خلیج فارس افزایش یابد و فرد از سهمیه خود استفاده کمتری داشته باشد، یارانه بیشتری دریافت خواهد کرد.
فراهانی اثرات تحریمی این طرح بر دهک‌های بالای جامعه را ۴ درصد برآورد کرد و گفت: عمده اثر تورمی این طرح مربوط به دهک‌های بالای جامعه است و در دهک‌های پایین جامعه باعث بهبود ضریب جینی می‌شود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با اجرای این طرح میزان مصرف بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر کاهش خواهد یافت و می‌توان با تخصیص ۲۰ درصد از درآمد‌های این طرح به مردم در قالب وام برای گازسوز کردن خودرو مورد استقاده قرار گیرد.
امیرآبادی ادامه داد: در طرح هدفمندی یارانه‌ها قانون به درستی اجرا نشد، رئیس‌جمهور وقت در این طرح به همه یارانه داد، در حالی که ۵۰ درصد این طرح اختصاص یارانه نقدی بود.
نماینده مردم قم گفت: در این طرح به کسی یارانه مستقیم پرداخت نمیشود که با کمبود منابع مالی روبرو شویم، بلکه به هر فرد ۳۰ لیتر بنزین تعلق میگیرد که به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، سرپرست می‌خواهد این بنزین را مصرف کند یا اجازه دهد دولت بفروشد، تصمیم با خودش است. توزیع یارانه در کشور عادلانه نیست  رضا احمدی در گفت‎وگو با میزان با اشاره به طرح مجلس برای تغییر سهمیه بندی سوخت اظهار کرد: طرح مجلس با وجود انتقاد‌هایی که به آن وارد است گام مهمی در راستای عدالت اجتماعی برداشته است و به توزیع مناسب ثروت در میان دهک‌های اقتصادی جامعه منجر خواهد شد.
این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: توزیع یارانه انرژی در کشور به نفع دهک‌های بالای جامعه است به خانواری که مصرف بالای داشته باشند سهم بیشتری نسبت به یارانه خواهند داشت.
وی تصریح کرد: بسیاری از خانوار‌ها از داشتن خودرو محروم هستند، اما برخی دیگر با چندین خودرو سهم زیادی در استفاده از یارانه خواهند داشت.
احمدی بیان کرد: اصلاح طرح سهمیه بندی سوخت، تاثیرات مثبتی بر جامعه دارد و نظام ناعادلانه توزیع یارانه کشور را اصلاح خواهد کرد.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نفت سهمیه بندی بنزین طرح سهمیه بندی سرپرست خانوار لیتر بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۱۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه اعلام شد + جزئیات

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد شنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

این دومین سهمیه ماهانه سال ۱۴۰۳ است که به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها هم‌اکنون ۶ ماه است، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۶ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

هم‌اکنون کشور در شرایط ناترازی تولید و مصرف بنزین قرار گرفته و لازم است مدیریت بهینه مصرف سوخت و استفاده از کارت سوخت شخصی به‌منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، بیش از پیش مدنظر قرار گیرد تا کشور را در معرض خطر واردات سوخت قرار ندهد.

منبع: ایلنا

tags # بنزین سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب واریز می‌شود
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • سوالات پر تکرار درباره بنزین + پاسخ
  • پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین
  • زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه
  • واریز سهمیه بنزین به هر کد ملی از این ماه | خبر مهم درباره یارانه بنزین به هر کد ملی
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه اعلام شد + جزئیات
  • سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می شود؟
  • سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟