Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-18@11:46:31 GMT

فراخوان سازمان ملل برای تشکیل صندوق کمک به لبنان

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۲۰۴۳

یورونیوز روز شنبه نوشت: اقدام سازمان ملل متحد ۱۰ روز پس از حادثه‌ای تلخ در پایتخت لبنان صورت می‌گیرد که جدا از برجای گذاشتن خسارات گسترده مالی، جان بیش از ۱۷۰ نفر را ساکنان بیروت را گرفت.

کمک مالی تدارک دیده شده از سوی سازمان ملل متحد قرار است به صورت ویژه برای بازسازی‌ زیرساخت‌ها و تاسیسات آسیب‌دیده پس از مرحله نخست کمک و امدادرسانی در پایتخت لبنان هزینه شود؛ بر این اساس تعمیر و بازسازی بیمارستان‌ها و مدارس و نیز تامین سرپناه برای شهروندان حادثه دیده که پس از انفجار انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت بی‌خانمان و آواره شده‌اند در اولویت قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته «نجات رُشدی» از هماهنگ‌کنندگان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد برای لبنان، کار بازسازی و بازگردان زندگی به ساکنان و نیز فراهم کردن امکان جبران خساراتی به این سنگینی تازه آغاز شده است. این مسوول سازمان ملل از جامعه جهانی خواست با به خاطر سپردن «سخاوت باورنکردنی لبنانی ها نسبت به پناهندگان سوری و فلسطینی» دست و دل‌بازی بیشتری در اعطای کمک مالی به این کشور از خود نشان دهند.

این در حالی است که جامعه بین‌المللی پیش‌تر نسبت به نحوه در اختیار قرار دادن کمک‌های به لبنان تردیدهایی را مطرح و با توجه به تشکیلات ضعیف دولتی و فساد حاکم بر دستگاه اجرایی این کشور تاکید کرده بود که کمک‌ها باید تحت نظارت در اختیار سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی فعال در این کشور قرار گیرد.

فرانسه پیش‌تر به ابتکار«امانوئل مکرون» میزبان یک کنفرانس مجازی اضطراری با مشارکت ۳۰ کشور جهان برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به لبنان بود و در پایان تاکید شد که کمک‌های اعطایی تنها به مردم این کشور اختصاص خواهد یافت.

انفجار چهارم اوت/ انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت بیش از ۱۷۱ کشته و بیش از شش هزار و پانصد مجروح برجای گذاشت و زمینه برافروختن خشم مردم این کشور نسبت به عملکرد دستگاه اجرایی و در نهایت استعفای نخست وزیر لبنان را فراهم کرد.

انفجار در بندر بیروت که در ۴ اوت/ ۱۴ مرداد به وقوع پیوست، تاکنون ۱۷۷ کشته و بیش از هفت هزار زخمی بر جا گذاشت و ده‌ها نفر نیز مفقود شده‌اند. این انفجار خسارت شدید مالی در حدود ۱۵ میلیارد دلار به لبنان تحمیل کرده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سازمان ملل کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبودهای مالی، مقر سازمان ملل در ژنو را در خاموشی فرو برد

از آنجایی که بسیاری کشورهای عضو سازمان ملل تعهدات مالی خود به این نهاد بین‌المللی را پرداخت نمی‌کنند، کمبودهای مالی منجر به در پیش گرفتن اقدامات ریاضتی سخت در دفاتر این نهاد از جمله مقر سازمان ملل در ژنو شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "اس ار اف" سوئیس در گزارشی نوشت: کمبود پول سازمان ملل را مجبور به خاموش کردن چراغ های مقر خود در ژنو کرده است. بسیاری از کشورها کمک های خود را به این نهاد بین المللی پرداخت نمی کنند - یا به موقع پرداخت نمی کنند و اکنون وضعیت مالی آن بدتر می شود.

در ادامه این مطلب آمده است: سازمان ملل هرگز نهادی که بتواند ولخرجی و یا ریخت و پاش کند نبوده است. حدود 3.6 میلیارد دلاری که برای تامین مالی این نهاد در سال 2024 استفاده می شود، برای یک سازمان جهانی با زمینه های بی شمار فعالیت و 193 کشور عضو، بسیار ناچیز است.

اما مشکل واقعی این است که بسیاری از کشورها کمک های خود را به این نهاد پرداخت نمی کنند - یا به موقع آنها را پرداخت نمی کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بارها و بارها از این موضوع شکایت کرده است.

در سال 2023، تنها 152 کشور کمک های اجباری خود را به طور کامل به این نهاد پرداخت کرده اند. در سال جاری تاکنون تنها 98 نفر از جمله سوئیس این کار را انجام داده اند.

بنابراین سازمان ملل در یک بحران نقدینگی جدی است که گوترش را مجبور به اتخاذ تدابیر فوق العاده می کند. اوضاع تا آنجا پیش رفته که وی کار و همچنین اصلاحات سازمان ملل را در معرض خطر می بیند.

مقرهای سازمان ملل در نیویورک، وین، نایروبی و آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین و بزرگترین مقر از نظر کارکنان در ژنو تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته‌اند. البته سازمان های فرعی سازمان ملل که بودجه جداگانه خود را دارند تحت تأثیر این شرایط قرار نمی گیرند.

پیش‌بینی معنای اقدامات ریاضتی پیش‌تر در کریسمس و سال نو در ژنو ارائه شد. در آن زمان کاخ و مقر سازمان مل در این شهر کاملاً بسته بود. با این حال، این وضعیت در طول سه هفته بود که به هر حال اتفاقات کمی در صحنه بین المللی وجود داشت.

اما از نیمه دوم آوریل به بعد در سال جاری میلادی این محدودیت ها بر عملیات کامل این نهاد تاثیر می گذارد. کیرا کروگلیکوا، مدیر اداری سازمان ملل در ژنو توضیح می دهد، کل ساختمان ها به طور موقت بسته هستند و کارکنان باید در ساختمان های دیگر گرد هم آیند.

به گفته وی در این شرایط زمان بازگشایی دفاتر سازمان ملل نیز محدود خواهد بود. دفاتر و اتاق های جلسات فقط از ساعت 8 صبح تا 19 بعد از ظهر برای مدت نامشخصی باز خواهند بود.

در این شرایط به منظور کاهش هزینه ها روشنایی بیرونی ساختمان‌های تاریخی سازمان ملل در این شهر به حداقل کاهش می‌یابد، پله‌های برقی فقط در زمان رویدادهای مهم کار می‌کنند و گرمایش و سرمایش کم می‌شود. کروگلیکوا توصیه می کند که کارکنان سازمان ملل در روزهای سرد کت به همراه داشته باشند.

این برای صرفه جویی 42 درصدی از هزینه های زیرساختی در ساختمان ژنو - یا 15 میلیون فرانک در نظر گرفته شده است. این بر هزینه های انرژی، امنیت، تمیز کردن و تهیه مواد تأثیر می گذارد.

کروگلیکوا البته برای رفع نگرانی های کارکنان اعلام کرد که حداقل دستمزد کارمندان در حال حاضر همچنان "حداقل در حال حاضر تضمین شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: سازمان ملل اهرم های زیادی برای افزایش انضباط پرداختی کشورهای عضو ندارد. هیچ برنامه ای برای حذف دولت ها و کشورها از این سازمان جهانی وجود ندارد.

از سوی دیگر، ماده 19 منشور ملل متحد می گوید کشورهایی که حداقل دو سال کمک های خود را به این نهاد پرداخت نکنند، حق رای در مجمع عمومی را از دست می دهند. این موضوع در حال حاضر درباره ونزوئلا، اکوادور و افغانستان صدق می کند.

 با این حال، آنچه بسیار جدی‌تر است این است که برخی از مهم‌ترین مشارکت‌کنندگان مالی از جمله ایالات متحده آمریکا به‌طور جدی در کمک های خود معوقه دارند. در دوران روسای جمهور سابق جورج دبلیو بوش و دونالد ترامپ، این مقامات انتقاد های اساسی از سازمان ملل داشتند. در زمان جو یدن، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، که از سازمان ملل حمایت می کند هم پارلمان این بودجه را مسدود می کند.

این شرایط اکنون سازمان ملل را مجبور به اتخاذ تدابیر ریاضتی شدید می کند.

آغاز به کار اجلاس اتحادیه بین المجالس در ژنو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • کمبودهای مالی، مقر سازمان ملل در ژنو را در خاموشی فرو برد
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • شنیده‌ شدن صدای انفجار در پایگاه هوایی میرون اسرائیل
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • فوت مرد ۶۰ ساله بر اثر آتش سوزی منزل در شمال تهران
  • صدای انفجار در پایگاه هوایی میرون اسرائیل
  • انفجار در پایگاه هوایی راهبردی «میرون» رژیم اسرائیل
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • هفتاد و سومین صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی استان بوشهر ایجادشد