Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@21:58:15 GMT

دانشگاه تهران رتبه اول دانشگاه‌های ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۲۰۶۰

به گزارش روز شنبه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی افزود: رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می شود. رتبه‌بندی شانگهای برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهقانی اظهار داشت: در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ شانگهای، هزار دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند که دانشگاه های هاروارد و استنفورد از آمریکا و دانشگاه کمبریج از انگلیس به ترتیب رتبه های اول تا سوم را از آن خود کرده اند. در این بین تعداد ۱۲ دانشگاه نیز از ایران حضور یافته اند.

وی یادآور شد: حضور دانشگاه های ایران در این نظام رتبه بندی اولین بار با یک دانشگاه (دانشگاه تهران) درسال ۲۰۱۴ بوده است.

سرپرست ISC همچنین گفت: نتایج منتشر شده در این نظام رتبه بندی نشان می دهد که دانشگاه گیلان برای اولین بار در این رتبه بندی حضور یافته و نیز دانشگاه های شیراز و تبریز نسبت به سال ۲۰۱۹ ارتقای رتبه داشته اند.

دهقانی افزود: در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ دانشگاه تهران مشابه رتبه بندی سال ۲۰۱۹ توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاه های ایران را از آن خود کند. دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس و علوم پزشکی تهران در بازه رتبه ای ۶۰۰-۵۰۱ قرار گرفته و به صورت مشترک رتبه های ۵-۲ را در میان دانشگاه های کشور داشته اند.

وی اظهار داشت: دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شیراز در بازه رتبه ای ۸۰۰-۷۰۱ قرار دارند و به صورت مشترک رتبه ۷-۶ ایران را از آن خود کرده اند در واقع دانشگاه شیراز با ارتقای ۲۰۰ پله ای نسبت به سال قبل در این جایگاه حضور یافته است.

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تبریز در بازه رتبه ای ۹۰۰-۸۰۱  قرار دارند و به صورت مشترک رتبه ۹-۸ ایران را از آن خود کرده اند. همچنین دانشگاه های علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان و گیلان در بازه رتبه ای۱۰۰۰-۹۰۱ قرار دارند و به صورت مشترک رتبه  ۱۲-۱۰ ایران را به خود اختصاص دادند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰ به لحاظ کیفی دانشگاه های شیراز و تبریز ارتقا رتبه داشته اند، به طوری که دانشگاه شیراز با  ۲۰۰ پله ارتقا از بازه  ۱۰۰۰-۹۰۱ به بازه ۸۰۰-۷۰۱، دانشگاه تبریز  با ۱۰۰ پله از بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ به بازه  ۹۰۰-۸۰۱ رسیده است. در این بین، دانشگاه گیلان نیز برای اولین بار در این رتبه بندی حضور پیدا کرد.

وضعیت دانشگاه های کشورهای اسلامی  در رتبه بندی شانگهای

دهقانی خاطرنشان کرد: در رتبه بندی جهانی شانگهای سال ۲۰۲۰، ایران با ۱۲ دانشگاه، ترکیه با ۱۱ دانشگاه، مالزی  و مصر با ۵ دانشگاه، عربستان و پاکستان با چهار دانشگاه و کشورهای  تونس، لبنان، قطر با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند. بر اساس تعداد حضور، ایران رتبه اول را در میان کشورهای اسلامی دارد.

وی افزود: به لحاظ بهترین رتبه دانشگاهی، عربستان با بازه رتبه ای ۱۵۰-۱۰۱ در رتبه اول و ایران و مالزی با بازه رتبه ای ۴۰۰-۳۰۱ به صورت مشترک در رتبه دوم قرار دارند.  

روش شناسی رتبه بندی شانگهای

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: شانگهای یکی از سه نظام  معتبر رتبه بندی در سطح بین المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است که توسط ۶ شاخص زیر ارزیابی می شوند.

دهقانی ادامه داد: این ۶ شاخص عبارتند از تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در ۲۱ حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: صورت مشترک رتبه رتبه بندی شانگهای رتبه بندی آن خود قرار دارند اولین بار رتبه اول سال ۲۰۲۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۲۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان در نهضت سوادآموزی

به گزارش خبرگزاری مهر، دیوان محاسبات کشور مستند به مفاد ماده ۴ قانون نظام رتبه بندی معلمان و تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون مذکور و اصلاحیه آن، آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی را مشمول امتیازات قانون نظام رتبه بندی معلمان اعلام کرد.

کد خبر 6086136 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان در نهضت سوادآموزی
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • حمایت ۴ میلیارد تومانی بخش صنعتی از پژوهشگران امیرکبیر
  • تحلیل جایگاه دانشگاه تهران در حوزه‌های علوم‌ مختلف
  • سقوط دانشگاه‌های چهار کشور بزرگ جهان در رتبه‌بندی QS
  • اعلام جایگاه دانشگاه تهران بر اساس ویرایش ۲۰۲۴ رتبه‌بندی موضوعی کیو اس
  • جدیدترین رتبه جهانی دانشگاه تهران/ جایگاه نخست ملی در مهندسی
  • ۳۰ دانشگاه برتر رتبه بندی ملی ISC مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند
  • دانشگاه تهران تنها دانشگاه ایرانی دارای رتبه در «مدیریت و کسب‌وکار» و «علوم محیط زیست»
  • تصویب معیار‌های جدید رتبه بندی ملی دانشگاه‌های کشور