Web Analytics Made Easy - Statcounter

«شب هزار و دوم» داستانی از تئوفیل گوتیه است که در آن فضای داستان‌نویسی فانتزی غربی با افسانه‌های مشرق زمین در هم می‌آمیزد و داستانی خلق می‌شود که پیش‌تر سراغی از آن در ادبیات فرانسه نداریم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشر پیدایش در ادامه انتشار مجموعه «کلاسیک‌های خواندنی» اثر جدیدی با عنوان «شب هزار و دوم» 1را روانه بازار کتاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر که نوشته تئوفیل گوتیه، شاعر و رمان‌نویس فرانسوی، است که با ترجمه نازنین عرب در دسترس مخاطبان نوجوان قرار گرفته است.

پیر ژول تئوفیل گوتیه شاعر، منتقد و رمان‌نویس فرانسوی بود که در سال 1811 متولد شد. علاقه او به ادبیات با شعر شروع شد و در فاصله سال‌های 1831 تا 1832 اولین مجموعه شعر و اولین رمانش به نام «قهوه‌جوش» را در سبک فانتزی به چاپ رساند، که مجموعه شعرش چندان با اقبال روبرو نشد. در سال 1835 بود که در مقدمه رمانش، به نام «دوشیزه دو موپن»، رسماً از دوستان رمانتیک خود اعلام دوری و از آن پس سبک فانتزی را برای ادامه کار ادبی خود دنبال کرد. در همین سبک رمان‌های شب هزار و دوم در سال 1842، آواتار در 1856 و داستان مومیایی در 1858 از او به چاپ رسید.

در سال 1836، به دعوت بالزاک، چند نقد ادبی در مجلات مشهور ادبی پاریس نوشت و از آن پس با جدیت به این کار ادامه داد و به مرور زمان به منتقدی هنری تبدیل شد. نقدهای ادبی او بعدها گردآوری شده و به چاپ رسید. چنان که وقتی در سال 1872 از دنیا رفت، مجموعه مقالات به جا مانده از او به سندی گویا از زندگی ادبی و هنری زمانه‌اش بدل شد. از او مجموعه اشعار و رمان‌های زیادی به جا مانده است.

ولی آنچه گوتیه را در ادبیات فرانسه ماندگار می‌کند، اینها نیست. او یک ستایشگر تمام عیار فرهنگ شرقی است، فرهنگ مغرب(الجزایر و مراکش).او با انتشار سفر به یادماندنی به الجزایر در سال 1845 رسماً هدایت موج شرق‌ستایی را برعهده گرفت. 

«شب هزار و دوم» که نشر پیدایش آن را به تازگی منتشر کرده، شامل چهار داستان از این نویسنده است: کدامیک از آن دو، زنجیر طلا، شب هزار و دوم و شوالیه همزاد. نویسنده در داستان «شب هزار و دوم» که عنوان کتاب نیز بر اساس آن انتخاب شده، یک پرسش را مطرح می‌کند و داستانش را براساس آن شکل می‌دهد: در شب هزار و دوم چه بر سر شهرزاد قصه‌گو آمد؟ او در این اثر فضای داستان‌های فانتزی غربی را با افسانه‌های شرقی می‌آمیزد.

ترجمه عرب از داستان‌های این اثر ساده و شیرین است. مخاطب نوجوان با مطالعه این کتاب همزمان با آشنایی با سبک داستان‌نویسی گوتیه، با خواندن مقدمه اثر با زندگی و آثار او نیز آشنا می‌شود.

«دیگری» به کتابفروشی‌ها رسید/ ماجرای عجیب یک عکس پس از مرگی مرموزاثری از کارگردان معروف ژاپنی به کتابفروشی‌ها رسید

نشر پیدایش کتاب حاضر را در 500 نسخه و به قیمت 25 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک قرار داده است.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات بیشتر بخوانید... «دیگری» به کتابفروشی‌ها رسید/ ماجرای عجیب یک عکس پس از مرگی مرموز قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... «دیگری» به کتابفروشی‌ها رسید/ ماجرای عجیب یک عکس پس از مرگی مرموز واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ پنج نکته درباره سریال آقازاده/ حق طلبی با پراید ایراد دارد؟! ۲ نماهنگ| "وعدۀ صادق" روایتی از لطف خفیّه الهی در جنگ ۳۳روزه ۳ «تتسویا واتاری» در ۷۸ سالگی درگذشت ۴ نامه نمکی به مردم ایران: الگویی بی‌‌بدیل از شور آمیخته با شعور حسینی ارائه کنیم ۵ سه روایت خواندنی از «آن سوی مرگ» ۶ پول‌های کثیف تمام مناسبات سینما را به‌هم ریخت/ آنان که سرمایه‌های مشکوک را کمک‌کننده می‌دانستند امروز پاسخ دهند ۷ نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز به نام کره شمالی ۸ دستورالعمل آیت‌الله بهجت برای حل مشکل ازدواج مهمترین اخبار فرهنگی سنگ‌اندازی پیش پای صادرات لوازم‌التحریر بومی/ اشتغال‌زایی نوشت‌‌افزار ایرانی اسلامی برای ۱۰ هزار نفر پول‌های کثیف تمام مناسبات سینما را به‌هم ریخت/ آنان که سرمایه‌های مشکوک را کمک‌کننده می‌دانستند امروز پاسخ دهند آیا حمایت وزارت ارشاد از نشر باید همپای تورم پیش رود؟ دستورالعمل آیت‌الله بهجت برای حل مشکل ازدواج مهمترین اخبار تسنیم بیانیه سپاه پاسداران | توافق ننگین امارات و دولت جعلی صهیونیست‌ها بزرگترین خیانت تاریخی ضد آرمان قدس است اخبار توافق عادی سازی| امارات ابزار طرح‌های صهیونیسم در منطقه/ انتفاضه‌ بزرگ امت اسلام در راه است گفتگوی تسنیم با متولی صادرات|۶مشکل اصلی صادرات/ طرح صادرات ریالی برای پولشویی است؛ پیمان پولی قابل اجرا نیست؛ قوانین یک‌شبه نداریم واکنش انصارالله به ادعاها درباره نفتکش «صافر»/ آمریکایی‌ها در قتل عام ملت یمن شریکند روحانی: کنکور برگزار می‌شود/ واکنش به توافق سازش امارات و اسرائیل درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات کتابفروشی ها رسید شب هزار و دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۲۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان شغل ۵۰۰ ساله با ۳۳ چشمه مهارت

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی:دلاکی را می‌توان در فهرست شغل‌هایی قرار داد که پیشینه چند صد ساله دارد. برخی پژوهشگران بر این باورند که دلاک‌ها از دوره صفویه که حمام‌های عمومی یکی پس از دیگری در جغرافیای آن زمان تهران ساخته شد کارشان را شروع کردند و آرام‌آرام دایره فعالیت‌شان گسترده‌تر شد و به خارج از حمام‌های عمومی رسید.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

نصرالله حدادی، پژوهشگر و تهران‌شناس، درباره پیشینه تاریخی دلاکی در تهران می‌گوید: «پیدایش حمام در ایران سابقه چندهزارساله دارد. ایرانیان باستان به این نتیجه رسیده بودند که پوست بدن انسان بعد از چند روز غشای مرده پیدا می‌کند و باید از بدن زدوده شود. ساخت حمام در تهران سابقه کمتری دارد و به عصر صفوی برمی‌گردد؛ کما اینکه حمام خانم یا حمام قبله در همان دوره تاریخی در تهران ساخته شده و شغل دلاکی پدید آمده است. بنابراین، می‌توانیم بگوییم دلاکی در تهران حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد.»

دلاک‌ها از دوره صفویه تا چند دهه قبل که کسب و کارشان رونق نسبی داشت، افرادی همه‌فن‌حریف بودند که علاوه بر مشت و مال، گاهی کار شکسته‌بندی، کوتاه کردن مو، کشیدن دندان و حجامت را هم انجام می‌دادند و لابه‌لای کارشان مردم را از اخبار و وقایع روز هم آگاه می‌کردند. به عبارتی، دلاک‌ها افرادی بودند که کارشان به تخصص نیاز نداشت و با روش‌های کاملاً سنتی در این صنف فعالیت می‌کردند.

حدادی می‌گوید: «کتاب «فرهنگواره گرمابه»، نوشته علیرضا لطفی و حسین مسجدی مرجع مناسبی برای پی بردن به سابقه و فوت و فن کار دلاک‌ها در تهران قدیم است. این کتاب از دریچه نگاه سیاحان مشهور اروپایی این شغل را بررسی کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست. ‌ هانری رنه دالمانی، سیاح معروف فرانسوی، که در دوره حکومت قاجار به تهران آمده بود در بخشی از سفرنامه‌اش به این نکته اشاره کرده که اصلی‌ترین کار دلاک‌ها، کیسه‌کشی و مشت و مال بوده اما کارهایی مثل حجامت، زالو انداختن، رگ‌زنی، سرتراشی و ریش‌تراشی، ختنه نوزادان پسر، مداوای شکستگی‌ها و دررفتگی‌های استخوان، دندان کشیدن و جا انداختن ناف را هم که برخی اطبا از انجام آن امتناع می‌کردند، برعهده می‌گرفتند.»

شغل دلاکی در انحصار مردان نبوده و زنان دلاک هم در حمام‌های زنانه گوش دختران را سوراخ می‌کردند. حدادی معتقد است دلاک‌ها بنا به دلایلی در فرهنگ عامه مردم افراد محترمی بودند: «آنطور که سیاحان اروپایی روایت کرده‌اند، دلاک‌های تهرانی مسئولیت‌های مهمی از جمله دلالت ازدواج هم داشته‌اند که از نگاه عموم مهم جلوه می‌کرد. آنها بین خودشان زبانی رمزگذاری‌شده داشتند و دو فرد دلاک، گاهی که می‌خواستند کسی متوجه گفت‌وگوهایشان نشود، به زبان مخصوص خودشان صحبت می‌کردند. این اطلاعاتی است که سیاحان مختلف به ما می‌دهند و در کتاب فرهنگواره گرمابه به آن اشاره شده است. جیمز موریه، دیپلمات و نویسنده بریتانیایی، در بخش دیگری از همین کتاب به نقل از حاجی‌بابا، یکی از مشهورترین دلاک‌های ایرانی، روایت کرده که در ۳۳ چشمه دلاکی استاد بود که منظور همان ۳۳ عملی است که دلاک‌ها در شهرهای مختلف انجام می‌دادند و آرام‌آرام به تهران هم رسیده بود.»

کد خبر 843763 برچسب‌ها تهران قدیم همشهری محله تهران

دیگر خبرها

  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • داستان شغل ۵۰۰ ساله دلاکی با ۳۳ مهارت؛ مشهورترین دلاک ایرانی که بود؟
  • داستان‌های عامه ما، ریشه در واقعیت دارند/ ردّپای کهن الگوها در روایت‌های زنان/ مضامین متنوع لالایی‌ها و شعرهای زنانه
  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • «رجوع» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود
  • «عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • داستان شغل ۵۰۰ ساله با ۳۳ چشمه مهارت
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران