شهرستانهای استان مرکزی سفید نیستند/حرکت دستهجات عزاداری اکیدا ممنوع
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۲۲۸۱
ایسنا/مرکزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: هیچ یک از شهرستان های استان مرکزی در موضوع کرونا در شرایط سفید قرار ندارند.
بهروز اکرمی 25 مردادماه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت ابتلا به کرونا در شهرستان های استان مرکزی، اظهار کرد: در این راستا هفت شهرستان استان مرکزی قرمز، سه شهرستان زرد و دو شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و 30 درصد شهروندان نیز از ماسک استفاده نمی کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه متاسفانه وضع در روستاها بدتر است، به طوری که 50 درصد ساکنان روستاها از ماسک استفاده نمی کنند که مسئولیت این شرایط با دهیار و بخشدار است، گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی، تردد روستائیان به شهرها افزایش یافته است و بخشداران و فرمانداران باید مسئولیت این شرایط را برعهده بگیرند، شرایط عادی نیست پس ترددها هم نباید عادی باشد.
اکرمی با اشاره به آغاز ماه محرم از پایان هفته جاری افزود: از هفته آینده عملا عروسی ها تعطیل می شود و حداقل تا دو ماه از برگزاری عروسی خبری نخواهد بود، اما برگزاری مراسم عزاداری ها نیز باید طبق پروتکل های بهداشتی انجام گیرد.
وی تاکید کرد: تمامی مراسم ماه محرم فقط در محیط باز برگزار می شود و به هیچ عنوان مراسمی داخل مسجد، مصلی، مدرسه و فضای مسقف برگزار نخواهد شد، حرکت هرگونه دستهجات عزاداری، توزیع و طبح غذای نذری و استفاده از طبل و ادوات عزاداری ممنوع است، اعضای هیئات باید حتما ماسک داشته باشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، در غیر این صورت مسئولیت امور متوجه شخص مسئول هیات خواهد بود و حداکثر زمان عزاداری نیز دو ساعت مقرر شده است، همچنین تعزیه در فضای بسته یا باز انجام نمی شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تاکنون مجوزی صادر نکرده است.
اکرمی اضافه کرد: آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان با همکاری با هیئات فضای باز را در اختیار قرار دهند و تمامی فرمانداران نیز آخرین دستورالعمل را به هیات ها ابلاغ کنند، مردم حتما برای رعایت موارد مذکور باید توجیه شوند و ضمانت اجرایی این پروتکل ها نیز با نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است.
وی تصریح کرد: هیاتی که در فضای بسته مراسم برگزار کند، جرم مشهود مرتکب شده است و باید مورد برخورد قرار گیرد و در صورت زنجیرزنی افراد باید از زنجیر شخصی استفاده کنند، در غیر این صورت برگزاری مراسم ممنوع است.
اکرمی با اشاره به اقدامات انجام شده در آرامستان اراک، گفت: اقدامات خوبی انجام گرفته، اما کافی نیست و باید اقدامات بازدارنده همچنان ادامه داشته باشند، همچنین طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری نماز جمعه در شهرهای دارای وضعیت قرمز ممنوع است و باید این دستورالعمل به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان ابلاغ شود.
وی با بیان اینکه شهرستان هایی که میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی در آنها کمتر از 60 درصد است، باید با تلاش فرمانداران طی یک هفته آینده به بالای 60 درصد برسد، افزود: هفته آینده گزارشی از عملکرد شرکت های دانش بنیان استان مرکزی در حوزه مقابله با کرونا و عملکرد دستگاه های اجرایی که خدمات خود را الکترونیکی کرده اند، در جلسه ارائه شود.
اکرمی تاکید کرد: فضای کنکور قبل از برگزاری آزمون مورد بازدید قرار گیرد و خانواده ها حدالمقدور همراه فرزندان خود در محل آزمون حاضر نشوند.
وی با بیان اینکه افراد دارای تست کرونای مثبت که حال عمومی شان خوب است در سطح جامعه تردد می کنند، گفت: بخشی اعظمی از انتقال بیماری توسط این افراد انجام می گیرد و در واقع با این اقدام این افراد در جامعه دچار چالش شده ایم و لازم است دانشگاه علوم پزشکی در این راستا پیشنهادات و راهکارهایی را مطرح کند.
اکرمی تصریح کرد: متاسفانه در سطح ملی و استانی کمترین میزان استفاده از ماسک در نانوایی ها به ثبت رسیده و نانوایی ها از صنوف دارای بیشترین میزان تخلف هستند. طی یک هفته اخیر 2190 مورد بازرسی توسط تیم های بازرسی استان انجام شده که 19 مورد به پلمب انجامیده و 287 مورد اخطار کتبی نیز صادر شده است.
وی افزود: مقرر بود که تمامی فرمانداران و بخشداران هر هفته جلسه شهرستان و بخش را برگزار کنند، اما طبق آمار اداره کل پدافند غیرعامل اغلب شهرستان ها غیر از دلیجان و بخشداری های کمیجان و خنداب این جلسات را برگزار نکرده اند که باید فرمانداران و بخشداران پاسخگو باشند.
معاون استاندار مرکزی با بیان اینکه تغییر مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بدون هماهنگی با استاندار انجام شد که بر این اساس اقدامی خلاف رویه اداری اتفاق افتاده است، تصریح کرد: از نظر استانداری این تغییر رسمیت ندارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی استان مرکزی استان مرکزی شهرستان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۲۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شکایت از ممنوعیت عزاداری!
زبان رسمی دربار گورکانیان که در قرن دوازدهم بر ایران و هند تسلط داشتند، فارسی بود و همین اتفاق، منجر به نزدیکی و تعامل بیشتر ادبیات ایران و هند شد. پیش از آن هم البته قرابت ریشههای زبانی و اشتراکات فرهنگی، زمینهساز وفاق ادبی شده بود اما در دوره گورکانیان این ارتباط شکل عمیقتر و محکمتری یافت. در این میان، شعرای بسیاری را میتوان یافت که واسطه تحکیم این پیوندند، هرچند خود گمنام و مهجور ماندهاند، شُکری هندی از جمله این چهرههاست.
دقت و حوصله فراوان
یافتن مستنداتی دقیق و متقن از دوره زیست شکری کار چندان راحتی نیست، زیرا آنچه درباره او بهجا مانده، اندک و پراکنده است. گاهی نیز اقوال و روایات متناقضی درباره او وجود دارد که بهسادگی نمیتوان تأیید یا ردشان کرد و در این مواقع پژوهشگران و مؤلفان وقایع پرتکرار و متکی بر منابع موثق را مبنای کار خود قرار میدهند، گرچه حتی در اینگونه موارد هم امکان تخطی از واقعیت وجود دارد. به همین سبب تحقیق و تألیف درباره شاعر مهجوری همچون شکری زمان، دقت و حوصله فراوان میطلبد. امیرحسین مدرس کوشیده در مجموعه «سفر در حباب» با در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی به معرفی شکری هندی برای مخاطبان حرفهای و جدی ادبیات بپردازد.
شکریهای متعدد!
در میان کتبی که به شرح حال شعرا پرداختهاند به نام شکری بسیار اشاره شده است، اما هیچیک از آنها شکری هندی نبوده و بنابراین کار یافتن نام و نشان از این شاعر بهشدت دشوار به نظر میرسد و بیشتر از طریق تعمق در آثار خود او امکانپذیر است. مؤلف نیز به همین شیوه عمل کرده و سعی در یافتن ویژگیهای این شاعر از راه جستوجو در اشعار بهجا مانده از او داشته است. دوره زندگی او به استناد برخی استقبالهای شعری که از شعرایی از قبیل میرزا زاهد علیخان لاری متخلص به «سخا» کرده، به اوایل قرن دوازدهم برمیگردد.
شکوه از ممنوعیت عزاداری
برخی اشارات شکری به مکانها، اشخاص یا وقایع نشان از زیست متلاطم و پر از سیر و سفرش دارد و از عقایدش درباره موضوعات مختلف پرده برمیدارد. دربین اشعارش که درقالب قصیده، غزل،مثنوی، رباعی، مسمط و مخمس سروده، به سفرهایش به شهرهای بسیاری ازهند اشاره کرده است. اوهمچنین به حج رفته ودرباره آن نیز در اشعارش، ابیاتی آورده است.سفرش به بصره نیز برایش چنان اهمیتی داشته که در مورد آن نیز مطالبی نوشته و ازممنوعیت عزاداری برای امام حسین(ع) در آن سرزمین شکوِه کرده است. شکری براساس آنچه درباره موضوعات مختلف گفته، شاعری است که آثارش هم بعد عرفانی داشته و هم جنبههای گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روزگاری را که در آن میزیسته دربر گرفته است. بهعلاوه، از منظر زیباییشناسی ادبی نیز آثار او درخور تعمقاند و جلوههای متعددی از بهکارگیری صنایع و بدایع را در اشعار او میتوان یافت که مؤلف در بخشی جداگانه از کتاب به آنها نیز پرداخته است.
شاعری «دو رنگ»
شکری در دوره رونق سبک هندی میزیسته و خود نیز از آن در آثارش بهره برده است. اما به تعبیر مؤلف کتاب، شکری شاعری «دو رنگ» بهشمار میآید که هم ویژگیهای سبک هندی و هم عناصری ازسبک عراقی را در اشعارش میتوان یافت. هرچند او در اغلب مواقع از پیچیدهگوییها و طمطراقی که سبک هندی با خود دارد، پرهیز نموده و تلاش کرده شعری روان و دور از سنگینیها و بازیهای کلامی پیچ در پیچ را به مخاطبش عرضه کند. با اینحال او از خلاقیت در بهکارگیری صنایع ادبی دست نکشیده و ظرافتهای زبانی اشعارش، چشمگیر و درخور ستایشاند.اواغلب شرحی برپیشانی آنها نگاشته و درباره سبک، موضوع، مکان و حال و هوایشان مطالبی عنوان کرده است. به طور نمونه درباره غزلی نوشته که: «در بندر هگلی به تحریر درآمده». به همین علت است که هیچ منبعی به اندازه خود او به شناساییاش و درک سبک زیستی و حرفهایاش کمک نمیکند.
درک روشنتر از شخصیت و زندگی شاعر
اما جدای از بخش اول کتاب که توضیحات و نکات مهم در تصحیح اشعار و مطالبی را که در غور و تتبع آثار این شاعر باید به آنها توجه داشت در خود جای داده، بخشهای بعدی مجموعه تماما به آثار منظوم شکری اختصاص یافته است؛ اشعاری که با مطالعه بخش آغازین کتاب میتوان به درک روشنتری از آنها و از شخصیت و زندگی شاعر رسید. نگاهی کلی به مجموعه آثار شکری نشان میدهد که اگرچه او در تاریخ ادبیات شاعری بینشان به شمار میآید، اما ادیب، فعال اجتماعی و متفکری پویا بوده که کوشیده مضامین مهم هستیشناسی، اجتماعی و سیاسی زمانهاش را در قالب شعر مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد و همین مسأله هم کتاب اشعار او را درخور تأمل و مطالعه دقیق مینماید.این کتاب ۲۵۲صفحهای، با قیمت ۲۰۵۰۰۰ تومان قابل خریداری است.