Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید بهمنی کارگردان سینمای ایران معتقد است که اگر منافذ و راه‌های ورود به سینما و نمایش خانگی مدیریت شود و شایسته‌ها وارد سینما بشوند، پول‌های کثیف و سرمایه‌های مشکوک به سینمای ایران راه پیدا نمی‌کنند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاونت سینمایی آن در حقیقت متولیان اصلی سینمای کشورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه سینما نیز به عنوان بخش صنفی موظف است تا ورودی‌های خود را برای پذیرش عضوهای جدید سینمایی مدیریت کند.

به نظر می‌رسد در صورتی که موازین قانونی سینما درست در نظر گرفته شود، می‌توان به صورت چشمگیری از ورود پول‌های کثیف به سینما جلوگیری کرد.

حمید بهمنی کارگردان سینمای کشور نیز به این موضوع اعتقاد دارد و می‌گوید که زمانی که تعریف درستی از سینما به عنوان عنصری جریان‌ساز که تأثیرات فرهنگی و اجتماعی مهمی دارد نداشته باشیم و به آن به عنوان امری نه چندان مهم نگاه کنیم چنین نتیجه‌ای رخ می‌دهد. زمانی که برای سینما برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم و شبیه پدیده‌ای افسار گسیخته شده باشد، از حضور قدرتمند پول‌های کثیف در سینما نمی‌توان جلوگیری کرد. در حقیقت به عقیده من جنس سیاست‌گذاری‌های سینما باعث می‌شود که چنین پول‌هایی وارد سینمای کشور شود.

اگر ارشاد متولی سینمای ایران باشد باید بتواند بخش سیستماتیک سینما را  نه به معنای سانسور بلکه به معنای حضور شایسته‌ها در سینما مدیریت کند. در این صورت قطعاً اجازه ورود پول‌های کثیف در سینما هم گرفته می‌شود.

حضور فیلمسازان زیاد و فیلم‌های متعدد بد نیست و می‌تواند به رونق سینمای کشور کمک کند، اینکه هرکسی به بدنه سینمای کشور وارد شود بد است. هرکسی که رزومه قابل قبولی نداشته باشد و تنها به علت روابط، کارگردان و تهیه‌کننده شود و دست یک سرمایه‌گذار را بگیرد و به سینما بیارود ضرر است. سینما چون تأثیرگذار و هدفمند است باید شایسته‌ها وارد آن بشوند چه از نظر نویسنده، کارگردان و خصوصاً تهیه‌کننده. 

بهمنی درباره نقش مهمی که خانه سینما می‌تواند ایفا کند بیان کرد: خانه سینما نیز که کارش بحث صنفی و ایجاد امنیت شغلی است باید نسبت به ورود اعضای جدید دقت کافی داشته باشد. بسیاری برای اینکه پول بیشتری را به جیب بزنند و سرمایه‌ها را درو کنند به سینما راه پیدا می‌کنند. در سال‌های قبل‌تر راه ورود به سینما به اندازه فعلی آنقدر ساده و راحت نبود. پس بدون شک نظارت سینمایی ما کافی نیست و مشکلات متعدد دارد.

کارگردان سینمای دفاع مقدس در ادامه بیان کرد که زمانی که در شورای نمایش خانگی بودم به همراه دیگر اعضای محترمی که در آنجا حضور داشتند اجازه ورود به هرکسی را برای ساخت نمی‌دادیم. خاطرم هست که یک نفر زمین خود را فروخته بود و با هزینه آن فیلم ساخته بود بعد هم خواهش می‌کرد که به فیلمش پروانه ساخت بدهند. 

در آن دوران سریال‌های خوبی مانند شاهگوش و دندون طلای آقای میرباقری اجازه ساخت گرفت. هر زمانی که نیاز بود تا با وی وارد گفت‌وگو بشویم می‌آمد و ما هم نظرات شورا را بهشان می‌گفتیم و استقبال هم می‌کردند. یا آقای مدیری نیز با حضور در جلسات شورا نظرات ما را برای ساخت سریال‌ها و برنامه‌هایی که در نمایش خانگی قصد داشتند بسازند می‌شنیدند و بازخورد بسیار خوبی نیز داشتیم. هیچ وقت هم در آن دوران نه از محتوای آلوده و نامناسب سریال‌ها خبری بود و نه از پول‌های کثیف و بی‌هویتی آثار. واقعاً از اینکه شوارهای نمایش خانگی را در بخش سینمایی ادغام کردند و در حقیقت بخش مجزایی که در سازمان سینمایی وجود داشت را منحل کردند تعجب می‌کنم و برایم سؤال است. 

اما به محض آنکه سرمایه‌های کثیف وارد سینما شد یکباره با خودش محتوای کثیف را نیز وارد کرد و نمایش خانگی نیز خراب شد. پس باید بپذیریم که اگر سینمای ما برای تمام بخش‌هایش قاعده و قانون داشته باشد دچار آسیب‌های جدی نمی‌شود و می‌توان به آن مانند سابق به عنوان بخش فرهنگی جدی و تأثیرگذار کشور نگاه کنیم. سازمان سینمایی می‌تواند با طراحی یک لایحه راه ورود پول‌های کثیف به سینما را ببندد. این کارِ بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست.

وی در پایان در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره ضعف اقتصادی سینما و ارتباط آن برای ورود پول‌های هنگفت و مشکوک به سینمای کشور گفت: زمانی که اوضاع اقتصادی سینمای کشور خراب باشد و در چنین دورانی فلان بازیگر بفهمد که پول زیادی وارد شده است و می‌تواند او نیز با حضور در آن اثر میزان زیادی دستمزد بگیرد، قطعاً ترغیب می‌شود و رقم نجومی پیشنهاد می‌دهد. زمان ساخت فصل دوم شهرزاد مصادف بود با خروج من از شورای نمایش خانگی؛ این‌طور که شنیده بودم برای فصل دوم تقریباً هرکس میزان دستمزد مورد علاقه خود را پیشنهاد داده بود. تمام اتفاقی که برای سریال شهرزاد رخ داد و جریان پول کثیف و متهم اقتصادی آن برمی‌گردد به یک حلقه فاسد. حضور یک حلقه آلوده می‌تواند مانند ویروس تمام آن فیلم یا سریال را آلوده و بیمار بکند.

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط سینمای ایران سینما بیشتر بخوانید... «خروج» به خانه‌ها آمد پول‌های کثیف تمام مناسبات سینما را به‌هم ریخت/ آنان که سرمایه‌های مشکوک را کمک‌کننده می‌دانستند امروز پاسخ دهند محاکمه "محمد امامی" از ۲۷ مرداد آغاز می شود قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... «خروج» به خانه‌ها آمد پول‌های کثیف تمام مناسبات سینما را به‌هم ریخت/ آنان که سرمایه‌های مشکوک را کمک‌کننده می‌دانستند امروز پاسخ دهند محاکمه "محمد امامی" از ۲۷ مرداد آغاز می شود واژه های کاربردی مرتبط سینمای ایران سینما پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ پنج نکته درباره سریال آقازاده/ حق طلبی با پراید ایراد دارد؟! ۲ «تتسویا واتاری» در ۷۸ سالگی درگذشت ۳ نماهنگ| "وعدۀ صادق" روایتی از لطف خفیّه الهی در جنگ ۳۳روزه ۴ پول‌های کثیف تمام مناسبات سینما را به‌هم ریخت/ آنان که سرمایه‌های مشکوک را کمک‌کننده می‌دانستند امروز پاسخ دهند ۵ نامه نمکی به مردم ایران: الگویی بی‌‌بدیل از شور آمیخته با شعور حسینی ارائه کنیم ۶ سه روایت خواندنی از «آن سوی مرگ» ۷ نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز به نام کره شمالی ۸ چند پیشنهاد برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم/ "هرخانه یک حسینیه" مهمترین اخبار فرهنگی سنگ‌اندازی پیش پای صادرات لوازم‌التحریر بومی/ اشتغال‌زایی نوشت‌‌افزار ایرانی اسلامی برای ۱۰ هزار نفر پول‌های کثیف تمام مناسبات سینما را به‌هم ریخت/ آنان که سرمایه‌های مشکوک را کمک‌کننده می‌دانستند امروز پاسخ دهند آیا حمایت وزارت ارشاد از نشر باید همپای تورم پیش رود؟ دستورالعمل آیت‌الله بهجت برای حل مشکل ازدواج مهمترین اخبار تسنیم بیانیه سپاه پاسداران | توافق ننگین امارات و دولت جعلی صهیونیست‌ها بزرگترین خیانت تاریخی ضد آرمان قدس است اخبار توافق عادی‌سازی| توافق امارات در خدمت اهداف انتخاباتی ترامب و نتانیاهو/ دلایل واکنش تند آنکارا علیه ابوظبی برگزاری مراسمات ماه محرم ‌با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی / تقویت نهاد نماز جمعه طبق سیاست رهبر معظم انقلاب ‌ گفتگوی تسنیم با متولی صادرات|۶مشکل اصلی صادرات/ طرح صادرات ریالی برای پولشویی است؛ پیمان پولی قابل اجرا نیست؛ قوانین یک‌شبه نداریم واکنش انصارالله به ادعاها درباره نفتکش «صافر»/ آمریکایی‌ها در قتل‌عام ملت یمن شریکند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینمای ایران سینما سینمای ایران سینما سینمای ایران ورود پول نمایش خانگی سینمای کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۳۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟

محمد حمزه ای کارگردان فیلم سینمایی «کاپیتان» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اکران آنلاین این فیلم و اینکه چرا فیلم اکران فیزیکی نشد، توضیح داد: در مورد فیلم سینمایی «کاپیتان» با توجه به صحبت‌هایی که با تهیه‌کننده داشتم و پیشتر نیز با مدیران بنیاد سینمایی فارابی در این مورد صحبت شده بود، بنا بود که در پاییز ۱۴۰۲ اکران شود و حتی با پخش‌کننده نیز در مورد اکران و زمان مناسب صحبت شده بود اما با توجه به شرایطی که پیش آمد و جابه‌جایی مدیران بنیاد فارابی، طبیعتاً خبری به ما ندادند جز اینکه از حضور در فستیوال‌های خارج از کشور مطلع بودیم، چون «کاپیتان» علیرغم محدودیت‌هایی که برای بخشی از سینمای ایران اعمال شده است، در پخش بین‌الملل بسیار خوب پیش می‌رفت.

اکران آنلاین در ایران مثل یک شوخی است

وی گفت: با توجه به فضای کلی سینما پیش بینی می‌کردیم که شرایط برای اکران «کاپیتان» در سینماها مناسب نیست و ممکن است فیلم‌هایی از این دست به زعم دوستان مورد اقبال مخاطب عام به مفهوم کلی قرار نگیرند، چراکه عمدتاً در شرایط فعلی ظاهراً کمدی‌ها خوب فروش می‌کنند. با این توصیف، تصور می‌کردیم اکران فیزیکی فیلم قدری به عقب افتاده که به ناگاه و در شب عید (۲۷ اسفند ماه) متوجه شدیم که قرار است فیلم اکران آنلاین شود!

حمزه‌ای تصریح کرد: اکران آنلاین مثل یک شوخی است و به نظرم می‌توان آن را یک قاچاق محترمانه دانست، چراکه فیلمی که ساخته می‌شود، اگر روی پرده نمایش داده نشود و در مقطعی به لحاظ فضای رسانه‌ای نتواند خودش را به مخاطبانش معرفی کند، موفقیتی کسب نمی‌کند. دوستان عملاً فیلم را در شرایطی قرار دادند که بیش از این در موردش صحبت نشود. از اینکه چرا این اتفاق برای «کاپیتان» افتاد، اطلاعی ندارم و به نظر می‌رسد باید توضیح فارابی را در مورد این موضوع شنید.

وی همچنین گفت: معتقدم فیلم باید برای مخاطبان در سالن سینما عرضه و نمایش داده شود چون در کشور ما بستر مناسبی برای اکران آنلاین وجود ندارد. فیلم «کاپیتان» هشتم فروردین ساعت هشت شب اکران آنلاین شد و ساعت ۸:۲۰ این فیلم در کانال‌های تلگرامی عرضه شد و فکر می‌کنم سه ساعت بعد هم از کانال‌های ماهواره‌ای پخش شد!

کارگردان «کاپیتان» اظهار کرد: وقتی ما تابع کپی‌رایت در ایران نیستیم، شرایط برای عرضه آثارمان به صورت برخط فراهم نیست و من فیلمساز کاری جز نظاره کردن نمی‌توانم بکنم!؟ وقتی با فیلمی که با خون دل و دقت و وسواس تولید کردیم تا اینکه یک اثر استاندارد در مدیوم سینما به مخاطبان عرضه شود، به این شکل برخورد می‌شود، چه کاری می‌توان انجام داد!

«کاپیتان» می‌توانست مخاطب خودش را پیدا کند

وی بیان کرد: خیلی خیلی دوست داشتم فیلمم در سالن‌های سینما نمایش داده شود. هیچ ادعایی بر فروش شگفت انگیز «کاپیتان» نداشتم اما برای اکران این نوع از فیلم‌ها، راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توانست به لحاظ زمانی و با سانس‌های کمتر اکران طولی داشته باشد. با این شیوه، می‌توانست مخاطب خودش را پیدا کند و ارتباط بگیرد اما الان هیچ اتفاقی جز این نیفتاده که محصول تولیدشده در چارچوب تولیدات سینمای ایران را در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی که بخش عمده‌ای از محصولات سینمایی را قاچاق می‌کنند، قرار داده‌ایم!

حمزه‌ای تاکید کرد: به نظرم «کاپیتان» قربانی اختلاف سلیقه تعدادی از مدیران سینمایی شد که قصد داشتند با بستن پرونده این فیلم با هم تسویه حساب کنند که علت آن را متوجه نمی‌شوم چرا من و فیلمم در این کشمکش‌ها قرار گرفته‌ایم.

مخاطبان خاموش سینما «کاپیتان» را می‌بینند؟

وی در پاسخ به پرسشی درباره موثرتر بودن مخاطبان آنلاین با توجه به اینکه تعداد آنها به مراتب بیشتر از مخاطبان سینمارو نیز است، گفت: به هر صورت منِ فیلمساز باید از ارایه و نمایش فیلمم، بازخوردی بگیرم اما وقتی تبلیغی برای ارایه و معرفی فیلم صورت نمی‌گیرد و فیلم به شکل غیرقانونی عرضه می‌شود، آمار دقیقی از میزان مخاطبی که توانسته جذب کند، در دسترس نیست. قطعاً فیلم در اکران آنلاین می‌تواند با طیف گسترده‌ای از مخاطبان ارتباط برقرار کند اگر پیش شرایطی برای اکران یا معرفی فیلم فراهم می‌شد. مخاطبان نسخه وی او دی فیلم‌ها، مخاطبان خاموش سینما هستند، چون شرایط عرضه، شرایط استاندارد و متعادلی نیست و من خیلی موافق این نیستم که فیلمی برای پرده سینما تولید می‌شود، به شکل ناگهانی سر از پلتفرم‌های نمایش فیلم در بیاورد. به اعتقاد من، نمایش آنلاین می‌توانست گزینه مکمل برای فیلم باشد نه گزینه اصلی! در این صورت می‌شد خیلی دقیق‌تر در مورد افزایش مخاطب یک فیلم صحبت کرد.

«کاپیتان» حلقه مفقوده زندگی امروز در کشور است

حمزه‌ای با بیان اینکه تلاش‌هایی را برای به تعویق انداختن تاریخ نمایش آنلاین داشته است، گفت: در این ارتباط، حتی با آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی صحبت کردم اما آقای زین العابدین مدیرعامل فارابی را نتوانستم ببینیم یا صحبت کنم و به هر کسی که در دسترسم بود، پیام دادم اما ظاهراً عزمی جزم شده بود که زودتر پرونده «کاپیتان» بسته شود! «کاپیتان» در حوزه بین‌المللی با توجه به محدودیت‌های سینمای ایران، خیلی خوب در حال دیده شدن بود و به گواه طیف محدودی از مخاطبان که پیشتر موفق به تماشای «کاپیتان» شده بودند اثری استاندارد، گرم و مناسب خانواده‌ها بود. مضامینی که در «کاپیتان» مطرح می‌شود، حلقه مفقوده زندگی امروز در کشور است؛ یعنی امید، عشق، رویا و تلاش برای زندگی در شرایط سخت. در شرایط فعلی امروز، که جامعه با آن‌ها دست به گریبان است، این موضوعات می‌تواند قابل توجه باشد.

چه فیلم‌هایی در سبد اکران جریان رسمی جا دارند؟

این کارگردان سینما بیان کرد: «کاپیتان» به هیچ وجه صرفاً یک فیلم کودک نیست و مخاطب آن، بزرگسالانی هستند که باید قصه امروز زندگی خود را از زبان کودکان بشنوند. به اعتقاد من، اینکه چه رویکرد و هدفی را در سینما دنبال می‌کنیم اهمیتی ندارد اما وقتی با فیلمی که از بیت المال با رویکردی خاص و برای ارتباط با خانواده‌ها به عنوان مخاطبان گمشده سینمای ایران تولیدشده، برخورد می‌کنیم به نظرم نه تنها سینماگر را سرخورده و پشیمان می‌کنیم، بلکه یک سوال بزرگ و جدی برای طیفی از سینماگران مطرح می‌شود؛ اینکه وقتی با فیلمی که در چارچوب جریان رسمی با مجوز و بودجه دولتی تولید می‌شود، اینگونه برخورد می‌شود و از اساس در سبد اکران جریان رسمی جایی ندارد! پس مجوز و پروانه ساخت و نظارت دیگر چه مفهومی می‌تواند داشته باشد!؟

به تعامل و دریافت پروانه کار از مدیران سینما خوش‌بین نیستم

حمزه‌ای در پایان گفت: منِ فیلمساز اگر بنا نیست با پروانه ساخت و پروانه نمایش هم فیلمم نمایش داده شود چرا باید نسبت به تعامل و دریافت پروانه ساخت فیلم از مدیران سینما خوش‌بین باشم. به نظرم رفتارهای بسته و یک طرفه با سینماگران جز اینکه به جریان سینمای زیرزمینی (به قول خود آقایان) رسمیت ببخشد و فیلمسازان را بیشتر از گذشته به این سمت هدایت کنند، هدف دیگری ندارد. امیدوارم دوستان و مدیران سینمایی پاسخ قابل توجه و منطقی را به ما بدهند، چراکه شرایط را غیرمنصفانه، ناعادلانه و شبهه برانگیز می‌دانم. با این برخورد دو گانه عملاً سینمای ایران را دچار رخوت و سکون و تبدیل به یک سینمای تک محصولی می‌کنند. تردیدی نیست وقتی من به عنوان فیلمسازی که شغل دیگری ندارم در این مخمصه قرار می‌گیرم، برای بقا چاره‌ای جز تن دادن به جریان حاکم بر اکران سینما نمی‌بینم.

کد خبر 6080150

دیگر خبرها

  • افخمی: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
  • نقش و اهمیت بانوان در سینمای ایران
  • «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند!