اخبار تلویزیون| مختارنامه از ۲۷ مرداد روی آنتن/ پرونده دور دوم عصر جدید بسته میشود
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۴۹۸۹
مجموعه تلویزیونی "مختارنامه" بعد از شبکه قرآن با نظرسنجی مردمی از ۲۷ مردادماه هر شب سریال شبانه شبکه آیفیلم میشود. "عصر جدید" با یک روز تأخیر از فردا تا آخر هفته پرونده دور دوم را میبندد. باشگاه سوره به مناسبت روز خانواده تیزر فرهنگی منتشر کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخبار کوتاه تلویزیون را در ادامه ببینید:
"مختارنامه" از 27 مرداد روی آنتن
پس از صحبتهای دبیر شورای معارف سیما برای قرار گرفتن سریال "مختارنامه" در کنداکتور شبکه قرآن، روابط عمومی برونمرزی در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم از پخش این سریال تلویزیونی در ایام محرم خبر داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شبکه آیفیلم قبل از تصمیم برای پخش، نظرخواهی در وبسایت و شبکههای اجتماعیشان قرار دادند و نتیجه نظرسنجی نشان میدهد سریال "مختارنامه" بر دیگر سریالهای مناسبتی ایام سوگواری امام حسین(ع) برتری داشته است. بنا به اعلام تماشاگران، مجموعه تلویزیونی "مختارنامه" با بیش از 80 درصد از نظرات بیان شده درصدر قرار دارد و پس از آن سریال «شب دهم»، «سفر سبز»، «مرضیه»، «معصومیت از دست رفته» و «یلدا»، بخش عمدهای از نظرات تماشاگران این شبکه را به خود اختصاص داده است.
«عصر جدید» امشب پخش نمیشود/ بسته شدن پرونده دور دوم تا پایان هفته
نهمین قسمت از دور دوم عصر جدید این هفته، برخلاف روال شنبه و یکشنبهها با یک روز تأخیر روی آنتن میرود. تغییر زمان پخش به دلیل جابجایی کنداکتور شبکه سه سیما برای پخش مسابقات فوتبال است از این رو قسمت نهم یکشنبه و دوشنبه پخش خواهد شد. دهمین و آخرین قسمت از این مرحله مسابقه بزرگترین استعدادیابی ایران هم به روال هفتههای اخیر سه شنبه و چهارشنبه روانه آنتن میشود تا پرونده دور دوم بسته شود.
تیزر فرهنگی نیمکت به مناسبت روز خانواده منتشر شد
تیزر فرهنگی «نیمکت» تازهترین تولید باشگاه فیلم سوره به مناسبت روز خانواده منتشر شد. تیزر فرهنگی «نیمکت» به نویسندگی و کارگردانی محسن امانی تازهترین تیزر فرهنگی باشگاه فیلم سوره است که در گروه هنری کات تولید شده است و امروز همزمان با روز خانواده منتشر شد.
«نیمکت» مضمونی مربوط به خانواده دارد و ابوالفضل همراه در آن بازی کرده است. این تیزر در گروه هنری کات تولید شده است که وظیفه توانمندسازی و حمایت از استعدادهای جوان فیلمسازی را در باشگاه فیلم سوره بر عهده دارد. گروه هنری کات از ابتدای سال تا کنون شرایط تولید اثر کوتاه 3 کارگردان جوان را فراهم کرده است.
سایر عوامل تیزر فرهنگی نیمکت عبارتند از: تهیه کننده: محمد جواد موحد، نویسنده و کارگردان: محسن امانی، برنامه ریز و دستیار کارگردان : محمد باقری، مدیر تولید : مرتضی کشاورز، مدیر فیلمبرداری: یحیی رضایی، صدا بردار : احمد صابری، صداگذار: مجید آقایی، بازیگران: ابوالفضل همراه، مهدی عبدلی، الینا باشنگ، ساریناز باقری، تدوین: محسن امانی، جلوه های ویژه رایانهای: سینا فرنگ، گریم: هادی لطفی، شهره خراسانی، طراح صحنه و لباس: جواد کاظمی مطلق، ریحانه نعمت الهی، تدارکات: علی یارمحمدی، مصطفی کشاورز، تولید شده در گروه هنری کات، محصول باشگاه فیلم سوره.
«وفا» از دوشنبه به تلویزیون میآید
سریال «وفا» ساخته محمدحسین لطیفی، در جدول پخش کانال فارسی این شبکه قرار گرفت. این سریال در 12 قسمت به تهیه کنندگی منصور سهراب پور محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما در سال 1385 است که علیرضا افخمی نگارش آن را بر عهده داشت. فرهاد اصلانی، فرهاد قائمیان، هانیه توسلی، پوریا پورسرخ، محسن قاضی مرادی، مهوش وقاری، رضا ایرانمنش، عدی رعد و حسن عدنان بازیگران این سریال بودهاند.
«وفا» داستانی عاشقانه را در بستری جاسوسی پلیسی روایت میکند. عوامل موساد برای به دام انداختن یکی از مهره های حزب الله لبنان بهنام حسین، نقشهای را برای نزدیکی یک جوان یهودی ایرانی به نام ژوبین پناهی به خواهر حسین یعنی وفا ابوزید در لبنان طراحی میکنند. ژوبین قربانی دسیسه های عوامل رژیم صهیونیستی است. والدینش با توطئه موساد کشته شدهاند؛ اما اکنون بیخبر از اهداف سازمان دلباخته وفا میشود. اصرار ژوبین وفا را مجاب به ازدواج میکند؛ اما با دخالت مأمور اطلاعاتی ایران همه چیز برای او روشن میشود. ژوبین که از سویی درگیر عشقی واقعی است و از سویی خود را بازیچه میبیند تصمیم تازهای میگیرد...
سریال«وفا» قرار است از دوشنبه، هر روز ساعت 19 روی آنتن قرار بگیرد. تکرار آن نیز در دو نوبت به فاصله هشت ساعت پخش میشود.
معرفی دبیر جشنواره رادیویی «راویان حماسه»
حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، طی حکمی امین رهبر را به دبیری جشنواره رادیویی «راویان حماسه» منصوب کرد. امین رهبر کارشناس ارشد نمایش و دانشجوی رشته فلسفه هنر است. نویسندگی و تهیهکنندگی چندین برنامه رادیویی و مدیریت اجرایی بخش رادیو تئاتر سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از جمله سوابق وی به شمار میرود.
جشنواره رادیویی «راویان حماسه» با همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و رادیو نمایش، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
معارفه مدیر آرشیو شبکه جامجم
جواد زنگنه شهرکی طی حکمی از طرف مدیر کل آرشیو سازمان صداوسیما به سمت مدیر آرشیو شبکه جامجم منصوب شد. در این حکم با توجه به جایگاه ویژه شبکه جهانی جامجم در گسترش ارتباط با مخاطبان و فارسی زبانان خارج از کشور، اهتمام جدی به ارتقاء فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی، تقویت هویت ملی و ایجاد پل های مستحکم فرهنگی در خصوص ارتقای سطح برنامهسازی، با بهرهگیری از آرشیو محتوایی غنی این شبکه از مسئولیتهای مورد انتظار از آقای شهرکی است.
همچنین سرعت عمل در ارائه خدمات آرشیوی، بهینهسازی فرآیندهای آرشیو جامع دیجیتال در چرخه اتوماسیون شبکه، حفظ و نگهداری منابع با ارزش، سازماندهی و سرویسدهی به هنگام منابع به ذینفعان مبتنی بر سامانه میراث جامجم، استفاده از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و خلاق، پشتیبانی محتوایی از گروههای برنامهساز شبکه و همچنین تعامل و همکاری سازنده با واحدهای ستادی اداره کل آرشیو و سایر واحدهای آرشیو سازمان از اهم ماموریت های آقای زنگنه در این سمت اعلام شده است.
«یکی بود، یکی نبود» تصویر کودکانه آموزههای اخلاقی و دینی
جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با تشکر از عوامل برنامه که در این شرایط سخت کرونایی با نیت نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) تلاش میکنند، گفت: مجموعه نمایشی «یکی بود، یکی نبود» هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تکنیک ساخت، جزء کارهای ویژه شبکه قرآن و معارف سیما در حوزه کودک است و در آن آموزههای اخلاقی و دینی در قالب قصه و داستان و با زبان کودکانه به تصویر کشیده میشود.
وی یکی از نیازهای ضروری کودک و نوجوان را طبیعت دانست و افزود: همین که بچهها وارد طبیعت شوند و با سبزه و خاک ارتباط بگیرند در شکلگیری شخصیت بچهها تأثیرگذار است.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: از آنجا که در شبکه قرآن و معارف سیما تاکنون در حوزه نمایش برای کودکان ضعف های جدی داشتیم و با توجه به اهمیت حوزه کودک و نوجوان، مقرر شده که اولین تولید برنامه نمایشی شبکه در سالهای اخیر به حوزه کودک و نوجوان اختصاص یابد.
در این بازدید تهیه کننده مجموعه نمایشی «یکی بود، یکی نبود» نیز گفت: تولید این مجموعه نمایشی در شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا با رعایت دستورالعملهای بهداشتی از جمله تب سنجی و ضد عفونی کردن محل ضبط برنامه انجام میشود.
پرویز امیری افزود: این مجموعه نمایشی تلفیقی از واقعگرایی و عوامل طبیعی است و در آن عروسکها در حال حرکت کردن با تکنیک واتومی می باشند که این ایده برای کودک و نوجوان جذاب است.
وی به اجرای ترانهها و شعرهای قرآنی در مجموعه عروسکی «یکی بود یکی نبود» اشاره کرد و گفت: این ترانهها در فضای شهر عروسکی خوانده میشود و بعضی از شخصیتها با برخی از ترانهها شناخته میشوند و سعی شده تا بچهها خودشان کارها را جلو ببرند و خلاقیت داشته باشند.
مجموعه تلویزیونی قصه های شهر عروسکی "یکی بود یکی نبود"، در سه فصل و در 30 قسمت تولید میشود و موضوع کلی آن داستان خواهر و برادری به نام نوید و نداست که پدربزرگشان نویسنده کتاب کودکان است و برای آنها کتابی مفید و آموزنده به یادگار گذاشته است.
پدربزرگ در این کتاب داستانهای کودکانه قدیمی را جمع آوری کرده و بچه ها به واسطة کتاب وارد دنیای قصه ها می شوند. نوید و ندا در مسیر این ماجراجوییها درسهای بسیاری میگیرند و نکتههای اخلاقی فراوانی را در سبک زندگی اسلامی ایرانی با بهرهگیری از امثال و حکم قرآنی میآموزند.
طراح و کارگردان این مجموعه رئال عروسکی مرضیه منصوری است و نویسندگی آن را نیوشا صدر برعهده دارد. در این مجموعه بازیگرانی چون مریم سعادت، حسین رفیعی، رامین ناصرنصیر، بهشاد مختاری و فهیمه باروتچی ایفای نقش میکنند.
نظارت "شورای معارف سیما" بر برنامههای معارفی تلویزیون/ "مختارنامه" به کنداکتور سیما اضافه شدمذاکره برای حضور رادیو اربعین در تلویزیون/ کرونا آرام شود پیاده میرویم تا به کربلا برسیم!انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT1 واژه های کاربردی مرتبط رادیو شبکه سه ماه محرم سریال ایرانی رسانه ملی معاونت برون مرزی آی فیلم شبکه قرآن شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون بیشتر بخوانید... سریال محرمی شبکه سحر مشخص شد/ نگاهی به سریالهای سیما "کوچه نقاشها" سریال میشود/ مذاکره برای ساخت زندگی فرمانده ضدانگلیسی ارتش قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... سریال محرمی شبکه سحر مشخص شد/ نگاهی به سریالهای سیما "کوچه نقاشها" سریال میشود/ مذاکره برای ساخت زندگی فرمانده ضدانگلیسی ارتش واژه های کاربردی مرتبط رادیو شبکه سه ماه محرم سریال ایرانی رسانه ملی معاونت برون مرزی آی فیلم شبکه قرآن شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون پربینندهترین اخبار فرهنگی ۱ پنج نکته درباره سریال آقازاده/ حق طلبی با پراید ایراد دارد؟! ۲ «تتسویا واتاری» در ۷۸ سالگی درگذشت ۳ نماهنگ| "وعدۀ صادق" روایتی از لطف خفیّه الهی در جنگ ۳۳روزه ۴ پولهای کثیف تمام مناسبات سینما را بههم ریخت/ آنان که سرمایههای مشکوک را کمککننده میدانستند امروز پاسخ دهند ۵ مستندی از تشییع پیکر سردار سلیمانی تولید میشود/ خاطرات ۴۰ ساله یک سرباز از حاج قاسم ۶ نامه نمکی به مردم ایران: الگویی بیبدیل از شور آمیخته با شعور حسینی ارائه کنیم ۷ راهاندازی اولین تلویزیون اینترنتی هیئتها/ آغاز کار «محفل» از محرم ۸ قمی: عزاداران امام حسین (ع)، اهل مراعاتاند/ تأخیر در اعلام نهایی شیوهنامه، آفت بود مهمترین اخبار فرهنگی سنگاندازی پیش پای صادرات لوازمالتحریر بومی/ اشتغالزایی نوشتافزار ایرانی اسلامی برای ۱۰ هزار نفر پولهای کثیف تمام مناسبات سینما را بههم ریخت/ آنان که سرمایههای مشکوک را کمککننده میدانستند امروز پاسخ دهند آیا حمایت وزارت ارشاد از نشر باید همپای تورم پیش رود؟ دستورالعمل آیتالله بهجت برای حل مشکل ازدواج مهمترین اخبار تسنیم مکانیزم ماشه یا مکانیزم مذاکره؟/ آیا شکست آمریکا در شورای امنیت مرهون اروپاییها بود؟ گزارش| انزوا و مرگِ خفتبار؛ سرنوشت سازشکاران جهان عرب با اسرائیل چه شد؟ سناتور آمریکایی: در شورای امنیت شکست نخوردیم، تار و مار شدیم بیانیه سپاه پاسداران | توافق ننگین امارات و دولت جعلی صهیونیستها بزرگترین خیانت تاریخی ضد آرمان قدس است قالیباف: مردمیسازی باید در اولویت برنامههای وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک آپارات بیسفون سروش ویسپی آیگپAll Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
منبع: تسنیم
کلیدواژه: رادیو شبکه سه ماه محرم سریال ایرانی رسانه ملی معاونت برون مرزی آی فیلم شبکه قرآن شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون رادیو شبکه سه ماه محرم سریال ایرانی رسانه ملی معاونت برون مرزی آی فیلم شبکه قرآن شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون شبکه قرآن و معارف سیما مجموعه تلویزیونی باشگاه فیلم سوره پرونده دور دوم مجموعه نمایشی گروه هنری کات کودک و نوجوان تیزر فرهنگی روز خانواده ترین اخبار عصر جدید یکی نبود روی آنتن شبکه سه آی فیلم جام جم بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۴۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«دستهای فیلمسازان ما را در پروژههای تاریخی بستهاند»
مدتی است سریال «حشاشین» (محصول کشور مصر ۲۰۲۴ به کارگردانی پیتر میمی) در ایران سروصدای زیادی بهپا کرده، از این حیث که از قهرمان و ضدقهرمان گرفته تا دیگر شخصیتهای مشهور سریال و جغرافیای اثر همه و همه مستقیم به ما ایرانیها مربوط میشود و قصه سریال هم درباره یکی از جنجالیترین چهرههای تاریخ تشیع یعنی حسن صباح است، اما نکته قابل اهمیت انتقاداتی است که به شیطنت مصریها در چگونگی ارائه این شخصیت مربوط میشود و البته عدهای معتقدند مصریها با بیانصافی تمام در این سریال، همه چیزی را که ما امروزه به عنوان فرقه خطرناک داعش میشناسیم به حسن صباح و پیروان او نسبت دادهاند.
به گزارش اعتماد، فارغ از تمام این بحث و جدلها، پرسش این است که چرا این کاراکترها با تمام فراز و فرودهای شخصیتی که دارند در ایران معرفی نمیشوند؟ چرا نباید از چنین سوژههای خوبی سینمای ایران بهره ببرد؟ چرا تلویزیون از این سرمایههای داستانی استفاده نمیکند؟
البته بنا بر شنیدههای موثق ما محمدعلی نجفی، کارگردان شناخته شده سینما به همراه نغمه ثمینی نویسنده، تصمیم داشتند قصه حسن صباح را برای تلویزیون بسازند، اما تلویزیون حاضر به همکاری با آنها نشد و آنها فیلمنامه این داستان را با عنوان «یک جرعه خون تازه» از طریق نشر لگا، منتشر کردند.
حالا با مهدی سجادهچی فیلمنامهنویس، درباره این چالش سینما و تلویزیون گفتوگویی انجام دادیم که پیش روی شماست:
آقای سجادهچی! سریال «حشاشین» را تماشا کردید؟
به خاطر حرفه خود باید میدیدم. برایم جذاب نبود و ادامه ندادم.
نکتهای که درباره این سریال وجود دارد، انتقادهایی است که به محتوای آن وارد است، از کیفیت آن بگذریم، مثل اکثر مجموعههای تاریخی که کشورهای دیگر از مشاهیر ایران میسازند و روایت نامشخص و بعضا جعلی ارائه میدهند این مجموعه هم مورد اعتراض قرار گرفت، نظر شما چیست؟
ببینید، ویژگی سریالهای تاریخی همین است، چون تاریخ محض وجود خارجی ندارد، مانند «گذشته» است. به قولی تاریخ را کسی میسازد که آن را مینویسد و در زمانه ما؛ آن را به تصویر میکشد. نابترین روایت تاریخ هم صرفا گزینش استدلالی از میان بینهایت دادههاست. به بیانی دیگر، ما چیزی به اسم تاریخ نداریم، هر کسی از منظری یا روشی به تاریخ نگاه کند، منظرهای متفاوت و گاه حتی متضاد میبیند. روایت سریال «حشاشین» هم اینگونه است. از حسن صباح و قلعهالموت و فرقه اسماعیلیه، در کشور ما و در این هزار سال، روایات گوناگون و هر کدام به دلیلی شکل گرفته است. عدهای مخالف حسن صباح هستند و عدهای با او همدل و موافق هستند. عدهای حسن صباح را به نشانه وطنپرستی مبارز برای استقلال ایران تقدیر کرده و شخصی مبارز از داعیان فرقه اسماعیلیه میدانند، در این میان عدهای هم هستند که او را شخصیتی خطرناک و اهریمنی توصیف میکنند.
به بیانی دیگر، روایتهای مختلفی که در میان شیعیان وجود دارد. درست است؟
قطعا همینطور است؛ به عنوان مثال، در آخرین گردهماییهای شیعیان، فرقه هفت امامی، مذهب اسماعیلی، به عنوان یکی از مذاهب شیعه شناخته نشده است که دلایل خاصی هم دارد، اما حوثیهای چهار امامی یمن، به عنوان مذهبی شیعه رسمیت دارند. میخواهم بگویم نیتخوانی از تاریخ متفاوت است، اینکه با چه نگاهی و با چه قرائتی از خصوصیات حسن صباح روایت میشود اهمیت دارد. شما اگر جامعهشناسی دوران سلجوقیان را بخوانید به صحبتهای من پی میبرید و میبینید که از عمر خیام، خواجه نظامالملک و دیگر چهرههای شناخته شده آن دوران، برداشتها و تعاریف مختلفی وجود دارد. این تفاوت روایتها ناشی از تفاوت دیدگاههاست. محال است درباره تاریخ اختلافنظر وجود نداشته باشد. هیچ واقعه تاریخی نداریم که همه آن را به شکلی یکسان قبول داشته باشند. درباره توفان نوح هم بین سه دین ابراهیمی نظرات مختلفی وجود دارد. واضح است که هر کدام فیلمی درباره ماجرای توفان بزرگ بسازند، با انکار و اتهامات طرفهای دیگر روبهرو خواهد شد.
از این مقوله بگذریم، درباره کمکاری که سینما و تلویزیون نسبت به چهرههای شناخته شده ایران دارند زیاد صحبت شده و مبحث جدیدی نیست، با این حال وقتی چنین سریالهایی به صورت گسترده در دیگر کشورها ظهور و بروز پیدا میکنند این سوال دوباره به ذهن میآید که چرا این کاراکترها در ایران معرفی نمیشوند؟ چرا نباید از چنین سوژههای خوبی سینمای ایران بهره ببرد؟ چرا تلویزیون از این سرمایههای داستانی استفاده نمیکند؟
مهمترین نکتهای که درباره این کمکاری میتوان گفت اینکه تلویزیون بنا بر اعتقادات و دانستههای خودشان میخواهند به این موضوعات وارد شوند و خب نظرات آنها ویژگیها و محدودیتهایی دارد. به همین دلیل است که در ساخت چنین فیلمهایی دچار مشکل میشویم. اینکه چیزی نیست، ما حتی برای تولید آثار نمایشی از معصومین هم دستمان باز نیست.
اصلا احمدرضا درویش با فیلم «رستاخیر» نمونه مهمی است که چرا در ساخت فیلمهایی برای معرفی شخصیتهای برجسته تاریخی دچار مشکل هستیم.
باز فیلم رستاخیز ساخته شد، اما خیلی از فیلمها در همان مرحله پیش تولید متوقف میشود و به سرانجام نمیرسد. شما در نظر بگیرید در مقطعی بود که حوزه علمیه با ساخت فیلمهایی مربوط به ائمه معصومین (ع) مخالفت کرد، دستکم من اینطور شنیدم. همین نکته باعث شد که فیلمسازان سراغ این موضوع نرفتند، به نظر من این خیلی مهم است که در کشور شیعه ۱۲ امامی، مردمش در مورد ائمه خودشان نمیتوانند فیلم ببینند.
نکته دیگر اینکه همه رسانهها در همه جای دنیا، نسبتی میان سرگرمی و ایدئولوژی برقرار میکنند؛ در بعضی رسانهها این نسبت ۵۰-۵۰ است، بعضی رسانهها این نسبت به ۹۰ میرسد یعنی ۹۰ درصد ایدئولوژی حاکم است. مدیران میدانند که مردم نیاز به سرگرمی دارند؛ لاجرم بیشتر از ما میدانند، اما به هزار دلیل نمیتوانند کار درست را انجام دهند. با این وصف، عادلانه است بگوییم فیلمسازان ما نمیتوانند چنین فیلمهایی بسازند، نه اینکه سلیقه و سواد و مهارت ندارند.
میتوانیم بگوییم ساخت چنین فیلمهایی با سختیهایی همراه است.
به نظر من ساخت چنین فیلمهایی هم سخت است و هم دردسر دارد. خیلی وقتها، پس از تحقیقات، فیلمنامه نوشته میشود برنامهریزی برای تولید میشود، اما به تولید نمیرسد. اگر کسی به ساخت فیلم تاریخی مصر علاقهمند باشد درنهایت به شهرک غزالی میرود و ما آن موهای روغنزده مردان و حجابهای عجیب و غریب زنان و چند بنز قراضه را به عنوان فیلم تاریخی میبینیم.