Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@13:13:47 GMT

نجات کبد چرب با ورزش

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۵۰۶۲

در صورت عدم درمان، بیماری کبد چرب غیرالکلی می تواند به استئوهپاتیت غیرالکلی تبدیل شود که این شرایط نیز می تواند در نهایت به سیروز، نارسایی کبد و سرطان کبد منجر شود. ناطقان: همه ما می دانیم که جان خود را در صورت توقف ضربان قلب از دست خواهیم داد. اما افراد بسیاری به این مساله توجه ندارند که کبد، بزرگترین اندام داخلی بدن انسان، نیز می تواند به همان اندازه برای ادامه زندگی و سلامت ما اهمیت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چگونگی نجات کبد چرب پیش از آن که دیر شود

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، کبد وظیفه سمزدایی بدن را بر عهده دارد. این اندام مواد زائد که از طریق ریه ها، پوست یا دهان وارد بدن می شوند را پردازش کرده و از بین می برد. از جمله این مواد زائد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افزودنی های غذایی

- مواد شیمیایی خانگی

- آلاینده های محیطی

- داروها

- هورمون ها

بدون کبد، تمام ویتامین هایی که از طریق غذا و مکمل ها وارد بدن می شوند، بی فایده خواهند بود زیرا کبد وظیفه تولید صفرا را بر عهده دارد که در تجزیه مواد مغذی به شکلی که بدن بتواند از آنها استفاده کند، نقش دارد.

کبد قند خون را ذخیره می کند و چربی را تجزیه می کند و از این رو، انرژی مورد نیاز شما در طول روز را تامین می کند. همچنین، کبد در لخته شدن خون نقش دارد.

هر یک از کارهایی که کبد انجام می دهد برای ادامه حیات و سلامت ما اهمیت دارند. اما یک بیماری خاموش که کبد افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد می تواند شما را با چالش های جدی مواجه سازد.
خطرات بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شرایطی است که به واسطه انباشت چربی در کبد شکل می گیرد.

در صورت عدم درمان، بیماری کبد چرب غیرالکلی می تواند به استئوهپاتیت غیرالکلی تبدیل شود که این شرایط نیز می تواند در نهایت به سیروز، نارسایی کبد و سرطان کبد منجر شود. در این مرحله، عمل پیوند کبد ممکن است تنها راه برای نجات بیمار باشد.

برخی دانشمندان بر این باورند که نام بیماری کبد چربی مرتبط با متابولیک (MAFLD) با دقت بیشتری بازتاب دهنده بیماری است زیرا دانش کسب شده از دهه های گذشته به خوبی نشان می دهد که این بیماری یک اختلال متابولیک است. به عنوان مثال، به نظر می رسد ارتباطی با مقاومت به انسولین وجود دارد.

اما بدون در نظر گرفتن نام، یک مساله قطعی است: این بیماری قابل برگشت است. چاقی یکی دیگر ار شرایط مرتبط با متابولیک همواره به عنوان یک عامل خطر برای بیماری کبد چرب غیرالکلی در نظر گرفته شده است و از این رو، کاهش وزن در کنار انجام ورزش به عنوان یک راهبرد اصلی برای پیشگیری از آن در نظر گرفته می شود.

اما مطالعه ای جدید نشان داده است که انجام تمرینات ایروبیک و آمادگی جسمانی بالاتر به تنهایی می تواند اهمیت بیشتری در کاهش چربی موجود در کبد برای پیشگیری یا درمان بیماری نسبت به کاهش وزن داشته باشد.

اگرچه در گذشته از سونوگرافی یا روش های غیرتهاجمی دیگر برای اندازه گیری اثر ورزش بر محتوای چربی کبد استفاده می شد، پژوهشگران در کالج ترینیتی در دوبلین یک گام فراتر رفته و در مطالعه خود بافت‌برداری از کبد را انجام دادند.

بیست و چهار بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکی در این مطالعه حضور داشتند. شانزده نفر از آنها یک برنامه 12 هفته ای تمرینات ایروبیک را دنبال کردند، در شرایطی که هشت نفر دیگر گروه کنترل را تشکیل دادند.

بافت‌برداری از کبد در ابتدای مطالعه و سپس در هفته های دوازدهم و پنجاه و دوم پس از اتمام برنامه ورزشی نشان داد افرادی که ورزش می کردند بهبود چشمگیر در بافت زخمی و تورم در سلول های کبد را تجربه کرده اند.
بهبود و پیشگیری از بیماری کبد چرب غیرالکلی

به گفته پژوهشگران، فواید ورزش هم برای سلامت کبد و هم سلامت کاردیومتابولیک برای بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی بسیار آشکار است اما فواید مداخله ورزشی در صورتی که برنامه ورزشی ادامه‌دار نباشد، برای همیشه پایدار باقی نمی مانند.

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، با پزشک خود درباره دریافت یک برنامه منظم ورزشی صحبت کنید. این برنامه باید به گونه ای تنظیم شود که برای شما قابل دنبال کردن باشد و می تواند نخستین گام در مسیر کند کردن آهنگ پیشرفت بیماری باشد.

اگر کبد شما سالم است، انجام منظم تمرینات ورزشی ایروبیک می تواند به حفظ سلامت آن کمک کند.

دیابت، استفاده از استروئید و کلسترول بالا از جمله عوامل خطر برای بیماری کبد چرب هستند. اگر با هر یک از آنها مواجه هستید، با پزشک خود درباره چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب صحبت کنید. 
منبع: عصر ایران برچسب ها: کبد چرب ، ورزش ، نجات

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کبد چرب ورزش نجات بیماری کبد چرب غیرالکلی بیماری کبد چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۵۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشک و لبخند دختران ورزشکار خوزستانی در سالی که گذشت

ایسنا/خوزستان دختران خوزستانی در سال ۱۴۰۳ به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند که از جمله آن می‌توان به کسب سه سهمیه پاراالمپیک پاریس و قهرمانی تیم پالایش نفت آبادان در سوپرلیگ فوتسال زنان ایران اشاره کرد.

در حوزه ورزش بانوان استان خوزستان طی سال گذشته موفقیت های زیادی حاصل شد؛ کسب عناوین متعدد و درخشش پرمدال بانوان خوزستانی‌ در بازی های آسیایی و پاراآسیایی و کسب سهمیه پارالمپیک کام مردم خوزستان را شاد کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه نیز بخشی از دستاوردها و اقدامات انجام شده در ورزش زنان خوزستان را می‌خوانید.

جمعیت بانوان ورزشکار سازمان یافته استان خوزستان ۱۰۰ هزار و ۴۳۲ نفر است و ۳۰۰ هیات شهرستانی نیز در بخش بانوان فعال بوده و ۴۲ نواب رئیس در هیات‌های ورزشی استان خوزستان مشغول به فعالیت هستند.

در سال‌های اخیر ۷۴ ورزشکار زن خوزستانی به تیم‌های ملی دعوت شده‌اند که از این تعداد ۲۰ نفر به عضویت تیم ملی درآمدند؛ ضمن این که تعداد مدال‌های کسب شده در این بخش در سطح بین‌المللی و بالاتر نیز ۲۳ مدال بود. نکته حائز اهمیت در ورزش بانوان خوزستان در سالی که گذشت، کسب سه سهمیه پاراالمپیک پاریس توسط ورزشکاران استان بود.

همچنین سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر در ورزش همگانی و روستایی در بخش بانوان مشارکت داشتند و خوزستان در بخش بانوان در سال ۱۴۰۲، ۲۰ میزبانی رویدادهای کشوری را بر عهده داشت.

سال گذشته تجلیل از ۲۰ مربی و ورزشکار مدال‌آور در بازی‌های آسیایی، پاراآسیایی و مسابقات جهانی نیز توسط اداره کل ورزش و جوانان خوزستان انجام شد تا این تقدیر خون تازه‌ای به رگ‌های ورزش خوزستان از این جهت که هیچ موفقیتی از چشم مسئولان ورزش استان دور نمی ماند، تزریق کرده باشد.

قهرمانی تیم پالایش نفت آبادان در سوپر لیگ فوتسال زنان ایران، قهرمانی تیم وزنه‌برداری بانوان خوزستان در مسابقات کشوری، نایب‌قهرمانی تیم ملی‌حفاری در لیگ یک تیراندازی زنان ایران و صعود به لیگ برتر، صعود باشگاه نفت امیدیه به سوپر لیگ فوتسال زنان کشور، حضور ۹ بانوی خوزستانی در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو به همراه کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو و کسب سکوی چهارمی بازی‌های آسیایی هانگژو توسط نگین شیخی در اسکیت، از دیگر موفقیت های ورزش خوزستان در سال ۱۴۰۲ است.

همچنین برگزاری اجرای طرح ملی بانوی توانا، طرح ملی جشنواره دختران آفتاب ایران زمین، طرح ملی جشنواره الگوهای برتر عفاف و حجاب، طرح ملی پایش و تندرستی بانوان شاغل و تقدیر از نواب رییسان هیات های ورزشی استان و مسئولان ورزش بانوان در شهرستاها از جمله عملکرد معاونت ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۲ است.

البته سال گذشته در جریان بازی های پاراآسیایی هانگژو یک اتفاق تلخ هم برای ورزش زنان خوزستان رقم خورد؛ در روز اول هاشمیه متقیان ورزشکار نامی خوزستان در رشته دو و میدانی، در ماده پرتاب نیزه کلاس F۵۶ هم به مدال طلا رسید و هم رکوردشکنی کرد اما با اعتراض چینی ها به تاخیر یک دقیقه ای متقیان در کال روم، مدال طلای این ورزشکار پس گرفته شد تا متقیان با خاطره ای تلخ هانگژو را ترک کند.

همچنین حضور در لیگ برتر فوتبال زنان که مطالبه چندین ساله دختران خوزستانی است، سال گذشته نیز بر روی میز سه باشگاه‌ لیگ برتری خوزستان معطل ماند تا شاید در ۱۴۰۳ نگاه جدی‌تری به این موضوع شود و در نهایت دختران خوزستانی به آرزوی چندین ساله خود برسند.

اگرچه ورزش بانوان در استان خوزستان باتوجه به پتانسیل موجود هنوز جای کار زیادی دارد اما اقدامات انجام شده در سال گذشته نوید روزهای خوب برای این بخش در سال ۱۴۰۳ است؛ سالی که خوزستان علاوه بر بخش آقایان در بخش زنان نیز در پاراالمپیک پاریس نماینده دارد و باید منتظر درخشش زنان خوزستانی‌ها در این میدان بزرگ بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاکو، دل آرنولد را برد!
  • مسی: در سطح ورزش دیگر رؤیایی ندارم
  • چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • در سال ۱۴۰۲ اولین‌ها برای تکواندو ایران رقم خورد
  • سال اولین ها
  • اشک و لبخند دختران ورزشکار خوزستانی در سالی که گذشت
  • زیباترین گل های ورزش ایران در سال 1402 (فیلم)
  • تلخ و شیرین ورزش قم در بهار ۱۴۰۲
  • فریار امینی پور؛ مرگ تلخی که هنوز باورش نمی‌کنیم | آن هایی که از دست دادیم
  • (تصاویر) تمرین عادل فردوسی‌پور با رسانه ورزش زیر باران