Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در آمریکا نوعی اسپری بینی ارائه کرده‌اند که می‌تواند از ورود ویروس کرونا به دستگاه تنفسی بدن جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از دویچه‌وله، گروهی از متخصصان علوم پزشکی در آمریکا نوعی اسپری بینی ارائه کرده‌اند که به گفته آنان می‌تواند از ورود ویروس کووید-۱۹ به دستگاه تنفسی بدن جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصصان می‌گویند که اثر این دارو برای ۲۴ ساعت در بدن می‌ماند.

کارشناسان تیم یوسی سان‌فرانسیسکو در پژوهشی با همکاری یک پروفسور آلمانی که نتایج آن در پلتفرم علمی bioRxiv منتشر شده، اسپری بینی جدیدی را معرفی کرده‌اند که به گفته آن‌ها می‌تواند مانع ابتلا به ویروس کرونا شود. پتر والتر بیوشیمیست آلمانی ساکن برلین نیز در این تیم تحقیقاتی حضور دارد. 

پروفسور والتر در این باره می‌گوید: ما داروی جدید AeroNabs را معرفی کردیم.

او  در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی آلمان درباره این دارو چنین توضیح می‌دهد: این نام را برای داروی جدید به این دلیل انتخاب کردیم که مولکول‌های این دارو را به آئروسل (ذرات معلق در هوا) تبدیل کردیم و توانستیم از این طریق غبار ابرمانندی را تولید کنیم که در صورت استنشاق می‌تواند به طور عمیق وارد ریه‌ها شود. در آنجا مولکول‌های این دارو می‌توانند پیش از نفوذ ویروس به سلول‌های بدن به آن حمله کنند و آن را از بین ببرند.

پروفسور والتر که تاکنون بارها نامزد دریافت جایزه نوبل در زمینه پزشکی شده است، امیدوار است که استفاده از این دارو بتواند ۲۴ ساعت از بدن در مقابل ویروس محافظت کند. 

تیم علمی والتر مولکول‌های پروتئین مصنوعی را در آزمایشگاه تولید کرده‌اند که شبیه سلول‌های - به اصطلاح - نانو هستند. آنها می‌توانند عوامل بیماری‌زا را به نوعی گول بزنند. این نوع سلول‌های نانو در  بدن برخی از شترها و لاماها نیز دیده می‌شوند. تلاش کارشناسان این است که این مولکول‌ها را روی سطح تاج‌مانند ویروس کرونا مستقر و از این طریق آن را غیرفعال کنند.

والتر می گوید: این مولکول‌ها دارای نقاط اتصالی هستند که از طریق آنها می‌توانند به ویروس بچسپند. او همچنین می‌افزاید که پس از منفعل شدن ویروس، این مولکول‌ها آنها رها نمی‌کنند و از این طریق ویروس به طور کامل غیرفعال می‌شود.

برای روشن شدن اثربخشی نتایج این تحقیق، پروفسور والتر به مراحل تکثیر ویروس کرونا در بدن در دوره ابتلا به بیماری کووید-۱۹ اشاره می‌کند و می‌گوید که این ویروس از طریق حفره‌های بینی وارد بدن می‌شود. در آنجا به سلول‌های بدن انسان حمله و سپس به اعماق ریه ها نفوذ می‌کند و در آنجا شروع به تکثیر می‌کند. 

این پروفسور تاکید می‌کند: تا زمانی که بتوانیم ویروس را در حفره بینی متوقف کنیم، این دارو (AeroNabs) خوب عمل خواهد کرد. این دست‌کم آن چیزی است که ما به آن امیدواریم و در جهت عملی کردن آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

تیم تحقیقاتی پروفسور والتر امیدوار است که این دارو تا زمانی که واکسن مقابله با ویروس کرونا در دسترس باشد، بتواند به طور قابل توجهی از بدن انسان در مقابل حمله ویروس کرونا محافظت کند.

والتر می‌گوید: تهیه و تولید این مولکول‌ها در مقادیر زیاد آسان است و در صورت عدم وجود عوارض جانبی بالینی، این اسپری به‌خوبی می‌تواند کاربرد وسیعی داشته باشد.

یکی دیگر از مزایای این دارو از دید والتر در نحوه تولید آن است. او می‌گوید که تولید این دارو شبیه به انسولین است. به گفته این کارشناس، اگر AeroNabs در آزمایش‌های بالینی تاثیر خود را نشان دهد، ممکن است ظرف چند ماه آینده به بازار عرضه شود. پروفسور والتر می‌گوید: ما در حال صحبت با تولیدکنندگان هستیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا اسپری بینی پروفسور والتر مولکول ها ویروس کرونا اسپری بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۵۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های بهداشتی قبل از مسافرت‌های نوروزی

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: هرگونه رفتار غیربهداشتی در ایام عید می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

دکتر سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خوردن و آشامیدن غذای ناسالم در این ایام بیماری التهابی روده ایجاد می‌کند، گفت: در غذاخوری‌های بین راهی این مشکلات بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: طی ایام نوروز همکاران بهداشت محیط دانشگاه‌ در طرح ضربتی به صورت مداوم از تمامی محل‌های عرضه غذا نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل ماه مبارک رمضان افراد به غذاخوری‌های غیرمعتبر که از لحاظ امنیت غذایی سالم نیستند مراجعه نکنند، ادامه داد:  هم‌وطنان تا حد امکان و تا زمانی که به مکان ثابت نرسیده‌اند از خوردنی‌هایی که در مدت زمان طولانی فاسد نمی‌شوند استفاده کنند، در غیر اینصورت کودکان و بزرگسالانی که بیماری‌ زمینه‌ای دارند بیشتر دچار مخاطره می‌شوند.

خیاط‌زاده اذعان کرد: انواع ویروس‌هایی که سرماخوردگی ایجاد می‌کنند تنها راه انتقال آنها از طریق تنفس اتفاق می‌افتد، انتظار داشتیم بعد از کرونا فرهنگ استفاده از ماسک و عدم حضور افراد علامت دار در تجمع ادامه پیدا کند تا ویروس‌های سرماخوردگی کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال در مکان‌های سرپوشیده استفاده از ماسک به راحتی از انتقال بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، گفت: افراد علامت دار بهتر است قبل از مسافرت برنامه را به گونه‌ای تنظیم کنند تا بهبود یابند اما اگر برنامه‌ریزی کرده و امکان تغییر وجود ندارد حتما از ماسک استفاده کنند و در طول مسافرت به نظافت خود رسیدگی کنند.

وی به نکات استفاده از ماسک اشاره کرد و گفت: قرار دادن ماسک زیر چانه، دست زدن به قسمت بیرونی ماسک و استفاده طولانی مدت از آن یکی از راه‌های مهم انتقال ویروس می‌باشد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: ماسکی که خیس نشده باشد به مدت ۶ تا ۸ ساعت قابل استفاده است اما اگر خیس شود باید ماسک دیگری جایگزین شود.

وی با بیان اینکه استفاده از مایعات فراوان در طی مسافرت ضروری است، یادآور شد: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، قلب و عروق و فشار خون یا جزو افرادی هستند که به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید در طول سفر به خود بیشتر اهمیت دهند.

خیاط‌زاده افزود: برای تمام بیماری‌های ویروسی درمان خاصی وجود ندارد و فقط در آنفلوانزا می‌توانیم قرص اوسلتامیویر تجویز کنیم بنابراین تنها راه پیشگیری و درمان رعایت نکات بهداشتی، استراحت، استفاده از مایعات و برخی مُسکن‌ها است.

وی اذعان کرد: افراد علامت دار روز اول، قبل از مراجعه به پزشک از آنتی بیوتیک‌هایی که از هر داروخانه‌ای قابل تهیه است استفاده می‌کنند با این کار برای میکروب‌هایی که شاید در آینده وارد بدن شود مقاومت میکروبی ایجاد می‌کنند چراکه هیچ‌ کمکی به ویروس‌ها نخواهد کرد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطر نشان کرد: تمام مراکز درمانی اعم از بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز شبانه روزی بهداشت استان در ایام تعطیل نیز به شهروندان خدمات ارائه می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله به زندانیان مسلمان در انگلیس با اسپری فلفل
  • پیش‌بینی بارش‌های سنگین ۲۰۰ میلیمتری در خوزستان/ بارندگی ۱۲ ساعته در سه‌شنبه
  • ابداع مولکول نوری برای کاهش مصرف انرژی/ تلویزیون‌های اُلِد متحول می‌شوند
  • توصیه‌های بهداشتی قبل از مسافرت‌های نوروزی
  • ۲۸ اسفند در دنیای علم چه خبر؟
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • استفاده از اوریگامی DNA برای تولید واکسن ضدسرطان
  • کشف مواد اولیه حیات در یخ‌های میان‌ستاره‌ای
  • مولکول‌هایی که یک تجربه‌گر مرگ هنگام گریه وابستگانش دید + فیلم
  • مقابله با یکی از مخوف‌ترین تومور‌های سرطانی