Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@12:10:59 GMT

آیا باید قرص چربی بخورم؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۵۶۱۳

آیا باید قرص چربی بخورم؟

مصرف روزانه استاتین‌ها می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را که به حمله قلبی و سکته مغزی می‌انجامد، کاهش دهد.

این داروها با مهار کردن آنزیمی در کبد به نام ««HMG-CoA ردوکتاز» عمل می‌کنند. مهار این آنزیم باعث کاهش تولد کلسترول در کبد و کاهش میزان کلسترول در خون می‌شود.

تصمیم به مصرف قرص‌های استاتین تصمیم مهمی است چرا باید این داروها را برای زمان درازی مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست باید دریابید که آیا این داروها برای شما سودمند هستند. اگر بیماری تشخیص‌داده شده شریان‌های کرونری قلب دارید یا دچار سکته مغزی شده‌اید، مصرف این داروها می‌تواند برای شما سودمند باشد. بنابراین با پزشک عمومی با متخصص قلب‌تان مشورت کنید تا در صورت لزوم آن را برای شما تجویز کند.

حتی اگر بیماری شریان‌کرونری قلب نداشته باشید، هم ممکن است مصرف استاتین‌ها برای شما تجویز شود، در صورتی در گروه افراد پرخطر برای بیماری قلبی قرار داشته باشید. به جز افراد دچار بیماری قلبی پیشین، این افراد در گروه پرخطر قرار می‌گیرند و  تجویز داروهای استاتینی می‌تواند برایشان مفید باشد:

- افرادی که میزان LDL یا کلسترول بد خون آنها ۱۹۰ میلی‌گرم دسی‌لیتر یا بیشتر است.

- افراد در فاصله ۴۰ سال تا ۷۵ سال که دچار دیابت نوع ۲ هستند.

- افرادی که بین ۴۰ تا ۷۵ سال که میزان خطر ۱۰ ساله دچار شدن به بیماری قلبی (که محاسبه می‌شود) ۷.۵ درصد یا بیشتر باشد.

البته استاتین‌ها هم مانند همه داروهای دیگر ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. در صورت بروز عوارض جانبی وخیم که به ندرت رخ می‌دهند، باید مصرف دارو را قطع کرد. 

شایع‌ترین عارضه جانبی استاتین‌ها درد عضلانی است. که بین ۵ تا ۲۰ درصد افراد به خصوص افرادی که دوزهای بالای دارو را مصرف می‌کنند، ممکن است به آن مبتلا شوند. گاهی تغییر نوع استاتین تجویز شده، کاهش دوز آن یا مصرف یک روز در میان آن ممکن است این عارضه را که معمولا خفیف است، برطرف کند.

در موارد بسیار نادری، استاتین‌ها ممکن است باعث آسیب عضلانی شدید (رابدومیولیز» شوند که عارضه خطرناکی است. این عارضه در برخی استاتین‌ها ممکن است رخ دهد، به خصوص اگر با داروهای دیگر تداخل کنند. همیشه به یاد داشته باشید که داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، چه داروهای نسخه‌ای و چه داروهای بی‌نسخه و مکمل‌ها را به پزشکتان اطلاع دهید.

یک عارضه جانبی نادر دیگر استاتین‌ها آسیب کبدی  و پزشکتان ممکن است هر چند وقت یک بار آنزیم‌های کبدی شما را از برای بررسی اندازه بگیرد.

کد خبر 540559 برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز دارو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دارو استاتین ها برای شما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۵۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرارو، به طور کلی باید بدانید که کافئین باعث خشک شدن بدن می‌شود و چربی را از بین می‌برد و از آنجایی که قهوه بالاترین میزان کافئین را دارد، مصرف مداوم و روزانه قهوه باعث خشک شدن قلب دوم بدن یعنی کبد می‌شود؛ به همین دلیل عده زیادی برای از بین بردن کبد چرب خود شروع به مصرف قهوه می‌کنند.

بعد از مصرف قهوه کبد می‌تواند متابولیسم تخلیه و سوزاندن چربی را شروع کند. برای کبد چرب تنها پیشنهاد می‌شود که یک ساعت پیش از خواب شب خورده نشود و به جز این مورد، نکته دیگری در این اساس وجود ندارد.

از مضرات خوردن قهوه در شب می‌توان به بهم ریختگی ساعت خواب، بهم ریختگی نظم ترشح هورمن و اختلال در کارکرد غده هیپوفیز اشاره کرد.

عوارض مصرف زیاد قهوه ؛ مقدار مجاز مصرف قهوه در روز | محاسن و مضرات قهوه را بشناسید کد خبر 846630 برچسب‌ها خبر مهم بیماری - کبد قهوه

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند