Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب گذشته منابع دیپلماتیک اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رای نیاورده است. این منابع اعلام کردند که تنها جمهوری دومینیکن در اعلام رای مثبت به این قطعنامه با آمریکا همراه شده است. بر این اساس چین و روسیه به این قطعنامه رای منفی و ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت نیز به آن ممتنع رای داده‌اند، اتفاقی که باید از آن به عنوان شکست سنگین ترامپ در آستانه انتخابات یاد کرد، در واقع به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل آخرین تیر ترامپ برای پیروزی در انتخابات و تنگ کردن حلقه فشار بر ایران به سنگ خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه گفت‌وگوی استاد دانشگاه بیرمنگام می‌خوانید:

ویلیام اسکات لوکاس استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام است‌. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجه آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا و شکست قطعنامه ضدایرانی این کشور در شورای امنیت مطرح کرد.

ویلیام اسکات لوکاس در ابتدا در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گفت: دلیل این اقدامات تنفر ترامپ از برجام و دستاوردهای اوباماست، او به دنبال آن است تا بتواند توافقی جدید با ایران قبل از انتخابات منعقد کند و این پیروزی را برای خود ثبت کند و یا اینکه نظام در ایران تغییر کند. تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی هم در راستای حفظ فشار بر ایران و یا شاید افزایش فشار حداکثری موجود بر ایران بود که با شکست مواجه شد.

وی در ادامه افزود: این تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی نافرجام بود چراکه آمریکا در زمان ترامپ از اروپا فاصله گرفت و علاوه بر چین و روسیه، اروپایی‌ها هم بارها مخالفت خود در زمینه تحریم‌ها را به آمریکا نشان دادند برای همین هم این نتیجه قابل پیش‌بینی‌ بود.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام گفت: از ابتدا هم بعید بود که ایالات متحده بتواند تحریم‌های تسلیحاتی را علیه ایران تمدید کند. اروپایی‌ها به دنبال سازش و حفظ برجام هستند و روسیه و چین هم می‌توانند هرگونه اقدام شورای امنیت علیه ایران را مورد مخالفت قرار دهند و آن را رد کنند که این کار را هم کردند. 

ویلیام اسکات لوکاس در مورد توافق ایران و چین گفت: این توافق به تنهایی همه مشکلات ایران را حل نمی‌کند. تحت تاثیر تحریم‌ها صادرات ایران کم شده است و ارزش واحد پول ایران کاهش پیدا کرده است بر همین اساس هم مشکلات تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال در ایران وجود دارد. بنابراین این توافق به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات ایران را حل کند.

وی گفت: تحریم‌ها بر شیوع کرونا تاثیر گذاشته است. تحریم‌های آمریکا توان پزشکی ایران را از طریق ممنوعیت مستقیم واردات دارویی و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه کرده است. پیچیدگی تحریم‌ها بر توانایی انجام معاملات مالی برای واردات موارد لازم توسط ایران تأثیر گذاشته و شرایط را سخت کرده است.

23311

کد خبر 1422103

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا تمدید تحریم های تسلیحاتی دانشگاه بیرمنگام شورای امنیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۶۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان

بین الملل تابناک: واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه، هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه،  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌، افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان و شلیک موشک بالستیک کره‌شمالی به سمت ساحل شرقی از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه

آنکارا ادعای برخی رسانه‌ها درباره استفاده از رادارهای ترکیه برای رهگیری موشک‌های ایرانی و کمک به رژیم صهیونیستی در جریان عملیات تنبیهی «وعده صادق» را تکذیب کرد.

به گزارش روسیا الیوم، «مرکز مبارزه با اخبار و ادعاهای گمراه‌کننده ترکیه وابسته به اداره ارتباطات ریاست جمهوری این کشور با انتشار بیانیه‌ای ادعای برخی رسانه‌ها درباره رصد و رهگیری موشک‌های شلیک‌شده ایرانی به اسرائیل در جریان عملیات تنبیهیِ «وعده صادق» در سیزدهم آوریل از طریق پایگاه راداری کورجیک در استان ملاطیه را تکذیب کرد.

در این بیانیه تاکید شده است که ادعاهای مربوط به پایگاه راداری در کورچیک که در پی دیدار روز گذشته میان «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه و «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس منتشر شد، پیش از این از سوی مرکز مبارزه با اخبار گمراه‌کننده تکذیب شده بود.

این مرکز ریاست‌جمهوری ترکیه در ادامه تأکید کرده که «این ادعاها بی‌اساس و بی‌پایه است و عمداً دوباره منتشر شده است.»

آن گونه که در این بیانیه آمده «اطلاعات دریافتی از سیستم راداری در کورجیک تنها در چارچوب رویکردهای ناتو با متحدان به اشتراک گذاشته می شود».

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که «امکان‌پذیر نیست که این اطلاعات را با طرف‌هایی مانند اسرائیل به اشتراک گذاشته شود که جزو متحدان ناتو نیسستند.»

هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه

خبرنگار المیادین اعلام کرد هدف قرار دادن ۲ پایگاه آمریکایی حدود ۲ ماه پس از توقف هدف گیری پایگاه‌های آمریکایی در شرق سوریه صورت می‌گیرد.

خبرنگار المیادین در حلب بامداد دوشنبه گزارش داد که پایگاه میدان نفتی العمر که توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده با چهار موشک و پایگاه آمریکایی خراب الجیر با سه موشک و یک فروند پهپاد در شرق سوریه هدف قرار گرفتند.چ

خبرنگار المیادین با تایید اینکه هدف قرار دادن ۲ پایگاه آمریکایی حدود ۲ ماه پس از توقف هدف گیری پایگاه‌های آمریکایی در شرق سوریه صورت می‌گیرد، از تلفات مستقیم در داخل پایگاه آمریکایی در خراب الجیر خبر داد.

خبرنگار این شبکه همچنین اعلام کرد که هدف گرفتن ۲ پایگاه مهم نظامی آمریکایی‌ها در شرق سوریه به فاصله کمتر از یک ساعت انجام شد ابتدا صدای انفجار از پایگاه آمریکایی در روستای الخضرا نزدیک میدان نفتی العمر در حومه دیرالزور در شرق کشور شنیده شد و سپس صدای سه انفجار در مجاورت پایگاه آمریکایی در فرودگاه خراب الجیر در شمال الحسکه به گوش رسید.

خبرنگار المیادین همچنین گفت: خبر منسوب به مقاومت اسلامی عراق پیرامون ازسرگیری حملات علیه نیروهای آمریکایی صحت ندارد.

در حالی که خبرنگار المیادین در بغداد اعلام کرد گردان‌های حزب‌الله عراق هیچ بیانیه‌ای در این باره صادر نکرده است شبکه الجزیره در بیانیه‌ای منسوب به این گروه مدعی شد که از سرگیری حملات در نتیجه نبود پیشرفت چشمگیر در مذاکرات پیرامون خروج نیروهای آمریکایی در جریان سفر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به واشنگتن صورت می‌گیرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، این گردان‌ها افزود آنچه چندی پیش اتفاق افتاد، یک آغاز بود. این گفته اشاره آشکار به حمله‌ای داشت که اواخر عصر روز یکشنبه با چندین موشک از شمال عراق به پایگاهی که نیروهای آمریکایی در سوریه در آن مستقر هستند، رخ داد.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که یک جنگنده متعلق به ائتلاف آمریکایی علیه داعش در پاسخ به حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در قالب آنچه «در دفاع از خود» خوانده می‌شود یک موشک انداز را منهدم کرد.

پیشتر یک منبع ویژه به الجزیره گزارش داده بود که صدای انفجار در مجاورت پایگاه آمریکایی در میدان العمر در شرق دیرالزور شنیده شده است.

به گفته ۲ منبع عراقی به خبرگزاری رویترز، پنج موشک دست‌کم از شهرک ذمار عراق به سمت پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه شلیک شد.

یک منبع امنیتی عراقی نیز از شلیک موشک از شمال غرب موصل به سمت پایگاه آمریکایی در پایگاه خراب الجیر سوریه خبر داد.

این اولین حمله به نیروهای آمریکایی از اوایل فوریه است زیرا گروه‌های مسلح در عراق از آن زمان حملات خود را به پرسنل نظامی آمریکایی متوقف کرده بودند.

 رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌

جوسپ بورل در آستانه برگزاری نشست شورا به خبرنگاران در لوگزامبورگ افزود: «ما علیه تولید و صادرات موشک و پهپاد ایرانی اقدام خواهیم کرد.» او بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که بسته جدید تحریمی علیه ایران، با اکثریت آراء تائید شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان

محققان انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارشی که امروز دوشنبه منتشر ساختند، نوشتند در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های نظامی در سطح جهان شاهد بیشترین میزان افزایش در طول یک دهه گذشته بوده چون جنگ‌ها و تنش‌های فزاینده در جهان به این هزینه‌ها دامن زدند.

 انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) در گزارش جدیدی نوشت هزینه‌کرد نظامی کشورها در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و این هزینه‌ها در اروپا و آسیا مشخصا افزایش چشمگیری نشان داده است.

«نان تیان»، یک محقق ارشد انستیتوی سیپری به خبرگزاری فرانسه گفت: «مجموع هزینه‌های نظامی به یک رقم بی‌سابقه افزایش یافته است. ما برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ شاهد افزایش هزینه‌ها در تمامی پنج منطقه جغرافیایی بودیم.»

در این گزارش تصریح شد: «هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶.۸ درصد افزایش یافت که این بیشترین درصد افزایش این هزینه‌ها از سالی به سال دیگر از سال ۲۰۰۹ تا کنون است.»

تیان خاطرنشان کرد: «این بازتابی از وخامت وضعیت صلح و امنیت در سراسر جهان است. واقعا یک منطقه در جهان وجود ندارد که در آن اوضاع بهتر شده باشد.»

در گزارش این انستیتو نوشته شد پنج کشور اول جهان که بیشترین میزان هزینه‌های نظامی را در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند شامل آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی می‌شوند.

تیان بیان کرد تداوم جنگ در اوکراین منجر به افزایش این هزینه‌ها توسط اوکراین، روسیه و مجموعه چشمگیری از کشورهای اروپایی شده است.

در گزارش سیپری برآورد شد که روسیه در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های نظامی خود را ۲۴ درصد افزایش داده و به ۱۰۹ میلیارد دلار رسانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هزینه‌های نظامی روسیه از سال ۲۰۱۴ که اقدام به الحاق شبه‌جزیره کریمه کرد به میزان ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

هزینه‌های نظامی اوکراین نیز ۵۱ درصد افزایش یافت و به ۶۴.۸ میلیارد دلار رسید در حالی که این کشور همچنین ۳۵ میلیارد دلار کمک نظامی نیز که عمده آن از سوی آمریکا داده شد دریافت کرد و مجموع هزینه‌های نظامی اوکراین با احتساب مجموع ارقام کمک‌های نظامی دریافتی و بودجه‌های نظامی خود به بیش از ۹ دهم هزینه‌های نظامی روسیه می‌رسد.

تیان خاطرنشان کرد در حالی که کلیت بودجه‌های نظامی مسکو و کی‌یف در سال ۲۰۲۳ نسبتا به هم نزدیک بوده، هزینه‌های نظامی اوکراین برابر با ۳۷ درصد میزان تولید ناخالص داخلی و ۵۸ درصد از کل هزینه‌های دولت بود.

روسیه که اقتصاد بزرگتری دارد اما تنها ۵.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های نظامی کرده است.

تیان افزود: «بنا بر این اوکراین اکنون فضای بسیار محدودی برای افزایش دادن هزینه‌های نظامی خود دارد.»

در اروپا نیز لهستان بیشترین میزان افزایش هزینه‌های نظامی را داشته و با رقم زدن یک افزایش ۷۵ درصدی این هزینه‌ها را به ۳۱.۶ میلیارد دلار رساند.

طبق این گزارش هزینه‌های نظامی همچنین در سراسر غرب آسیا افزایش یافت؛ رژیم صهیونیستی به عنوان دومین هزینه‌ کننده بزرگ نظامی در این منطقه این هزینه‌ها را در سال ۲۰۲۳ به ۲۴ درصد افزایش داده و به رقم ۲۷.۵ میلیارد دلار رساند؛ افزایشی که عمدتاً ناشی از حمله این رژیم به نوار غزه بوده است.

عربستان بزرگترین هزینه کننده نظامی در غرب آسیا بوده و هزینه‌های خود را با ۴.۳ درصد افزایش به ۷۵.۸ میلیارد دلار رساند.

آمریکا که بیشترین هزینه‌های نظامی را در میان کل کشورهای جهان دارد هزینه‌های نظامی خود را ۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش داده و به ۹۱۶ میلیارد دلار رساند.

بر اساس این گزارش چین هزینه‌های نظامی را برای بیست و نهمین سال متوالی افزایش داد و با یک نرخ افزایش ۶ درصدی دیگر، آن را به ۲۹۶ میلیارد دلار رساند.

در آسیا همسایگان چین در واکنش به برنامه‌های تقویت ارتش این کشور بودجه‌های ارتش‌های خود را افزایش دادند.

ژاپن در سال گذشته میلادی ۵۰.۲ میلیارد دلار هزینه‌کرد نظامی داشت در حالی که این هزینه‌ها برای تایوان به ۱۶.۶ میلیارد دلار رسید و نرخ افزایش بودجه‌های هر دو ارتش ۱۱ درصد بود.

هند نامش را به عنوان چهارمین هزینه‌کننده نظامی بزرگ جهان ثبت کرده و با افزایش ۴.۳ درصدی هزینه‌های نظامی خود، آن را به ۸۳.۶ میلیارد دلار رساند.

کشورها در حوزه آمریکای مرکزی و کارائیب نیز در واکنش به مسائلی نظیر مبارزه با جرایم سازمان‌یافته هزینه‌های نظامی خود را افزایش دادند.

در این حوزه به عنوان مثال جمهوری دومنیکن هزینه‌های نظامی خود را در پاسخ به وخیم‌ شدن خشونت‌های باندهای تبهکار در کشور هائیتی که در همسایگی آن است ۱۴ درصد افزایش داد.

آفریقا نیز شاهد افزایش بودجه‌های نظامی کشورهای این قاره بود.

جمهوری دموکراتیک کنگو هزینه‌های نظامی خود را بیش از ۲ برابر (۱۰۵ درصد) افزایش داده و به ۷۹۴ میلیون دلار رساند که این بیشترین میزان افزایش هزینه‌های نظامی در این قاره به شما می‌آید و انگیزه آن عمدتا افزایش تنش‌ها با رواندا بوده است.

دومین میزان افزایش هزینه‌های نظامی در آفریقا را سودان با نرخ ۷۸ درصد داشت و ۱.۱ میلیارد دلار هزینه نظامی داشت.

تیان اظهار کرد با توجه به اینکه هنوز پایانی برای جنگ اوکراین در افق نزدیک دیده نمی‌شود و با در نظر گرفتن وضعیت کنونی در آسیا و غرب آن احتمالا کشورهای جهان روند تقویت ارتش‌های خود را دست کم تا چند سال دیگر ادامه دهند.

شلیک موشک بالستیک کره‌شمالی به سمت ساحل شرقی

کره‌جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره‌شمالی یک موشک بالستیک به سمت ساحل شرقی خاک خود شلیک کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی فقط گفت که شلیک موشک، امروز دوشنبه اتفاق افتاده و جزئیات دیگری ارائه نکرد.

این پرتاب جدیدترین شلیک از سری آزمایش‌های موشکی کره شمالی در ماه‌های اخیر است.

دولت و گارد ساحلی ژاپن نیز خبر دادند که کره شمالی پرتابه‌ای شلیک کرده که به نظر یک موشک بالستیک بوده است.

شبکه خبری «ان‌اچ‌کی» گزارش داد که به نظر این پرتابه خارج از محدوده منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمده است.

کره شمالی روز شنبه اعلام کرد که روز جمعه یک کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» و یک موشک ضدهوایی جدید را در یک منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است.

 

دیگر خبرها

  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • درباره لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین چه می دانیم؟ / تحلیل کی یف از تاخیر در کمک رسانی واشنگتن چیست؟
  • آمریکا به دشمنان اسرائیل کمک می کند | اموال تشکیلات خودگردان باید توقیف شود!
  • بن گویر: باید همه اموال تشکیلات خودگردان توقیف شود
  • فایننشال تایمز: ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها استاد شده اند | چرا بایدن علاقه ای به افزایش تحریم نفتی ایران ندارد؟
  • ایرانی ها استاد دور زدن تحریم
  • اشعار «سعدی» پایان بخش جلسه شورای امنیت شد (فیلم)
  • امیرعبداللهیان: در مورد لغو تحریم‌ها رایزنی کردیم
  • دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها در نیویورک مورد توجه ما قرار داشت