Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقایسه بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با بازدهی بازار بورس طی دوازده ماهه منتهی به خرداد 1399 نشان می‌دهد بازدهی این صندوق‌ها بیش از 433 درصد بوده که حتی از بازدهی کل بورس تهران در مدت زمان مشابه نیز بیشتر است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل ترکیبی از دارایی‌های مالی هستند و انواع گوناگونی دارند که مهمترین آنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صندوق‌ها، نهادهای مالی هستند که پول افراد را جمع‌آوری کرده و در دارایی‌های گوناگون سرمایه‌گذاری می‌کنند و افراد به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود یا زیان صندوق، شریک هستند. گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی، اتاق بازرگانی تهران از وضعیت وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران، نشان می‌دهد: در پایان خرداد 1399، ارزش سهام و ارزش کل دارایی‌های تعداد 218 صندوق سرمایه‌گذاری به ترتیب برابر با 82.2 هزار میلیارد تومان و 277.7 هزار میلیارد تومان بوده است. ارزش سهام صندوق های سرمایه‌گذاری در خرداد 1399 نسبت به اسفند 1398 با افزایش بیش از دو برابری همراه بوده است. ارزش صندوق نیز در مدت زمان مذکور حدود 35 درصد افزایش یافته است و به تعداد صندوقهای سرمایه‌گذاری در خرداد 1399 نسبت به اسفند 1398 ،7 صندوق اضافه شده است.

همچنین در خرداد 1399 از کل سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری حدود 99.7 درصد (3.6 میلیون نفر) را افراد حقیقی و 0.3 درصد (8 هزار نفر)، را افراد حقوقی تشکیل داده‌اند. تعداد سرمایه‌گذاران در خرداد 1399 نسبت به اسفند 1398 با افزایش 64.3 درصدی همراه بوده که عامل مسلط در این افزایش، سهم 64.2 واحد درصدی افراد حقیقی بوده است.

بر اساس این گزارش نسبت متوسط ارزش معاملات عادی سهام و حق تقدم سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مجموع معاملات عادی بورس و بازار اول، دوم و پایه فرابورس در پایان اسفند 1398 برابر با 5.06 درصد بوده که این مقدار نسبت به پایان اسفند 1397 با کاهش حدود 3.9 واحد درصدی همراه بوده است. نسبت ارزش سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ارزش کل بازار بورس و فرابورس نیز در مدت زمان مذکور برابر با 1.41 درصد بوده که نسبت به پایان اسفند 1398 ،حدود 0.9 واحد درصد کاهش یافته است.

در خرداد 1399، سهم تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (37.2 درصد) از سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است. پس از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، به لحاظ تعداد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام، صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی و صندوق‌های مختلط به ترتیب با 30.7 درصد، 22.5 درصد و 9.6 درصد قرار دارند.

بر اساس این گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی، اتاق بازرگانی تهران، به طور کلی در میان همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پایان اسفند 1397، اسفند 1398 و خرداد 1399، سهم گواهی سپرده و سپرده بانکی از سایر دارایی‌ها بیشتر بوده و به‌طور متوسط حدود نیمی از دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تشکیل داده است. اما ارقام مرتبط با دوره‌های زمانی مذکور نشان می‌دهد به مرور زمان تغییراتی در ترکیب دارایی‌های صندوق‌ها رخ داده؛ به طوری که سهم گواهی سپرده و اوراق با درآمد ثابت کاهش یافته و به سهم سهام و حق تقدم سهام در ترکیب دارایی‌های صندوق‌ها افزوده شده است.

سهم سهام از دارایی‌های صندوق‌ها از 18 درصد در پایان اسفند 1398 به 29 درصد در پایان خرداد 1399 رسیده و سهم گواهی سپرده از دارایی‌های آنها از 46 درصد به 43 درصد کاهش یافته است. بنابراین به نظر می‌رسد، صندوق ها بیش از گذشته تمایل به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک‌تر مانند سهام را دارند که می‌تواند به دلیل بازدهی قابل توجه بورس اوراق بهادار در اوایل سال 1399 باشد.

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری در ایران

در خرداد 1399،  در میان انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم نسبت به اردیبهشت 1399 و هم نسبت به 12 ماهه منتهی به خرداد 1399 بیشتر بوده است. شایان ذکر است بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام نسبت به 12 ماهه منتهی به خرداد 1399 حتی از بازدهی کل بورس تهران در مدت زمان مشابه نیز بیشتر بوده است.

.

همچنین تغییرات شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دوازده ماهه منتهی به خرداد 1399 برابر 433 درصد بوده است. مقایسه بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با بازدهی بازار بورس در سال گذشته نشان می‌دهد که از میان 67 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، 22 صندوق (32.8 درصد) بازدهی بیش از 433 درصد و 45 صندوق بازدهی بین 20 درصد تا 433 درصد داشته‌اند. ارزش صندوق‌های مذکور در 12 ماهه منتهی به خرداد 1399 به ترتیب برابر با 16.5 هزار میلیارد تومان ( 46.4 درصد از کل ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری)  و 19 هزار میلیارد تومان (53.6 درصد از کل ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری) بوده است. 5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سهام بورس صندوق سرمایه گذاری پرسودترین سرمایه گذاری در بورس بازدهی صندوق های سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری ماهه منتهی به خرداد 1399 سرمایه گذاری در سهام دارایی های صندوق ها هزار میلیارد تومان درآمد ثابت پایان اسفند نشان می دهد مدت زمان خرداد 1399 ارزش صندوق بیشتر بوده درصد بوده اسفند 1398

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۷۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درج صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنایع مفید با نماد سیمانو در بورس تهران؛ سیمانو چیست؟

طبق مجوز پذیره‌نویسی شماره ۱۲۲/۱۴۹۹۳۵ مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۵ سازمان بورس و اوراق بهادار، از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۶، صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنایع مفید (صنعت سیمان، آهک و گچ) قابل معامله در سهام، با نماد سیمانو در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری عادی جهت پذیره‌نویسی:۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ واحد در نظر گرفته شد و همچنین ارکان صندوق به شرح زیر است:

 مؤسسین: شرکت سبدگردان مفید، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ایده مفید
 مدیر: شرکت سبدگردان مفید
 متولی: مؤسسه حسابرسی رازدار
 حسابرس: مؤسسه حسابرسی بیات رایان
 بازارگردان: صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی مفید
 کارگزار بازارگردان: شرکت کارگزاری مفید

علاقمندان برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانند به تارنمای صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنایع مفید به نشانی https://mofidsectorfund.com مراجعه کنند.

منبع: مدار اقتصادی

tags # بورس سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمای
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • درج صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنایع مفید با نماد سیمانو در بورس تهران؛ سیمانو چیست؟
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • با حواله جانبازی، تانک ۴ میلیارد تومانی بخرید!
  • رکورد فرار سرمایه از بورس شکسته شد
  • کارشناس بازار سرمایه: رکورد فرار سرمایه از بورس شکسته شد