Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@05:30:15 GMT

شوک قیمتی به بازار مسکن نیشابور

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۷۸۱۰

شوک قیمتی به بازار مسکن نیشابور

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مشکل مسکن امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در سراسر کشور تبدیل شده و رشد روز افزون قیمت آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی ایجاد کرده است.   قیمت مسکن در نیشابور با شیب تندی افزایش یافت. اما علاوه بر عواملی نظیر تورم، افزایش قیمت زمین و مصالح و دستمزد نیروی کار، صادر نشدن پروانه ساخت مسکن بیش از ۴ طبقه در متراکم‌ترین نقاط نیشابور‌ از ابتدای امسال، کاهش ۱۹ درصدی محدوده  نیشابور در طرح جامع، به روز نشدن طرح تفصیلی پس از ۱۴ سال، کمبود زمین‌های قابل ساخت، کمبود زمین‌های دولتی‌ و نبودن نام نیشابور در طرح اقدام ملی مسکن از دلایلی است که موجب افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن در نیشابور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش ۱۹ درصدی اراضی نیشابور
علی نجفی شهردار نیشابور گفت: نیشابور با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی که در حوزه‌های صنعت و کشاورزی دارد به عنوان یکی از شهر‌های جاذب جمعیت شناخته می‌شود که برخلاف بسیاری از شهر‌های کشور و استان که مهاجر فرست هستند، مهاجر پذیر است و طبیعی است که جمعیت شهر رو به افزایش باشد.   او افزود: متاسفانه برخلاف روند جمعیتی نیشابور که شامل افزایش جمعیت و مهاجرپذیر بودن می‌شود در آخرین طرح جامع نیشابور نه تنها گستره شهر نیشابور افزایش نیافته، بلکه از ۴۲۰۰ هکتار محدوده شهر به ۳۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.   شهردار نیشابور ادامه داد: یکی از نقاط بارز آن هم‌در محور شمالی شهر و پشت بیمارستان حکیم است که در داخل محدوده بوده و حتی در سال‌های قبل اقشار مختلف از جمله بازنشستگان آموزش و پرورش و نیروی انتظامی آن جا زمینی خریده اند، همه جا زمین می‌خرند و بعد به محدوده شهر وارد می‌شود.   بیشتر بخوانید  انتقال امتیاز طرح ملی مسکن به دیگران پیگرد قانونی دارد از سیر تا پیاز طرح اقدام ملی مسکن در خراسان رضوی/مهلت سه روزه به متقاضیان برای ثبت نام سهم بینالود از مسکن ملی، چهار هزار واحد   نجفی بیان کرد: این‌یک فرایند غلط و اشتباه است که در بحث طرح جامع نیشابور اتفاق افتاده است و از طرفی با کارشناسی قطعا باید محدوده شهر افزایش یابد.
او تصریح کرد: حالا محدوده را کاهش داده اند، ولی ارتفاع باید افزایش یابد، هیچ ابزار قانونی و طرح اصلاحی برای افزایش ارتفاع در نیشابور پیش بینی نشده است. این دو موضوع باعث شده عرضه کاهش و تقاضا افزایش یابد، به طوری که از ابتدای امسال تا کنون شاهد رشد ۳۰۰‌تا ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن در نقاط مختلف نیشابور هستیم.   شهردار نیشابور تاکید کرد: این موضوع در افزایش اجاره‌ها و قیمت تمام شده سکونت در نیشابور تاثیر می‌گذارد و آثار اقتصادی منفی بسیار بدی را نصیب شهر خواهد کرد.   نجفی با انتقاد از طرح‌هایی که وزارت راه و شهرسازی در زمینه مسکن سازی و مرتفع سازی مصوب کرده است اظهار کرد: هیچ کدام‌از این طرح‌ها از جانب سرمایه گذاران در نیشابور مورد استقبال قرار نگرفته است که نشان می‌دهد این طرح‌ها تئوریک است و فقط به درد برخی شهر‌ها می‌خورد.
او  با اشاره به صادر نشدن پروانه برای واحد‌های با ارتفاع بالای ۴ طبقه از ابتدای امسال در نیشابور افزود: در سراسر کشور ۳۰ درصد هزینه‌های ساخت و ساز برای دریافت مجوز‌ها و عوارض شهرداری قابل قبول است که در نیشابور ۵ تا ۷ درصد بود. به همین دلیل لایحه‌ای به شورا دادیم تا بازنگری کنند و بعد از تصویب در آن جا کمیته انطباق به آن ایراد‌های قانونی گرفت و آن را لغو کردندکه باعث شد علاوه بر آن اجرای مصوبه سال ۹۶ما نیز در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.   دخالت‌های غیرکارشناسی و تمرکزگرای آقایان در تهران
احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در حوزه شهرستان و قسمت‌های خارج از محدوده‌های شهری قطعا مشکل زمین نداریم، اما مشکلاتی از قبیل خارج محدوده بودن و کاربری‌های غیر مسکونی داریم که آن‌ها باید از طریق طرح‌های جامع و تفصیلی حل شود.   او افزود: طرح‌های جامع و تفصیلی در نیشابور انجام شده، اما متاسفانه دخالت‌های غیر کارشناسی و تمرکزگرای آقایان در تهران از طریق شورای عالی شهرسازی باعث شده این مشکلات با کاهش محدوده شهری برای نیشابور پیش بیاید.   نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح‌های جامع و تفصیلی در نیشابور قطعا کفاف وضع موجود را نمی‌دهد و در این خصوص پیگیری خواهیم کرد و در صورت نیاز از شخص وزیر در مجلس سوال، تذکر و بازخواست خواهیم کرد.
تاکنون موفق به ثبت نیشابور در طرح اقدام ملی مسکن نشده ایم
محمود کاووسی نیا رئیس راه و شهرسازی نیشابور هم در این باره گفت: طرح جامع باید نیاز‌های ۱۰ ساله شهر را پاسخ گو باشد، در این باره مشاور مربوط بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد و در نیشابور به این نتیجه رسیده اند که محدوده شهر گسترش پیدا نکند و کم شود.   او با اشاره به آخرین وضعیت تامین زمین مسکن طرح اقدام ملی نیشابور افزود: برای طرح اقدام‌ملی یا باید از زمین‌های راه و شهرسازی که کاربری مسکونی دارند استفاده شود، یا از اراضی مسکونی یا غیر مسکونی نهاد‌های دولتی در محدوده شهر‌ها یا از اراضی اشخاص حقیقی با کاربری‌های مختلف در داخل محدوده شهر استفاده شود که موفق نشدیم به هیچ کدام از این موارد دست یابیم.   رئیس راه و شهرسازی نیشابور با اشاره به این که حداقل ۳ هکتار زمین برای این‌طرح نیاز داریم ادامه داد: راه آخر پیدا کردن اراضی چسبیده به محدوده است که بازهم‌متاسفانه اراضی دولتی نداریم و به دنبال توافق با مالکان هستیم، از آن طرف باید آن را به کمیسیون ماده ۵ برد تا به محدوده الحاق کند که کار بسیار سختی است، ولی چاره‌ای نداریم.   کاووسی نیا بیان کرد: تا زمانی هم که ما نتوانیم زمین را تامین کنیم امکان ثبت نام عملا در نیشابور وجود ندارد و در زمانی هم که می‌شد در سامانه مربوط ثبت نام کرد متاسفانه نام نیشابور به همین دلیل وجود نداشت، البته مطابق قانون شهر‌هایی که مردم نتوانستند ثبت نام کنند در نزدیک‌ترین شهر می‌توانند ثبت نام کنند که نزدیک‌ترین شهر به نیشابور بینالود است.   او تصریح کرد: سهمیه نیشابور در این طرح ۱۹۸۲ سهمیه است و البته ۷۰۴ سهمیه در بازآفرینی شهری نیز داریم که با اجرای آن‌ها می‌توانستیم بخش مهمی از تقاضای مسکن در نیشابور را کاهش دهیم و به تعادل قیمت‌ها کمک کنیم.   رئیس راه و شهرسازی نیشابور با اشاره به اینکه زمین‌های ما در طرح مسکن مهر صفر شده تاکید کرد: در داخل محدوده در سایر کاربری‌ها زمین‌های متعلق به راه و شهرسازی در بعضی موارد صفر و در برخی نزدیک به صفرشده، به عنوان مثال دو سال است هیچ زمینی با کاربری اداری در اختیار نداریم که به مسئولان گفته ایم.   کاووسی نیا اظهار کرد: البته زمین با کاربری آموزشی و ورزشی داریم، ولی ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان تمایلی به دریافت آن‌ها ندارند، چون اعتبارات لازم را برای ساختن آن‌ها در اختیار ندارند.
تغییرات در بافت نیشابور پاسخ گوی مطالبات مردم نیست
علیرضا قامتی فرماندار نیشابور هم در این خصوص گفت: طرح جامع سال ۹۶ ابلاغ شده، اما به تبع آن طرح تفصیلی باید تغییر یابد که این اتفاق رخ نداده و ما هنوز در حال اعمال طرح تفصیلی سال ۸۵ در شهرستان هستیم.   او افزود: ۱۴ سال از آن موقع گذشته و تغییراتی که در بافت و مناطق نیشابور ایجاد شده پاسخ گوی مطالبات مردمی نیست.   فرماندار نیشابور ادامه داد: از طرف میراث فرهنگی محدودیت‌هایی در این شهرستان داریم که ده‌ها مشکل و محدودیت برای شهروندان ما ایجاد کرده است، از طرفی شرایط فعلی در حوزه ارتفاع سازی‌ها با رویکرد فرهنگی مردم در بحث ساخت و ساز، سکونت گاه‌ها و واقعیت‌های اجتماعی که در آن قرار داریم مطابقت ندارد.
طرح‌ اقدام ملی در نیشابور
قدرت الله ابک مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در خصوص مشکل نیشابور در بخش طرح‌های تفصیلی و جامع گفت: تصویب طرح جامع و تفصیلی شهر‌ها سلسله مراتب خود را دارد، ما پیشنهاد را از شهرستان می‌گیریم و به سلسله مراتب انتقال می‌دهیم.   او  افزود: طرح‌های جامع و تفصیلی زمانی دارد که این مدت زمان بسته به شرایط شهر و جمعیت پذیری آن قابل بازنگری است.   مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: نیاز است که مشاور این موضوع را بررسی کند و اگر نیاز شهر محرز شد، در طول ۱۰ سال این افزایش محدوده در مجرای قانونی خود انجام خواهد شد.   ابک با اشاره به جلسه خود با مدیران نیشابور بیان کرد: مشاور مربوط تا یک ماه آینده در شهرستان مستقر می‌شود و گزارش‌های خود را ارائه می‌دهد و نظرش را به کمیسیون ماده ۵ اعلام می‌کند و آن جا با حضور استاندار این موضوع بررسی می‌شود و اگر شهرستان واقعا نیاز داشته باشد تایید می‌کنند.   او درباره طرح اقدام ملی مسکن در نیشابور هم تصریح کرد: مابه دنبال تهیه و پیدا کردن زمین برای طرح اقدام‌ملی در نیشابور هستیم.   منبع: خراسان   انتهای پیام// ف.ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اقدام ملی مسکن آموزش و پرورش نیروی انتظامی اراضی مسکونی طرح های جامع و تفصیلی طرح اقدام ملی مسکن مسکن در نیشابور راه و شهرسازی محدوده شهر طرح جامع ثبت نام طرح ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۷۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان/ بیت کوین آماده شد

بیت‌کوین برای نوسانات بعدی آماده شده است زیرا گاوها به دنبال قیمت ۷۰ هزار دلار هستند.

به گزارش ایسنا، قیمت بیت‌کوین به بالای منطقه مقاومت ۶۶هزار دلاری صعود و تثبیت خود را آغاز کرد و اکنون به حرکت بعدی بالاتر از منطقه مقاومت ۶۷ هزار و۲۰۰ دلاری چشم دوخته است.

داده‌ها نشان می‌دهد که قیمت بالای ۶۵ هزار و ۵۰۰ دلار و میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته ساده معامله می‌شود. در نمودار ساعتی نیز خط روند صعودی مرتبط با پشتیبانی ۶۵هزار و ۹۰۰ دلار شکل می‌گیرد.

به نقل از بیت‌کوین نیوز، اگر بیت‌کوین منطقه مقاومت ۶۷هزار و ۲۰۰ دلاری را پاک کند، می‌تواند شتاب صعودی به دست آورد و اگر بیت‌کوین نتواند از محدوده مقاومت ۶۷هزار دلاری بالا برود، ممکن است اصلاح نزولی را آغاز کند. حمایت فوری در نزولی نزدیک به سطح ۶۶هزار و ۲۰۰ دلار است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۴۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۰.۵۸ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۴۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۲۱ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱.۶۴ میلیارد دلار است که ۴.۶۹ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۶۱ میلیارد دلار است که  ۷.۸۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۶.۷۵ میلیارد دلار است که ۹۳.۱۸ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۰۷:۳۹ دقیقه به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۶۶ هزار و ۶۴۵.۳۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۳۹ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۲۴۲.۷۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۶۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۸۴ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۳ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۶۰۵.۶۶  دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۱۱.۷۴ درصد افزایش

۵-  سولانا

قیمت: ۱۵۶.۵۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۷۲ درصد افزایش

۶- یو اس دی کوین

قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد کاهش

۷-  ریپل

قیمت: ۰.۵۴۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱۰.۰۹ درصد افزایش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۶۳۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۴۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۰۲ درصد افزایش

۹ – تون کوین

قیمت: ۵.۷۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۱.۴۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۱۰.۱۳ درصد کاهش

۱۰-  کاردانو

قیمت: ۰.۵۰۱۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۸۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۹.۵۰ درصد افزایش

دیگر خبرها

  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین آماده شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان/ بیت کوین آماده شد
  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • خبر‌های کوتاه در خراسان رضوی؛ سه شنبه ۴ اردیبهشت
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به شهرهای کشور
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • بررسی تحولات قیمتی فاو 460 نشان می‌دهد: کشنده فاو نور چشمی بازار شد