Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@08:50:45 GMT

۲۶۰ تن زیتون از باغات خراسان جنوبی برداشت می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۷۹۱۳

۲۶۰ تن زیتون از باغات خراسان جنوبی برداشت می شود

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سطح زیركشت درختان زیتون استان ۶۲۵ هكتار است، گفت: براساس پیش بینی‌ها امسال ۲۶۰ تن زیتون در خراسان جنوبی برداشت می شود.

«عبدالرضا رضایی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه سطح زیركشت درختان زیتون استان ۶۲۵ هكتار است، گفت: از این رقم ۲۱۵ هكتار غیربارور و ۴۱۰ هكتار بارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر كشت باغ های زیتون استان در شهرستان های نهبندان، طبس و سربیشه قرار دارد، افزود: محصول زیتون استان بسته به نوع رقم و شرایط آب و هوایی هر منطقه از نیمه اول شهریور ماه به منظور تهیه کنسرو قابل برداشت است و پس از رسیدن تا اواخر آبان به منظور تهیه روغن برداشت می‏ شود.

 

رضایی ادامه داد: پیش ‏بینی می‏ شود در سال جاری ۲۶۰ تن میوه زیتون در سطح استان برداشت شود که از این مقدار ۳۱ تن روغن قابل استحصال خواهد بود.

 

وی بیان کرد: پارسال ۴۲۸ تن زیتون در باغ های زیر کاشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شد.

 

رضایی با بیان اینکه زیتون دارای ارقام متعدد است که از نظر نوع میوه تولیدی به ارقام روغنی، کنسروی و دو منظوره تقسیم بندی می‏ شوند، گفت: عمده ارقام زیتون شامل زرد، روغنی، استوایی، شنگه، آربیکن و کروناکی است.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی عنوان کرد: قسمتی از روغن زیتون تولید شده استان مصرف داخلی دارد اما قسمت عمده آن در سایر استان ها به فروش می‏ رسد.

 

رضایی در ارتباط با واحدهای صنعتی روغن كشی و فرآوری این محصول، اظهار كرد: در سال گذشته یک دستگاه روغن‌کشی زیتون با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم در ساعت به ارزش ۹ میلیارد ریال توسط یکی از باغداران شهرستان نهبندان خریداری شد که هم اکنون تعداد سه دستگاهای روغن‌کشی زیتون در استان وجود دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه میزان درآمد سالانه استان از محصول زیتون حدود ۲۸ میلیارد ریال است، افزود: با توجه به اینکه درخت زیتون دارای تناوب باردهی است عملکرد باغات زیتون در سال های مختلف متفاوت است بر این اساس متوسط عملکرد سال گذشته یک هزار و ۴۱ کیلوگرم در هکتار بوده و پیش بینی می‏ شود در سال جاری عملکرد ۶۴۰کیلوگرم در هکتار باشد.

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: سطح زیر کشت برداشت زیتون خراسان جنوبی زیتون استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۷۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال

هدف از برگزاری روز مزرعه انتقال یافته‌های جدید تحقیقاتی پرورش باغداری و به خصوص گوجه سبز به تولید کنندگان و بهره برداران و افزایش اطلاعات و دانش فنی آنها است که در این آیین بر ضرورت بکارگیری دانش و مهارت کسب شده توسط فراگیران در عرصه‌های تولید در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت تاکید شد.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب در حاشیه مراسم روز مرزعه، گفت: برداشت محصول گوجه سبز در سطح ۲ هزار هکتار از باغات این شهرستان از امروز در باغات ۲ روستای پیران و کلاهمال با قدمت ۳۵ سال از توابع این شهرستان آغاز شد که نوبرانه این محصول در کشور است.

ایرج بهرامی افزود: با توجه به اینکه سرپل‌ذهاب یک شهرستان گرمسیری است امکان پرورش محصول گوجه‌سبز در آن وجود ندارد، اما وجود ۲روستای پیران و کلاهمال در یک ریز اقلیم بین کوه‌های رشته‌کوه زاگرس و عبور رودخانه از میان آن باعث یک آب و هوای بسیار خوب برای باغات گوجه‌سبز در این ۲روستا شده است.

وی اظهار کرد: ۲۰۰هکتار باغ گوجه‌سبز در شهرستان سرپل ذهاب وجود دارد که با عملکرد برداشت پنج تن در هر هکتار، پیش بینی می‌شود بیش از یک‌هزارتن گوجه سبز برداشت و روانه بازار مصرف شود، اما به دلیل خسارات باد و طوفان و تگرگ اخیر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید این باغات کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب گفت: در زمان برداشت محصول گوجه سبز قریب به ۲۰ هزار نفر روز از کارگران فصلی در زمینه برداشت، بسته بندی و حمل و نقل بکارگیری می‌شوند و برای ۵۰۰ نفر در این۲ روستا پیران و کلاهمال» بصورت ثابت و پایدار اشتغال ایجاد شده است.

بهرامی تصریح کرد: این محصول امروز در یک بسته‌بندی شکیل و جدید و در وزنه‌ای پایین که مورد پسند مردم است برای عرضه در بازار به مراکز استان‌های تهران، همدان، تبریز، اهواز ارسال می‌شود و به دلیل نوبرانه بودن آن از قیمت بالا و خوبی برخوردار است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر
  • پیش بینی برداشت بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود