Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، توسعه، جذب گردشگر، افزایش درآمد، ورود سرمایه گذار و.... کلماتی هستند که طرفداران زیادی دارند. کلماتی که هر کدام بار معنایی خاصی دارد و می‌تواند سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی منحصر به فردی را در جامعه پیاده کند.

سیاست‌هایی که ممکن است به نفع بخشی از جامعه باشد اما یقیناً عده‌ای نیز هستند که از این طرح‌های به ظاهر زیبا، آسیب‌های جدی می ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوژه‌ها و مصداق‌های زیادی را در این باره در سراسر کشور می‌توان پیدا کرد. مصداق‌هایی از مرکز کشور گرفته تا نقاط مرزی؛ از جنوب تا شمال و شرق تا غرب کشور.

خراسان شمالی نیز از این قضیه مستثنا نیست. طرح‌هایی تاکنون در استان به اجرا درآمده که مردم از آن ناراضی بوده‌اند اما دولت مردان سعی داشتند هر طور شده طرح را اجرا کنند و یا به دست یک سرمایه گذار واگذار کنند. ماجراهای مردم روستای دوین شهرستان شیروان و تصاحب زمین‌هایشان، جشنواره‌های میلیاردی برخی نهادها و ادغام دانشگاه کوثر با دانشگاه بجنورد را می‌توان چند نمونه از این موارد دانست.

اما طرح دیگری نیز این روزها بر سر زبان‌ها افتاده که با مخالفت شدید کارشناسان و مردم مواجه شده است. این طرح تخلیه و تخریب بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد و اهدای آن به مجموعه تاریخی مفخم است تا با حضور یک مؤسسه مالی به عنوان سرمایه گذار، فضای این بیمارستان به حوزه گردشگری اختصاص یابد.

پیشینه طرح تخریب بیمارستان امام رضا (ع)

هرچند این طرح از سال گذشته مطرح شد اما همان زمان یعنی در بهمن ۹۸ حبیب یزدان پناه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: قسمتی از بیمارستان امام رضا (ع) که در خدمت بیماران است همچنان فعال خواهد بود اما بخشی که مربوط به بیمارستان قدیم بوده و هم اکنون تخریب شده و بدون استفاده هست به مرور زمان به عرصه طرح جامع افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: نگاه استاندار از نخستین جلسات بررسی طرح بازآفرینی و احیا مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم این است که بیمارستان در محل جدید ساخته شود و مرکز درمانی راه اندازی شود و سپس این طرح اجرایی شود.

یزدان پناه گفت: بیمارستان جدید در همان موقعیت جغرافیایی شمال شهر بجنورد ساخته خواهد شد.

بیمارستان وقفی است و تصرف آن غیر شرعی است

به این ترتیب بنا بود ابتدا یک بیمارستان جدید ساخته شود و سپس این طرح به سمت اجرایی شدن حرکت کند؛ جدای از اینکه این اتفاق هیچ گاه رخ نداد، ایرادات اساسی دیگری نیز به این ماجرا وارد است.

یکی از این ایرادات آن است که بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد به صورت رسمی وقف حوزه درمان است و استفاده آن برای کاربردهای دیگر رسماً غیر شرعی و غیر قانونی است.

این موضوع را می‌توان به صورت دقیق‌تر در نامه وزیر بهداشت به رئیس اوقاف و امور خیریه کشور جست. نامه‌ای که در آن با ارائه مستنداتی از وقفی بودن این ملک، ایجاد هرگونه تغییر کاربری در محل مورد نظر را خلاف شرع دانست.

حضور این بیمارستان در شمال بجنورد که جز مناطق محروم نشین بجنورد است دیگر مسئله وارد به تصمیمات اخیر می‌باشد. اکنون بیمارستان امام رضا به شدت مورد نیاز مردم شمال بجنورد است و با تعطیلی آن ضربه محکمی به این بخش مردم وارد می‌شود.

تغییر کاربری بیمارستان ممنوع است

سید محمد پاکمهر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار کرد: بیمارستان امام رضا بجنورد با هدف خدمت به محرومان ایجاد شده است و تغییر کاربری آن به بهانه‌های فرهنگی و اقتصادی ممنوع است.

وی افزود: در چنین شرایطی که استان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و این بیمارستان نیز برای مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده است، تعطیلی آن باعث ایجاد فشار به سایر بخش‌های درمانی استان می‌شود.

پاکمهر گفت: در شرایط شیوع بیماری کرونا خدمات‌رسانی درمان و امکانات بهداشتی اولویتی است که در تمام برنامه‌ریزی‌ها باید لحاظ شود و در کنار موضوع معیشت و اقتصاد مورد باید توجه داده شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بناست تا پروژه‌ای همچون میدان نقش‌جهان اصفهان در بجنورد با همکاری مؤسسه‌ای انجام شود، باید در یک حالت به میزان مساحت منطقه بهداشت و درمانی موجود، بیمارستانی در این منطقه از شهر احداث و در اختیار مجموعه بهداشت و درمان قرار گیرد یا اینکه در طرح کلی این پروژه با همین میزان و کاربری بهداشت و درمانی طراحی و در اختیار واقف درمانی قرار گیرد.

تخریب بیمارستان خلاف عدالت درمانی است

مجتبی ارحامی، یک شهروند بجنوردی در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار کرد: طرح واگذاری بیمارستان به بخش گردشگری ایرادات اساسی دارد زیرا اولاً این مجموعه وقف درمان است لذا شرعا تغییر کاربری آن ممکن نیست.

وی افزود: عدالت درمانی اقتضا می‌کند سیاست‌های بهداشتی و درمانی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که موجب تسهیل دسترسی ساکنین مناطق مختلف شهر به خدمات درمانی باشد که این طرح خلاف این مسیر است.

ارحامی در دسترس بودن مراکز درمانی را از ضرورت‌های پدافند غیر عامل دانست و بیان کرد: به منظور کاهش آسیب در زمان وقوع سیل و یا زلزله، باید مراکز درمانی در نزدیکی نقاط پرجمعیت‌تر باشد.

هیچ اجازه‌ای در حوزه تغییر کاربری بیمارستان صادر نشده

حجت الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز در این موضوع به خبرنگار مهر گفت: در صورت اجازه اولیه از جانب متولی اصلی یعنی وزارت بهداشت سپس اظهار نظر در خصوص این مهم در وهله اول با ولی‌فقیه و سپس نماینده ایشان در سازمان اوقاف و امور کشور است.

وی افزود: اوقاف درباره این قبیل مسائل تابع شرع مقدس و قانون است و تاکنون هیچ اجازه‌ای صادر نشده زیرا از جانب متولی اصلی هیچ درخواستی ارائه نشده است.

حجت الاسلام آسوده با اشاره به دغدغه‌های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و تأکید بر رعایت حریم بناهای تاریخی و عدم صدور مجوز جهت هرگونه ساخت‌وساز در فضای بیمارستان تأکید کرد: تاکنون کار به موافقت یا مخالفت سازمان اوقاف نرسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: علوم پزشکی به عنوان متولی اصلی تکلیف شرعی و قانونی جهت تعیین تکلیف و پیش‌برد نیت خیر واقف دارد و نمی‌تواند کار را رها کند مگر این‌که به صراحت بگوید نسبت به این مسئله و واگذاری به بخش خصوصی رضایت دارد.

وی افزود: بیمارستان امام رضا (ع) به‌عنوان موقوفه سلامت جز مراکزی است که مردم بهره حداکثری از آن می‌برند و در این شرایط ما به‌طور جدی سمت وقف و حفظ موقوفه را خواهیم گرفت و این‌گونه نیست که هر شخص و یا نهادی بخواهد در موقوفات تغییری ایجاد کند و آسیب اصلی شایع شدن این مسئله جمع شدن وقف در بین مردم است.

حجت الاسلام آسوده در انتها با اشاره به نظارت جدی بر صحت وقف مبنی بر ادای نیت واقف تأکید کرد: مجموعه این سازمان مدافع منافع مردم و موقوفات است و تکلیف شرعی حمایت از وقف را داریم.

مراجعه ۲۵۸ هزار نفر به بیمارستان امام رضا در سال ۹۸

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: بیمارستان امام رضا (ع) در سال ۱۳۲۸ توسط حاکم وقت بجنورد وقف امور درمانی شده و اکنون نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد. وقف نامه بیمارستان در اختیار دفتر حقوقی دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

سید محمد جعفری افزود: در شرایط فعلی که در جنگ با کرونا قرار داریم، تخریب یک بیمارستان ضربه سنگینی را به حوزه درمان استان وارد می‌کند.

جعفری تاکید کرد: این بیمارستان در شمال بجنورد که محل مراجعه اقشار کم درآمد و نیازمند بجنورد است قرار دارد؛ در سال ۹۸ حدود ۲۵۸ هزار و در ۴ ماه نخست سال جاری نیز ۷۰ هزار مراجعه به این بیمارستان ثبت شده و ۲ هزار نفر نیز بستری شده‌اند؛ لذا این بیمارستان اهمیت ویژه‌ای برای بجنورد دارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تعرفه‌های پایین در این بیمارستان اشاره کرد و بیان داشت: حذف این بیمارستان یقیناً به ضرر مردم خواهد بود.

حال باید دید سلامت مردم فدای مسیر توسعه خراسان شمالی می‌شود و یا حفظ جان مردم از کسب درآمدهای گردشگری واجب تر به شمار می‌آید؟

کد خبر 4999410

منبع: مهر

کلیدواژه: بیمارستان امام رضا بجنورد مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد توسعه اقتصادی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ویروس کرونا روز خبرنگار بوشهر محرم 99 شیراز آمار کرونا ماه محرم شیوع کرونا عید غدیر خم شهرکرد گرگان قزوین کرمانشاه بیرجند بیمارستان امام رضا تغییر کاربری خراسان شمالی اوقاف و امور علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی

به گزارش جام جم آنلاین،مهدی فیضی در دیدار با امام جمعه مشگین شهر اظهار کرد: معضل کشتار غیر مجاز دام در برخی از محور‌های مواصلاتی و روستا‌های گردشگری منطقه و تعدد پرونده‌های ارجاعی به مراجع قضایی در این زمینه جدی است.
وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده دامپزشکی در این راستا ملموس است از امام جمعه مشگین شهر خواست؛ با استفاده از تریبون نمازجمعه در راستای آگاهی دهی به شهروندان و توصیه به مردم در راستای عدم خرید گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز دام، دامپزشکی را یاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: رفع معضل کشتار غیر مجاز دام علاوه بر فرهنگسازی نیازمند عزم و اراده جدی، خیزش عمومی و همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط حوزه سلامت است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: اگر دامپزشکی به تنهایی در میدان عمل باشد و دیگر دستگاه‌ها همکاری نکنند کار به جایی نخواهد رسید و راه به جایی نخواهیم برد.
فیضی با تقدیر از امام جمعه و مسئولان ارشد شهرستان در حمایت‌های بی دریغ از دامپزشکی گفت: در این مسئولیت سنگین همواره خود را نیازمند راهنمایی و دعای خیر شما می‌دانیم.
در این دیدار امام جمعه شهرستان مشگین شهر نیز با اشاره به اینکه دامپزشکی جایگاه ویژه‌ای در حوزه سلامت عمومی جامعه دارد، اظهار کرد: دامپزشکی را به عنوان یک مجموعه تلاشگر در تامین بهداشت و سلامت عمومی جامعه می‌شناسیم
حجت الاسلام رضا باوقار افزود: با توجه به ظرفیت دامپروری مشگین شهر اقدامات دامپزشکی در تامین امنیت غذایی و تضمین سلامت عمومی جامعه اعتماد عمومی را افزایش و احساس امنیت در مردم را بالا برده است.
وی با تاکید بر درک کامل از جایگاه حساس و خطیر مسئولیت به عنوان یک امانت الهی گفت: سفارش می‌کنم به صورت هدفمند به دنبال ارتقای بیش از پیش سطح خدمات رسانی به مردم باشید و این ویژگی در مدیران دامپزشکی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد
  • بازدید رئیس جمهور از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • مرکز دولتی درمان سوءمصرف مواد بیمارستان امام حسین (ع) افتتاح شد
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
  • بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی کلنگ‌زنی می‌شود
  • پروژه های درمانی و بهداشتی فیروزکوه افتتاح شد
  • کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار
  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی