Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ عمر الردّاد در رای الیوم نوشت: با اینکه این تصور وجود دارد توافق بین اسرائیل و امارات غافلگیر کننده بوده، اما تحولات در خاورمیانه و بویژه روابط بین دولت‌های عربی و اسرائیل، حاکی از آن بود که توافق اسرائیل با یکی از دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس، بسیار نزدیک است. در ادامه، به برخی از این تحولات و نتایج توافق اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب آمده است: اول: اعلام نزدیکی توافق مبنی بر اینکه در چارچوب یک معامله بین امارات و اسرائیل است، باعث توقف الحاق کرانه باختری و غور اردن به اسرائیل شد، اما در مقابل آن، روابط امارات با اسرائیل وارد عادی سازی کامل شد. این نزدیکی با مخالفت طرف‌های عربی بویژه رهبری فلسطین مواجه شد. با اینکه مسئولان اسرائیلی در این باره تردید دارند که نتانیاهو فعلا تصمیمی برای الحاق داشته باشد، تعلیق این اقدام اسرائیل، یک دستاورد برای امارات توصیف شده و با واکنش‌های مثبتی از سوی دولت‌های عربی، اروپایی و همچنین سازمان ملل مواجه شده است.

دوم: زمینه سازی برای این توافق از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید شروع شد و وی تلاش کرد خطوط استراتژی آمریکا در منطقه را طبق سه محور ترسیم کند: دشمن مشترک، ایران است، سپس مبارزه با تروریسم در منطقه و پس از آن، نقشه صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیل، تحت عنوان معامله قرن، که توسط کوشنر و سفیر امریکا در تل آویو پیگیری می‌شود. در ادامه، مذاکراتی بین حماس و اسرائیل از طریق واسطه‌های عرب و اروپایی، در سایه شکاف بی سابقه بین فلسطین و دیگر دولت‌های عربی، انجام شد. در همین حین، با اعلام دست یافتن ترامپ به سر البغدادی، پیروزی بر داعش اعلام شد، اما معامله قرن طبق برنامه ریزی‌ها محقق نشد و همین مساله سوالاتی را در مورد زمان اعلام توافق امارات با اسرائیل و رابطه آن با ایران مطرح می‌کند.

بیشتر بخوانید: «توافق ابراهیم» خیانت به آرمان فلسطین/ پیامدهای روابط اسرائیل و امارات چیست؟

سوم: روابط دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس طبق پیوند مشترک «مقابله با تهدید ایران» تحکیم یافت و نتانیاهو بار‌ها طی اظهاراتی خود را هم پیمان اهل سنت در برابر گسترش نفوذ ایران خواند. در ادامه، سفر‌های متعددی در قالب هیئت‌های ورزشی و دولتی از اسرائیل به امارات، قطر و عمان انجام شد. علاوه بر اینکه عربستان سعودی در حال انجام مذاکراتی در خصوص شرعی سازی روابط با اسرائیل است. در نهایت، آنکه دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانند، بلکه معتقدند می‌تواند در مقابله با ایران با اسرائیل همکاری کرده و به این شکل از فلسطین هم حمایت کنند! دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس با وجود اختلافات داخلی که بویژه با قطر دارند، اسرائیل را نقطه مشترک خود می‌دانند و همین مساله می‌تواند منامه و مسقط را در صف بعدی عادی سازی روابط با اسرائیل، پس از ابوظبی قرار دهد.

چهارم: سه طرفی که به این توافق نظر دارند، ان را یک دستاور مهم می‌دانند، رئیس جمهور آمریکا خود را در توافق صلح بین اسرائیل و امارات سهیم دانسته و تصور می‌کند به این شکل می‌تواند بر شکستش در دست یابی به توافق با کره شمالی یا ایران، سرپوش بگذارد و این به معنای جلب آراء یهودی‌های آمریکاست، اما نتانیاهوی بحران زده که همواره از ایجاد روزنه‌هایی در روابط با دولت‌های عربی و اسرائیل صحبت می‌کند، این توافق را برای پایگاه انتخاباتی راست گرای خود، دستاورد مهم دولتش می‌داند. اما از آنجا که این جناح، با رضایت کامل به عقب نشینی نتانیاهو از برنامه الحاق نگاه نمی‌کند، نخست وزیر اسرائیل به سرعت اعلام کرد که طرح الحاق به کلی لغو نشده است. در این میان، امارات نگاه استراتژیکی به این توافق دارد و هدف از آن را تقویت نقش منطقه‌ای خود بعنوان یکی از مهمترین پایتخت‌های عربی می‌داند که به کمک آن می‌تواند به مذکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل کمک کند.

پنجم: اما از زاویه استراتژیک، آیا ممکن است یک معامله آمریکایی ایرانی هم در راه باشد و باعث کم رنگ شدن نقش اسرائیل و دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات شود؟

منبع: انتخاب لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 توافق امارات و اسرائیل اسرائیل دولت های عربی حاشیه خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۰۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس

به گزارش تابناک، حماس اظهارات «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا را که در آن این جنبش را مسئول مانع‌تراشی در دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه دانست، محکوم کرد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات (وزیر خارجه آمریکا) آنتونی بلینکن هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد و با این واقعیت که تأیید می‌کند حماس بیش از یک بار انعطاف‌پذیری برای تسهیل دستیابی به توافق برای توقف جنگ نسل‌کشی و توقف کشتار ملت ما را نشان داده، در تناقض است.»

طبق گزارش المیادین، در این بیانیه آمده است که اظهارات بلینکن «با سرسختی و تعلل (نخست وزیر اسرائیل) بنیامین نتانیاهو و دولت او» که موانع و مشکلاتی بر سر راه توافق ایجاد می‌کنند و به دنبال طولانی کردن جنگ خشمگینانه خود علیه مردم ما هستند، در تضاد است. موضوع اسیران صهیونیست جزو اولویت‌های آنها نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: «مطالبات حماس و مقاومت از روز اول مشخص بوده و همان مطالباتی است که در مارس گذشته ارائه کردند و مورد استقبال همه طرف‌ها و میانجی‌ها قرار گرفت این مطالبات در ضرورت آتش‌بس دائمی، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر و بازگشت آوارگان به محل سکونت خود در تمام مناطق نوار غزه، افزایش  امداد‌رسانی و شروع بازسازی خلاصه می‌شود.»

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: «آمریکا به عنوان شریک کامل در جنگ نسل‌کشی علیه مردم ما که همچنان با سلاح، مهمات و پوشش سیاسی از اشغالگری حمایت می‌کند، با اتهامات واهی علیه حماس این نقش خصمانه خود علیه مردم ما را تکمیل می‌کند.»

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد حماس در مذاکرات برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن اسیران و آتش‌بس خواسته‌های خود را «تغییر» داده است.

متئو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که حماس در مذاکرات با اسرائیل، با میانجی‌گری مصر و قطر، «خواسته‌های خود» را تغییر داده است.

حماس پیشتر هم گفته بود که ادعای آنتونی بلینکن مبنی بر اینکه این جنبش مانع آتش‌بس در نوار غزه می‌شود، «جانبداری آشکار» از اسرائیل است.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد
  • مهمترین دستاورد طوفان الاقصی توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل است
  • توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل، مهمترین دستاورد طوفان الاقصی
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • آغاز رزمایش چندملیتی «پرچم صحرای ۹» در امارات
  • مواضع دولت‌های عربی درباره دوران پساجنگ غزه
  • گل امشب عزت‌اللهی در امارات با گزارش عربی
  • جنایات اسرائیل اعتبار قوانین بین‌المللی را نابود می‌کند