Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید امین قاسمی از آغاز مرمت سنگ نوشته خرم ­آباد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان؛  قاسمی  روز  یکشنبه در این خصوص به رسانه ها ،اظهار کرد: به منظور مرمت این اثر تاریخی و در نظر گرفتن حساسیت مرمت آثار سنگی با دعوت از تیم مرمتگران تخت جمشید و بازدید از سنگ نوشته تهیه طرح مرمت این کتیبه سنگی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با توجه به تهیه طرح مرمت و اتمام فتوگرامتری و آسیب نگاری، مرمت این اثر تاریخی طی روزهای آتی بر اساس طرح مرمت تهیه شده توسط این تیم متخصص شروع خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اعتبار بیش از 970 میلیون ریالی مرمت سنگ نوشته تصریح کرد: در این فصل از مرمت این کتیبه تاریخی پاکسازی آسیب­ های بیولوژیکی و آلودگی ­ها و ملات­ های مربوط به دوره­ های پیشین، موزون ­سازی، ملات­ گذاری و تزریق ملات استحکام بخش انجام خواهد گرفت.

قاسمی در پایان ساماندهی محیط پیرامونی سنگ نوشته را از دیگر برنامه ­های این اداره کل دانست.

لازم به ذکر است سنگ نوشته خرم ­آباد مربوط به قرن ششم هجری بوده و در تاریخ 11 بهمن ماه 1334 به شماره 398 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مرمت تخت جمشید سنگ نوشته سنگ نوشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۳۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین با اشاره به اینکه شهر تاریخی بلقیس اسفراین دومین بنای خشتی و گلی ایران محسوب می‌شود، از ریزش بخشی از دیوار مرمت شده این بنای تاریخی خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حسین رحمانی مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین با اشاره به ریزش بخشی از دیواره بنای تاریخی بلقیس پس از مرمت اظهار کرد: این نگرانی طی دو سه سال گذشته وجود داشت که بخشی از دیوار مرمت شده این بنای تاریخی ریخته شود و حتی مکاتبات لازم نیز انجام شد، اما به علت عدم اختصاص اعتبار بحث‌های علاج بخشی صورت نگرفت.

وی افزود: ۱۶۰ متر مربع از دیوار مرمت شده ریزش پیدا کرد و نگرانی برای ریزش بخش‌های دیگری از دیوار مرمت شده هنوز وجود دارد.

رحمانی ادامه داد: متاسفانه طی دو سال اخیر هیچ اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص نیافته و مقداری اعتبار ملی اختصاص یافته که صرف پرداخت حقوق کارکنان شده است.

وی در ارتباط با ریزش بخش‌های مرمت شده این دیوار توضیح داد: متاسفانه مرمت غیراصولی سبب شد تا این مشکل به وجود آید بطوریکه بخش‌های مرمتی در پایین دیوار ۱۰ سانتی‌متر و در بالاترین ارتفاع هفت تا ۸۰ سانتی‌متر بوده است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین بیان کرد: برای مرمت یک بنای تاریخی در ابتدا باید مطالعات لازم انجام شود که چه مصالحی برای آن بنا نیاز است و از مصالحی که در آن بنا به کار رفته استفاده شود و یا شبیه آن.

وی خاطرنشان کرد: به هنگام مرمت این بنای تاریخی از خشت خام و بر روی آن اندود کاهگل استفاده شده که نباید این مصالح به کار می‌رفت. در دوران صفویه، ایلخانی و سلجوقیان از کاهگل در ملات استفاده نمی‌کردند که در این بنا استفاده شده است.

رحمانی تصریح کرد: از سوی دیگر در زمان ساخت این بنا، سازندگان آن به خوبی می‌دانستند که در این منطقه موریانه وجود دارد و خطر موریانه زدگی بنا را تهدید می‌کند بنابراین از کاهگل استفاده نکرده بودند که در مرمت استفاده شده است.

وی گفت: موریانه زدگی و فرسایش، استفاده از خشت و سنگینی بنا سبب شد تا بخش‌هایی از دیوار مرمت شده دومین بنای خشتی و گلی ایران فروریزد.

به گفته رحمانی برای مرمت این شهر تاریخی به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید ؛ گلسنگ ها مفیدند یا مضر؟
  • ماجرای شیوع قارچ و جلبک در تخت جمشید چیست؟
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید چه بود؟
  • بنا‌های تاریخی پایتخت نونوار می‌شود
  • فعالیت کارگاه‌های پاکسازی گل سنگ‌ها در تخت‌جمشید/ مستندسازی و مستندنگاری محل گل سنگ‌ها