Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از شرایط دریافت وام ودیعه مسکن، ارائه اجاره‌نامه رسمی همراه با کد رهگیری است که این شرط زمینه سواستفاده برخی مشاورین املاک را فراهم کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ وام ودیعه مسکن یکی از تصمیمات جدید دولت جهت کمک به قشر عظیم مستأجران است تا مرهمی باشد بر زخم چندین و چند ساله مستأجران و بتوانند تا حدود کمی از عهده مخارج محل زندگی بربیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم به ذکر است بیش از ۶.۶ میلیون نفر خانوار در کشور اجاره‌نشین هستند که تمامی آن‌ها مشکل ندارند اما بررسی‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که حدود ۲.۲ میلیون خانوار نیازمند کمک‌ برای وام اجاره مسکن هستند و باید به آن‌ها کمک شود.

یکی از شرایط دریافت این وام حداقل ۵ سال سکونت در شهر تقاضا شده و اجاره‌نامه رسمی به تاریخ ۴ مرداد ۹۹ به بعد، همراه با کد رهگیری است که این شرط زمینه سوءاستفاده برخی مشاورین املاک را فراهم کرده است. بر اساس گزارش‌های مردمی برخی مشاورین املاک در مشهد بابت دادن کد رهگیری به مستأجران تقاضای پول بیشتر می‌کنند.

مرتضی قربانی، یکی از فعالان فضای مجازی نیز در همین خصوص در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «چندین مشاور املاک رفتم تا کد ره‌گیری برای قولنامه صادر کنن تا بتونم برای دریافت وام ودیعه اقدام کنم. یا مبالغ خیلی سنگین طلب می‌کردن یا علناً می‌گفتن فقط قولنامه داخلی می‌نویسم! و من ناامید از دریافت وام مجبور شدم مبلغ بیشتری به اجاره اضافه کنم».

برای بررسی بیشتر این موضوع، علی مرادزاده، رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: دریافت مبالغ بیشتر توسط مشاورین املاک به بهانه دادن کد ره‌گیری، ممنوع است و در صورت مشاهده و شکایت شهروندان، واحد صنفی پلمپ می‌شود.

وی افزود: طبق قانون از سال 97 تمام قراردادهای تحریر شده باید ثبت سیستم و کد ره‌گیری داشته باشند از این رو تمام مشاورین املاک باید قراردادها را به صورت کامپیوتری و با کد ره‌گیری ارائه دهند و نباید مبلغ بیشتر از حق کمیسیون تعیین شده توسط اتحادیه دریافت کنند.

مرادزاده با تأکید بر اینکه شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلفی آن را به اتحادیه مشاورین املاک مشهد گزارش کنند، گفت: در صورت شکایت شهروندان در خصوص امتناع مشاورین املاک برای دادن کد ره‌گیری، علاوه بر اینکه آن واحد صنفی را ملزم به دادن قرارداد سیستمی آن شهروند خواهیم کرد، ملزم به ارائه تمامی قراردادهای ثبت شده از ابتدای سال 97 به صورت سیستمی خواهد شد و پس از آن پلمپ واحد صنفی در انتظار واحدهای صنفی متخلف است.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد خاطر نشان کرد: متأسفانه از ابتدای سال میزان شکایات واصله به اتحادیه افزایش یافته و بیشترین حجم شکایات مربوط به دریافت کمیسیون مازادی است که توسط برخی مشاورین املاک دریافت می‌شود. علاوه بر آن شکایات فراوانی در خصوص عدم انجام تعهدات طرفین معامله نیز به دست ما می‌آید که در نهایت این شکایات به سمت مراجع قضایی هدایت می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه از شهروندان درخواست داریم تا حتماً قراردادهای خود را به صورت پرینتی و با کد ره‌گیری دریافت کنند، گفت: شرط دریافت کمیسیون دریافت قرارداد سیستمی با کد رهگیری است از طرف دیگر شهروندان در صورت مشاهده تخلفات با شماره گیری 05131432 تماس بگیرند و شکایت خود را با اتحادیه درمیان بگذارند.

مرادزاده بیان کرد: شهروندان حتماً در هنگام مراجعه به مشاورین املاک، به پروانه کسب و تأییدیه اتحادیه مشاورین املاک مشهد دقت داشته باشند و باید اصل این مدارک در محل نصب شود و کپی آن‌ها مورد قبول نیست. زیرا متأسفانه افراد سودجو زیادی در شهر و مخصوصاً حاشیه شهر اقدام به تأسیس واحدهای صنفی غیرمجازی کرده‌اند که مشکلات فراوانی را برای شهروندان به وجود آوردند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد از شناسایی 1500 مشاور املاک غیرمجاز در مشهد خبر داد و افزود: تاکنون 700 واحد با دستور قضایی پلمپ شده‌اند و به‌زودی بقیه واحدهای صنفی غیرمجاز نیز پلمپ و جمع‌آوری می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کد ره گیری وام ودیعه کد رهگیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۵۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره خانه در کدام محله‌های تهران ارزان‌تر است؟

به گزارش خبرآنلاین، این روزها دانشجویان زیادی برای اجاره مسکن در تهران اقدام می‌کنند و اولویت آنها انتخاب خانه در محله‌هایی از تهران است که دسترسی مناسبی به حمل‌ونقل عمومی دارند. علاوه‌بر این، مسئله قیمت اجاره و مبلغ ودیعه نیز باعث شده تا دانشجویان بیشتر به سمت مناطق مرکزی، جنوبی و شرقی تهران برای اجاره خانه بروند. بنابراین در ادامه این مطلب به بررسی هزینه اجاره مسکن در مناطقی از تهران که به نسبت جاهای دیگر ارزان‌تر است، خواهیم پرداخت.

اقتصادآنلاین در خبری نوشت:یک واحد ۳۸ متری نوساز در میدان نامجو با ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهانه ۶ میلیون تومان قابل اجاره است.

واحد دیگری در نظام‌آباد با زیربنای ۶۳ متر دارای دو اتاق خواب و سنی حدود ۱۰ سال با ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود. در همین محله می‌توانید یک واحد آپارتمان ۵۳ متری ۲۱ ساله را با ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه اجاره کنید. کرایه این خانه ماهیانه ۶ میلیون تومان است.

برای اجاره آپارتمان ۵۰ متری در استاد معین با یک اتاق و سنی حدود ۵ سال، به ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه نیاز دارید و باید ماهیانه ۷ میلیون تومان کرایه دهید. این واحد را با ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه و ۹ میلیون تومان کرایه نیز می‌توانید اجاره کنید.

اگر قصد دارید تا در شرق تهران ساکن باشید، می‌توانید با ودیعه ۳۰۰ میلیون تومانی یک واحد آپارتمان با زیربنای ۵۵ متر و سنی حدود ۱۵ سال را اجاره کنید. کرایه ماهیانه این واحد ۶ میلیون تومان است. همچنین، یک آپارتمان ۷۰متری در تهران‌نو که ۲۱ سال سن دارد و دارای یک اتاق خواب است را با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه می‌توانید اجاره کنید. کرایه ماهیانه این واحد نیز ۸ میلیون تومان است.

اجاره واحد دیگری با ۴۵ متر زیربنا در حالی که ۱۸ سال از ساخت آن می‌گذرد با ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۶ میلیون تومان کرایه ماهیانه امکان‌پذیر است.

قیمت اجاره‌خانه‌های دیگر با جزییات دقیق را در جدول زیر بخوانید؛

قیمت اجاره آپارتمان در محله تجریش تهران (فروردین ۱۴۰۳)

محله متراژ مشخصات مبلغ ودیعه (تومان) مبلغ اجاره (تومان)
تهرانپارس شرقی ۶۰ متر سال ساخت ۱۳۹۰ - ۱ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳٬۰۰۰٬۰۰۰
شمشیری ۵۵ متر سال ساخت ۱۳۹۵ - ۱ خوابه ۴۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۴٬۰۰۰٬۰۰۰
استاد معین ۵۰ متر سال ساخت ۱۳۹۸ - ۱ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۷٬۰۰۰٬۰۰۰
شهرک کاروان ۴۵ متر سال ساخت ۱۳۸۰ - ۱ خوابه ۲۴۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳٬۰۰۰٬۰۰۰
تهران‌نو ۷۰ متر سال ساخت ۱۳۸۲ - ۱ خوابه ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۸٬۰۰۰٬۰۰۰
باغ خزانه ۶۳ متر سال ساخت ۱۳۹۲ - ۱ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۴٬۰۰۰٬۰۰۰
امیریه ۳۵ متر سال ساخت ۱۳۹۰ - ۱ خوابه ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳٬۰۰۰٬۰۰۰
سلسبیل ۶۵ متر سال ساخت ۱۳۷۶ - ۱ خوابه ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۶٬۵۰۰٬۰۰۰
امیر بهادر ۷۵ متر سال ساخت ۱۳۹۲ - ۲ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۶٬۰۰۰٬۰۰۰
شمیران‌نو ۵۰ متر سال ساخت ۱۳۹۰ - ۱ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۴٬۰۰۰٬۰۰۰

توجه داشته‌باشید این ارقام براساس واحدهایی است که در تهران به فروش گذاشته شده و قطعا به طور دقیق قیمت مسکن در محله‌های یاد شده را تبیین نمی‌کند. قیمت مسکن در هرمنطقه مطابق با سن بنا، امکانات واحد، کوچه و خیابان، شرایط مالک و فروشنده و... متفاوت خواهد بود. اقتصادآنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و این قیمت‌ها از سایت‌های اینترنتی برداشته شده است.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895526

دیگر خبرها

  • ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
  • اخذ حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه از مشاورین املاک متخلف زاهدان
  • حل مشکل بیمه مشاوران با اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • ثبت معاملات غیرقانونی نهضت ملی مسکن در برخی دفاتر اسناد رسمی
  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز مسکن ملی با نرخ‌های نجومی
  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن با نرخ‌های نجومی
  • واگذاری یا خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی است
  • لزوم ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن در سامانه خودنویس
  • اجاره خانه در کدام محله‌های تهران ارزان‌تر است؟